به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه ستاد همکاریها، حجت الاسلام و المسلمین سیدمجتبی ملکی در نخستین کمیته مشترک پیش نویس تدوین برنامه پنج ساله همکاری حوزه و آموزش و پرورش که با حضور معاونین حوزه و آموزش و پرورش در دبیرخانه ستادهمکاریها تشکیل شد، اظهارداشت: در سال 90- 91 تعداد مدارس امین که در اختیار یک روحانی مجرب بود کمتر از 50 مدرسه بود، امروز این تعداد مدارس که عمده آن از طریق معاونت تبلیغ حوزه پشتیبانی می شود و اجرای آن توسط معاونت پرورشی فرهنگی است به 3500 مدرسه فعال در سراسر کشور رسیده است و این در حالیست که این تعداد برای 106 هزار مدرسه در کشور عدد خیلی ناچیزی است
*فقط دو میلیون دانش آموزاز نعمت روحانی در مدرسه بهره مند است
وی بیان داشت؛ در خانواده 13 میلیون دانش آموزی و قریب به یک میلیون ، فقط قریب به 2 میلیون دانش آموز از نعمت یک روحانی بهره مند هستند.
دبیر ستاد همکاریها ادامه داد: خوشبختانه استقبال و مطالبه اولیای گرامی و همکاران فرهنگی و دانش آموزان در خصوص حضور پررنگ روحانیون از نظر کمی و کیفی بسیار جدی است.
*رسانه ملی استقبال مدارس ازحضور روحانیون را به تصویر بکشد
حجت الاسلام و المسلمین ملکی بیان داشت: بارها گفته ام، اگر بتوانیم این اثر گذاری را به ویژه توسط گزارش های تصویری به سمع و نظر جامعه دینی خودمان برسانیم، شاهد استقبال گسترده ای از روحانیون در مدارس را خواهیم بود.
مشاورعالی وزیر آموزش و پرورش اظهارداشت: البته ظرفیتی امروز حوزه های علمیه ، جوابگوی همه نیازهای آموزش و پرورش نیست ولی چاره ای جز اولویت بندی و تعیین اولویت ها نیست
*نگاه کلان مدیران هر دو نهاد به ارتقا همکاری ها
حجت الاسلام والمسلمین ملکی با اشاره به در جلسه 13 اسفند 96 در قم گفت ؛ با تصمیم روسای عالی ستاد می بایست طرحی در قالب برش برنامه های 5 ساله حوزه های علمیه برای همکاری با آموزش و پرورش تدوین و تهیه شود و بعد از تصویب در ستاد برای اجرا به مجموعه های مرتبط در حوزه و آموزش و پرورش ابلاغ شود.
وی گفت: در هفته گذشته برنامه ها و سیاست های آموزش و پرورش ابلاغ شد و سه برنامه به برنامه های مشترک اختصاص دارد برای سومین سال متوالی توسط وزیر محترم ابلاغ می شود.
حجت الاسلام و المسلمین ملکی افزود: پژوهش در حوزه همکاریها استانی و متمرکز ستادی، حمایت از پایان نامه های سطح سه و چهار، مشارکت حوزه در تقویت مدارس علوم و معارف اسلامی، اعزام مبلغ، توانمندی طلاب شاغل در وزارت خانه، طرح مدارس امین، مشارکت در تدوین متون درسی، جذب طلاب سفیران هدایت و... متناسب با ظرفیت ها و نیاز وزارت خانه تصویب شده است
دبیر ستاد همکاریها بیان داشت: امید است با برگزاری جلسات مشورتی مشترک هر چه زودتر به نکته نظرات مشترک این برش 5 ساله دست پیدا کنیم.
*آموزش و پرورش ازمباحث کلیدی و آینده کشور
در ادامه این نشست حجت الاسلام و المسلمین مهدی رجایی مسئول دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه های علمیه اظهارداشت: بحث آموزش و پرورش بسیارمهم است و از مباحث کلیدی و آینده کشور می باشد.
وی افزود: ساستگزارن و مدیران حوزه عنایت خاصی به آموزش و پرورش دارند و آنچه داریم را در خدمت این نهاد ارزشمند قرار داده و می دهیم.لذا برای انجام این مهم می بایست به یک برنامه کمّی با محورهای مشخص برسیم که البته پیشنهاداتی را جهت ارائه به عنوان نمونه آماده کرده ایم .
*پیشنهاداتی در 5 محور برای باز شدن فضای همکاری
حجت الاسلام و المسلمین رجایی ادامه داد: در 5 محور پیشنهاداتی را برای باز شدن فضای همکاری بیشتر آماده کرده ایم، که عبارتند از؛ « برگزاری آموزش های ضمن خدمت معلمان»، « برگزاری دوره های مشترک تعلیم و تربیت»، « منابع انسانی »، «امور تربیتی و تبلیغ»، « توجه به مساله پژوهش و ساختار سازی» از جمله محورهای مطرح می باشد که می توان به یک نکته نظر مشترک رسید.
وی افزود: با بررسی و توجه به این محورها و زیرساخت های موجود می توانیم به اتفاق نظر مشترک و سازنده ای دست پیدا کنیم، « تربیت معلم مبلغ» طرح خوبی است که در یک مدرسه آموزشی هم از نعمت یک معلم قران و دینی بهره مند باشیم و هم از روحانی به منظور انجام فعالیت های فرهنگی و اقامه نماز جماعت که دارای صرفه اقتصادی نیز می باشد.
وی در ادامه به طرح های پژوهشی مشترک اشاره کرد و افزود: امروز محققین زیادی در عرصه تعلیم و تربیت و سایر عرصه ها هستند که به جهت کمبود منابع مالی امکان فعالیت ندارند، اگر حمایتی از طرف وزارت خانه و حوزه تدارک دیده شود ،می توانیم تا پایان سال تحصیلی چندین طرح پژوهشی کاربردی و عملیاتی را پیش رو داشته باشیم.
*جامعه دانش آموزی حوزه و خدمات آن را نمی شناسند
حجت الاسلام رجایی با بیان اینکه دانش آموزان، حوزه و خدمات آن را نمی شناسند، گفت: متاسفانه قشردانش آموز نسبت به حوزه علمیه و خدماتی که با بیش از قرن ها فعالیت داشته ، بیگانه و نا آشنا هستند که امید داریم آموزش و پرورش نسبت به معرفی این مرکز علمی جهان اسلام نگاه ویژه تری داشته باشد.
مسئول دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه های علمیه افزود: خوشبختانه روحانیون زیادی در بدنه آموزش و پرورش جذب شدند ،اماارتباط خود را با حوزه قطع کرده اند، با همکاری آموزش و پرورش بر آن هستیم تا بانک اطلاعات حوزیان شاغل در وزارتخانه را با همکاری آموزش و پرورش تهیه کنیم و خدمات فرهنگی،آموزشی و تبلیغی را برای آنان داشته باشیم.
*قالب های همکاری را مشخص کنیم
در ادامه این نشست، حجت الاسلام و المسلمین محمود ملکدار، مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه در سخنانی گفت: هدف از تشکیل این جلسه تدوین و بررسی برنامه 5 ساله همکاری حوزه و آموزش و پرورش می باشد.
وی افزود: ابتدا باید قالب های همکاری را مشخص کنیم تا ببنیم در چه قالب هایی این مشارکت و همراهی قصد ادامه مسیر دارد و سپس محتوا را تدوین و در این قالب ها تزریق کنیم.
حجت الاسلام و المسلمین ملکدار ادامه داد: وقتی قالب ها، برنامه ها، محتوا، زمان، مستندات هر برنامه ،اسناد بالا دست و مخاطبیبن مشخص شود، قطعا این همراهی و نزدیکی بهتر صورت می گیرد.
*مدارس صالح را تاسیس کنیم
حجت الاسلام و المسلمین مردان پورنیز بیان داشت: سند بالادستی، سند تحول و سایر اسناد جامع که باید بر اساس آن برنامه ریزی و حرکت کرد، همه در راستای تشکیل یک مدرسه صالح است، اگر ما به جای حرکت از بالا از پایین اقدام کنیم و در هر شهر 6 مدرسه صالح بر اساس ضوابط و خواسته های سند تحول و مصوبات ستاد تاسیس کنیم شاهد اتفاقات مبارکی خواهیم بود و تشکیل چنین مدارسی گامی در راستای تحقق سند تحول بنیادین خواهد بود .
*نقد و بررسی کتب درسی توسط حوزه اقدام ارزشمندی است
دکتر تورانی، سرپرست سازمان پژوهش و تدوین کتب درسی نیزدرخصوص اینکه این سازمان خواستار همکاری مشترک میان حوزه و آموزش و پرورش است، گفت: اینکه کتب آموزش و پرورش توسط معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه نقد و بررسی می گردد، اقدام بسیار ارزشمندی است و ما آماده همکاری بیش از پیش هستیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه موضوع ستاد، همکاری میان حوزه و آموزش و پرورش می باشد، تصریح کرد: در این ستاد بحث همکاری مطرح است ، لذا نباید به گونه ای برخورد شود که گویا ثبت سفارشی می شود و قرار نیست چیزی گرفته شود.
دکتر تورانی ادامه داد: در این ستاد با روحیه همکاری باید کار را جلو برد، همکاری باید در تمام ابعاد باشد و اینگونه همراهی بهتر صورت می گیرد.
سرپرست سازمان پژوهش و تدوین کتب درسی بیان داشت: مساله کمبود بودجه امروز معضل همه سازمان ها و نهادها است ،اما در خصوص موضوعات مشترک می توان اقدامات ارزشمندی انجام داد.
*رمز موفقیت و پیشبرد سیاست های توجه به اسناد بالادستی است
علیرضا رحیمی، معاون پژوهش و برنامه ریزی ستاد همکاریها هم در ادامه انی نشست اظهار داشت: بحمدلله بسیاری از این موارد در برنامه سیاست های ابلاغی وزارت آموزش و پرورش دیده شده است و موارد جدید در قالب برنامه های سال 98 قابل اجرا است.
وی گفت: اینکه مسائل به صورت اولویت بندی مطرح گردد، رمز موفقیت و پیشبرد سیاست های ستاد و اسناد بالادستی می باشد.
*حد اقل حق القدم را هم به روحانیون نمی دهیم
محمد رضا مسیب زاده ، مدیرکل قرآن ، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه تعیین اولویت ها و علمیاتی کردن آن از امتیازات برنامه 5 ساله ستاد می تواند باشد، افزود: امروز از 75 هزار مدرسه تنها 26 هزار مدرسه دارای نماز جماعت است و از 18500 روحانی که را در بحث برپایی نماز جماعت ما را یاری می کنند حداقل حق القدم را هم نداریم که به آنان بدهیم.
*تدوین برنامه های تلفیقی همکاریها را عملیاتی ترمی کند
در ادامه دکتر عبدی پور به نمایندگی از سازمان منابع انسانی و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش گفت: اگر بخواهیم در برنامه 5 ساله به اتفاقات خوبی برسیم، باید نیازسنجی هایی در خصوص فعالیت های آموزش و پرورش صورت گیرد و سپس طرح ها نوشته شود.
وی اظهارداشت: تدوین برنامه های تلفیقی و پایه ای می تواند این همکاریها را عملیاتی تر کرده و نتایج خوبی را بر جای خواهد گذاشت.
جمع بندی نشست
در پایان این نشست ، مشاورعالی وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاری ها در جمع بندی نشست گفت: امروز باید واقعیت ها را ببنیم ، خوب بسنجیم، نیازسنجی کنیم و سپس برنامه ریزی داشته باشیم.
دبیر ستاد همکاریها تاکید کرد: توجه به اولویت ها، از فاکتورهای مهم برنامه ریزی است، مشتری مداری، مساله محور بودن مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد، اینکه امروز نیاز آموزش و پرورش چیست؟ باید از همه مجموعه های مرتبط با آموزش و پرورش نیاز سنجی شود تا به یک برنامه ریزی دقیق تر و عملیاتی تری دست پیدا کنیم.
حجت الاسلام و المسلمین ملکی اظهارداشت: نکته مهم دیگری که باید نسبت به آن توجه داشت، مساله محدودیت ها است، باید نسبت به این محدودیت ها چاره اندیشی کرد.