Print
Zoom In
Zoom Out

گزارشی از نشست کمیته تدوین برنامه پنج ساله همکاریها

فقط دو میلیون دانش آموزاز نعمت روحانی در مدارس بهره مندند /رسانه ملی استقبال مدارس ازحضور روحانیون را به تصویر بکشد

شناسه مطلب: 10639
زمان انتشار: چهارشنبه 13 تیر 1397 ساعت 12:56

مشاورعالی وزیر آموزش و پرورش و دبیرستادهمکاریهای حوزه و آموزش و پرورش گفت: امروز بر اساس موافقت نامه همکاری که به امضای روسا وقت حوزه های علمیه و وزارت آموزش و پرورش رسید، گسترده ترین، علملیاتی ترین و برنامه ای ترین دوران همکاری را سپری می کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه ستاد همکاریها، حجت الاسلام و المسلمین سیدمجتبی ملکی در نخستین کمیته مشترک پیش نویس تدوین برنامه پنج ساله همکاری حوزه و آموزش و پرورش که با حضور معاونین حوزه و آموزش و پرورش در دبیرخانه ستادهمکاریها تشکیل شد، اظهارداشت: در سال 90- 91 تعداد مدارس امین که در اختیار یک روحانی مجرب بود کمتر از 50 مدرسه  بود، امروز این تعداد مدارس که عمده آن از طریق معاونت تبلیغ حوزه  پشتیبانی می شود و اجرای آن توسط معاونت پرورشی فرهنگی  است به  3500 مدرسه فعال در سراسر کشور رسیده است  و این در حالیست که این تعداد برای  106 هزار مدرسه در کشور عدد خیلی ناچیزی است

*فقط دو میلیون دانش آموزاز نعمت روحانی در مدرسه بهره مند است 

وی بیان داشت؛ در خانواده 13 میلیون دانش آموزی و قریب به یک میلیون ، فقط قریب به 2 میلیون دانش آموز از نعمت یک روحانی بهره مند هستند.

دبیر ستاد همکاریها ادامه داد: خوشبختانه استقبال و مطالبه اولیای گرامی و همکاران فرهنگی و دانش آموزان در خصوص حضور پررنگ روحانیون از نظر کمی و کیفی بسیار جدی است.

*رسانه ملی استقبال مدارس  ازحضور روحانیون را به تصویر بکشد

حجت الاسلام و المسلمین ملکی بیان داشت: بارها گفته ام، اگر بتوانیم این اثر گذاری را به ویژه توسط گزارش های تصویری به سمع و نظر جامعه دینی خودمان برسانیم، شاهد استقبال گسترده ای از روحانیون در مدارس را خواهیم بود.

مشاورعالی وزیر آموزش و پرورش اظهارداشت: البته ظرفیتی امروز حوزه های علمیه ، جوابگوی همه نیازهای آموزش و پرورش نیست ولی چاره ای جز اولویت بندی و تعیین اولویت ها نیست 

*نگاه کلان مدیران هر دو نهاد به ارتقا  همکاری ها 

حجت الاسلام والمسلمین ملکی با اشاره به  در جلسه 13 اسفند 96 در قم گفت ؛ با تصمیم روسای عالی ستاد می بایست طرحی  در قالب برش برنامه های 5 ساله حوزه های علمیه برای همکاری با آموزش و پرورش تدوین و تهیه شود و بعد از تصویب در ستاد برای اجرا به مجموعه های مرتبط در حوزه و آموزش و پرورش ابلاغ شود.

وی گفت: در هفته گذشته برنامه ها و سیاست های آموزش و پرورش ابلاغ شد و سه برنامه به برنامه های مشترک اختصاص دارد برای سومین سال متوالی  توسط وزیر محترم ابلاغ می شود.

حجت الاسلام و المسلمین ملکی افزود: پژوهش در حوزه همکاریها استانی و متمرکز ستادی، حمایت از پایان نامه های سطح سه و چهار، مشارکت حوزه در تقویت مدارس علوم و معارف اسلامی، اعزام مبلغ، توانمندی طلاب شاغل در وزارت خانه، طرح مدارس امین، مشارکت در تدوین متون درسی، جذب طلاب سفیران هدایت و... متناسب با ظرفیت ها و نیاز وزارت خانه تصویب شده است 

دبیر ستاد همکاریها بیان داشت: امید است با برگزاری جلسات مشورتی مشترک هر چه زودتر به نکته نظرات مشترک این برش 5 ساله دست پیدا کنیم.

*آموزش و پرورش ازمباحث کلیدی و آینده کشور

در ادامه این نشست حجت الاسلام و المسلمین مهدی رجایی مسئول دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه های علمیه اظهارداشت: بحث آموزش و پرورش بسیارمهم است و از مباحث کلیدی و آینده کشور می باشد.

وی افزود: ساستگزارن و مدیران حوزه عنایت خاصی به آموزش و پرورش دارند و آنچه داریم را در خدمت این نهاد ارزشمند قرار داده و می دهیم.لذا برای انجام این مهم می بایست به یک برنامه کمّی با محورهای مشخص برسیم که البته پیشنهاداتی را جهت ارائه به عنوان نمونه آماده کرده ایم .

*پیشنهاداتی در 5 محور برای باز شدن فضای همکاری

حجت الاسلام و المسلمین رجایی ادامه داد: در 5 محور پیشنهاداتی را برای باز شدن فضای همکاری بیشتر آماده کرده ایم، که عبارتند از؛ « برگزاری آموزش های ضمن خدمت معلمان»، « برگزاری دوره های مشترک تعلیم و تربیت»، « منابع انسانی »، «امور تربیتی و تبلیغ»، « توجه به مساله پژوهش و ساختار سازی» از جمله محورهای مطرح می باشد که می توان به یک نکته نظر مشترک رسید.

وی افزود: با بررسی و توجه به این محورها و زیرساخت های موجود می توانیم به اتفاق نظر مشترک و سازنده ای دست پیدا کنیم، « تربیت معلم مبلغ» طرح خوبی است که در یک مدرسه آموزشی هم از نعمت یک معلم قران و دینی بهره مند باشیم و هم از روحانی به منظور انجام فعالیت های فرهنگی و اقامه نماز جماعت که دارای صرفه اقتصادی نیز می باشد.

وی در ادامه به طرح های پژوهشی مشترک اشاره کرد و افزود: امروز محققین زیادی در عرصه تعلیم و تربیت و سایر عرصه ها هستند که به جهت کمبود منابع مالی امکان فعالیت ندارند، اگر حمایتی از طرف وزارت خانه و حوزه تدارک دیده شود ،می توانیم تا پایان سال تحصیلی چندین طرح پژوهشی کاربردی و عملیاتی را پیش رو داشته باشیم.

*جامعه دانش آموزی حوزه و خدمات آن را نمی شناسند

حجت الاسلام رجایی با بیان اینکه دانش آموزان، حوزه و خدمات آن را نمی شناسند، گفت: متاسفانه قشردانش آموز نسبت به حوزه علمیه و خدماتی که با بیش از قرن ها فعالیت داشته ، بیگانه و نا آشنا هستند که امید داریم آموزش و پرورش نسبت به معرفی این مرکز علمی جهان اسلام نگاه ویژه تری داشته باشد.

مسئول دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه های علمیه افزود: خوشبختانه روحانیون زیادی در بدنه آموزش و پرورش جذب شدند ،اماارتباط خود را با حوزه قطع کرده اند، با همکاری آموزش و پرورش بر آن هستیم تا بانک اطلاعات حوزیان شاغل در وزارتخانه را با همکاری آموزش و پرورش تهیه کنیم و خدمات فرهنگی،آموزشی و تبلیغی را برای آنان داشته باشیم.

*قالب های همکاری را مشخص کنیم

در ادامه این نشست، حجت الاسلام و المسلمین محمود ملکدار، مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه در سخنانی گفت: هدف از تشکیل این جلسه تدوین و بررسی برنامه 5 ساله همکاری حوزه و آموزش و پرورش می باشد.

وی افزود: ابتدا باید قالب های همکاری را مشخص کنیم تا ببنیم در چه قالب هایی این مشارکت و همراهی قصد ادامه مسیر دارد و سپس محتوا را تدوین و در این قالب ها تزریق کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین ملکدار ادامه داد: وقتی قالب ها، برنامه ها، محتوا، زمان، مستندات هر برنامه ،اسناد بالا دست و مخاطبیبن مشخص شود، قطعا این همراهی و نزدیکی بهتر صورت می گیرد.

*مدارس صالح را تاسیس کنیم 

حجت الاسلام و المسلمین مردان پورنیز بیان داشت: سند بالادستی، سند تحول و سایر اسناد جامع که باید بر اساس آن برنامه ریزی و حرکت کرد، همه در راستای تشکیل یک مدرسه صالح است، اگر ما به جای حرکت از بالا از پایین اقدام کنیم و در هر شهر 6 مدرسه صالح بر اساس ضوابط و خواسته های سند تحول و مصوبات ستاد تاسیس کنیم شاهد اتفاقات مبارکی خواهیم بود و تشکیل چنین مدارسی گامی در راستای تحقق سند تحول بنیادین خواهد بود . 

*نقد و بررسی کتب درسی توسط حوزه اقدام ارزشمندی است

دکتر تورانی، سرپرست سازمان پژوهش و تدوین کتب درسی نیزدرخصوص اینکه این سازمان خواستار همکاری مشترک میان حوزه و آموزش و پرورش است، گفت: اینکه کتب آموزش و پرورش توسط معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه نقد و بررسی می گردد، اقدام بسیار ارزشمندی است و ما آماده همکاری بیش از پیش هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه موضوع ستاد، همکاری میان حوزه و آموزش و پرورش می باشد، تصریح کرد: در این ستاد بحث همکاری مطرح است ، لذا نباید به گونه ای برخورد شود که گویا ثبت سفارشی می شود و قرار نیست چیزی گرفته شود.

دکتر تورانی ادامه داد: در این ستاد با روحیه همکاری باید کار را جلو برد، همکاری باید در تمام ابعاد باشد و اینگونه همراهی بهتر صورت می گیرد.

سرپرست سازمان پژوهش و تدوین کتب درسی بیان داشت: مساله کمبود بودجه امروز معضل همه سازمان ها و نهادها است ،اما در خصوص موضوعات مشترک می توان اقدامات ارزشمندی انجام داد.

*رمز موفقیت و پیشبرد سیاست های توجه به  اسناد بالادستی است 

علیرضا رحیمی، معاون پژوهش و برنامه ریزی ستاد همکاریها هم در ادامه انی نشست  اظهار داشت: بحمدلله بسیاری از این موارد در برنامه سیاست های ابلاغی وزارت آموزش و پرورش دیده شده است و موارد جدید در قالب برنامه های سال 98 قابل اجرا است.

وی گفت: اینکه مسائل به صورت اولویت بندی مطرح گردد، رمز موفقیت و پیشبرد سیاست های ستاد و اسناد بالادستی می باشد.

*حد اقل حق القدم را هم به روحانیون نمی دهیم 

محمد رضا مسیب زاده ، مدیرکل قرآن ، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش نیز  با بیان اینکه تعیین اولویت ها و علمیاتی کردن آن از امتیازات برنامه 5 ساله ستاد می تواند باشد، افزود: امروز از 75 هزار مدرسه تنها 26 هزار مدرسه دارای نماز جماعت است و از 18500 روحانی که را در بحث برپایی نماز جماعت  ما را یاری می کنند حداقل حق القدم را هم نداریم که به آنان بدهیم.

*تدوین برنامه های تلفیقی همکاریها را عملیاتی ترمی کند 

در ادامه دکتر عبدی پور به نمایندگی از سازمان منابع انسانی و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش گفت: اگر بخواهیم در برنامه 5 ساله به اتفاقات خوبی برسیم، باید نیازسنجی هایی در خصوص فعالیت های آموزش و پرورش صورت گیرد و سپس طرح ها نوشته شود.

وی اظهارداشت: تدوین برنامه های تلفیقی و پایه ای می تواند این همکاریها را عملیاتی تر کرده و نتایج خوبی را بر جای خواهد گذاشت.

جمع بندی نشست 

در پایان این نشست  ، مشاورعالی وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاری ها در جمع بندی نشست  گفت: امروز باید واقعیت ها را ببنیم ، خوب بسنجیم، نیازسنجی کنیم و سپس برنامه ریزی داشته باشیم.

دبیر ستاد همکاریها تاکید کرد: توجه به اولویت ها، از فاکتورهای مهم برنامه ریزی است، مشتری مداری، مساله محور بودن مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد، اینکه امروز نیاز آموزش و پرورش چیست؟ باید از همه مجموعه های مرتبط با آموزش و پرورش نیاز سنجی شود تا به یک برنامه ریزی دقیق تر و عملیاتی تری دست پیدا کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین ملکی اظهارداشت: نکته مهم دیگری که باید نسبت به آن توجه داشت، مساله محدودیت ها است، باید نسبت به این محدودیت ها چاره اندیشی کرد.



تحقق برنامه های همکاریها (11)

توانمند سازی فرهنگیان یزد

تحقق برنامه های ستاد( 10)

نشست توانمندسازی مربیان امین استان کرمانشاه برگزار شد) + تصاویر

تحقق برنامه های همکاریها (9)

دوره توانمندسازی طلاب، روحانیون و ائمه جماعات مدارس آذربایجان شرقی برگزار گردید

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی:

اسلام و ارزش‌های آن را با زبان ساده و شیرین به دانش‌آموزان بگویید

تحقق برنامه های همکاریها (8)

بازدید دانش آموزان از کتابخانه مجتهده "بانوامین"

بسیج در کلام امام خامنه ای

جملاتی ناب از رهبرمعظم انقلاب درباره بسیج

به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی

گفت وکو با مولف کتاب «مبلغ کودک، تبلیغ با نمک»

گزارشی از فعالیت مبلغین موسسه الزهرای قم در لرستان

تحقق برنامه های همکاریها (7)

فیلم / نگاهی به طرح ملی تعالی پیوند مدرسه، مسجد و منزل "سه میم"

 فیلم/ تحقق برنامه های همکاریها (6)

 آشنایی با مدارس وابسته به حوزه علمیه

تحقق برنامه های همکاریها (5)

نشست طرح پیوند مسجد ،مدرسه و منزل در پاکدشت

تحقق برنامه های همکاریها (4)

برگزاری دوره آموزشی مهارتی« راه نشان تربیت » در شهرستانهای تهران

تحقق برنامه های همکاریها (3)

اجرای آزمایشی طرح "سه میم" دربرخی مدارس 12 استان

با حضور مسئولین شهر سلماس؛

اولین همایش مدارس مجری طرح تربیتی امین شهرستان سلماس برگزار شد

با حضور طلاب و دانشجویان

برگزاری دوره تخصصی تربیت مربی کودک و نوجوان در شهرستان های جنوب استان کرمان