Print
Zoom In
Zoom Out

معاون امور استانهای دبیر خانه ستاد همکاری ها

مدرسه صالح می تواند امثال شهید حججی را تحویل جامعه دهد

شناسه مطلب: 10601
زمان انتشار: دوشنبه 07 خرداد 1397 ساعت 15:07

تمدن قرآنی یکی از برجستگی های سند تحول در تربیت و تزکیه دانش آموزان و تامین نیروی انسانی است .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیر خانه ستاد همکاری ها نشست بافت قرآنی سند تحول بنیادین در نمازخانه خواهران ساختمان مركزي وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین حسین درودی در این نشست اهداف بلند سند تحول برای  اهتمام به  دروس دینی و قرآن در ساحت های 6گانه را تشریح کرد و گفت؛ خانواده صالح ، جامعه صالح و نیز مدرسه صالح در مبانی نظری سند، با بهره گیری از آیات وحی در ساحت های شش گانه آموزشی ایجاد و اجرا می گردد. 

وی افزود؛تمدن قرآنی یکی از برجستگی های سند تحول  در تربیت و تزکیه دانش آموزان و تامین نیروی انسانی  است . 

*ویژگی های مدرسه صالح 

حجت الاسلام درودی گفت ؛قرآن تعریف انسان و اهداف او از دستورات خالق را ترسیم و تبیین کرده و دانش آموزانی که در مدرسه صالح تربیت می شوند، می توانند به عنوان آینده سازان این مرز و بوم  خانواده و جامعه صالح راکه  بر آمده از خون شهیدان می باشد تشکیل دهند و امثال شهید حججی را به دنیا تحویل دهد .

وی  در بخش دیگری از سخنان خود ، شایستگی های پایه تربیتی و هویتی مانند  ؛عاطفی- عقلانی - ارادی و .. را برای دستیابی به مراتب حیات طیبه تشریح  کرد و گفت؛همان گونه که در سند تحول اشاره شده است ،هويت به طور كلي، برآيند تعامل اختياری آدمی با مجموعه اي از عوامل و موانع مؤثر بر وجود اوست که در قالب ترکيبی از بينش ها، باورها، گرايش ها، تصميمات، اعمال فردی وجمعی به وجود می آید . 

حجت الاسلام درودی در ادامه گفت ؛آثار شایستگی های پایه  به تدريج در درون خود فرد شکل می گيرد و به همين منوال متحول می گردد. از اين رو نتيجة هويت متمايز هر انسان در نهايت، محصول اکتساب برخی صفات وتوانمندی ها ومهارت ها، توسط خود اوست.

سخنران این نشست در ادامه تعریف  هويت در سند تحول بنیادین  را تركيبي پيچيده، پويا و حاصل تعامل ارادة فرد با عوامل زيستي، اجتماعي، فرهنگي، شناختي و رواني دانست و خاطر نشان ساخت؛شخصيت آدمي از ابعاد و جنبه های گوناگونی شکل يافته است.

 وی بیان داشت؛انسان  با وجود جنبه هاي مختلف، از وحدت وكليتي يک پارچه بهره مند است. بنابراين، همواره بين جنبه هاي جسمانی، عقلاني، عاطفي، اجتماعي و معنوی هويت انسان ارتباط وپيوستگي عميق و ژرفي وجود دارد.

*ساحت های 6گانه تربیت

حجت الاسلام درودی ، بابیان ساحت های 6گانه تربیت گفت؛تعلیم و تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی،اجتماعی و سیاسی،زیستی و بدنی،زیبا شناختی و هنری ،اقتصادی و حرفه ای ،علمی و فن آورانه، شش ساحت مهم و اساسی برای تربیت یک نیروی کارآمد و شهروند متعهد به جامعه پیرامون خود است که وقتی آن را بر آموزه های قر آنی تطبیق میدهیم، خروجی آن پدیده مبارکی به عنوان حیات طیبه را به ارمغان می آورد. 

معاون امور استانهای دبیرخانه ستاد همکاری ها، با بیان ویژگی های تربیت بر اساس آموزه های قرآنی و معارف اهل بیت علیهم السلام گفت ؛ اگر همت کنیم و سند تحول را عملیاتی نمائیم در آینده شاهد نسلی با هویت و اصالت خواهیم بود، نسلی که  موحد ، مومن ، معتقد به معاد و آشنا به مسئولیت ها و وظایف در برابر خدا ، خود و دیگران و طبیعت است .

* معارف قرآن زیر بنای سند تحول بنیادین  

حجت الاسلام والمسلمین درودی گفت ؛ قرآن می فرماید «مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثي‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما کانُوا يَعْمَلُونَ»» [97النحل]

هر کس- از مرد یا زن- کار شایسته کند و مؤمن باشد ، قطعاً او را با زندگی پاکیزه ای ، حیاتِ [ حقیقی ] بخشیم ، و مسلماً به آنان بهتر از آنچه انجام می دادند پاداش خواهیم داد" بنا بر این یکی از راهکارهای زمینه سازی برای انجام اعمال صالح ظرفیت شناسی انسان است که درسند تحول به خوبی از آن یاد شده است. 

وی افزود ؛ایجاد محیط سالم برای تربیت نسلی پاک لازمه انجام اعمال صالح است و یکی از راهکارهای  رسیدن حیات طیبه مدرسه صالح است که به امنيت متربيان در فضای کالبدی می انديشد. 

وی افزود ؛ فضای فيزيکی مدرسه بايد به گونه ای طراحی شود که با مقتضيات رشدی آنان متناسب و فاقد عوامل خطرآفرين جسمی باشد. از طرفی  به امنيت روانی توجه نمايد.

 این کارشناس علوم تربیتی تاکید کرد؛  متربيان بايد در فضای مدرسه احساس آرامش و راحتی نمايند و با شوق و انگيزة درونی به مدرسه وارد شوند و در آن به تجربه بپردازند. در مدرسه نبايد هيچ عاملی برای نگرانی و ترس و هرگونه فشار نامساعد روانی وجود داشته باشد.   




قابل توجه فعالان همکاریهای حوزه علمیه و اموزش و پرورش در صف و ستاد

در تهران اجرا می شود

« شاگرد کلاس حسینم» طرحی برای تحقق بخشی از سند تحول بنیادین

نیم نگاهی به کتاب «تعلیم و تربیت در نهج‌البلاغه»

معاون وزیرآموزش و پرورش دردیداربا آیات حسینی بوشهری واعرافی

استعدادهای برتر باید در مسیر حل مسائل راهبردی کشور قرارگیرند/ به دنبال تربیت نخبه‌ای هستیم عمیق بیندیشد و متعهدانه عمل کند

آیت الله حسینی بوشهری در دیدار رئیس سمپاد

کشوربیش ازهرجای دیگربه استعدادهای برتر نیاز دارد.

در دیدار رئیس سازمان ملی استعداهای درخشان:

تقدیرآیت الله اعرافی ازتوجه رئیس جمهوربه آموزش و پرورش

گزارش تصویری

همایش تخصصی طلاب شاغل در آموزش و پرورش دانشگاه فرهنگیان مشهد

رئیس بنیاد نهج البلاغه خبر داد

  شرکت ۳۰۰هزار دانش آموز در طرح فراگیر "قرار نهج البلاغه "

در کرمان

دوره آموزشی اردو داری مربیان کودک و نوجوان

درقم برگزارشد

دوره توانمندسازی طلاب در پاسخ به شبهات اعتقادی

عضو شورای سیاستگذاری ستاد همکاریها:

تحقق تربیت تراز انقلاب اسلامی، نیازمند طرح‌های تازه است

مدیرحوزه های علمیه

ارتباط و تعامل  چشمگیر روحانیون با دانش‌آموزان از مهم‌ترین جلوه‌های تبلیغ حوزه علمیه است

درکتاب آموزشی احکام دختران بخوانید

نگاهی متفاوت برای آشنایی دختران با احکام شرعی

دبیر ستاد همکاری حوزه و آموزش و پرورش

خدمات رئیس جمهور شهید تا سالیان متمادی در کشور جاری و ساری خواهد بود.

امام جمعه همدان:

مبلغ طرح امینی موفق است که ملجا همه دانش‌آموزان باشد

به همت نشر معارف

کتاب «شیخ بهایی» ویژه گروه سنی کودک و نوجوان منتشر شد

در حاشیه دیدار با معلمان و فرهنگیان

تفقد رهبرمعظم انقلاب ازافتخارآفرینان کاروان دانش‌آموزی امید ایران