به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیر خانه ستاد همکاری ها نشست بافت قرآنی سند تحول بنیادین در نمازخانه خواهران ساختمان مركزي وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین حسین درودی در این نشست اهداف بلند سند تحول برای اهتمام به دروس دینی و قرآن در ساحت های ۶گانه را تشریح کرد و گفت؛ خانواده صالح ، جامعه صالح و نیز مدرسه صالح در مبانی نظری سند، با بهره گیری از آیات وحی در ساحت های شش گانه آموزشی ایجاد و اجرا می گردد.
وی افزود؛تمدن قرآنی یکی از برجستگی های سند تحول در تربیت و تزکیه دانش آموزان و تامین نیروی انسانی است .
*ویژگی های مدرسه صالح
حجت الاسلام درودی گفت ؛قرآن تعریف انسان و اهداف او از دستورات خالق را ترسیم و تبیین کرده و دانش آموزانی که در مدرسه صالح تربیت می شوند، می توانند به عنوان آینده سازان این مرز و بوم خانواده و جامعه صالح راکه بر آمده از خون شهیدان می باشد تشکیل دهند و امثال شهید حججی را به دنیا تحویل دهد .
وی در بخش دیگری از سخنان خود ، شایستگی های پایه تربیتی و هویتی مانند ؛عاطفی- عقلانی - ارادی و .. را برای دستیابی به مراتب حیات طیبه تشریح کرد و گفت؛همان گونه که در سند تحول اشاره شده است ،هويت به طور كلي، برآيند تعامل اختياری آدمی با مجموعه اي از عوامل و موانع مؤثر بر وجود اوست که در قالب ترکيبی از بينش ها، باورها، گرايش ها، تصميمات، اعمال فردی وجمعی به وجود می آید .
حجت الاسلام درودی در ادامه گفت ؛آثار شایستگی های پایه به تدريج در درون خود فرد شکل می گيرد و به همين منوال متحول می گردد. از اين رو نتيجة هويت متمايز هر انسان در نهايت، محصول اکتساب برخی صفات وتوانمندی ها ومهارت ها، توسط خود اوست.
سخنران این نشست در ادامه تعریف هويت در سند تحول بنیادین را تركيبي پيچيده، پويا و حاصل تعامل ارادة فرد با عوامل زيستي، اجتماعي، فرهنگي، شناختي و رواني دانست و خاطر نشان ساخت؛شخصيت آدمي از ابعاد و جنبه های گوناگونی شکل يافته است.
وی بیان داشت؛انسان با وجود جنبه هاي مختلف، از وحدت وكليتي يک پارچه بهره مند است. بنابراين، همواره بين جنبه هاي جسمانی، عقلاني، عاطفي، اجتماعي و معنوی هويت انسان ارتباط وپيوستگي عميق و ژرفي وجود دارد.
*ساحت های ۶گانه تربیت
حجت الاسلام درودی ، بابیان ساحت های ۶گانه تربیت گفت؛تعلیم و تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی،اجتماعی و سیاسی،زیستی و بدنی،زیبا شناختی و هنری ،اقتصادی و حرفه ای ،علمی و فن آورانه، شش ساحت مهم و اساسی برای تربیت یک نیروی کارآمد و شهروند متعهد به جامعه پیرامون خود است که وقتی آن را بر آموزه های قر آنی تطبیق میدهیم، خروجی آن پدیده مبارکی به عنوان حیات طیبه را به ارمغان می آورد.
معاون امور استانهای دبیرخانه ستاد همکاری ها، با بیان ویژگی های تربیت بر اساس آموزه های قرآنی و معارف اهل بیت علیهم السلام گفت ؛ اگر همت کنیم و سند تحول را عملیاتی نمائیم در آینده شاهد نسلی با هویت و اصالت خواهیم بود، نسلی که موحد ، مومن ، معتقد به معاد و آشنا به مسئولیت ها و وظایف در برابر خدا ، خود و دیگران و طبیعت است .
* معارف قرآن زیر بنای سند تحول بنیادین
حجت الاسلام والمسلمین درودی گفت ؛ قرآن می فرماید «مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثي وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما کانُوا يَعْمَلُونَ»» [۹۷النحل]
هر کس- از مرد یا زن- کار شایسته کند و مؤمن باشد ، قطعاً او را با زندگی پاکیزه ای ، حیاتِ [ حقیقی ] بخشیم ، و مسلماً به آنان بهتر از آنچه انجام می دادند پاداش خواهیم داد" بنا بر این یکی از راهکارهای زمینه سازی برای انجام اعمال صالح ظرفیت شناسی انسان است که درسند تحول به خوبی از آن یاد شده است.
وی افزود ؛ایجاد محیط سالم برای تربیت نسلی پاک لازمه انجام اعمال صالح است و یکی از راهکارهای رسیدن حیات طیبه مدرسه صالح است که به امنيت متربيان در فضای کالبدی می انديشد.
وی افزود ؛ فضای فيزيکی مدرسه بايد به گونه ای طراحی شود که با مقتضيات رشدی آنان متناسب و فاقد عوامل خطرآفرين جسمی باشد. از طرفی به امنيت روانی توجه نمايد.
این کارشناس علوم تربیتی تاکید کرد؛ متربيان بايد در فضای مدرسه احساس آرامش و راحتی نمايند و با شوق و انگيزة درونی به مدرسه وارد شوند و در آن به تجربه بپردازند. در مدرسه نبايد هيچ عاملی برای نگرانی و ترس و هرگونه فشار نامساعد روانی وجود داشته باشد.