به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه ستاد همکاری ها، دوره مهارت آموزی طلاب وظیفه در آموزش و پرورش به همت دبیرخانه ستاد همکاری ها و همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان قم و نیزمرکز آموزش های مهارتی کاربردی حوزه به مدت یک هفته در خانه معلم قم بر گزار می شود
معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش در مراسم افتتاحیه این دوره گفت ؛افرادی که با دانش آموزان و معلمان در فضای مدرسه زندگی می کنند می توانند با تمام وجود اثر گذار باشند.
وی با بیان اینکه ستادهمکاری های حوزه و آموزش و پرورش تلاش های ارزنده ای داشته است یاد آور شد؛همه بلاید دست در دست هم دهیم و خود را برای تحقق سند تحول بنیادین آماده کنیم .
*سخت ترین و پیچیده ترین کار در کشور
دکتر علیرضا کاظمی افزود ؛آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت سخت ترین و پیچیده ترین کار در کشور است و به طور کلی حکومت داری و تربیت دشوار است ،چرا که باید مولفه های مختلفی کنار هم چیده شود تا به هداف مورد نظر رسید .
دکتر کاظمی خاطر نشان ساخت؛در مقوله تعلیم و تربیت با ظرافت های متفاوتی مواجه هستیم که کار تعلیم و تربیت را دشوار می سازد
*به دنبال دست یافتن به قرب الهی باشیم
وی گفت ؛ آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین به دنبال دست یافتن به قرب الهی است در مرحله بعدی دست یافتن به حیات طیبه که شامل یک زندگی سعادتمند دنیوی و اخروی است.
عضو ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش خاطر نشان ساخت؛زمانی می توان انسان را به حیات طیبه رساند که تعلیم و تربیت تمام ساحتی باشد، یعنی انسان های متعادل و متوازن در همه ابعاد باشد ، ما نیازی به انسان تک بعدی نداریم وچنین انسانی برای خود و جامعه مفید نیست و نمی تواند زندگی متعادلی را رقم بزند،
کاظمی گفت ؛راهبرد اساسی سند تحول بنیادین برای دست یابی به حیات طیبه این است، تعلیم و تربیتی برخوردار از کیفیت و اثربخشی باشد .
*چالشهای پیش و روی سند تحول بنیادین
وی یاد آور شد ؛در حال حاضر در فضای آموزش و پرورش برای دست یافتن به آرمان های زیبا در سند تحول با چالش هایی مواجه ایم ،بزرگترین اشکال آموزش و پرورش این است که تمام ساحتی نیست، یعنی معلم فیزیک تنها خود را معلم فیزیک می داند و در قبال دیگر ساحت های آموزشی و تربیتی بی تفاوت است .
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود ؛در حوزه منابع انسانی نیز با چالش هایی مواجه ایم ،مثلادر حالی که معلم باید در همه حوزه ها مسئول باشد، امروز انتظار تربیت را فقط از معلمان پرورشی دارند در حالی که همه نیروهای مدرسه در تعلیم و تربیت اثر دارند وهمه مسئول تربیت هستند.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش بر روی ریل تک ساحتی علم و دانش اندوزی حرکت می کند خاطر نشان ساخت ، در حوزه مسائل دینی نیز این گونه می باشد.
*باید به سمت مهارتی کردن دانش ها برویم
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش باید به سمت مهارتی کردن دانش ها برود بیان داشت ؛ما در گذشته علامه های بزرگی داشتیم که در همه زمینه ها صاحب نظر بودند، ، باید دانش را به مهارت تبدیل کرد.
وی افزود؛گاهی می بینیم اخلاقیات و فضائل اخلاقی در میان دانش اندوزان دیده نمی شود ولی در سند تحول بنیادین ما دیگر واژه ای به نام معلم نداریم، بلکه همه مربی هستند ، کار مربی از جنس یاورانه ، مادرانه ، پدرانه و طبیبانه است و عشق پرورش فرزند را در سر و دل دارد.
سخنران این نشست بیان داشت ؛اگر بتوانیم در دل دانش آموز نفوذ کنیم آن گاه می توانیم اعتماد آن ها را جلب کنیم ،زمانی می توان از همه متغیرهای تربیتی استفاده کرد که با دانش آموزان رفاقت کنیم.
*درک مخاطب از اصول مهم در تربیت است
وی با بیان اینکه درک مخاطب یکی از اصول مهم در تربیت است. گفت ؛تعلیم و تربیت صبر و حوصله می طلبد، از شئونات معلمی و مربی گری، هدایت و همراهی و الگو بودن است،طلاب در اوقات فراغت مدرسه در زنگ تفریح و صبح گاه در سطح مدارس الویت ها را بسنجید وبر ذهن و روح دانش آموزان تاثیربگذارید.
وی گفت ؛روی ضعف ها باید متمرکز شوید . رویکرد نوآورانه و خلاقانه ، داشته باشید روش های سنتی جواب نمی دهد ،عشق به قرآن و اهل بیت را با روش های جدید، کار گروهی و تیمی و استفاده ازپدیده های جدیدی چون فضای مجازی و ظرفیت های آن در زندگی دانش آموزان جاری و ساری کنید .
کاظمی بیان داشت ؛دوستی صداقت و سبک زندگی دینی را در فضای بی روح و خشک مدرسه نمی توان یاد داد، باور کنیم ،اگر نگاه خدایی داشته باشیم بدون شک کلاممان تاثیر گذاری بیشتری خواهد داشت.