Print
Zoom In
Zoom Out

آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛

دانش آموزان را متناسب با نیازهای کشور آموزش دهیم/ حفظ و بقای نظام در گرو تربیت نسلی پاک و معتقد است

شناسه مطلب: 10539
زمان انتشار: پنجشنبه 23 فروردین 1397 ساعت 12:58

یکی از مراجع معظم تقلید شیعه در قم گفتند: آموزش و پرورش و به طور کلی مراکز آموزشی با توجه به نیازهای جامعه جوانان را تربیت و مهارت آموزی دهند و به گونه ای نباشد که جوان سالها درس بخواند و وقتی وارد جامعه می شود، ببیند هیچ کار و حرفه ای متناسب با نیاز جامعه ندیده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه ستاد همکاریها، آیت الله ناصر مکارم شیرازی صبح امروز پنجشنبه 23 فروردین در دیدار  وزیر و برخی از معاونین آموزش و پرورش، ضمن تسلیت سالروز شهادت امام موسی بن جعفر (ع) اظهارداشتند: معروف است که شخصیت انسان یک مثلث می باشد که اضلاع آن را خانه ، مدرسه و جامعه تشکیل می دهند.

معظم له افزودند: هر کدام از این اضلاع اثری دارند اما مدرسه به واسطه برنامه ای بودن و نقش عمیقی که در شکل گیری شخصیت دانش آموزان دارد ، بیش از دو ضلع دیگر می تواند منشاء اثار باشد.

نقش معلم در پرورش شخصیت کودکان 

این مرجع تقلید جهان تشیع ادامه دادند: آن تاثیری که مدرسه بر روی دانش آموزان دارد به مراتب بیشتر از تاثیری است که دانشگاه بر روی دانشجویان می گذارد چراکه دانش آموزان در سنی هستند که بهتر نقش می گیرند و اثر پذیری بیشتری تا دوران دانشگاه دارند.

آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کردند: من از خانواده ای غیر روحانی هستم ولی آنچه باعث شد من به این سمت گرایش پیدا کنم به معلم دوران دانش آموزی ام در زمان رضا خان بر میگردد  که به ما درس فیزیک می داد ، وی علاوه بر اینکه از درس خود کم نمی گذاشت در پایان هر جلسه رساله مرحوم آسید ابوالحسن اصفهانی را می آورد و نکاتی ارائه می کرد، همین کار معلم ،باعث شد که من در این مسیر حرکت کنم ، لذا نقش معلم خیلی تاثیر گذار است.

سه اصل مهم در تعلیم و تربیت 

ایشان با بیان اینکه در آموزش و پرورش سه اصل مهم وجود دارد که با دست به دست هم دادن آنها یک تعلیم و تربیت درست شکل می گیرد ، اظهارداشتند: « برنامه »، « کتاب درسی » و « معلم یا استاد ». اگر برنامه خوب باشد، کتاب با موضوعات خوب تدوین شده باشد و معلم هم به رسالت خود به خوبی عمل کند نتیجه بسیار مطلوبی حاصل می شود و مشکلات حل می شود.

این مرجع تقلید افزود: حال اگر کتاب خوب نباشد، برنامه ریزی مناسب نبوده و معلم آموزش های لازم را ندیده باشد ، چه نتیجه مثبتی می شود انتظارداشت! با این شرایط نمی توان انتظار داشت که مشکلات جامعه برطرف شد، لذا آموزش و پرورش باید نسبت به این سه موضوع حساسیت لازم را داشته باشد، برای هر کدام حساب ویژه ای باز کند و نسبت به تقویت آن گام های مهمی بردارد چرا که تقویت این سه موجب ارائه محصولی ارزشمند خواهد شد.

ابراز خرسندی از اقدامات وزراتخانه 

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه گزارش های خوبی ارائه کردید ولی نکته ای که باید نسبت به آن توجه ویژه ای داشته باشید ارزش مساله اطلاع رسانی است، گفتند:با اینکه من اخبار را رصد می کنم ، اما مطالبی که ارائه شد را تازه شنیده ام،لذا وزارت خانه باید نسبت به بحث اطلا ع رسانی همت بیشتری داشته باشد و  از مقوله اطلا ع رسانی حمایت کند، .

معظم له افزودند: با اطلاع رسانی است که جامعه نسبت به اقدامات، برنامه ها و طرح های خوب نهادها، سازمان ها و وزارتخانه مهمی همچون آموزش و پرورش آگاهی پیدا می کنند.

تربیت دانش آموزان متناسب با نیازهای جامعه باشد

این مرجع تقلیدبا بیان اینکه تربیت دانش آموزان متناسب با نیازهای جامعه باشد، تاکید کردند: کارخانه ای را فرض کنید، محصول خوبی تولید می کند اما وقتی وارد بازار می شود، مشتری ندارد ، همین موضوع در تربیت دانش آموزان و دانشجویان صدق می کند، اگر بدون برنامه و نیازهای جامعه نسل علمی را پرورش دهیم زمانی که وارد جامعه می شوند با رکود بازارهای کاری مواجه می شوند و تحصیلات آنان بی ثمر خواهد بود، اما اگر با برنامه و متناسب با نیازهای جامعه حرکت کنیم کارخانه ای با محصولات پر مشتری خواهیم داشت.

آیت الله مکارم شیرازی خطاب به وزیر آموزش  و پرورش گفتند: تجربه نشان داده است که ایرانی ها استعداد خوبی دارند، این فرصت امروز در دست آموزش و پرورش است که در رشته های مختلف علوم و معارف قرآن ، نهج البلاغه، صحیفه، احکام و مبانی اسلامی نسل جوان و نوجوان را تربیت کنند ، شاید تفاوت هایی در میان استان ها وجود داشته باشد ولی در کل ایرانی ها استعداد عالی دارند.

ایشان با اشاره به رونمایی از کتب کنگره نقش شیعه در پیداش و گسترش علوم اسلامی تصریح کردند: این کنگره قرار است اردیبهشت ماه با رونمایی از 40 اثر از دانشمندان جهان اسلام برگزار شود، جالب است بدانید که بسیاری از این دانشمندان ایرانی هستند.

فضای مجازی هم فرصت و هم تهدید است

معظم له در محور دیگری از سخنان خود به فضای مجازی اشاره کرد و افزودند: در گزارشی که در خصوص فضای مجازی ارائه شد، نسبتا کمی امیدوارم شدم، اما قبلا هم گفته ام فضای مجازی هم فرصت و هم تهدید است، برخی ها می گویند " بلای مجازی" ولی آنچه واضح است استفاده از این فضا سه آسیب بزرگ برای ما دارد، یکی وقتی از آن استفاده می کنیم " برده " آنها هستیم، می توانند در مسائل داخلی و سیاسی ما خراب کاری کنند مانند آشوب های گذشته و سومین آسیب ، مساله بدآموزی هایی که در این بستر فراهم است.

آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: ما باید در عرصه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی خودکفا شویم، باید بتوانیم فضایی امن، با محتوایی پاک و امکانات مناسب در اختیار کاربران قرار دهیم تا دست کم از این سه آسیب جدی رها شویم. وقتی اینترنت ارزان و پهنای باند مناسب را در اختیار کاربران قرار دهیم خوب طبیعی است که بسیاری از افراد از بستر های غربی جدا شده و به فضای مجازی بومی مراجعه می کنند و هیچ احتیاجی هم به فیلتر شکن نیز نخواهیم داشت چرا که لفظ فیلتر شکن خودش حساسیت بر انگیز است.

نسلی معتقد به انقلاب، نظام و اسلام تربیت کنیم 

ایشان در انتهای سخنان خود با بیان اینکه امروز جمهوری اسلامی ایران حرف اول و اخر را در منطقه می زند، تاکید کردند: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم در این منطقه حرف اول را می زنیم ، رئیس جمهور آمریکا هم شب و روزی نیست که حرفی از ایران نزند، اینگونه  قدرتمند شدن  ، دشمن دارد و هزینه بر است، باید جمعیت را ساخت، آموزش و پرورش باید در این عرصه گام بردارد ، برنامه ریزی کند، کتاب تالیف کند تا نسل امروز ، نسلی معتقد به انقلاب، نظام، اسلام و دین باشد.

معظم له تصریح کردند: چیزی که حفظ و بقای نظام و انقلاب را تمضمین می کند حضور جوانانی با اعتقادات مذهبی است، ، رمز موفقیت نظام اسلامی در گرو تربیت نسلی معتقد و انقلابی است.

آیت الله مکارم شیرازی ادامه دادند: می توانیم نسلی داشته باشیم همانند دوران دفاع مقدس که شبها زیارت عاشورا زمزمه می کردند و صبح ها دعای ندبه و با اعتقادی که داشتند در مقابل دشمن تا بن دندان مسلح ایستادند، امروز نیروهای آمریکایی را ببینید در هر تهاجمی که انجام می دهند، عده ای فرار می کنند، عده ای روانی می شوند، عده ای خودکشی می کنند و این در حالیست که ما به دلیل آن اعتقادات قلبی که جوانان ایرانی داشتند چنین مسائلی را در هشت سال دفاع مقدس  نداشتیم.

 برای بقا، نیاز به نسلی معتقد داریم،

ایشان تاکید کردند: آموزش و پرورش باید بر روی این موضوع توجه لازم را داشته باشد، برای بقا نیاز به نسلی معتقد داریم، چرا امروز آمریکا و عربستان خواستار از بین رفتن حشدالشعبی هستند؟ چون می دانند این جوانان معتقد به پاسداری از کیان و ناموس خود می باشند، لذا با وجود آنان تضعیف عراق سخت می شود.

انتهای پیام /


نماینده ولی فقیه در استان اصفهان:

هدایت‌گری و ایفای نقش در تعلیم و تربیت نعمتی بزرگ و افتخاری پربرکت است

دکتر حمید نیکزاد:

ایجاد فصل نوین در همکاری حوزه و آموزش و پرورش

کلیدواژه‌های رهبری برای خوشه چینی از وعده صادق

دبیرستاد همکاریها درجمع ائمه جمعه سه استان

حضور روحانيون مشاور در مدارس پناهگاه دانش‌آموزان درمقابل بمباران شبهات است

با حضور دبیرستاد همکاریها؛

گردهمایی ائمه جمعه منطقه یک کشوری در گلستان برگزار شد+ عکس

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

تأکید دولت سیزدهم بر استفاده ویژه از ظرفیت های تربیتی حوزه علمیه

رئیس ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش

حمایت از نهاد تعلیم و تربیت را بر خود  تکلیف می دانم/ آموزش و پرورش، حوزه و دانشگاه سه اصل سعادت جامعه اسلامی

حجت الاسلام کلباسی در دیدار دبیر ستاد همکاریها

آماده ارایه ظرفیت های بی بدیل مرکز تخصصی مهدویت به آموزش و پرورش هستیم

رئیس مؤسسه پژوهشی آموزشی امام خمینی "ره" خبر داد

توسعه طرح ولایت  با بهره گیری از معلمان متخصص

تصاویر/ دیدار معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با آیت الله اعرافی

آیت الله اعرافی:

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

آیت‌الله کعبی:

آموزش و پرورش باید از حافظه محوری پرهیز داشته باشد

گزارش تصویری

نشست شورای همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش استان یزد

دکتر صحرائی در رونمایی از کتاب" منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش"

بذر آینده کشور در مدرسه کاشته می‌شود/ باید همه به مدرسه برگردیم

کتاب «اصول و روش‌های تربیت در قرآن کریم»