Print
Zoom In
Zoom Out

در نشست تشریح مبانی تربیتی سند تحول مطرح شد

مصداق های عملی حیات طیبه در سیره و منش شهدا

شناسه مطلب: 10520
زمان انتشار: يكشنبه 20 اسفند 1396 ساعت 11:45

چهاردهمین نشست از سلسله نشست های مبانی پنج گانه تربیت در سند تحول بنیادین در وصیت نامه شهدا با حضور بانوان فرهنگی در نمازخانه خواهران ساختمان مركزي وزارت آموزش و پرورش برگزارشn

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیر خانه ستاد همکاری ها حجت الاسلام درودی در این نشست با استناد به بیانات رهبر کبیر انقلاب اسلامی گفت؛ اگر بگوییم یکی از شاخصه های عبادت برای افراد دغدغه مند به نظام جمهوری اسلامی تامل و تفکر بر آموزه های شهدا بر اساس مطالعه و پژوهش در وصیت نامه های آنان است  گزافه نگفته ایم .

معاون امور استانهای دبیر خانه همکاری های حوزه و آموزش و پرورش گفت ؛ این که امام روشن ضمیر ما مطالعه وصیت نامه شهدا را برپنجاه سال عبادت افراد مومن ترجیح میدهد، نشان از ژرف نگری و بینش ایشان نسبت به بعد تربیتی وصیت نامه های شهدا دارد. 

*چرخش های تحول آفرین و مصداق های آن 

وی در بخش دیگری از سخنان خود یاد آورشد ؛یکی از مباحث جذاب و در عین حال کاربردی مباني اساسي تربيت در سند تحول بنيادين، چرخش های تحول آفرین از وضعیت موجود به شرایط ایده آل است، وقتی چرخش های تحول آفرین را مرور میکنیم خواهیم دید همه تلاش این سند برای رسیدن به نقطه ای است که شهدا 30 سال پیش برای ما در صحیفه نورانی خود به یادگار گذاشته اند. 

*درنگی در وصیت نامه شهید محمد عبدی 

وی برای استناد این بخش از سخنان خود به توصیه های تربیتی شهدا یاد آور شد ؛ وقتی وصیت نامه شهید والامقام محمد عبدی  را مطالعه می کنیم  به اولین بند از چرخش های تحول آفرین در زیر نظام برنامه درسی  پی می بریم ؛آنجا که از سر سوز می نویسد ؛...رهبر و علی زمان را تنها نگذارید،یار و یاورش باشید. بدانید که اونایب مهدی (عجل الله) است، اطاعت امرش واجب است، از او محافظت کنیدو با دوستانش دوست و با دشمنانش دشمن باشید.

حجت الاسلا م درودی گفت؛ این بند از وصیت نامه شهید محمد عبدی  دقیقا همان مطلبی است که ما در سند تحول بنیادین در اولین مرحله از چرخشها به دنبال آن هستیم که در صفحه 416سند تحت عنوان چرخش از (از مدیریت اداری و کنترلی به راهبری تربیتی مبتنی بر نظام معیار اسلامی) آمده است .

*کلام شهید عبدی مصداق زیر نظام برنامه درسی 

معاون امور استانهای دبیرخانه ستاد همکاری ها به بیان چرخش دیگر سند تحول گفت؛چرخش دوم  در زیر نظام برنامه درسی می گوید ؛ آموزش پرورش بر مبنای اسلام به دنبال رسیدن "از برنامه درسی نتیجه محور، به برنامه درسی پیامد محور" است. 

وی افزود؛شهید عبدی در راستای همین هدفی که ما در سند تحول به دنبال آن هستیم خطاب به نسل جوان و نوجوان می گوید ؛ "به شما وصیت می کنم به پر پایی نماز اول وقت. به خدا قسم تا هنگامی که نماز اول وقت شیعیان همراه با موفقیت اقامه شود به هیچ سپری نیاز ندارند. یادتان باشد نماز جماعت و جمعه را فراموش نکنید،این کلام دلنشین شهید عبدی همان مطلبی است که در  سند تحول به دنبال تحقق آن هستیم یعنی برنامه درسی نتیجه محور را به برنامه درسی پیامد محورتبدیل کنیم.  

*حفظ بیت المال شاه بیت وصیت شهدا 

وی به چرخش سوم در سند تحول اشاره کرد و گفت؛ در زیر نظام تامین و تخصیص منابع مالی بر این مساله تاکید شده است که باید (از تغییر در روش نظارت پرهزینه توسط ذی حساب، به حساب رسی پس از خرج برسیم)  این یعنی دقت در هدر رفت بیت المال و دل سوزاندن برای سرمایه ملی که متعلق به همه آحاد مردم است و شهید عبدی در وصیت نامه نورانی خود این مساله را به ما گوشزد میکند و می گوید؛                                                                                     

 "سعی کنید در اموال بیت المال کمال دقت را داشته باشید و مال حرام را در زندگی خود داخل نگردانید. از بیت المال مراقبت کنید و پاسدار آن باشید."

*روحانیت در مدرسه شهدا 

حجت الاسلام درودی یاد آورشد؛ شهید عبدی در قسمت دیگری از وصیت نامه خود تاکید می کند؛ 

"نگذارید سنگر روحانیت تضعیف شود. پشتیبان مراجع تقلید و نیکان و صالحان روحانی باشید تا با یاری آنان، اسلام عزیز را حفظ نمایید" این همان ایده ای است که در چرخش چهارم مبانی نظری سند آن را پیگیری می کنیم که معلم شرایط خاص خود را دارد و هر کسی نمیتواند به این رسالت سنگین تن دهد، معلم کارمند نیست بلکه شخصیتی علم محور و تربیت پیشه است که در سند تحول آن را این گونه دنبال میکنیم   (از نگاه به معلم به عنوان کارمند اداری به معلم، به عنوان شخصیتی علمی و تربیتی ص417)

*امر به معروف مصداق و کلان نگری

کارشناس این نشست ،نگاه جزیره ای در حوزه های اجرایی را از نقاط ضعف قوانین آموزشی فعلی دانست وگفت؛ اتفاقا شهید عبدی در بخش دیگیر از وصیت نامه خود اصرار دارد ، امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید که اگر ترک کردید، فاتحه ی اسلام و ولایت فقیه را باید خواند، ترک کردن امر به معروف و نهی از منکر، تیشه به ریشه اسلام زدن است. این همان چرخش پنجم در سند است که می گوید؛ نقطه ایده ال رسیدن به (از حاکمیت نگاه جزیره ای در حوزه های اجرایی به تأکید بر فرایندها و پیامد بر اساس نظام معیار اسلامی ص416) همچنین  (از نگاه جزیی نگر به نگاه آینده نگر و کل نگرانه برای مواجهه سازنده با چالشهای نظام ص418) است .

*پاسداری از اسوه های مقاومت و شجاعت 

معاون امور استانهای دبیرخانه ستاد همکاری ها گفت ؛ در چرخش ششم سند، به دنبال آن هستیم که معلم تنها انتقال دهنده محض نباشد، بلکه اسوه تربیتی باشد، شهید عبدی در این راستا  تاکید می کند ،اسوه های مجاهدت را هیچ گاه فراموش نکنید ،"نکند جانبازان و آزادگان و رزمندگان سالهای دفاع مقدس را فراموش کنید.اینان شهیدان زنده اند. نکند حرمت آنها را زیر پا گذارید، از حیثیت و آبرو و شرف آنان پاسداری کنید. سند تحول نیز به دنبال این ارزش است آنجا که می گوید؛(از معلم به عنوان انتقال دهنده  دانش ،به معلم به عنوان  مربی و اسوه تربیتی و سازمان دهنده  فرصت های تربیتی متنوع برای احیا و ارتقا مراتب حیاه طیبه متربیان ص417)

وی خاطر نشان کرد برای تحقق سند بنیادین نیازمند مصداق های بیرونی هستیم و یکی از بهترین مصداق ها تطبیق بخش هایی از مبانی نظری با وصیت نامه و سبک تحصیل شهداست . 

با حضور دبیرستاد همکاریها؛

گردهمایی ائمه جمعه منطقه یک کشوری در گلستان برگزار شد+ عکس

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

تأکید دولت سیزدهم بر استفاده ویژه از ظرفیت های تربیتی حوزه علمیه

رئیس ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش

حمایت از نهاد تعلیم و تربیت را بر خود  تکلیف می دانم/ آموزش و پرورش، حوزه و دانشگاه سه اصل سعادت جامعه اسلامی

حجت الاسلام کلباسی در دیدار دبیر ستاد همکاریها

آماده ارایه ظرفیت های بی بدیل مرکز تخصصی مهدویت به آموزش و پرورش هستیم

رئیس مؤسسه پژوهشی آموزشی امام خمینی "ره" خبر داد

توسعه طرح ولایت  با بهره گیری از معلمان متخصص

تصاویر/ دیدار معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با آیت الله اعرافی

آیت الله اعرافی:

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

آیت‌الله کعبی:

آموزش و پرورش باید از حافظه محوری پرهیز داشته باشد

گزارش تصویری

نشست شورای همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش استان یزد

دکتر صحرائی در رونمایی از کتاب" منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش"

بذر آینده کشور در مدرسه کاشته می‌شود/ باید همه به مدرسه برگردیم

کتاب «اصول و روش‌های تربیت در قرآن کریم»

ثبت‌نام دانش‌آموزان در حوزه علمیه آیت‌الله مجتهدی آغاز شد + پوستر

تصاویر/ آیین رونمایی از کتاب «منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش»

آیت الله کعبی؛

آموزش و پرورش زیر ساخت پیشرفت، جامعه پردازی و تمدن سازی است

به مناسبت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع

تخریب بقیع داغ جانسوزی که فراموش نمی شود / شفاعت پیامبرنصیب دشمنان اهل بیت نخواهد شد