به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه ستاد همکاری ها ،چند روز پیش دوره مقدماتی تربیت مدرس، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با همکاری مرکز آموزش های کاربردی و مهارتی حوزه و ستاد همکاری ها در مجتمع یاوران مهدی(عج) جمکران برگزارگردید خبر گزاری حوزه در گفتگو با تنی چند از شرکت کنندگان در این دوره به تبیین چرایی ضرورت طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش پرداخته است.
*سند تحول به منزله قانون اساسی آموزش و پرورش
محمد صادق زاده رییس اداره قرآن و عترت اداره کل آموزش و پرورش که خود البته حافظ کل قرآن کریم می باشد، با اشاره به این که سند تحول بنیادین در واقع به منزله قانون اساسی آموزش و پرورش است ، اظهار داشت: تمام اقدامات و فعالیت ها و برنامه ها در کلیه سطوح آموزش و پرورش همه باید در زمان تصویب و برنامه ریزی و اجرا منطبق بر همین سند تحول باشد و با آن تعارضی نداشته باشد.
وی افزود: خوشبختانه اهداف موجود بسیار خوب است و راهکارهای مناسبی نیز در همین سند در راستای بحث تحول مطرح شده ، ضمن آن که به عنوان یک فعال قرآنی باید بگویم که در زمینه علوم دینی و قرآنی نیز به واسطه این سند ، پیش بینی تحول خوبی در نظام آموزش و پرورش شده که حقیقتاً این امر جای تقدیر دارد.
*اقدامی پربرکت در فرآیند تحول
بتول پورداوود ، دبیر درس معارف از استان بوشهر نیز با اشاره به این که برگزاری این گونه دوره های آموزشی در راستای کاربردی کردن فرآیندها به منظور تحول در آموزش و پرورش بسیار لازم و ضروری است، ابراز داشت: بی شک با همکاری و تعامل مدیران و معلمان و مربیان ، شاهد برکات و آثار خوبی از حیث اجرای این گونه طرح ها خواهیم بود.
وی با اشاره به این که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به نکات بسیار خوب و راهگشایی در زمینه های آموزشی و نیز تربیتی پرداخته شده است، گفت: این سند گام بسیار خوبی در راستای تعمیق مسایل اعتقادی و عبادی و اخلاقی دانش آموزان است که نه تنها معلمان و دبیران دین و زندگی ، بلکه همه همکاران آموزش و پرورش به خصوص معلمان موظف هستند که بر اساس این سند در این جهت تلاش و جدیت لازم را داشته باشند.
*لزوم فراهم سازی زمینه ها برای اجرای مناسب سند تحول
مرضیه جهانی فرد، دبیر دین و زندگی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس نیز ضمن تقدیر از برگزار کنندگان دوره تربیت مربی ویژه سند تحول بنیادین بیان داشت: طرح بسیار خوبی است در صورتی که قابلیت لازم برای اجرا داشته باشد، به ویژه این که خوشبختانه مبانی نظری مناسبی در آن مورد توجه قرار گرفته و از همفکری اندیشمندان و فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی استفاده حداکثری در این باره صورت گرفته است.
وی اضافه کرد: البته به اعتقاد بنده نه تنها آموزش و پرورش بلکه دیگر نهادهای سیاسی و اجتماعی و فرهنگی کشور باید همه دست به دست هم دهند تا شاهد به ثمر نشستن همه اهداف مورد نظر در این سند تحول باشیم چرا که خروجی مطلوب نظام آموزش و پرورش ، متوجه اصل کشور و نظام اسلامی است.
جهانی فرد همچنین گفت: در واقع شرایط خوبی باید محقق شود که بعد از گذشت مدت زمانی به اهداف مقرر در این سند دست یابیم که صدالبته این مهم می طلبد که همه گروه ها و شخصیت ها و دلسوزان فرهنگی دست به دست هم داده و با هم گرایی و هم افزایی طوری عمل کنند که بیشترین بهره برداری از این کار و اقدام مهم صورت گیرد.
*حضور بیش از 70 تن از نخبگان آموزش و پرورش در قم
مختار محمدیان، کارشناس ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش نیز در خصوص مهم ترین اهداف برگزاری این دوره آموزشی ابراز داشت: دوره آشنایی با مبانی نظری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با هدف تربیت مربی و مدرس از میان همکاران آموزش و پرورشی برگزار می شود تا افرادی که در استان ها دارای سطوح بالای حوزوی یا مدرک معادل دانشگاهی در حد کارشناسی ارشد به بالا هستند ، به این وسیله بتوانند مباحث نظری سند تحول را برای گروه های هدف ، آموزش داده و تدریس کنند.
وی اضافه کرد: در همین راستا بیش از 70 نفر از استان های مختلف کشور در این دوره شرکت کردند که این ها بعضاً از روحانیون شاغل در آموزش و پرورش یا افراد نخبه و دغدغه مند فرهنگی هستند که با مباحث آموزش و پرورش و علوم دینی و حوزوی آشنایی خوبی دارند.
محمدیان همچنین گفت: البته این دوره ای که در قم و در جوار مسجد مقدس جمکران برگزار شد، دوره مقدماتی است و بعد از ارزشیابی تشخیصی از استعدادها ، دوره های تکمیلی نیز در آینده برگزار می شود تا در استان ها گفتمان سند تحول را برای مدیران استانی، مدیران و معلمان مدارس به خوبی تدریس کرده و در ترویج آن بکوشند.
*اهتمام به سند تحول ؛ لازمه تحقق برنامه های فرهنگی آموزش و پرورش
زهرا حافظی ، مربی پرورشی یکی از دبیرستان های استان سمنان که در این دوره شرکت کرده نیز با تاکید بر لزوم تقویت و استمرار ارتباط حوزویان و فعالان و معلمان و مربیان آموزش و پرورش اظهار داشت: آنچه ضروری است این که باید قبل از هر چیز آگاهی و اطلاعات لازم درباره سند تحول به خوبی تبیین شود که برگزاری این دوره در همین راستا بوده است.
وی افزود: به هر حال باید توجه داشت که این سند فوق العاده مهم است و اگر ما دقت کنیم و این سند را به درستی اجرا کنیم دیگر مجالی برای مطرح شدن سندهایی که ریشه در غرب دارد مثل سند 2030 وجود نخواهد داشت.
این طلبه سطح 4 حوزه علمیه خواهران همچنین با اشاره به ضرورت دغدغه لازم در زمینه تحقق برنامه های فرهنگی و بحث عفاف و حجاب در مدارس دخترانه گفت: ما باید بتوانیم با کار فرهنگی خوب و اطلاع رسانی و بصیرت بخشی، حجاب را در بین دختران ترویج داده و آن ها را در سایه فرهنگ سازی با حجاب مناسب و ماندگار پیوند دهیم.