Print
Zoom In
Zoom Out

رئیس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش:

اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جز مفاد برنامه ششم توسعه است

شناسه مطلب: 10498
زمان انتشار: شنبه 12 اسفند 1396 ساعت 16:27

مشاور وزیر و رئیس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: اجرای سند جزء مفاد برنامه ششم که مجلس تصویب کرده و در برنامه ششم تاکید شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه ستادهمکاریها، رضا مددی امروز 12 اسفند در آیین افتتاحیه  دوره تربیت مدرس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مبنای نظری آن که با حضور مسئولان و نخبگان حوزه و وزارت آموزش و پرورش در مجتمع یاوران مهدی در قم برگزار شد عنوان کرد:در دو سال گذشته در سیاست های آموزش و پرورش و فعالیت های ستاد همکاری ها این برنامه را مد نظر داشتیم که از مسیر حوزه و آموزش و پرورش به دنبال نشر و ترویج تفکر تربیت اسلامی در آموزش و پرورش باشیم.

هنوز مفاهیم سند در آموزش و پرورش جاری نیست

رئیس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش افزود:در ترویج و تبیین گفتمان تحول در آموزش و پرورش مفاهیم باید به صورت گفتمان در آید اما هنوز مفاهیم سند در آموزش و پرورش جاری نیست و راهی به جزء آموزش نیست.

وی تصریح کرد:در سال اول نشست های زیادی در معرفی سند برگزار شد اما به شکل عمیق انجام نگرفت در حالی که باید این مبانی به صورت آگاهی بخشی صورت بگیرد برای شروع کار به افرادی نیاز است که به سند اشراف کامل داشته باشد.

مددی بیان کرد:در این سند مبانی نظری 450 صفحه است برنامه درسی ملی نیز یک جزوه ای محدود و مفید است که چارچوب سیاست گذاری ها برای تولید محتوای درسی را ارائه می دهد در این دوره شرکت کنندگان با آن آشنا می شوند این ها اسناد تحول است در مورد خود سند و مبانی نظری نیز مطالبی ارائه می شود.

وی خاطرنشان کرد: مبانی نظری با بهره گیری از علوم انسانی ارائه شده است البته هنوز مبانی نظری به روش آموزشی تبدیل نشده است در این مسیر همه حوزه ها در تربیت اسلامی تلاش می کنند تا چارچوب فکری را تبیین نمایند و مبانی نظری به مرحله اجرا نزدیک شود.

131 راهکار در مور مبانی نظری سند ارائه شده

مشاور وزیر آموزش و پرورش یادآور شد:در مور مبانی نظری و چارچوب فکری 131 راهکار ارائه شده که از سال 90 تا 1404 عملیاتی شود این دوره بر مبانی نظری متمرکز است و بیشتر روش شناخت سند در این دوره مرور می شود با فلسفه تربیت در این مدت کوتاه نمی توان آشنا شد دوره بر مبنای مبانی نظری است و این رمز تحقق تحول است.

وی خاطرنشان کرد:مهم ترین انتظار از نخبگان حوزه و دانشگاه در تحقق سند با مبانی نظری این است که بیش از پیش با مبانی آشنا شوند و در شهرستان ها و استان ها به صورت هسته مرکزی آن را به آموزش و پرورش و کارشناسان انتقال دهند به گونه ای که برای مدیران در مدارس قابل فهم باشد و توانمندی نیروی انسانی مورد تاکید باشد.

مددی اظهار داشت:این سند باید بر اساس مبانی نظری بازنگری شود هر چند سند نظارت آیت الله اعرافی تدوین شد و رهبری نیز از اجرای سند حمایت می کنند .

سیاست گذاری و قانون گذاری سند از پشتوانه مهمی قانونی برخوردار است .

وی در مورد وضعیت اجرای سند در آموزش و پرورش گفت:بر اساس سیاست های ابلاغی رهبری برای برنامه ششم توسعه بند 75 معظم له به دولت  مجلس ابلاغ کردند که اجرای سند در طول برنامه در سطح کلان از اصلی ترین رویکرد و تکلیف می باشد تنها تکلیفی است که بر عهده آموزش و پرورش نهاده شده  موضع سیاست گذاری و قانون گذاری سند از پشتوانه مهمی قانونی برخوردار است .

رئیس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یادآور شد: اجرای سند جزء مفاد برنامه ششم که مجلس تصویب کرده و در برنامه ششم تاکید شده بر اجرای سند و جلوگیری از هر گونه اقدام مغایر با اهداف تاکید شده از موضع قانون گذاری جای نگرانی وجود ندارد .

وی بیان کرد: حتی دولت که برنامه تفصیلی برنامه ششم توسعه را در سایت سازمان برنامه و بودجه منتشر کرده در آن به طور آشکار هدف گذاری های آموزش و پرورشبر اساس شاخص های سند تحول است، بنابراین دولت در طول برنامه ششم توسعه برنامه اش تفضیلی مبتنی بر سند تحول می باشد.

مددی افزود: در آموزش و پرورش در طول 6 سال گذشته در حوزه اجرایی تلاش های خوبی به ثمر نشست در سال جاری پایه یازدهم مستقر شده و سال آینده پایه دوازدهم مستقر می شود بنابراین در اجرای سند تحول در بخش برنامه درسی ملی طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش کار کرده ایم.

وی خاطرنشان کرد: تغییر ساختار نظام آموزشی و ماموریت درسی بر استقرار دوره ها طبق مصوبه پیش رفته در تالیف و اصلاح و بازنگری کتب دانش آموزان نیز تلاش شده جهت گیری رعایت شود بر این فرآیند حرکت کنیم و با وجود فشردگی ها وزارت آموزش و پرورش تلاش کرده کتاب های درسی را همسو با سند تحول و نظام آموزشی تطبیق دهد.

در بخش تربیت نیروی انسانی و در حوزه منابع مالی عقب هستیم

مشاور وزیر عنوان کرد: ما در بخش ملی از مصوبات ملی عقب نیستیم اما باید دید تغییرات در کتاب های درسی و شیوه ها توانسته خروجی لازم را ارائه دهد این امر نیاز به بازنگری دارد البته ما در بخش تربیت نیروی انسانی و در حوزه منابع مالی عقب هستیم و در تنگنا و محدودیت ها قرار داریم در حالی که بخش مهمی از توسعه تحول به نیروی انسانی وابسته است.

وی تصریح کرد: در سند تحول تاکید شده بر تدوین برنامه ریزی نظامات ، 6 زیر نظام تعریف شده است با تصویب این زیرنظام ها مسیر اجرایی شدن را تسریع می نماید در این چند سال اخیر از 94 به بعد طبق شواهد تمامی سیاست گذاری های آموزش و پرورش مبتنی بر سند است و برنامه هایی در بخش ستاد همکاری ها در حال انجام است.

انتهای پیام / 

کلیدواژه‌های رهبری برای خوشه چینی از وعده صادق

دبیرستاد همکاریها درجمع ائمه جمعه سه استان

حضور روحانيون مشاور در مدارس پناهگاه دانش‌آموزان درمقابل بمباران شبهات است

با حضور دبیرستاد همکاریها؛

گردهمایی ائمه جمعه منطقه یک کشوری در گلستان برگزار شد+ عکس

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

تأکید دولت سیزدهم بر استفاده ویژه از ظرفیت های تربیتی حوزه علمیه

رئیس ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش

حمایت از نهاد تعلیم و تربیت را بر خود  تکلیف می دانم/ آموزش و پرورش، حوزه و دانشگاه سه اصل سعادت جامعه اسلامی

حجت الاسلام کلباسی در دیدار دبیر ستاد همکاریها

آماده ارایه ظرفیت های بی بدیل مرکز تخصصی مهدویت به آموزش و پرورش هستیم

رئیس مؤسسه پژوهشی آموزشی امام خمینی "ره" خبر داد

توسعه طرح ولایت  با بهره گیری از معلمان متخصص

تصاویر/ دیدار معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با آیت الله اعرافی

آیت الله اعرافی:

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

آیت‌الله کعبی:

آموزش و پرورش باید از حافظه محوری پرهیز داشته باشد

گزارش تصویری

نشست شورای همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش استان یزد

دکتر صحرائی در رونمایی از کتاب" منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش"

بذر آینده کشور در مدرسه کاشته می‌شود/ باید همه به مدرسه برگردیم

کتاب «اصول و روش‌های تربیت در قرآن کریم»

ثبت‌نام دانش‌آموزان در حوزه علمیه آیت‌الله مجتهدی آغاز شد + پوستر

تصاویر/ آیین رونمایی از کتاب «منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش»