به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیر خانه همکاری ها به نقل از روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین، حجت الاسلام و المسلمین محی الدین بهرام محمدیان در دیدار با امام جمعه قزوین با اشاره به اقدامات زیربنایی انجام شده در آموزش و پرورش گفت: موضوع تحول بنیادین نظام آموزشی که بر پایه مبانی اسلامی وتأیید مقام معظم رهبری تحت عنوان سند تحول بنیادین مطرح شده در اجرا مخالفانی دارد.
*عده ای در صدد تخریب آموزش و پرورش هستند
وی اظهار داشت: طی این سالها با وجود تمامی مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری ،آموزش و پرورش گام های رو به جلویی بر داشته است و در عین حال خطری که با آن مواجه هستیم، این است که بعضی ها حساب شده و با برنامه ریزی در صدد تخریب وجه و حیثیت عمومی آموزش و پرورش هستند و می خواهند اعتبار آموزش و پرورش و مشروعیت و مقبولیت آن را خدشه دار کنند .
تعبیر مقام معظم رهبری از هجمه ها به آموزش و پرورش
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تعبیری که حضرت آقا سال قبل از آموزش و پرورش داشتند این بود؛ "بعضی می خواهند آموزش و پرورش را از چشم بیندازند و این عقبه در بیرون دارد و ما مطلع ایم" و ..
حجت الاسلام والمسلمین محمدیان اضافه کرد: گاهی با ابزار سیاست ، گاهی سکولارنامیدن آنان و گاهی نیز مذهبی های دو آتیشه آموزش و پرورش را مورد نقد و بررسی قرار می دهند و از آن طرف عده ای مدرسه دین و مذهب محور را تخریب می کنند.
*نقش ویرانگر کتابهای غیر استاندارد
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش گفت: کتابهای آموزشی غیراستاندارد نه تنها در فرایند یاددهی، یادگیری را با اخلال مواجه می کند بلکه بالاتر از آن، هدفهای سند تحول بنیادین را نشانهگرفته است.
*انتقاد از عملکرد صدا و سیما
وی خاطر نشان کرد: متاسفانه صدا و سیما بهترین فرصت را برای کنکور تبلیغ می کند در حالیکه سند تحول ،بر دوری از محفوظات و تقویت عنصر تفکر متمرکز است.
حجتالاسلام والمسلمین محمدیان بیان کرد: هدف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دستیابی به مراحلی از حیات طیبه است و پنج عنصر تفکر، ایمان، علم، عمل و اخلاق را مدنظر قرار دارد.
وی تصریح کرد: سند تحول یا برنامه درسی ملی، گریز از میدان حافظه محوری و ورود به میدان خلاقیت، تفکر و اندیشه را برای ما تکلیف کرده، همانطور که اولین عنصر از عناصر پنجگانه برنامه درسی ملی، ارتقای تفکر و حکمت است.
*پیشبینی یازده حوزه یادگیری در سند تحول
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به پیشبینی ۱۱ حوزه یادگیری در سند تحول آموزش و پرورش گفت: قرآن و معارف، زبان و ادبیات فارسی، علوم ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی، آداب و مهارت زندگی، کار و فناوری، بهداشت و سلامت، تربیت بدنی و زبانهای خارجی از جمله این حوزههاست.
وی تاکید کرد: در نظام قدیم آموزش و پرورش نه از علت فعلی خبر بود نه از علت غایی در حالی که در برنامه درس ملی جدید حیات طیبه را آورده ایم و این در کتابهای درسی از پایه اول تا یازدهم تدوین و بازنگری شده است.
وی یاد آور شد: سعی و تلاش براین بود که این نظریه در کتابها استوار باشد چه کتاب علوم طبیعی و علوم نظری و علوم پایه و چه در فرهنگ و معارف اسلامی، حتی در حوزه فنی و حرفه ای ما نیز در چند اصل پایدار شود و به معیشت حلال و تولید ثروت پایدار منجر شود و اخلاق حرفه ای در آن ماندگار گردد.
حجت الاسلام محمدیان افزود: اخیرا موضوع کنکور و حذف آزمون های غیر دولتی مطرح شده است و اقدام خوبی از سوی وزارت خانه بود ، چون بعضی از این کتابها تحت عنوان کتابهای غیرآموزشی صرفا تخریب نظام درسی را در پی دارد .