Print
Zoom In
Zoom Out

معاون پرورشی ،فرهنگی وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد:

یازده راهبرد اساسی تربیت در سوره مزمل/ از آموزش و پرورش پشتیبانی لازم نمی شود

شناسه مطلب: 10426
زمان انتشار: دوشنبه 02 بهمن 1396 ساعت 13:56

گردهمایی معاونین پرورشی ادارت کل آموزش و پرورش استان های سراسر کشور با حضور معاون پرورشی وزیر در مشهد برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیر خانه ستاد همکاری ها،  دکتر علیرضا کاظمی ،معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش صبح امروز در جمع معاونین پرورشی ادارت کل آموزش و پرورش استان های سراسر کشور عنوان کرد :از تربیت و حکومت به عنوان دو مقوله فوق العاده سخت و و پیچیده یاد می شود، چون قرار است متغیرهای متعددی کنار هم قرار بگیرد و در این میان تربیت مقوله سخت تری است، چون پیچیدگی های مخصوص به خود را دارد و می توان عصاره کار پیامبران الهی را هم همین تربیت دانست.

وی ادامه داد:خداوند کار تربیت را به بهترین بنده خود واگذار می نماید و زمانی که این ماموریت را به اوابلاغ  می دارد ابزار تربیتی را نیز در اختیارش قرار می دهد لذا در سوره های 

*یازده راهبرد اساسی تربیت در سوره مزمل 

قرآن کریم از جمله سوره مزمل راهبردهای  اساسی موفقیت در حوزه تعلیم و تربیت را اعلام می دارد.

*تهجد شبانه 

کاظمی در ادامه ضمن اشاره به یازده راهبرد اساسی ذکر شده در حوزه تربیت  در سوره مزمل تصریح کرد: اولین نکته ای که به پیامبر خطاب می شود، بحث تهجد شبانه است.  هر کس بتواند پیوندش را با خداوند منان مستحکم تر کند اثر بخشی کار تربیتی وی بیشتر خواهد بود.

*تلاوت قرآن

وی ادامه داد: راهبرد دوم که خداوند به پیامبر بیان می کند تلاوت قرآن است ، پیامبری که خود حافظ و مفسر قرآن است توصیه به تلاوت قران می شود.  اگر می بینیم در کار تربیتی موفق نیستیم ،اول باید به دنبال مشکل  در خود  باشیم.

*یاد خداوند منان 

 یاد خداوند منان راهبرد دیگری است، ابتدا انسان  باید خداوند را  درک کند ونماز باید در پاسخ به یک درک درونی باشد. 

*توکل بر خداوند

راهبرد دیگر توکل بر خداوند است  و در نهایت خداوند را باید موثر و نتیجه بخش دانست. 

*تکیه به غیر از خداوند ممنوع

راهبرد پنجم  این است که نباید به چیزی غیر از خداوند تکیه کرد.   

*صبر و حوصله 

سختی کار تعلیم و تربیت صبر و حوصله است، تعلیم و تربیت کیفی است ،یعنی قابل اندازه گیری دقیق نیست ،تدریجی و زمانبر است ،یعنی نیاز به صبر و حوصله است و این راهبرد بعدی است. بالا ترین ویژگی نبی مکرم الاسلام  صبر و حوصله است.   

*محوشدن در قرآن وعترت 

معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش ضمن تاکید بر لزوم پیوند با قرآن افزود: راهبرد هفتم  گذر  جمیل است  که درائمه اطهار و حضرت زینب سلام الله علیها  در مصائب مشاهده می شود،چشم و گوش و دل قلب و زبان خودمان را با قرآن گره بزنیم فضای دل خانه و کلاسمان را به عطر قرآن را معطر کنیم، استماع، نظر و تلاوت، ترجمه، تدبر، توسل و تمسک به قرآن بر اثر بخشی تربیتی می افزاید و قلب مریض را شفا می دهد،قلب مریض نمی تواند مربی خوبی باشد و ادم تربیت کند،قرآن باید محور زندگی ما باشد هر چه می توانید و در وسع دارید پیوند خودتان را با قران حفظ کنید.

*اقامه نمازو پرداخت

وی همچنین افزود: اقامه نماز  و و پرداخت زکات راهبرد  بعدی است که خداوند به پیامبر بیان می کند.

* نوع دوستی و گره گشایی 

راهبرد دیگر،  نگاه اجتماعی و نوع دوستی دستگیری و گره گشایی بیان می شود که اثر تربیتی زیادی دارد. 

* راهبرد پایانی  استغفار

راهبرد پایانی  استغفار است ،خداوند منان به پیامبرش سفارش به استغفار می کند. کار تعلیم و تربیت و راهبرد ها و راز و رمز های اثر بخشی افکار و افعال ما در جامعه همین ها است. ممکن است راهبرد هایی به جز اینها   تربیت غربی را محقق کند، ولی تربیت قرانی را نمی تواند محقق کند.

*چالش های موجود درآموزش و پرورش

دکتر علیرضا کاظمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بخشی از چالش های موجود در حوزه آموزش و پرورش بیان کرد: تعلیم و تربیت مجموعه پیوسته ای بین نهاد های خانواده، دستگاه تعلیم و تربیت و جامعه  است و در صورتی تربیت محقق می شود که این سه نهاد در راستای هم  حرکت کنند. در قدیم سهم اموزش و پرورش نسبت به نهاد های دیگر خیلی زیاد بود، اما  امروز سهم خانواده و به ویژه  سهم جامعهبیشتر است، چون دانش آموز در مدرسهو فضای جامعه سیر می کند، از طرف دیگر آموزش و پرورش پشتیبانی لازم نمی شود.


*دهه شکوفایی سیاست گذاری در آموزش و پرورش

وی دهه چهارم انقلاب را دهه شکوفایی سیاست گذاری در آموزش و پرورش دانست و افزود: آموزش و پرورش در دهه چهارم انقلاب به سند تحول بنیادین دست یافت  که به تاییدبزرگان نظام رسید و این سند مطالبه مقام معظم رهبری می باشد، دستیابی به مراتبی از  حیات طیبه برای رسیدن به قرب الهی  هدف اصلی سند تحول است و راهبردآن تعلیم و تربیت تمام ساحتی متعادل و متوازن است.

وی افزود ؛ رویکرد ها در این سند  کیفیت بخشی و عدالت بخشی است که روح حاکم  بر نظام جمهوری اسلامی نیز عدالت است.  

*تمرکز بر ساحت علمی و تعلیم و تربیت تمام ساحتی

معاون پرورشی وزیر حرکت بر مدار تعلیم و تربیت تمام ساحتی با کیفیت و عدالت را محور اساسی فعالیت های این حوزه عنوان و خاطر نشان کرد: بزرگترین چالش امروز  آموزش و پرورش تمرکز بر ساحت علمی و تعلیم و تربیت تک ساحتی است و  دغدغه یک خانواده ، معلم، مدیر و ارزیابی ها بر مبنای خروجی های آموزشی است نه پرورشی لذا در حوزه معاونت پرورشی برآنیم با شعار تعلیم و تربیت تمام ساحتی با رویکرد کیفیت و عدالت  حرکت کنیم.

کاظمی در ادامه با برشمردن تعداد دیگری از چالش های موجود در آموزش و پرورش گفت: نگاه تفکیکی به مسائل اموزشی و پرورشی چالش  بعدی ماست ، امروز همه مسئول تربیت بچه ها هستند، مسئول نماز قر،ن وعترت امید شادی و نشاط تنها مربی نیست ،بلکه همه باید کمک کنند. کوچک انگاری مسائل تربیتی و فقدان نظام ارزیابی  تمام برون داد های آموزش و پرورش از چالش های دیگر نظام تربیتی است و  چالش منابع انسانی نیز در همه حوزه ها هم کمی و هم کیفی بسیارمهم است.

وی عنوان داشت ؛غیر چابک بودن ساختار و سیستم متمرکز و غیر خلاق آموزش و پرورش به گونه ای که سیاست های  کاری از بالا به پائین تدوین می شود از چالش های دیگر است و این  نگاه بالا به پائین در اموزش و پرورش  باید عوض شود.

*چالش های خاص حوزه پرورشی

کاظمی در پایان  در خصوص چالش های خاص حوزه پرورشی نیز تصریح کرد: درحوزه معاونت پرورشی چالش های زیادی داریم، بیش از صد چالش در این حوزه وجود دارد. یکی از مهمترین جالش ها منابع انسانی است که در کمیت و کیفیت  نیروی انسانیمشکل داریم  که چالش کل وزارتخانه نیز هست. حجم فعالیت های پرورشی  و هدایت تحصیلی، موازی کاری هایی که در بخش های مختلف  انجام می شود ، فقدان نظام جامع مشاوره و امور تربیتی از چالش هایی دیگر این حوزه است و امروز هدف از این گردهمایی این است که  به یک درک مشترک از چالش ها و برنامه ها برسیم و کنار هم بتوانیم برای ارتقا این حوزه کار کنیم. 

به مناسبت شهادت رئیس مذهب:

تعلیم و تربیت به سبک امام‌ صادق علیه السلام

در محضر امام صادق علیه السلام

چهار درس زندگی از پیشوای ششم شیعیان

آیت‌الله اعرافی:

امروز ایران با تلاش معلمین و استادان به قطب علمی منطقه تبدیل شده است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از معلمان و فرهنگیان تبیین کردند:

سرفصل‌های آموزش و پرورش تراز انقلاب

آیت‌الله‌علم‌الهدی:

تربیت باید از سطح مدرسه آغاز شود

پیام تبریک آیت الله نورمفیدی به مناسبت روز معلم

صحرایی، در مراسم تجدید میثاق معلمان با آرمان‌های امام راحل؛

ما معلمان با امام راحل عهد می بندیم که پیام او و فرهنگ انقلاب را به نسل آینده منتقل کنیم

تصاویر/ آشنایی دانش آموزان بیجاری با مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار

نشست معرفی کتاب شش جلدی «معجزه تربیت» برگزار شد

گزارشی از هم اندیشی معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش با مسئولان دفتر تبلیغات

استاد حوزه علمیه قم:

آموزش و پرورش مهمترین و موثرترین سنگر تربیتی کشور است

نماینده ولی فقیه در کاشان؛

فضیلت های یک امت را در کارنامه معلم ثبت می‌کنند

جلسه کارگروه همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش اردکان برگزار شد + عکس

انسان‌سازی و ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی، رسالت مهم آموزش و پرورش است

استاد حوزه علمیه کردستان:

آموزش و پرورش به مقوله آموزش قرآن در مدارس توجه لازم را داشته باشد