Print
Zoom In
Zoom Out

ویژگی های معلم در تراز قرآن و اهل بیت علیهم السلام

شناسه مطلب: 10415
زمان انتشار: چهارشنبه 27 دی 1396 ساعت 14:14

تاثير رفتار، منش و گفتار معلم و مربى در دانش آموز مسلم و ترديدناپذير است و براى دانش آموزان كمتر از والدين نيست ، بلكه صفات و اخلاق خود را از اساتيد و مربيان خود آموخته و تقليد مى كنند

اساتيد، معلمان وانديشمندان جامعه از نقش آفرينان در صحنه پرورش و تربيت انسان مى باشند. از آنجا  كه معلم در نگاه کودک اقتدار و شخصيت ويژه اى دارد وبچه ها  از حركات و سكنات معلم تقليد كرده و او را به عنوان الگوى خويش در نظر مى گيرند و حساس ترين دوران زندگى دانش آموز  در مراكز آموزشى و مدرسه مى گذرد، مربيان و معلمان در شكل گيرى تربيت وى نقش مستقیم دارند.

تاثير رفتار، منش و گفتار معلم و مربى در دانش آموز  مسلم و ترديدناپذير است و براى دانش آموزان كمتر از والدين نيست ، بلكه صفات و اخلاق خود را از اساتيد و مربيان خود آموخته و تقليد مى كنند

كودك و نوجوان معمولا آن چيزى را ارزشمند مى داند كه معلم تاييد كند و آن چيزى را ناپسند مى شمارد كه مربى زشت بداند و بالاخره مى توان گفت ،رفتار و حركات یک دانش آموز در طول سال  تبلور شخصيت معلم و استاد اوست .

پایگاه اطلاع رسانی دبیر خانه ستاد همکاری ها  چند آیه  و روایت  پیرامون شرایط و ویژگی های یک معلم و مربی در تراز اسلامی را منتشر می کند 

آگاه و به روز باشیم 

هَل يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ (زمر آيه 9).

- آيا كسانى كه مى دانند با كسانى كه نمى دانند برابرند؟

تواضع و فروتنى

وَاخْفِضْ جَنَاحَكَ لِمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ (شعرا  آيه 215)

در برابر مؤ منانی كه از تو پيروى مى كنند، متواضع و فروتن باش 

سختگیری نکنید 

قال رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلم ) 

"عَلِّمُوا وَلا تُعَنِّفُوا فَإِنَّ الْمُعَلِّمَ خَيْرٌ مِنَ الْمُعَنِّفِ" ؛ (منيه المريد، ص 69)

بياموزيد و در آموزش خود سخت گير نباشيد، زيرا آموزگار (بردبار) از انسان سخت گير و مستبد با ارزش تر است 

مهربان و نرم خو 

 قال رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلم ) لِينُوا لِمَنْ تُعَلِّمُونَ ، وَلِمَنْ تَعَلَّمُونَ مِنْهُ ؛ ((منيه المريد، ص 69)).

نسبت به كسى كه به او علم و دانش را مى آموزيد و يا از او علم فرا مى گيريد، نرم خو  و ملايم باشيد.

دورى از تكبر

وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ (لقمان  آيه 18).

به تكبر از مردم روى مگردان !

ميانه روى و تعادل

وَاقْصِدْ فِي مَشْيِكَ وَاغْضُضْ مِن صَوْتِكَ (لقمان  آيه 19)

در رفتارت ميانه رو باش و با آرامى سخن بگو

سعه صدر و آزاد انديشى

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ (زمر آيه 17 - 18)

پس بندگانم را بشارت ده ؛ آنان كه به سخن ، گوش فرا مى دهند و از بهترين آن پيروى مى كنند.(20)

دورى از تكلف

ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ السَّيِّئَةَ  نَحْنُ أَعْلَمُ بِمَا يَصِفُونَ ((فرقان آيه 96))

بديهاى مردم را به نيكوترين وجه دفع كن ، ما به آنچه آن ها انجام مى دهند بهتر آگاهيم .

همواره به خودمان یاد آوری کنیم 

فَذَكِّرْ إِنَّمَا أَنتَ مُذَكِّرٌ  لَّسْتَ عَلَيْهِم بِمُصَيْطِرٍ. (غاشيه  آيه 21 - 22)

پس به يادآور كه تو تنها ياد آورنده هستى و بر آنان تسلطى ندارى 

گفتار بدون عمل ممنوع 

أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنسَوْنَ أَنفُسَكُمْ (بقره  آيه 44)

آيا مردم را به نيكى فرمان مى دهيد و خود را فراموش مى كنيد؟



وزیر آموزش و پرورش در دیدار امام حمعه بیرجند:

تعلیم و تربیت میدان اصلی مقاومت در جنگ شناختی دشمن است

تصاویر/ حضور نماینده ولی فقیه  در جمع اولیای و دانش آموزان مدارس امین زنجان

تصاویر/ شورای همکاری حوزه و آموزش و پرورش استان همدان

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان

همکاری حوزه و آموزش و پرورش ارتقای فرهنگی، تربیتی را به دنبال دارد.

نشست فصلی مبلغان طرح امین خراسان شمالی

تصاویر/ آیین معرفی دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش

مدیرکل دفتر وزارتی آموزش و پرورش

ستاد همکاریها‌ حلقه اتصال دو نهاد بنیادین کشور است

دبیرجدید ستاد همکاری حوزه‌علمیه وآموزش و پرورش منصوب شد

در زنجان تاکید شد

لزوم حضور روحانیان متخصص برای آموزش دینی کودکان و نوجوانان

تعبیرزیبای آیت الله جوادی آملی از آموزش و پرورش

امام جمعه اهواز

مکتب حاج قاسم  حاصل پیوند تربیتی  منزل، مدرسه و مسجد است  

مناسبت هزارمین سال تأسیس حوزهٔ علمیهٔ نجف اشرف تدوین شد

فیلم «داستانی ـ تربیتی» شیخ طوسی و تأسیس حوزهٔ علمیهٔ نجف اشرف

سه‌شنبه‌های حضور؛

 پیوند مدرسه، مسجد و نسل جدید در شهرستان دنا + و تصاویر

با همکاری حوزه و آموزش و پرورش

تکاپوی طلاب برای پاسخ به شبهات دینی

امام جمعه رباط کریم:

لزوم همکاری همه دستگاه ها برای کاهش آسیب های اجتماعی دانش آموزان

راهکارهای همکاری استعدادهای درخشان با حوزه علمیه اصفهان بررسی شد

با شرکت سه میلیون دانش‌آموز

گزارشی ازافتتاحیه «درس‌هایی از قرآن» در ۴۰هزار مدرسه کشور