Print
Zoom In
Zoom Out

ویژگی های معلم در تراز قرآن و اهل بیت علیهم السلام

شناسه مطلب: ۱۰۴۱۵
زمان انتشار: چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۱۴

تاثير رفتار، منش و گفتار معلم و مربى در دانش آموز مسلم و ترديدناپذير است و براى دانش آموزان كمتر از والدين نيست ، بلكه صفات و اخلاق خود را از اساتيد و مربيان خود آموخته و تقليد مى كنند

اساتيد، معلمان وانديشمندان جامعه از نقش آفرينان در صحنه پرورش و تربيت انسان مى باشند. از آنجا  كه معلم در نگاه کودک اقتدار و شخصيت ويژه اى دارد وبچه ها  از حركات و سكنات معلم تقليد كرده و او را به عنوان الگوى خويش در نظر مى گيرند و حساس ترين دوران زندگى دانش آموز  در مراكز آموزشى و مدرسه مى گذرد، مربيان و معلمان در شكل گيرى تربيت وى نقش مستقیم دارند.

تاثير رفتار، منش و گفتار معلم و مربى در دانش آموز  مسلم و ترديدناپذير است و براى دانش آموزان كمتر از والدين نيست ، بلكه صفات و اخلاق خود را از اساتيد و مربيان خود آموخته و تقليد مى كنند

كودك و نوجوان معمولا آن چيزى را ارزشمند مى داند كه معلم تاييد كند و آن چيزى را ناپسند مى شمارد كه مربى زشت بداند و بالاخره مى توان گفت ،رفتار و حركات یک دانش آموز در طول سال  تبلور شخصيت معلم و استاد اوست .

پایگاه اطلاع رسانی دبیر خانه ستاد همکاری ها  چند آیه  و روایت  پیرامون شرایط و ویژگی های یک معلم و مربی در تراز اسلامی را منتشر می کند 

آگاه و به روز باشیم 

هَل يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ (زمر آيه ۹).

- آيا كسانى كه مى دانند با كسانى كه نمى دانند برابرند؟

تواضع و فروتنى

وَاخْفِضْ جَنَاحَكَ لِمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ (شعرا  آيه ۲۱۵)

در برابر مؤ منانی كه از تو پيروى مى كنند، متواضع و فروتن باش 

سختگیری نکنید 

قال رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلم ) 

"عَلِّمُوا وَلا تُعَنِّفُوا فَإِنَّ الْمُعَلِّمَ خَيْرٌ مِنَ الْمُعَنِّفِ" ؛ (منيه المريد، ص ۶۹)

بياموزيد و در آموزش خود سخت گير نباشيد، زيرا آموزگار (بردبار) از انسان سخت گير و مستبد با ارزش تر است 

مهربان و نرم خو 

 قال رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلم ) لِينُوا لِمَنْ تُعَلِّمُونَ ، وَلِمَنْ تَعَلَّمُونَ مِنْهُ ؛ ((منيه المريد، ص ۶۹)).

نسبت به كسى كه به او علم و دانش را مى آموزيد و يا از او علم فرا مى گيريد، نرم خو  و ملايم باشيد.

دورى از تكبر

وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ (لقمان  آيه ۱۸).

به تكبر از مردم روى مگردان !

ميانه روى و تعادل

وَاقْصِدْ فِي مَشْيِكَ وَاغْضُضْ مِن صَوْتِكَ (لقمان  آيه ۱۹)

در رفتارت ميانه رو باش و با آرامى سخن بگو

سعه صدر و آزاد انديشى

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ (زمر آيه ۱۷ - ۱۸)

پس بندگانم را بشارت ده ؛ آنان كه به سخن ، گوش فرا مى دهند و از بهترين آن پيروى مى كنند.(۲۰)

دورى از تكلف

ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ السَّيِّئَةَ  نَحْنُ أَعْلَمُ بِمَا يَصِفُونَ ((فرقان آيه ۹۶))

بديهاى مردم را به نيكوترين وجه دفع كن ، ما به آنچه آن ها انجام مى دهند بهتر آگاهيم .

همواره به خودمان یاد آوری کنیم 

فَذَكِّرْ إِنَّمَا أَنتَ مُذَكِّرٌ  لَّسْتَ عَلَيْهِم بِمُصَيْطِرٍ. (غاشيه  آيه ۲۱ - ۲۲)

پس به يادآور كه تو تنها ياد آورنده هستى و بر آنان تسلطى ندارى 

گفتار بدون عمل ممنوع 

أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنسَوْنَ أَنفُسَكُمْ (بقره  آيه ۴۴)

آيا مردم را به نيكى فرمان مى دهيد و خود را فراموش مى كنيد؟



پاسخ به چند سئوال دانش اموزی

چرا خدا رژیم صهیونیستی را گرفتار عذاب نمی‌کند

گزارش تصویری

همایش تخصصی طلاب شاغل در آموزش و پرورش دانشگاه فرهنگیان مشهد

ما ملت امام حسینیم

امیدبخشی در دل مستضعفان از آثار توجه به ماه محرم است

به کدامین گناه!

پاسخ به چند سئوال دانش اموزی

چرا خدا رژیم صهیونیستی را گرفتار عذاب نمی‌کند

ره آورد مقاومت

اجابت آه و اشک کودکان یتیم غزه!

در پی شهاد سردارکاظمی

تسلیت مدیر حوزه های علمیه به وزیر آموزش و پرورش

کارشناس حوزوی تعلیم و تربیت بیان کرد

توصیه هایی برای تربیت فرزندان شجاع و سلحشور در شرایط جنگی

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان:

تقویت همکاری‌ حوزه‌علمیه و آموزش وپرورش یک ضرورت است

دیدارمسئولان مدارس علوم و معارف اسلامی با مدیرکل آموزش‌وپرورش زنجان

با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش؛

هفدهمین مدرسه خیرساز آیت‌الله نورمفیدی افتتاح شد

غدیر؛ بزرگترين عيد خدا

فیلم

نشست مدیر حوزه‌ علمیه خراسان با رابطین طلاب شاغل در آموزش و پرورش

فیلم/ همایش تخصصی طلاب وظیفه آموزش و پرورش خراسان رضوی

قابل توجه فرهنگیان و دانش اموزان

مسابقه کتابخوانی «از غدیر تا ظهور» برگزار می‌شود

مشاور وزیر آموزش و پرورش:

نقش‌آفرینی طلاب در سنگر تعلیم و تربیت قابل تقدیر است

نیم نگاهی به کتاب «تعلیم و تربیت در نهج‌البلاغه»