Print
Zoom In
Zoom Out

رئیس مرکز برنامه ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش

آموزش و پرورش هنوز ظرفیت های بی بدیل حوزه را نشناخته است / حوزه علمیه ظرفیت توانمند سازی دینی معلمان کشور را دارد

شناسه مطلب: 10412
زمان انتشار: سه شنبه 26 دی 1396 ساعت 13:51

در زمینه شناخت مراکز حوزوی کم کاری کرده ایم ،زیرا بسیاری از نیازهای امروز آموزش و پرورش در سایه تعامل و همکاری ودر چارچوب سیاست های ستاد همکاریها می تواند رقم بخورد.

رئیس مرکز برنامه ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورشکه چندی پیش با سفر به قم از مجموعه های مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی، مرکز آموزش های کاربردی و مهارتی حوزه های علمیه ومعاونت پژوهشی حوزه علمیه خواهران بازدید کرده بود در گفت وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه ستادهمکاریها، ظرفیت های حوزه برای کمک به آموزش و پرورش جهت تحقق سند تحول بنیادین را  تشریح کرد.

آنچه در پی می خوانید برش هایی از گفت و گو با مهندس اسفندیار چهاربند است . 

وی دراین گفت و گواظهارداشت؛آموزش و پرورش هنوز ظرفیت های بی بدیل حوزه را نشناخته است / حوزه علمیه ظرفیت توانمند سازی دینی معلمان کشور را دارد 

رئیس مرکز برنامه ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش گفت:بخشهای مهمی از ظرفیت عظیم حوزه های علمیه برادران و خواهران و مجموعه هایی مانند جامعه الزهرا(س) و جامعه المصطفی (ص) بر اهمیت این مساله افزوده است.


در شناخت مراکز حوزوی کم کاری کرده ایم

مهندس چهاربند تصریح کرد: در زمینه شناخت مراکز حوزوی کم کاری کرده ایم ،زیرا بسیاری از نیازهای امروز آموزش و پرورش در سایه تعامل و همکاری ودر چارچوب سیاست های ستاد همکاریها می تواند رقم بخورد.

مرکز نور، فرصتی طلایی برای تربیت  اسلامی 

وی با بیان اینکه مرکز تحقیقات کامپیوتری نور، فرصتی طلایی برای تربیت نظام اسلامی در آموزش و پرورش می باشد، اظهارداشت: مرکز نور سرمایه ای عظیم در حوزه علوم اسلامی و انسانی وبسیار فوق العاده است ، دریای اطلاعات و دیتایی که در این مجموعه وجود دارد، می تواند بسیاری از نیازهای نرم افزاری آموزش و پرورش را پاسخگو باشد.

رئیس مرکز برنامه ریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش افزود: مرکز کامپیوتری نور، یک فرصت بسیار استثنایی و طلایی برای توسعه علوم تربیتی مبتنی بر معیار و نظام اسلامی در آموزش و پرورش است. این مرکز،گنجینه ای از پژوهش های علوم تربیتی مبتنی بر نظام اسلامی است که می تواند برای مریبان و معلمین و برنامه ریزان و سیاست گذاران حوزه علوم تربیتی و برنامه درسی مورد استفاده قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: تلاش می کنیم این ارتباط بیش از گذشته توسعه یابد و از خدمات و برکات فراوان این مرکز بهره مند شویم.

مهندس چهاربند اظهار داشت: آموزش و پرورش دارای زیر ساختهای گسترده ، پهناور و موثری است و با ضریب بالایی در اقصی نقاط کشور قابل دسترسی می باشد ،می توانیم با تبادل اطلاعاتی که در بانک های اطلاعاتی مرکز تحقیقاتی کامپیوتری نور وجود دارد، دسترسی معلمین و مربیان را به این بانک های اطلاعاتی فراهم کنیم.

رئیس مرکز برنامه ریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش بیان کرد: این کار به بهترین نحو و بدون اینکه هزینه ای برای معلمین و یا آموزش و پرورش ایجاد شود امکان پذیر است تا با دسترسی به این اطلاعات و یافته ها ،توانمند تر از گذشته به حل و فصل مسائل مستحدثه ای که در مسائل تربیتی به واسطه توسعه فضای مجازی به وجود آمده پاسخ گویند.

ظرفیت های  مرکزملی پاسخگوئی به شبهات دینی

وی در بخش دیگری از این گفت و گو در موردظرفیت های مرکزملی پاسخگوئی به شبهات دینی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد:این مرکز حتما می تواند در تعامل با معلمان و تبادل تجربیات برای پاسخگوئی به مسائل شرعی دانش اموزان اثر گذار باشد. 

چهارربند گفت؛حوزه و آموزش و پرورش در این باره می توانند تعامل خوبی داشته باشند ،فعالیت های مرکزملی پاسخگوئی به شبهات دینی یک نیاز اساسی برای دانش آموزان است.

رئیس مرکز برنامه ریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش بیان کرد:دانش آموزان باید به منبعی برای پاسخگوئی به مسائل شرعی و اعتقادی و اخلاقی دسترسی داشته باشند، قرار شد نشست های مشترکی برگزار کنیم و محتواهای مناسبی برای این همکاری تعیین شود.


*راهکارهای رفع نگرانی های برای پاسخ به شبهات دینی 

وی در خصوص همکاری با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی برای رفع شبهات دینی گفت: روی چهــار موضــوع بایــد کار کنیــم، تــا نگرانــی هــا در خصــوص بحــث مــورد نظــر رفــع شــود، یکــی در خصــوص مخاطبیــن اســت، مــا در آمــوزش و پــرورش اولویتمــان بــا معلــم و مربــی اســت، یعنــی اگــر بخواهیم وارد حــوزه دانــش آمــوزی شــویم، بــدون اســتفاده از ظرفیــت معلــم و مربــی کار بــه جایــی نمــی رســد. 

وی گفــت:از مسئولان محترم این مرکز تقاضا دارم تصــورکنند، نهــاد پشــتیبانی کننــده هســتند و اولویــت ایــن پشــتیبانی هــم بــا معلــم و مربــی اســت ، تمرکــز و انــرژی را در ایــن خصــوص قــرار دهنـد، وقتــی مخاطــب مشــخص شــد ،متناســب بــا آن خــود را بازبینــی کنیــم تا بــرای پشــتیبانی از مخاطــب آمــاده شــود.

وی با استقبال از راه اندازی پنل کاربری معلمان در این مرکز افزود: بــد نیســت تمهیداتی اندیشیده شود به دانــش آمــوزان هــم دسترســی داشــته باشــیم، هرچند نمــی تــوان انتظــار داشــت بــه جمعیت 13میلیونــی دانــش آمــوز متصــل شــود،اما می شود تعداد قابل توجهی از این جمعیت حساس و سرنوشت ساز کشور را پشتیبانی نمود .

رئیس مرکز برنامه ریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش ادامه داد: اگر بتوان به مربیان دسترسی کاربری داد، بدون تردید بهتر می توان خروجی ونتیجه گرفت.

مهندس چهاربند بیان داشت: بخــش عمــده مشــکلات فرهنگــی کشــور مربــوط بــه روش هــا اســت ، وقتــی مخاطــب مشــخص و ســاختار معرفــی شــد، پس از ساختار باید ، روش هــا و فرآیندها را معرفــی کرد تا بهتــر بتوانــ ارتبــاط گیــری نماییم. 

رئیس مرکز برنامه ریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش ادامه داد: در بحــث محتوایــی تولیــدات خوبــی صــورت گرفتــه، امــا بــه دلیــل ناهمــوار بــودن بحــث هــای روشــی و فرآیندهــا بــه مشــکل برخــورده ایــم. 

وی توانمندســازی معلمــان در زمینــه پاســخگویی بــه ســؤالات دانــش آمــوزان رابرابــربــا تبدیــل شــدن بــه بــازوان مرکــز ملــی پاســخگویی عنــوان کــرد و افــزود: پــس از بحــث روش هــا، مســأله محتــوا پیــش مــی آیــد، معلــم را بایــد توانمنــد کــرد تــا در پاســخگویی بــه دانش آموزان، بــازوی مرکزملی پاسخ گویی به سئوالات دینی مرکز شــوند. 

مهندس چهاربنــد اظهــار داشــت: بایــد کاری کــرد کــه رویکــرد محتــوای مــا رویکــرد آموزشــی باشــد ،نــه اینکــه منتظــر بمانیــم ســؤالی از ســوی معلــم مطــرح شــود تــا پاســخ داده شــود،بلکه پیــش بینــی هــای لازم را مــد نظــر قــرار دهیم و معلــم را مثــل فــردی کــه در ایــن مرکــز پاســخ مــی دهــد، آمــاده کنیــم.

 وی بــا اشــاره بــه لــزوم تبدیــل شــدن معلمــان بــه ســفیران مرکــز ملــی پاســخگویی بــه ســؤالات دینــی در مــدارس گفــت: لازم است مهارتی کــه کارشــناس پاســخگویی در ایــن مرکــز پیــدا کــرده اســت را بــه معلــم آموزش بدهیــم ، یعنــی رویکــرد بــه لحــاظ محتوایــی، رویکــرد توانمندســازی باشــد ، اگــر رویکــرد به سمت تربیــت یــک معلــم بــه عنــوان پاســخگو باشــد، آن موقــع در تمــام مــدارس کشــور صاحب حضور کارشناسان مرکزملی پاسخ گویی خواهیم بود.


دوره هــای ضمــن خدمت توانمندســازی برگــزار کنیــم

رییــس مرکــز برنامــه ریــزی، فنــاوری اطلاعــات و آمــوزش منابــع انســانی وزارت آمــوزش و پــرورش بــا بیــان ایــن کــه معلــم بایــد در مــدارس پاســخگو باشــد، تصریــح کــرد: اگــر لازم اســت، آمــاده ایــم در راســتای توانمندســازی معلمــان دوره هــای ضمــن خدمت بــرای پاســخگویی بــه ســؤالات شــرعی برگــزار کنیــم، زیرا نبایــد بپذیریــم معلــم یــک مصــرف کننــده و مراجعــه کننــده باشــد، بلکــه بایــد پاســخگوی سئوالات دینی باشــد.

 وی دربــاره فوایــد تربیــت معلمــان بــرای پاســخگویی بــه ســؤالات دانــش آمــوزان افــزود: اگــر رســالت ایــن مرکــز توانمندســازی معلمــان باشــد، هــم بــار خــود را ســبک تــر کــرده و هــم در بلندمــدت نقــش راهبــری و مدیریتــی ایــن مرکــز را حفــظ مــی کنــد و مرکــزعلاوه بر طلاب و روحانیون  بــه واســطه معلمیــن نیز پاســخگو مــی شــود و ایــن حــق نظــام جمهــوری اســلامی اســت کــه معلــم آن پاســخگوی مسائل دینی دانش آموز باشد.  

مهندس چهاربنــد اظهــار داشــت: مــابا همکاری و همفکری حوزه و روحانیت  آمــاده برگــزاری ایــن دوره هــا هســتیم و هیــچ اشــکالی نــدارد ،معلــم فیزیــک، ریاضــی، فارســی و قــرآن در ایــن دوره هــا شــرکت کننــد و ارزش گــذاری شــود و ایــن صلاحیت را در آنهــا بــه وجــود بیاوریــم و ایــن انتظــار را بــه آنهــا القــا کنیــم کــه شــأن معلــم در جمهــوری اســامی پاســخگوبودن در قبال آموزه های دینی است. 

وی گفــت: بــه ایــن صــورت تمــام آمــوزش و پــروش پاســخگومی شــود و نــگاه جامعه و حوزه و حتی دانش آموز  بــه معلــم یــک نــگاه طلبــه محورمیشود.

*مدرســه کانــون تربیتــی محلــه اســت

رئیس مرکز برنامه ریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش ادامه داد: در ســند تحــول آمــوزش و پــرورش آمــده اســت کــه مدرســه کانــون تربیتــی محلــه اســت، فضیلــت ایــن مدرســه بــه معلــم اســت و اگــر قــرار اســت کانــون تربیتــی شــود، بایــد بــه ایــن ســمت برویــم کــه کاربرد معلــم را علاوه بر تدریس رشته و درس مورد نظر خود در قبال مسائل دینی  طلبــه محور و مساله گو ببینیــم.

وی در تبیین انتظارات دستگاه تعلیم و تربیت از مرکز ملی به سئوالات دینی  تصریــح کــرد: لازم اســت کــه ایــن مرکــز تولیــد محتــوا کنــد و برگــزاری دوره هــا نیــز بــر عهــده آمــوزش و پــرورش باشــد، هم اکنون ظرفیــت هــای زیــادی در برگــزاری دوره هــای الکترونیکــی ایجــاد کردیــم در حــال حاضــر هــزار معلــم بــه صــورت همزمان در640دوره هوشمندســازی مدرســه دشرکت دارند و این پتانسیل بسیار بالایی برای این همکاری و تعامل می باشد.

حوزه  منبع پر انرژی برای  توسعه علوم تربیتی اسلامی

وی در ادامه در خصوص بازدید های خود از این مراکز اظهار داشت: این مجموعه ها در وضعیت خوبی از نظر علمی قرار دارند و ما از دستاوردهای خوب حوزه استقبال می کنیم که می تواند در توسعه علوم تربیتی اسلامی در آموزش و پرورش موثر باشد.


رئیس مرکز برنامه ریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش در مورد نقش ستاد همکاری ها خاطرنشان کرد: این ستاد به عنوان سیاست گذار و تصمیم ساز می تواند این ارتباط را تقویت کند و زمینه تعامل هر چه بیشتر را در سطح مناطق و استان ها افزایش دهد.

وی با ابراز خرسندی از بازیدهایی که از مراکز حوزوی داشت بیان کرد: آن چه ما به قطع و یقین رسیده ایم این است که تحولات خوبی به لحاظ محتوایی و روشی بر اساس تحولاتی که در حوزه فرهنگ و علوم انسانی نیاز می باشد اتفاق افتاده و خوشبختانه حوزه های علمیه با شرایط روز حرکت کرده اند.

مهندس چهاربند عنوان کرد: این امر می تواند یک منبع پرانرژی برای نظام تعلیم و تربیت باشد که از آن برای تحرک و اجرای سند تحول استفاده کنند، این یک الزام است و انتخاب نیست ، امیدواریم این ظرفیت ها را بازبینی کنیم و ساختاری که این ارتباط را تقویت کند ایجاد نماییم.

نقش ستاد همکاری ها در توسعه تعاملات  

وی درباره نقش آفرینی ستاد در فعالیت های حوزوی به آموزش و پرورش تصریح کرد: باید با نشست های بیشتری از ظرفیت های یکدیگر مطلع شویم به ویژه از ظرفیت هایی که حوزه در زمینه اجرایی و پژوهشی دارد باید خودش را در قالب برنامه سالانه نشان دهد.

رئیس مرکز برنامه ریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش بیان کرد: در برنامه سالانه یک برنامه از طریق ستاد همکاری حوزه و آموزش و پرورش داده ایم ، وقتی ارزیابی لازم را به عمل می آوریم می بینیم بقیه حوزه ها از این ظرفیت در برنامه های خود استفاده نکردند.

وی گفت: از این رو باید نگاهی تلفیقی به این مسائل داشته باشیم و برای برنامه سالانه در سال 97 این نگاه تلیفیقی به همه عرصه ها وجود داشته باشد تا از ظرفیت حوزه استفاده کرده باشند.

مهندس چهاربند یادآور شد: ستاد همکاریها راه زیادی تا رسیدن به هدف دارد، باید در این باره تغییر نگرش داد ،کار ستاد یک انتخاب نیست بلکه الزام است ،اگر با این نگاه به حوزه توجه کنند از ظرفیت های بهتر می توان استفاده کرد.



تحقق برنامه های همکاریها (11)

توانمند سازی فرهنگیان یزد

تحقق برنامه های ستاد( 10)

نشست توانمندسازی مربیان امین استان کرمانشاه برگزار شد) + تصاویر

تحقق برنامه های همکاریها (9)

دوره توانمندسازی طلاب، روحانیون و ائمه جماعات مدارس آذربایجان شرقی برگزار گردید

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی:

اسلام و ارزش‌های آن را با زبان ساده و شیرین به دانش‌آموزان بگویید

تحقق برنامه های همکاریها (8)

بازدید دانش آموزان از کتابخانه مجتهده "بانوامین"

بسیج در کلام امام خامنه ای

جملاتی ناب از رهبرمعظم انقلاب درباره بسیج

به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی

گفت وکو با مولف کتاب «مبلغ کودک، تبلیغ با نمک»

گزارشی از فعالیت مبلغین موسسه الزهرای قم در لرستان

تحقق برنامه های همکاریها (7)

فیلم / نگاهی به طرح ملی تعالی پیوند مدرسه، مسجد و منزل "سه میم"

 فیلم/ تحقق برنامه های همکاریها (6)

 آشنایی با مدارس وابسته به حوزه علمیه

تحقق برنامه های همکاریها (5)

نشست طرح پیوند مسجد ،مدرسه و منزل در پاکدشت

تحقق برنامه های همکاریها (4)

برگزاری دوره آموزشی مهارتی« راه نشان تربیت » در شهرستانهای تهران

تحقق برنامه های همکاریها (3)

اجرای آزمایشی طرح "سه میم" دربرخی مدارس 12 استان

با حضور مسئولین شهر سلماس؛

اولین همایش مدارس مجری طرح تربیتی امین شهرستان سلماس برگزار شد

با حضور طلاب و دانشجویان

برگزاری دوره تخصصی تربیت مربی کودک و نوجوان در شهرستان های جنوب استان کرمان