Print
Zoom In
Zoom Out

معاون امور استانهای ستاد همکاری ها مطرح کرد

نقش سند تحول بنیادین در تربیت نسلی مجاهد و عدالتخواه مانند شهید جهان ارا

شناسه مطلب: 10380
زمان انتشار: شنبه 16 دی 1396 ساعت 11:11

هشتمین نشست از سلسله نشست های مبانی پنج گانه تربیت در سند تحول بنیادین در وصیت نامه نورانی شهدا در نماز خانه ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش برگزار گردید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیر خانه ستاد همکاری ها، حجت الاسلام والمسلمین حسین درودی کارشناس این نشست، مبانی اساسی تربیت درسند تحول بنیادین را مورد بحث و بررس قرار داد و با تبیین بخش هایی از مبانی نظری سند تحول به تشریح تعهدات دولت اسلامی در تربیت آحاد مردم پرداخت. 

وی گفت؛ وقتی بحث از تعهد دولت اسلامی در قبال تربیت افراد جامعه می شود،می بایست در سه ساحت مورد توجه و کنکاش قرار گیرد "تعهد به رعایت ، تعهد به حمایت و تعهد به تحقق"، چنانچه بخواهیم  به این سه مقوله، نگاه آرمانی داشته باشیم، باید سری به وصیت نامه شهدایی که با هدف فراهم آوردن مدینه فاضله جان خود را تقدیم انقلاب اسلامی کردند  بزنیم، تا اصول تربیت را با خواستگاه شهدا تطبیق دهیم .


وی در ادامه با ذکر فرازی از وصیت شهید والامقام سید محمد جهان آرا گفت؛نگاه تربیتی به فراز هایی از وصیت این شهید سرافراز و توجه محض او به ولایت فقیه و ذوب شدن در حقیقت همیشه جاویدی چون امام خمینی،بیانگر این مهم است که برای آماده کردن یک جامعه گوش به فرمان ولی خدا ،نیازمند تعلیم و تربیت منطبق با آموزه های دینی و جهادی هستیم، آنجا که شهید جهان آرا با همه وجود گفته است؛ "جوان باایمان هستی و زندگی تازه خویش را برای رسیدن به حکومت عدل اسلامی فدا می کند". 

سخنران این نشست در تبیین این جمله حماسی و عقلانی شهید جهان آرا یاد آورشد؛اگر دستگاه تعلیم و تربیت همت خود را در همه سطوح تحصیلی آموزش توام با عدالتخواهی برآمده از حیات طیبه قرار دهد و فارغ التحصیل این دستگاه در طول 12 سال تحصیل، کلید واژه عدالت را در همه امور زندگی فردی و اجتماعی نهادینه کند جوان مورد انتظار شهید جهان را، به کشور تحویل شده است، آن وقت با تکیه بر این فارغ التحصیل خدامحور و عدالتخواه میتوان قله های رفیع علم و تمدن سازی را یکی پس از دیگری فتح کرد.

حجت الاسلام والمسلمین درودی در ادامه به  شور انگیزی بخش های دیگری از وصیت نامه شهید جهان ارا در توصیف جوانان فدایی امام خمینی اشاره کرد و گفت؛وقتی وصیت نامه شهدا را می خوانیم آن وقت متوجه می شویم ،امام خمینی چگونه و با چه پشتوانه و قدرت  نظامی به ابر قدرت دنیا می گوید؛ "آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند" آنجا که شهید جهان آرا می گوید؛ "...بله ! ای امام!  درد تورا جوانان درک میکنند ؛اینان که از مال دنیا فقط و فقط رهبری تو را دارند و جان خویش را برای هدفت  که اسلام است فدا می کنند".

وی سپس به ویژگی های سند تحول بنیادین برای تربیت چنین نسلی اشاره کرد و گفت ؛آنچه این سند در صدصد تحقق آن است تعریف و معرفی تربیت در سطح ملی ، بین المللی و ایجاد مدرسه صالح برای  انسان های حاضر و آینده با نگاه تعلیم و تربیت برمبنای حکومت عدل اسلامی می باشد، تا دانش آموز از بدو ورود به مدرسه ،هدف نهایی تحصیل و علم اندوزی را در عدالت ورزی و ظلم ستیزی بنیان نهد.

معاون امور استانهای دبیر خانه همکاری های حوزه و آموزش و پرورش در ادامه با الهام از دیگر بحشهای وصیت نامه شهید جهان آرا گفت؛ طبق آنچه گفته شد ؛هدف از تشکیل حکومت در اسلام زمینه سازی برای هدایت مردم به سوی کمال و برپایی عدالت است از این رو ضروری است لوازم و عوامل زمینه ساز تحقق اهداف مذکور به تناسب شرایط زمان ومکان مورد توجه قرار گیرد. 

وی افزود؛ یکی از موثرترین عوامل برپایی حکومت عدل اسلامی  و تداوم آن "تربیت" است که در سیره معصومین علیهم السلام به ویژه پیامبر اکرم صل الله علیه و آله اشارات فراوانی مبنی بر دخالت دولت در تربیت آحاد جامعه وجود دارد که دستور پیامبر مبنی بر تعلیم سواد به مسلمانان توسط اسرای جنگ بدر و عهد نامه حضرت به معاذ و نیز عهد نامه امام علی علیه السلام به مالک اشتر این مهم را به خوبی مورد تاکید قرار داده اند .

حجت الاسلام والمسلمین درودی در پایان متذکرشد ؛ علاوه بر شواهد نقلی و روایی از نظر عقل نیز ورود دولت اسلامی به مدیریت فرایند رسمی و عمومی تعلیم و تربیت مورد توجه و حائز اهمیت است که پایبندی و وضع قوانیین مختلف تعلیم و تربیت در همه ساحت ها را شاهد هستیم .

پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب به مناسبت سال ۱۴۰۳

گزارش تصویری آیین ترتیل‌خوانی دانش آموزان در حرم حضرت معصومه(س)

گزارشی از افتتاح رشته تخصصی تبلیغ کودک و نوجوان در اهواز

معاونین پرورشی مدارس همدان با فضای حوزه علمیه آشنا شدند

آیت‌الله اعرافی:

شاهد یک انقلاب فرهنگی در مدارس طرح امین هستیم

در استقبال از میهمانان خداوند

بركات روزه ماه رمضان/ خدا وند ميزبان روزه‌داران

جشن تکلیف دانش‌آموزان کلاس هشتمی مدرسه آزیتا افشارنژاد بیرجند

همایش تخصصی روحانیون و طلاب شاغل در آموزش و پرورش برگزار شد

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی تاکید کرد:

چه کمالی است که در نماز نیست ...

نشست کمیسیون معین ستاد همکاریها با حضور اعضا برگزار شد

برگزاری دوره طرح جامع روانشناسی مربیان طرح امین خواهر در کرمانشاه +عکس

با همکاری ستاد همکاریها

نشست های میدانی پاسخ به سوالات دینی دانش آموزان برگزار شد

با مشارکت ستاد همکاریها،

سلسله نشست های علمی "رابطه پدر_دختری در آیینه علم و دین" برگزار می شود

۵ اثر تبلیغی مرتبط با دانش آموزان رونمایی شد

آیت الله اعرافی:

در همه امور، اولویت تمام کشور باید کمک به نهاد تعلیم و تربیت باشد