به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه ستاد همکاری ها ،حجت الاسلام درودی، معاون امور استانهای دبیر خانه ستاد در ادامه بررسی تشریح مبانی پنج گانه سند تحول در وصیت نامه شهدا با استناد به فراز هایی از صفحه 48 مبانی نظری سند، هستی شناسی و انسان شناسی را کلید واژه مسیر تحول در نظام تعلیم و تربیت عنوان کرد.
وی با طرح این سئوال، آیا با مبانی رقابت می توانیم مدرسه صالح و جامعه صالح داشته باشیم گفت ؛از خصوصیات مدرسه صالح در سند تحول بنیادین ، ساده سازی ، پالایش ،متناسب سازی ،انعطاف پذیری اربطه احسان و عدالت و نیز فضا سازی برای رقابت توام با رفاقت است .
حجت الاسلام درودی در معرفی مصداق این کلید واژه ها به بیان ویژگی های شهید مفقود الاثر ابراهیم هادی پرداخت و گفت؛ اینکه اندیشمندان عرصه تعلیم و تربیت با هزاران ساعت کار کارشناسی دست به تدوین سند تحول بنیادین بر اساس داشته های بومی، مذهبی و فرهنکی کشورمان زده اند به خاطر ظرفیت های عظیمی است که در درون جامعه ما وجود دارد
وی با بیان اینکه تا کنون از بسیاری از ساحت های بومی و ملی در عرصه اجرا و آموزش بی خبر یا لا اقل غافل بوده ایم گفت؛ هم اکنون با تدوین این سند فاخر زمینه تمسک به مصداق های تربیتی فراهم شده است.
معاون امور استانهای دبیر خانه ستاد افزود ؛وقتی کلید واژه رفاقت یا رقابت را در سند تحول مطرح میکنیم و به مصداق های این دو طبق فرهنگ و سبک زندگی خودمان پی می بریم ،شاهد مثال های عینی و روشنی مانند زندگی و سبک رقابت های شهدایی چون شهید والا مقام ابراهیم هادی می باشیم که نگاه زاهدانه او به تحصیل و حتی رقابت ،انسان را متحیر میکند.
حجت الاسلام درودی باذکر برخی از ویژ گی های این شهید دوران دفاع مقدس افزود؛او معلمی فداکار و پهلوانی شجاع بود، نفس خود را مهذب کرده بود و از این نفس پاک، کارهایی برآمد که باید جویندگان عرفان، در کلاس درس این شهید جاوید الاثر زانوی شاگردی بزنند.
سخنران این نشست یاد آورشد ؛وقتی شهید هادی در مسابقات قهرمانی کشتی آزاد تهران به مرحله فینال 74 کیلو رسید و در او ج آمادگی کامل بود، به محض اینکه می فهمد حریفش از لحاظ مالی به جایزه این کشتی نیاز مبرم دارد، آنقدر ضعیف کشتی میگیرد تا حریفش بر او غلبه کند و به جایزه دلخواه برسد، رسیدن به این مرتبه از تسلط برهوای نفس، مصداق عینی حیات طیبه است.
وی با ذکر این مطلب که سند تحول آموزش و پرورش با بهره گیری از این گونه آموزه های ارزشی در صدد نهادینه کردن حیات طیبه برای نسل های فعلی و آتی کشور است گفت ؛ باید با استفاده از سبک زندگی شهدا راه ورسم تحصیل در چارچوب دین ،قرآن و عترت را در همه آموزشگاها به منصه ظهور برسانیم .
وی گفت ،؛ در سند تحول تاکید شده است، مفهوم ارزشیابی نباید به مفهوم اندازه گیری تقلیل یابد، بلکه ارزشیابی باید آیینه تمام نمای اهداف بر نامه درسی نظام تربیتی رسمی عمومی باشد تا خروجی آن دانش آموختگانی چون شهید هادی باشد که عارف بزرگی چون میرزا اسماعیل دولابی از ابراهیم می خواهد نصیحتش کند !
حجت الاسلام درودی خاطر نشان کرد ، همه آنچه در سند تحول بنیادین روی آن کارشده ،اگر منجر به تربیت دانش آموزانی از جنس شهید هادی شود، آینده انقلاب و نظام اسلامی بیمه می گردد و حیات طیبه مورد نظر دین و قرآن محقق خواهد شد .