Print
Zoom In
Zoom Out

مسئول مرکز آموزش های کاربردی و مهارتی حوزه های علمیه؛

آماده برگزاری دوره های ویژه و کاربردی برای فرهنگیان هستیم

شناسه مطلب: 10359
زمان انتشار: چهارشنبه 06 دی 1396 ساعت 10:51

تاکنون 200 عنوان دوره مهارتی در راستای ایفای نقش طلبگی طلاب شمرده شده ، هم اکنون در حال تدوین سرفصل ها و محتواها در کارگروه های هفت گانه هستیم

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه ستاد همکاریها، حجت الاسلام مهدی کشوری در دیدارمهند س اسفندیار چهاربند ، رییس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش به تشریح فعالیت‌های این مرکز پرداخت 

و ی اظهارداشت: این مرکز از شهریور ماه سال جاری به صورت مستقل راه اندازی شده و دارای سه معاونت آموزش، پژوهش و امور اجرایی می باشد؛ البته در گذشته زیر مجموعه معاونت امور طلاب و دانش آموختگان بود، با متمرکز شدن آموزش‌های کاربردی و مهارتی، به صورت مستقل و با حکم مدیر حوزه های علمیه فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی با اشاره به برخی از مأموریت‌های این مرکز، اظهار داشت: «برگزاری دوره‌های مهارتی بر اساس نیاز معاونت‌ها و مراکز حوزوی»، «برگزاری دوره‌های مهارتی برای طلاب و روحانیون مشغول به تحصیل مدارس علمیه و مراکز تخصصی»، «برگزاری دوره های مهارتی بر اساس نیاز دانش آموختگان حوزوی، شاغل سازمان ها و نهادها»، «طراحی نظام جامع آموزش های کاربردی و مهارتی حوزه های علمیه»، «برگزاری دوره های کاربردی و مهارتی به صورت حضوری و غیر حضوری» و ... برخی از مأموریت های  این مرکز می باشد.

مسئول مرکز آموزش های کاربردی و مهارتی حوزه های علمیه به برخی از فعالیت های انجام شده در طول این مدت، اشاره و ابراز داشت: راه اندازی هفت کارگروه علمی با موضوعات «تبلیغ»، «تهذیب»، «پژوهش»، «آموزش»، «مدیریت»، «قرآن و حدیث» و «هنر و رسانه» از فعالیت هایی است کگه تاکنون انجام شده است .

وی ادامه داد: اعضای این کارگروه ها از چهار الی شش نفر بوده و دارای شاخص هایی چون  «روحانی بودن»، «مدرک تخصصی مرتبط» ،«سابقه تدریس دوره‌های مهارتی» می باشند و جلسات این کارگروه‌ها در طول هفته برگزار می‌شود.

طراحی و تدوین طرح نظام جامع آموزش های مهارتی که شامل احصاء عناوین دوره‌های مهارتی، تدوین سرفصل دوره های مهارتی الزامی و اختیاری، شیوه های اجرای دوره های مهارتی، آیین نامه و ضوابط مربوطه از ماموریت های این کارگروه های تخصصی است .

حجت الاسلام کشوری خاطرنشان ساخت: تاکنون 200 عنوان دوره مهارتی در راستای ایفای نقش طلبگی طلاب شمرده شده ، هم اکنون در حال تدوین سرفصل ها و محتواها در کارگروه های هفت گانه هستیم و تا به امروز، محتوای 70 عنوان سرفصل آماده شده است و تا پایان سال، قریب ،850 عنوان درس برای 200 دوره مهارتی آماده خواهد شد.

مسئول مرکز آموزش های کاربردی و مهارتی حوزه های علمیه به برخی از طرح های در دستور اجرا اشاره کرد و بیان داشت: «طرح اختیاری و الزامی دوره های مهارتی» یکی از این طرح هاست که برای سطح یک (320 ساعت)، سطح دو (210 ساعت) و سطح سه (100 ساعت) تعریف شده و طلاب موظف به گذراندن ساعات ذکر شده برای دوره های مهارتی می باشند؛

حجت الاسلام کشوری بیان داشت: راه اندازی کارتابل مهارتی در سامانه نجاح از دیگر طرح های در دستور اجراست که با دو هدف «ثبت دوره های مهارتی طلاب در این سامانه» و «ایجاد بانک اطلاعات مهارتی از طلاب و روحانیون» انجام می شود.

وی اظهار داشت: از طرح های دیگر این مرکز، راه اندازی سامانه آموزش های غیرحضوری برای نخستین بار است که طلاب می توانند از تمامی دوره های مهارتی به صورت آنلاین و آفلاین استفاده نمایند.

مسئول مرکز آموزش های کاربردی و مهارتی حوزه های علمیه ابراز داشت: از این سامانه نیز توسط آیت الله اعرافی رونمایی شده و به زودی در دسترس طلاب و روحانیون قرار خواهد گرفت.

حجت الاسلام کشوری خاطرنشان ساخت: یکی از کارهایی که از سوی این مرکز انجام پذیرفته، برگزاری جلسات با تمامی مدارس علمیه استان قم و تعریف دوره های مهارتی بر اساس نیازهای آنان است که این دوره ها در حال حاضر در 15 مدرسه علمیه در حال اجراست.

وی تصریح کرد: از دیگر فعالیت های این مرکز، ابلاغ سرفصل دوره های مهارتی به تمامی استان ها از سوی آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه بوده که تا به امروز در سه استان فارس، همدان و گلستان دوره های مهارتی را برگزار کرده ایم.


مسئول مرکز آموزش های کاربردی و مهارتی حوزه های علمیه اظهار داشت: در حال حاضر فراخوان 35 موضوع دوره های مهارتی اعلام شده که بالغ بر یک هزار و 400 نفر تا به امروز ثبت نام کرده اند و هر طلبه مجاز به انتخاب دو دوره بوده است که ان شاءالله این دوره ها از هفته آینده آغاز خواهد شد.

حجت الاسلام کشوری ابراز داشت: فعالیت این مرکز، طلبه محور است و بر اساس زمان خالی آنان برنامه ریزی می کنیم تا به دروس اصلی آنان لطمه وارد نشود؛ به همین دلیل بیشتر دوره ها در شیفت عصر و به صورت کارگاهی برگزار می شود.

مسئول مرکز آموزش‌های کاربردی و مهارتی حوزه های علمیه تصریح کرد: مخاطبین آموزش های مهارتی طلاب در حال تحصیل، دانش آموختگان شاغل و غیرشاغل، مدیران مدارس علمیه، اساتید، همکاران مرکز مدیریت حوزه‌های علمهی و ... بوده و می‌توانند از دوره‌های این مرکز استفاده نمایند.

حجت الاسلام کشوری بیان داشت: تا به امروز 24 دوره مهارتی در موضوعات «آیین نگارش»، «مدیریت»، «مباحث نویسندگی در فضای مجازی»، «بهداشت و سلامت»، «آی تی و رایانه»، «کلاس داری کودک و نوجوان» و ... در مدارس علمیه قم یا در حال اجراست و یا به اتمام رسیده است.

مسئول مرکز آموزش‌های کاربردی و مهارتی حوزه‌های علمیه بیان داشت: این مرکز آمادگی دارد بر اساس نیازهای وزارت آموزش و پرورش دوره‌هایی را چه از نظر محتوا و اجرا تعریف نموده و بر اساس آن عملیاتی نماید.

انتهای پیام /

آیت الله کعبی؛

آموزش و پرورش زیر ساخت پیشرفت، جامعه پردازی و تمدن سازی است

به مناسبت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع

تخریب بقیع داغ جانسوزی که فراموش نمی شود / شفاعت پیامبرنصیب دشمنان اهل بیت نخواهد شد

با حضور وزیر آموزش و پرورش:

«کتاب منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش» رونمایی شد

به نمایندگی از وزیر آموزش و پرورش

حجت الاسلام نیکزاد با خانواده شهید زارعی در بندرعباس دیدار کرد

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان

تربیت نسل مومن و انقلابی در گرو همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش است

مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان خبر داد

ایجاد مدارس وابسته به حوزه علمیه در هرمزگان از ابتدای مهرماه

نشست شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش استان هرمزگان به روایت تصویر

دکتر نیکزاد:

حوزه علمیه در عرصه های گوناگون سند تحول نقش آفرین است

نشست شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش استان هرمزگان برگزار شد

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان

ارتباط خانواده‌ها با آموزش و پرورش بیش از گذشه باشد

شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش زنجان برگزار شد

دانش آموزان را براساس دستورات قرآن تربیت کنیم

در سال گذشته؛

۱۵ هزار دانش آموز همدانی با مضرات مواد مخدر آشنا شدند

نگاه خوب رسانه ها به اخبار تربیتی

شماره (۷۴) بولتن خبری ستاد همکاریها در آیینه رسانه ها منتشر شد

با حکم دبیر ستاد:

دکتر ریحانی، سرپرست «مطالعات و راهبری» ستاد همکاری حوزه و آموزش و پرورش شد