به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه ستاد همکاریها ، حجت الاسلام والمسلمین حسین درودی در ادامه مباحث گذشته به تفصیل پیرامون مبانی اساسی تربیتدر سند تحول بنیادین با استناد به مبانی نظری در صفحه 48 به بررسی واژگان هستی شناختی ، انسان شناختی ،ارزش شناختی و دین شناختی پرداخت و هویت در سند تحول از نظر شهید آوینی را تشریح کرد.
معاون امور استانهای دبیر خانه ستاد همکاریها با بیان تفاوت عقل ،عدل ،و عشق در وصیت نامه شهدا گفت ؛همواره این سئوال در ذهن متبادر می شود که مبانی نظری شهادت چگونه قابل آموزش است .
وی افزود؛ از دیگر سئوالاتی که دراین خصوص به ذهن می رسد این مساله است که در وصیت نامه نورانی شهدا تفکر عاقلان نسبت به عاشقان در چه سطحی است .
حجت الاسلام والمسلمین حسین درودی در توضیح و تفسیر این مباحث گفت ؛شهید آوینی در این حصوص نوشته اند ؛ در چشم عاشق جز معشوق نیست ، به عاشق بگو که در کنلر عشق انصاف دهد ، عشق همواره فراتر از عدل و عقل می نشیند.
سخنران این نشست یاد آورشد؛ سید شهیدان اهل قلم متذکر می شود ؛عشاق می گویند که جنون برای عدل و عقل است ،عاقلان گویند خداوند عادل است و عاشقان می گویند؛ عدل آنست که معشوق می کند.عاشقان چون گرفتار بلا شوند، می گویند؛شکیبایی ورزیم که این نیز بگذرد اما عاشقان چون در معرکه بلا در آیند، عاشق بلایند .
وی با جمع بندی این بخش از سخنان خود گفت؛حال این سئوال پیش می آید ،در وصیت نامه شهدا روح برای آبادانی تن است یا تن برای روح ؟ یا اینکه دوسویه باید باشد و اساسا هدف از زندگی در وصیت نامه شهدا چیست ، شهید آوینی به این سئوالات در وصیت نامه خود پاسخ داده است، "مگر نه آنکه خانه تن راه فرسودگی می پیماید تا خانه روح اباد شود و مگر این عاشق بی قرار را براین سیاره سرگردان آسمانی که کره زمین باشد برای اسطبل خواب و خور آفریده اند ؟"
سخنران این نشست با طرح سئوال دیگری در خصوص وصیت نامه غنی شهدای کربلا و اینکه آیا آن وصیت نامه های سراسر نور و سرور فقط متعلق به سال 61 هجری اند، و نیز از نظر شهیدان چرا همگان مخاطب ندای سالار شهیدان در کربلا نمی شوند، گفت ؛شهید آوینی به زیبایی پاسخ این سئوالات را قلمی کرده است ،آنجا که گفته است، گوش کن !از ورای حجاب قرنها بار دیگر ندای هل من ناصر حسین علیه السلام به گوش میرسد ، بشتاب ! برادر بشتاب در فرصت گوتاه زندگی هرکسی اهلیت مخاطب شدن این ندا را ندارد