Print
Zoom In
Zoom Out

گفت و گوی اختصاصی وزیر آموزش و پرورش با پایگاه اطلاع رسانی همکاریها

شاهد حرکت رو به جلو ستاد همکاریها هستیم / دولت نسبت به بهره گیری از ظرفیت حوزه های علمیه اهتمام ویژه دارد

شناسه مطلب: 10337
زمان انتشار: دوشنبه 20 آذر 1396 ساعت 11:00

وزیر آموزش و پرورش در گفت وگوی اختصاصی با پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه ستاد همکاریها روند همکاری های حوزه و آموزش و پرورش را تشریح کرد .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیر خانه ستاد همکاریها سید محمد بطحایی  در این گفت و گو اظهارداشت: ويژگي مهم تربيت اسلامي، جامعيت آن است. در تربيت اسلامي، انسان با بهره گيري از دو بال عقل و نقل، به سوي هدف غايي كه خداوند است حركت مي كند. اسلام به تمام ابعاد و ساحتهاي فردي، اجتماعي، مادي و معنوي انسان توجه دارد. در مكتب تربيتي اسلام، دنيا مزرعه آخرت است. در دنيايي كه به معناي حقيقي آباد باشد، توشه مناسبي براي آخرت به دست ميآيد. براي داشتن جامعه مورد نظر اسلام، بايد مباني نظري و راهكارهاي عملي تعليم و تربيت را از قرآن و سنت معصومين عليهم السلام استخراج و اجرا نمود. 

 توام بودن حق با تکلیف ویژگی تعلیم وتربیت اسلامی

وی خاطر نشان ساخت ؛از ديگر ويژگي هاي تربيت اسلامي، توأم بودن حق با تكليف است. يعني به فرموده قرآن، خداوند تبارك و تعالي تاج كرامت بر سر انسان  نهاده و وي را گرامي داشته و در عين حال، مسئوليت هايي دارد كه بايد به آنها عمل كند. 

حوزه بازوی پرتوان آموزش و پرورش 

بطحایی در ادامه تحقق تعلیم و تربیت اسلامی را در گرو ورود حوزه علمیه به این عرصه دانست و گفت؛ حوزه های علمیه با ذخيره گرانسنگ ميراث اسلامي، بازوی پرتوانی برای یاری رساندن به آموزش و پرورش هستند. 

رئيس ستاد همكاري حوزه هاي علميه و آموزش و پرورش ،حضور بيش از 13 میلیون دانش آموز در مدارس كشور را فرصت بي نظيری براي حوزه هاي علميه دانست تا در راستاي اهداف و سياست هاي سند تحول بنيادين، در تدوين برنامه های تربيتي و فرهنگي کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت  با آموزش و پرورش همكاري كنند. 

برنامه هاي تربيتي و آموزشي را با هدف كاهش معضلات تعريف كنيم

وزير آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه همکاری نزدیک این دو نهاد نقش مهمی در تحقق اهداف تربيتي نظام مقدس جمهوري اسلامي خواهد داشت افزود: آموزش و پرورش به عنوان متولي اصلي تعليم و تربيت رسمي عمومي، سياست مردمي كردن آموزش و پرورش را دنبال مي كند و در اين مسير از مشاركت نهادها و دستگاه هاي واجد شرايط بويژه حوزه هاي علميه استقبال ميكند. 

وی تصریح کرد: باید با شناسايي معضلات و ناهنجاري هاي اجتماعي، برنامه هاي تربيتي و آموزشي را با هدف كاهش اين معضلات تعريف و اجرا كنيم. 

آقاي بطحايي افزود: آموزش و پرورش همواره با دو چالش اساسی مواجه بوده است، نخست سطح بالاي انتظار و توقع از این وزارتخانه است در حالي كه كنشگران عرصه تعليم و تربيت و ميزان اثرگذاري آنها تغيير يافته است. 

 بطحایی با بیان اینکه آموزش و پرورش به عنوان دستگاهی که در تعیین مختصات جامعه فردا، اثرگذار بوده حائز اهمیت است، ادامه داد: چالش دوم، مشكلات و محدودیت های کشور است كه همواره آموزش و پرورش را با فاصله از اهدافش نگه داشته است.


سند تحول بنیادین راه را بر رفع دغدغه ها هموار کرده است 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تنظیم این دو مولفه می طلبد که ما مسیرها و روش‌های جدید را برای رسیدن به نقطه مطلوب پیدا و استفاده کنیم عنوان کرد: برنامه هایی که در دولت دوازدهم دنبال خواهیم کرد در دو دسته تقسیم بندی می‌شود، بخش نخست ناظر بر تحولاتی است که در متن برنامه ها و محتوای آموزشی باید رخ دهد که خوشبختانه سند تحول بنیادین به طور عملیاتی مسیر را روشن کرده و فرصت ارزشمندی است  که ما را از مرحله طراحی جدید مستغنی می کند.


وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ویژگی های الگوی زندگی ایرانی اسلامی در سند ذکر شده و باید دانش آموزان را به گونه‌ای تربیت کرد که با مناسبات و شرایط بیرون مدرسه مطابقت داشته باشد اظهارداشت: این مهم می‌تواند مدارس را با نشاط کند و انگیزه ها را بالا ببرد.

بطحایی افزود: بخش دوم برنامه‌ها  در حوزه تغییر روش و مدیریت در آموزش و پرورش است، روشی که تا امروز اداره کرده ایم امکان ادامه دادن در آینده را ندارد و باید روشهای جدید را بکار گیریم، امروز 70 درصد نیروی انسانی ما مدرک لیسانس و بالاتر دارند و میانگین خدمت 23 سال است، لذا پتانسیل عظیمی در اختیار داریم که باید از آن به نحو احسن استفاده کنیم 

وی با بیان اینکه نظام آموزشی ما به شدت در وظایف حاکمیتی و تصدی گری متمرکز است گفت: مقرراتی داریم که ذره ای انعطاف ندارند وبه عبارتی درجه پیچیدگی و رسمیت سازمان ما بسیار زیاد است.

دولت نسبت به بهره گیری از ظرفیت حوزه هاعلمیه اهتمام ویژه دارد 

بطحایی تصریح کرد: بهره گیری از ظرفیت حوزه های علمیه در امر پژوهش و تربیت دینی دانش آموزان ازطریق تقویت ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش، یکی از برنامه های قابل اجرا در وزارت آموزش و پرورش می باشد که دولت نیز نسبت به آن اهتمام ویژه ای دارد.

وی تاکید کرد: ارتقاء كمي و كيفي مراكز مشاوره براي حضور مؤثر مدارس در فرآيند مصون سازی دانش آموزان و خانواده ها و پيشگيري از آسيب هاي فرهنگي و اجتماعي در دوره ها و پايه هاي مختلف تحصيلي با همكاري سازمان ها، نهادها و حوزه هاي علميه مدنظر وزارتخانه می باشد.

رئيس ستاد همكاري ها، توسعۀ مشاركت با معلمان، حوزه هاي علميه و دانشگاه ها در تدوين برنامۀ درسي و بهره گيري از ظرفيت بخش غيردولتي در توليد، چاپ و توزیع مواد و منابع آموزشي را نیز متذکر شد و اظهارداشت:  تقويت تعامل و مشاركت  با انجمن های علمی آموزشی، تشکل های صنفي و حرفه ای معلمان  و نهادهای فرهنگی، اجتماعی؛ خصوصا حوزه های علمیه  مورد توجه جدی می باشد.

وی با بیان اینکه امروز فضای مجازی و هجمه هایی که دشمنان دین و ایمان مردم را هدف گرفته اند بیش از پیش در حال افزایش است، افزود: در این مسیر همکاری با حوزه های علمیه و بهره گیری از طلاب و فضلای حوزه به عنوان مبلغین دینی و کسانیکه احیا کننده دین مردم می باشند، نقش پررنگی به خود می گیرد.

بطحایی  در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در سال جدید تحصیلی دو محور مهم را پیاده سازی خواهیم کرد، افزود: دو محور در سال تحصیلی پیاده خواهیم کرد، زیرا چشم امید جامعه برای رستگاری به آموزش و پرورش است؛ اینکه آموزش و پرورش به سطحی برسد که علاوه بر متدین کردن دانش آموزان آنها را با نیازهای اجتماعی نیز بیشتر آشنا کند.

وي با اشاره به اين مطلب كه متناسب با نگاه جديد آموزش وپرورش، محتواهاي آموزشي، روش هاي تدريس ونوع ارزشيابي بايد تغييركند، افزود: شيوه هاي آموزش در نگرش جديد بايد تغيير كند تا مانند برخي كشورها، ‌فارغ التحصيل دوره متوسطه با مدرك ديپلم شايستگي ورود به بازار كار را داشته باشد.

 بطحایی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع معلمان ، تصريح كرد: محتواهاي درسي بايد مورد بازنگری قرار گيرد و كاربردی و ملموس باشد تا دانش آموزان با علاقه نسبت به فراگيري آن اهتمام ورزند.

وزير آموزش وپرورش نقش معلم را در اجرايي كردن سند تحول، نقش كليدي دانست و تصريح كرد: براي اجراي دقيق سند تحول بايد معلماني توانا داشته باشيم و لازمه اين امر، سرمايه گذاري  روي نيروی انسانی است.

فعالیت های  ستاد همکاریها نتایج ارزشمندی را در پی داشته است  

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از گفت وگوی خود با بیان اینکه از خدای بزرگ می‌خواهم به بنده و همکارانم توفیق دهد بتوانیم قدم‌های بزرگی را برای اصلاح نظام آموزشی برداریم، تصریح کرد: راه اندازی ستاد همکاریها به واسطه تعامل و همکاری مشترک با حوزه های علمیه اتقاق مهم با اثرگذاری مثبتی است که طی سالهای اخیر شکل گرفته و امیدواریم با این اتفاق مهم، نتایج ارزشمندی را در ادامه این مسیر داشته باشیم.

وی  با اشاره به اقدامات و فعالیت های ارزشمند ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش تصریح کرد: آنچه مسلّم است و تحولات حاصل شده نشان می دهد ،بحمدلله اقدامات ارزشمندی به همت همه همکارانم در این ستاد به منصه ظهور رسیده است، البته هنوز با هدف اصلی و قله فاصله داریم ولی آنچه وجود دارد حرکت رو به جلوی همکارانم در ستادهمکاریها است.


تحقق برنامه های همکاریها (11)

توانمند سازی فرهنگیان یزد

تحقق برنامه های ستاد( 10)

نشست توانمندسازی مربیان امین استان کرمانشاه برگزار شد) + تصاویر

تحقق برنامه های همکاریها (9)

دوره توانمندسازی طلاب، روحانیون و ائمه جماعات مدارس آذربایجان شرقی برگزار گردید

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی:

اسلام و ارزش‌های آن را با زبان ساده و شیرین به دانش‌آموزان بگویید

تحقق برنامه های همکاریها (8)

بازدید دانش آموزان از کتابخانه مجتهده "بانوامین"

بسیج در کلام امام خامنه ای

جملاتی ناب از رهبرمعظم انقلاب درباره بسیج

به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی

گفت وکو با مولف کتاب «مبلغ کودک، تبلیغ با نمک»

گزارشی از فعالیت مبلغین موسسه الزهرای قم در لرستان

تحقق برنامه های همکاریها (7)

فیلم / نگاهی به طرح ملی تعالی پیوند مدرسه، مسجد و منزل "سه میم"

 فیلم/ تحقق برنامه های همکاریها (6)

 آشنایی با مدارس وابسته به حوزه علمیه

تحقق برنامه های همکاریها (5)

نشست طرح پیوند مسجد ،مدرسه و منزل در پاکدشت

تحقق برنامه های همکاریها (4)

برگزاری دوره آموزشی مهارتی« راه نشان تربیت » در شهرستانهای تهران

تحقق برنامه های همکاریها (3)

اجرای آزمایشی طرح "سه میم" دربرخی مدارس 12 استان

با حضور مسئولین شهر سلماس؛

اولین همایش مدارس مجری طرح تربیتی امین شهرستان سلماس برگزار شد

با حضور طلاب و دانشجویان

برگزاری دوره تخصصی تربیت مربی کودک و نوجوان در شهرستان های جنوب استان کرمان