به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه ستاد همکاریها،حجت الاسلام والمسلمین سیّدمجتبی ملکی در برنامه گفتوگوی ویژه خبری شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به ضرورت آموزش قرآن و معارف دینی به دانش آموزان عنوان کرد: از زویای مختلف می توان به این قضیه نگاه کرد مهم ترین نکته اینکه تربیت دینی منطبق با فطرت الهی انسان و منطبق با نظام حاکم بر جمهوری اسلامی ایران و خواسته مردم مسلمان و متدین کشور اسلامی ایران می باشد.
دبیر ستاد همکاریهای حوزه علمیّه و آموزش و پرورش افزود: در واقع از هر زاویه ای می توان به این ضرورت رسید هم خانواده های ما به عنوان خانواده های مسلمان و مذهبی خواستار تربیت این چنینی هستند و هم نظام جمهوری اسلامی ایران، نظامی اسلامی است و باید بر اساس معیارهای اسلامی تربیت را مدیریت کند و هم منطبق و سازگار با فطرت انسانی دانش آموزان ما می باشد بنابراین موظف هستیم که تربیت دینی به ویژه تربیت اسلامی را در جامعه مدیریت و راهبری کنیم.
تربیت دینی انسان را هم با وظایف و مسئولیت ها و حقوق اش آشنا می سازد
وی تصریح کرد: ثمره خروجی تعلیم و تربیت اسلامی چیزی است که در جامعه اسلامی مشاهده می کنیم اگر تربیت ما دینی نباشد امثال شهید حججی را نمی توان تحویل جامعه داد شهید حججی یکی از دست پروردههای جامعه دینی است و 36 هزار دانش آموز شهید نیز دست پرورده جامعه دینی هستند همچنین اگر امروز در جامعه استقلال و امنیت و آرامش داریم در واقع نتیجه همان تربیت دینی است که انسان را هم با وظایف و مسئولیت ها و حقوق اش آشنا می سازد ولی اگر تربیت سکولار باشد انسان صرفا منفعت محور حرکت می کند و دیگر مسئولیت و تکلیفی احساس نخواهد کرد.
دبیر ستاد همکاری های حوزه علمیه و آموزش و پرورش اظهار داشت:در تمامی قوانین چه قانون اساسی و قوانین موضوعه و اسناد بالادستی از جمله طرح ملی سند تحول بنیادین است که تکلیف نظام تعلیم رسمی و عمومی را تعیین می کند و آموزش و پرورش به عنوان متولی اصلی تعلیم و تربیت رسمی و عمومی عهده دار این مسئولیت بر اساس مبانی وحیانی و سنت می باشد بر این اساس راهها و روش ها همه باید در جهت هدف عالی برگرفته از قرآن کریم باشد.
وی با قرائت آیه قرآن "مَن عَمِلَ صالِحًا مِن ذَکَرٍ أَو أُنثیٰ وَهُوَ مُؤمِنٌ فَلَنُحیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَةً"خاطرنشان کرد:این حیات طیبه را که در سند تحول مشاهده می کنیم از قرآن گرفته شده و ما موظفیم بستر را برای رسیدن به حیات طیبه فراهم سازیم در این مسیر نیز برای تعلیم و تربیت اسلامی ناچاریم مبانی وحیانی قرآن کریم و سنت و احادیث معصومین (ع)را تبدیل به فرآورده های قابل استفاده نمائیم و در اختیار آموزش و پرورش قرار دهیم تا آموزش و پرورش به عنوان واسطه بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان علم و مخاطبین واقعی که دانش اموزان هستند این مفاهیم را برای دانش آموزان قابل فهم قرار دهند.
اولین گام برای تبیین فرهنگ قرآنی در جامعه روخوانی است
حجت الاسلام والمسلمین ملکی با اشاره به اهمیت حداقل روخوانی قرآنی و 10 میلیون نفر حافظ قرآن از مطالبات رهبری یادآور شد:فرهنگ قرآنی نیز بخواهد در جامعه جاری و ساری شود گام اول آن،تلاوت قرآن است.
وی متذکر شد: در گذشته بنای نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی بر تربیت به ویژه تربیت اسلامی نبوده است و رویکرد اصلی تربیت رسمی در کشور ما دانش محوری و توانمند کردن دانش آموزان برای بهره مندی بیش از پیش از مواهب الهی در عالم بوده است؛وقتی رویکرد همین باشد انتظار زیادی نمی توان داشت.
با تعامل حوزه و آموزش و پرورش باید شاهد تحقق تحول سند بنیادین باشیم
دبیر ستاد همکاری های حوزه علمیه و آموزش و پرورش ادامه داد:بر این اساس سند تحول بنیادین تدوین و مورد بهره برداری قرار گرفت و آموزش و پرورش مکلف شد مدیریت این تحول بنیادین را با استفاده از همه داشته های نهادها و دستگاههای دولتی و غیر دولتی مدیریت نماید و شاهد تحقق تحول سند بنیادین و تعلیم و تربیت اسلامی در آموزش و پرورش باشیم.
وی در این باره گفت:نگاهی در جامعه ما وجود دارد که باید اصلاح شود غالبا افراد چه شخصیت های حقوقی و حقیقی تلقی شان این است که آموزش و پرورش با همه لوازم و ضروریات و نیازهایی که دارد متولی تعلیم وتربیت است در حالی که این نگاه باید به این شکل اصلاح شود که مدیریت این فرآیند بر عهده آموزش و پرورش است ولی اگر سایر عوامل موثر و متغیرهایی که می توانند در تربیت اثر گذار باشند به میدان نیایند موفقیتی به دست نمی آید.
حجت الاسلام والمسلمین ملکی افزود:برای نمونه در راس دستگاهها، صدا و سیما قرار دارد در فصل هشتم و بیانیه ماموریت در هر دو قسمت اشاره شده است که همه دستگاههای دولتی و غیر دولتی و صدا و سیما باید به آموزش و پرورش کمک کنند تا آموزش و پرورش وظایف خود را در حد توان دنبال نماید در این زمینه باید یک مقدار سایر عواملی که در تعلیم و تربیت موثرند در فرآیند تعلیم و تربیت رسمی و عمومی کشور قوی تر و ملموس تر باشند تا به اهداف دست یابیم.
رسانه های گروهی یکی از عوامل مهم موثر در شکل گیری شخصیت تربیتی دانش آموزان می باشد
وی تصریح کرد:رسانه های گروهی و وسایل ارتباط جمعی یکی از عوامل مهم موثر در شکل گیری شخصیت تربیتی دانش آموزان می باشد اما همه این ها در اختیار آموزش و پرورش نیست دانش آموزان تنها چند ساعت در اختیار آموزش و پرورش هستند در این خصوص باید یک مدیریت واحد وجود داشته باشد تا همه ظرفیت ها را به کار بگیریم و به اهداف برسانیم به نظر می رسد برخی از دستگاهها حضور جدی داشته باشند البته نهادهای فرهنگی نیز دخیل هستند.
بدون همراهی حوزه های علمیه و آموزش و پرورش،تحقق اهداف تعلیم اسلامی امکان ندارد
دبیر ستاد همکاری های حوزه علمیه و آموزش و پرورش عنوان کرد:ستادهمکاری ها در واقع زیربنای آن به صورت نظام مند و سازمان یافته در سال 79 گذاشته شده است که اولین موافقت نامه دو دستگاه امضاء شده بیشتر جنبه توصیه ای داشته و اجرایی نبوده است و این ناشی از ضرورتی بود که مسئولان دو دستگاه احساس کردند در این عرصه حوزه های علمیه و وزارت آموزش پرورش اهدافی مشترک دارند یعنی تربیت اسلامی و تعلیم وتربیت اسلامی را پی ریزی می کنند اگر این دو با هم همکاری نکنند تحقق اهداف امکان پذیر نیست.
وی اظهار داشت:تولیدات علمی در تعلیم و تربیت باید از سوی حوزه های علمیه صورت بگیرد بدان معنا که به عنوان متخصص و متولی اصلی تبیین معارف قرآن و سنت معصومین (ع) حرکت نماید از آن زمان با به روی کارآمدن دولت ها و مسئولان بعدی موافقت نامه ها تمدید شده و در واقع در سال 1389 وارد یک فاز جدید در پی توصیه های رهبری مبنی بر ضرورت تعامل قوی تر و حضور حوزه های علمیه در فرآیند تعلیم و تربیت رسمی و عمومی کشور شده ایم.
حجت الاسلام والمسلمین ملکی متذکر شد:این مسیر متعالی به دنبال فرمایشات رهبری یک شکل تازه ای یافت و ستاد با حضور 6 معاون از حوزه های علمیه و 6 معاون از آموزش و پرورش و با ریاست وزیر آموزش و پرورش و حوزه های علمیه وارد فاز جدیدی شد و هر سال شاهد رشد کمی و کیفی تعامل و همکاری دو مجموعه بوده ایم به لطف خدا و درک ضرورت این امر توسط مسئولان هر دو دستگاه شاهد این همکاری ها بوده ایم.
وی پیرامون آموزش مبانی قرآن کریم نیز گفت:در خصوص آموزش قرآن قدم هایی برداشته شده است هر چند تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم حوزه های علمیه برای این بحث و سایر فعالیت های تربیت اسلامی هر چه داشته اند در طبق اخلاص نهاده اند، آموزش و پرورش هم فضا را برای حضور افرادی که می توانند کمک کنند باز کرده است اما چه قدر برنامه های قرآنی توسعه یافته باشد باید متولی این برنامه ها در وزارت پاسخگو باشند.
دبیر ستاد همکاری های حوزه علمیه و آموزش و پرورش افزود:حوزه های علمیه در موافقت نامه ای که با آموزش و پرورش دارند در اعزام روحانیون به واحدهای آموزشی به صورت جدی وارد شدند طرح امین یکی از برنامه هایی است که در وزارت آموزش و پرورش انجام می گیرد در سال 91 کمتر از 100 مدرسه بود که روحانی مستقر در آن حضور می یافتند ولی در حال حاضر بالغ بر 3 هزار و 600 مدرسه در کشور ما از این نعمت بهره مند هستند ولی به هر حال همین تعداد در برابر 106 هزار مدرسه در سراسر کشور عدد قابل توجهی نیست و نشان دهنده نیاز فراوان در این حوزه است.
خانواده ها استقبال خوبی از حضور روحانیون در مدارس دارند
وی تصریح کرد:در مدارسی که روحانیون حضور یافتند موفقیت های محسوس و ملموسی را شاهد بودیم ده ها هزار مدرسه تقاضای ورود روحانیون به مدارس را دارند خانواده ها نیز استقبال خوبی از روحانیون دارند البته برای اینکه روحانی در مدرسه مستقر شود و در مسائل تربیتی سهیم باشد ظرفیت حوزه محدود است هر چند سایر نهادهای حوزوی مانند دفتر تبلیغات و سازمان تبلیغات و اوقاف و نهادهای تبلیغی و تشکل های مردم نهاد حضور خوبی در اعزام دارند و خوشبختانه امروز کمک به آموزش و پرورش در فعالیت های تربیت اسلامی الویت بسیاری از این دستگاهها قرار گرفته است و قوانین ستاد اجرایی می شود.
حجت الاسلام والمسلمین ملکی در مورد دانش محوری و توانمند کردن روحانیون عنوان کرد: این تمهیدات در همان موافقت نامه دیده شده است و مصوبات ستاد همکاری ها برای طرفین لازم الاجرا می باشد و به لطف خدا و حمایت مسئولان قدم مهمی از سوی آموزش و پرورش برداشته شد درج برنامه های مشترک در برنامه های سالانه وزارت آموزش و پرورش از جمله این برنامه ها می باشد.
وی در این باره توضیح داد:در سال گذشته برای اولین بار در تاریخ دو دستگاه اتفاق افتاد که برنامه هایی با رویکرد همکاری حوزه در قالب برنامه سالانه به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شود و اعتباراتی نیز تخصیص در این باره یافت و امسال برای سال دوم این امر محقق شد که سه برنامه را با 24 فعالیت برای استان ها تعریف کردیم و این امر از سوی وزیر آموزش و پرورش به مراکز ستادی و استان ها ابلاغ شده است.
دبیر ستاد همکاری های حوزه علمیه و آموزش و پرورش خاطرنشان کرد:اگر برنامه وزیر را دیده باشید که در برنامه خود به مجلس شوای اسلامی ارائه کردند توسعه و تقویت حوزه های علمیه یکی از محوهای مهم وزیر برای تصدی وزارت بود.
وی ادامه داد:همکاری های دو مجموعه در 4 محور شامل تربیتی و تبلیغی و پژوهش و آموزش و برنامه ریزی درسی و آموزش منابع انسانی صورت می گیرد مورد مذکور در توانمندی ها مربوط به حوزه چهارم است یکی از محورهای اصلی با توجه به اینکه در راس محور تحول قرار دارد، تحول نیروی انسانی می باشد اگر بتوانیم نگرش نیروی انسانی را در این خصوص تغییر دهیم رفتارها نیز تغیر می کند.
یکی از مسائل مهم تقویت رویکرد قرآنی همکاران فرهنگی بوده است
حجت الاسلام والمسلمین ملکی در ادامه گفت:در این محور یکی از مسائل مهم تقویت رویکرد قرآنی همکاران فرهنگی بوده است دوره های آموزشی و توانمند سازی و مهارتی برای همکاران فرهنگی برگزار شده که البته با توجه به محدودیت های منابع مالی و فشردگی برخی از برنامه ها فراگیری به گونه ای نبوده که در حدود یک میلیون همکار فرهنگی را به طور کامل پوشش دهد ولی در این مسیر قرار گرفته ایم و آن هم مهم است.
خانواده ها باید نسبت به تربیت فرزندان اهتمام ورزند
وی افزود:خانواده ها باید نسبت به تربیت فرزندان اهتمام ورزند و حساسیت بیشتری داشته باشند انتظار ما این است خانواده ها همان قدر که به میزان که به فکر زیرساختهای خانواده هستند در این باره نیز حساس باشند.
دبیر ستاد همکاری های حوزه علمیه و آموزش و پرورش عنوان کرد:خانواده ها در کشور جمهوری اسلامی ایران،مومن و ولایی و متدین و مقید به مسائل جمهوری اسلامی هستند از این رو همان قدر که نسبت به درس ریاضی و فارسی و زبان اهمیت قائل می باشند لازم است نسبت به معارف دینی و قرآن نیز اهتمام داشته باشند و از طریق گوناگون این امر اتفاق می افتد.
ائمه جماعات در مساجد نقش بسیار مهمی در تقویت علم و دانش و فهم قرآنی دانش آموزان دارند
وی بیان کرد:ائمه جماعات در مساجد نقش بسیار مهمی در تقویت علم و دانش و فهم قرآنی دانش آموزان دارند اگر این حضور محسوس تر شود بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد البته در حال حاضر این حضور وجود دارد برای نمونه سازمان تبلیغات عهده دار گفتمان های دینی در مدارس است و جلسات متعددی در این عرصه برگزار می شود از طرفی اوقاف و امور خیریه و دفتر تبلیغات اسلامی یکی از الویت های خود را برای برنامه های اعزام، آموزش و پرورش می دانند.
حجت الاسلام والمسلمین ملکی عنوان کرد:اینکه نیاز است درس قرآن و توانمندی دانش آموزان را در فهم قرآن کریم افزایش دهیم نیاز به کار و تلاش بیشتری دارد انتظار مردم نیز همین است باید درس قرآن بیش از آن چه تاکنون به آن پرداخته شده است مورد توجه قرار بگیرد البته نهادهای حوزوی در این زمینه حضور دارند اما بیشتر فعالیت ها پیرامون مسائل اعتقادی و تربیتی است و باید به سمت و سوی حرکت دانش آموزان برای فهم قرآنی برود.
عمده فعالیت ها باید سرمایه گذاری در دانشگاه فرهنگیان باشد
وی با اشاره به اهمیت توانمند سازی فرهنگیان نیز گفت: عمده سرمایه گذاری ها باید در دانشگاه فرهنگیان باشد اگر بتوانیم نیرویی که به نام معلم در دانشگاه فرهنگیان مشغول به تحصیل می شود را توانمند سازیم و منطبق با سند تحول بنیادین و اهداف نظام جمهوری اسلامی تربیت کنیم یک سرمایه گذاری 30 ساله را در تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش انجام داده ایم.
متاسفانه گاهی در ورود افراد غیر کارآمد به وزارت آموزش و پرورش تحمیل هایی وجود دارد
دبیر ستاد همکاری های حوزه علمیه و آموزش و پرورش یادآور شد:در این راستا باید یک عنایت ویژه ای صورت بگیرد برخی از موارد شاهد آن هستیم که به آموزش و پرورش تحمیل هایی صورت می گیرد که در راستای تحول سند بنیادین که تاکید مقام معظم رهبری است نمی باشد در این عرصه باید جذب نیروی متخصص در آموزش و پرورش مورد توجه قرار گیرد در برخی از موارد تحمیل نیروهایی که کارآمدی لازم را برای معلم شدن و تحقق اهداف سند تحول بنیادین ندارند یکی از دغدغه های جدی به شمار می رود.
دانشگاه فرهنگیان نقش مهمی در تربیت نیروی متخصص دارد
وی بیان کرد: راه اندازی دانشگاه فرهنگیان با این هدف عملیاتی شد که معلمینی تربیت شوند که توانایی تحقق سند تحول بنیادین را داشته باشند رهبری نیز بر این دانشگاه تاکید داشتند چرا که تحول وابسته به نیروی انسانی می باشد در این زمینه باید در جهت تقویت دانشگاه فرهنگیان دقت لازم صورت بگیرد و ورود به آموزش و پرورش را از مجاری دیگر را محدود کنیم تا اهداف ما از راه اندازی دانشگاه فرهنگیان از میان نرود در این خصوص دانشگاه فرهنگیان در تامین نیروی آموزش و پروری نقش بسیار برجسته ای ایفاء نمایند.