Print
Zoom In
Zoom Out

در باره امام حسین علیه السلام چه میدانیم

نیم نگاهی به مجموعه چهارده جلدی دانشنامه امام حسین(علیه السلام)

شناسه مطلب: 10199
زمان انتشار: سه شنبه 11 مهر 1396 ساعت 14:18

مجموعه چهارده جلدی «دانشنامه امام حسین(علیه السلام)» به کوشش آیت الله محمد محمدی‌ری‌شهری و با همکاری حجج اسلام والمسلمین سیدمحمود طباطبایی‌نژاد و سید روح‌الله سید‌طبایی و...

 مجموعه چهارده جلدی «دانشنامه امام حسین(علیه السلام)» به کوشش  آیت الله محمد محمدی‌ری‌شهری و با همکاری حجج اسلام والمسلمین  سیدمحمود طباطبایی‌نژاد و سید روح‌الله سید‌طبایی با ترجمه عبدالهادی مسعودی، مهدی مهریزی و محمد مرادی از سوی موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث به دو زبان عربی و فارسی منتشر شده است.

گزینش و عرضه این متن‌ها، با توجه به قواعد معمول در فقه‌الحدیث و نقد متون تاریخی صورت گرفته است و در مقام رد و اثبات نقل قول‌ها و آرای مورخان، از تناظر و تعاضد مضمونی متن‌ها و اعتبار و کهن بودن منابع و نیز سنجش با عقل سنت و مسلمات تاریخی استفاده شده است.

بر همین اساس، نکته‌های سودمند در جایگاه خودشان و مرتبط با فصل‌ها و متون قرار گرفته‌اند تا خواننده به تحلیلی جامع، همه سویه و مستند دست یابد. هدف از بازگویی بیشتر این بیان‌ها، پاسخگویی شبهات و نمایاندن تحریفات بوده است. «دانش‌نامه امام حسین(علیه السلام) » از پانزده بخش و ۱۳۸ فصل تشکیل شده است.

فضیلت‌ها و ویژگی‌های امام حسین(علیه السلام)




بخش نخست به زندگی خانوادگی سیدالشهدا(علیه السلام)می پردازد.به موضوعاتی نظیر تولد، نام‌گذاری، ویژگی‌های ظاهری، پرورش، ازدواج و شمار فرزندان ایشان در شش فصل و…

فضیلت‌ها و ویژگی‌های امام حسین(علیه السلام) موضوع بخش دوم است که نخست به ملاک انتخاب گزارش‌های مربوط به فضایل امام حسین(علیه السلام) و مهم‌ترین کمالات مشترک میان امامان(ع) و بارزترین ویژگی‌های سیدالشهدا(علیه السلام) اشاره می‌کند و سپس به تفصیل، فضایل مشترک میان ایشان و سایر اهل بیت(ع)،‌ مکارم اخلاق، ویژگی‌های عبادی و شماری از کرامات ایشان را در شش فصل ارایه می‌کند.

امامت منصب الهی امام حسین علیه السلام 

در ابتدای بخش سوم، امامت به عنوان منصبی الهی در ادامه منصب نبوت شمرده و سپس دلایل امامت امام‌حسین(علیه السلام) و فرزندانش گزارش می‌شود که با رهنمودهای خداوند و روایاتی از پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) و سایر امامان(علیهم السلام) درباره امامت سالار شهیدان(علیه السلام) و استمرار امامت در نسل ایشان همراه شده است.

احادیث این بخش به دلیل آن که اعتقادی شمرده می‌شوند، از نظر سند ارزیابی شده‌ و احادیثی که از اعتبار کافی برخوردار نبوده‌اند، تنها به عنوان موید در کنار احادیث معتبر قرار گرفته‌اند.

امام حسین در عصر پیامبر تا شهادت پدر 

بررسی زندگی امام حسین(علیه السلام) پس از پیامبر(ص) تا شهادت پدرشان همراه تحلیلی از زندگی ایشان در این دوران یعنی از هفت‌سالگی تا چهل سالگی، موضوع فصل چهارم است.نکات قابل توجه از زندگی ایشان در این مقطع از تاریخ اسلام، از دیگر مطالب این فصل به شمار می‌آیند.

سید الشهدا پس از شهادت پدر 

بخش پنجم این اثر با عنوان «امام حسین(علیه السلام) پس از شهادت پدر تا قیام عاشورا» به تبیین این مقطع از تاریخ زندگی امام حسین(علیه السلام) (۴۰ ـ ۶۱ ق) که بخشی از آن مقارن با امامت برادرشان امام حسن(علیه السلام) بود، می‌پردازد و در این راستا سه موضوع مهم «رفتارشناسی امام(علیه السلام) در دوران امامت برادر»، «موضع‌گیری‌های ایشان در برابر حکومت معاویه» و «ولایت عهدی یزید» بررسی می‌شوند.

در آغاز بخش ششم که به موضوع خبر دادن پیشاپیش از شهادت امام حسین(علیه السلام)می‌پردازد، به قطعیت صدور روایات پیشگویی شهادت امام حسین (ع) اشاره شده و توضیح داده می‌شود که مقدر بودن شهادت ایشان و پیشگویی آن، منافاتی با اراده و اختیار انسان ندارد. این پیشگویی‌ها در چهار فصل گزارش شده‌‌اند.




امام حسین از مدینه تا کربلا 

خروج امام حسین(علیه السلام) از مدینه تا رسیدن به کربلا همراه تحلیلی به‌نسبت جامع درباره علل قیام امام حسین(علیه السلام) موضوع بخش هفتم است که بررسی مسایل مهمی نظیر امتناع امام(علیه السلام) از بیعت با یزید، فعالیت‌های ایشان در مکه، اعزام مسلم به عنوان نماینده خود به کوفه، پیشنهادهای مختلف به امام (علیه السلام) مبنی بر نرفتن به کوفه و حرکت امام (علیه السلام) به سوی کربلا، گزارش شده‌اند.

روایت جانگداز حادثه کربلا و وقایع تلخ پس از شهادت 

رسیدن امام حسین(علیه السلام) به کربلا تا شهادت ایشان، موضوعی است که در بخش هشتم بررسی می‌شود و به متون مربوط به حادثه جانگداز عاشورا از آغاز ورود امام حسین(ع) به کربلا تا شهادت یاران، فرزندان، برادران، فرزندان برادر، فرزندان خواهر، فرزندان عمو و سرانجام شهادت خود ایشان می‌پردازد.

بخش نهم، بازگو کننده وقایع پس از شهادت امام حسین(علیه السلام) است، حوادثی که در کربلا به وقوع پیوست و در منابع معتبر گزارش شده است. این بخش وقایعی نظیر چگونگی دفن شهدا، سرنوشت سرهای مقدس شهدا و کراماتی که از سر مقدس سیدالشهدا(علیه السلام) دیده شد، چگونگی حرکت خاندان اباعبدالله (علیه السلام) از کربلا به کوفه و از کوفه تا شام و بازگشت آنها از شام به مدینه را دربر می‌گیرد.

بازتاب شهادت امام و فرجام قاتلان 

بخش دهم بیان‌گر بازتاب شهادت امام حسین(علیه السلام) و فرجام کسانی است که در کشتن ایشان و یارانشان نقش داشتند، در آغاز این بخش، تحلیلی درباره بازتاب‌های اجتماعی و آثار تکوینی واقعه عاشورا و نیز چهار جنبشی که تحت تأثیر مستقیم و غیرمستقیم امواج سیاسی و اجتماعی این واقعه تا ده سال پس از آن پدید آمد، ارایه می‌شود.

سپس متن گزارش‌های مربوط به بازتاب شهادت سیدالشهدا و یارانش در میان شخصیت‌های برجسته آن روز جهان اسلام، در میان جنایتکاران و خانواده‌های آنها، در جامعه عراق و حجاز و حتی در میان غیرمسلمانان، در پنج فصل مطرح می‌شود. فصل ششم این بخش نیز به تبیین سرنوشت شوم کسانی که در این حادثه نقش داشتند و نیز مردمی که از یاری کردن امام (علیه السلام) سرباز زدند، می‌پردازد.

عزاداری و گریه بر امام شهیدان 

عزاداری و گریه برای امام حسین(علیه السلام) نیز موضوع یکی از بخش‌های این دانشنامه قرار گرفته است. این بخش با تحلیلی بسیار مهم از فلسفه عزاداری، ویژگی‌های مجالس عزاداری هد‌فمند و آسیب‌شناسی عزاداری برای امام حسین(علیه السلام) آغاز می‌شود و سپس به مباحثی نظیر توصیه به عزداری سیدالشهدا(ع)، نخستین عزاداران، سیر تاریخی عزاداری حسینی، آداب عزاداری در روز عاشورا، تشویق به گریستن و اظهار حزن برای امام حسین(علیه السلام)، گریه پیامبران و اهل بیت(علیه السلام) و موجودات عالم بر امام حسین(علیه السلام) در چهار فصل می‌پردازد.

بخش دوازدهم نمونه مرثیه‌‌هایی که در سوگ امام حسین(علیه السلام) و یارانش سروده شده‌اند را با دسته‌بندی محتوایی اشعاری که در طول چهارده قرن در رثای سیدالشهدا(ع) و یارانش سروده شده‌اند، بررسی می‌کند و با ارایه مقاله‌ای تحلیلی، تحولات شعر عاشورایی و فراز و فرود آن را واکاوی می‌کند و در ادامه نمونه شعرهایی را که در این باره سروده شده‌‌اند، به ترتیب تاریخی در هفت فصل گزارش می‌دهد.

زیارت امام حسین و فلسفه زیارت از نگاه تشیع 

«زیارت امام حسین(علیه السلام)» موضوع بخش سیزدهم است. این بخش نکات قابل توجهی درباره واژه‌شناسی «زیارت»، ریشه‌یابی آن در فطرت، زیارت زندگان و مردگان از نگاه اسلام، تشویق احادیث اسلامی به زیارت قبور پیامبر خدا(ص) و اهل بیت(علیه السلام)، فضیلت زیارت امام حسین(علیه السلام) و مهم‌ترین آداب و آسیب‌شناسی را بازگو می‌کند و در ادامه احادیث مرتبط با فضایل زیارت قبر سیدالشهدا(علیه السلام) و آثار و برکات آن، هشدار نسبت به ترک آن، حضور فرشتگان و ارواح انبیا و اولیای الهی در مزار ایشان، آداب زیارت و زیارت‌نامه‌‌های مختلف و نایب گرفتن برای زیارت ایشان در شانزده فصل بیان می‌کند.

تاریجچه حرم حسینی 

بخش چهاردهم به توصیف مزار امام حسین(علیه السلام) می‌پردازد و در این راستا پس از تبیین تاریخچه حرم حسینی، احادیثی درباره فضیلت مزار امام حسین(علیه السلام) و برکات تربت مزار ایشان را در سه فصل گزارش می‌کند. عنوان بخش پایانی «حکمت‌های رسیده از امام حسین(علیه السلام)» است که پس از تبیین موضوع و تفسیر معنای «حکمت» در لغت و در قرآن و حدیث، ارایه کننده حکمت‌های منثور و منظومِ نقل شده یا منسوب به ایشان، در زمینه‌های معرفتی، سیاسی، عبادی، اخلاقی عملی، در پنجاه و پنج فصل است.


رئیس اندیشکده بیانیه گام دوم

القای تاریک بودن آینده نوجوانان و جوانان راهبرد دشمن است/ تربیت سیاسی و انقلابی دانش آموزان بسیار اهمیت دارد.

کلام نور

به مناسبت ولادت گل سرسبد باغ رسالت و کوثر پیامبر حضرت زهرای اطهر

تحقق برنامه های ستاد همکاریها (21)

گزارشی از اردوی مسجدی‌ها ویژه دانش‌آموزان کرمانشاهی+عکس

تصاویر / شورای همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش همدان

تحقق برنامه های ستاد همکاریها (20)

پایان دوره تربیت مربی کودک و نوجوان ایرانشهر و دلگان

نگاه خوب رسانه ها به اخبار تربیتی

بولتن شماره (82)ستاد همکاریها در آیینه رسانه ها منتشر شد

نماینده ولی فقیه درآذربایجان شرقی:

سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش آینده کشور را  تضمین می کند

در مصلی امام خمینی(ره) بجنور

گردهمایی بزرگ دانش آموزی یاوران مقاومت و نماز

حسن ختام هفته پژوهش

پژوهش از نگاه پیامبر و اهل بیت علیهم السلام

تصاویر

نشست شورای سیاستگذاری ستاد همکاریهای استان یزد با حضور مشاور وزیر

با همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش

نشست  پیاده سازی الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین درلرستان برگزارشد

فیلم / گردهمایی ائمه جمعه و مدیران آموزش و پرورش استان یزدبا حضور مشاور وزیرآموزش و پرورش  

دبیرستادهمکاریها تاکید کرد

حمایت از راه اندازی کودکستانها و مدارس وابسته به حوزه علمیه

امام جمعه یزد:

تربیت نسل انقلابی، محور حرکت آموزش و پرورش باشد

نشست مشاور وزیرآموزش و پرورش با روسای ادارات استان یزد