به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه ستاد همکاریها، سیّد محمد بطحایی پیش از ظهر امروز در دیدار با آیات عظام وحید خراسانی، صافی گلپایگانی و سبحانی گفت: سال تحصیلی از شنبه آغاز می شود و با آغاز ماه محرم و دفاع مقدس مقارن شده است.
وی افزود: اولین سال تحصیلی است که بنده توفیق خدمت در آموزش و پرورش را دارم در ابتدای این سال خدمت مراجع و علما رسیدیم که سال پرثمری را برای انقلاب و کشور داشته باشیم.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: شنبه بیش از 13 میلیون دانش آموز سال تحصیلی را آغاز می کنند و 960 هزار کارمند و معلم مشغول خدمت خواهند شد؛ 138 میلیون جلد کتاب در 900 عنوان درسی توزیع کرده ایم.
وی گقت: برنامههای تحصیلی در قالب کتابهای درسی به اجرا در می آید؛ سندی در آموزش و پرورش به عنوان سند تحول بنیادین وجود دارد و جزو معدود اسنادی است که فقط به کلی گویی و چشم انداز بسنده نکرده است، بلکه لایه ها و راهکارهای عملیاتی را پیشبینی کرده است.
دکتر بطحایی اظهار کرد: تعدادی از زیر نظامهای سند شامل، سه زیر نظام در ماه های اخیر آماده می شود؛ این سند مسیر تحول در نظام آموزش و پرورش را روشن نموده و تا حدود زیادی مشخص کرده که از چه مسیری برای تحول در نظام آموزش و پرورش حرکت کنیم. خروجیهای ما دانش آموزانی است که در حال تحصیل هستند، و شایسته است هر کدام یک شهروند ایرانی اسلامی با انتظارات نظام باشند.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: سند تحول بنیادین در عمل با موانعی مواجه است که بخشی از آن مرتبط به منابع انسانی و اقتصادی است؛ حتی رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز به صورت ظریف گلهمندی خود را از این نقیصها اعلام کردند که چرا این سند اجرا نمی شود.
وی گقت: امیدواریم با لطف خداوند این سند را اجرا نموده و از منابع آن در نظام آموزشی کشور استفاده کنیم.
دکتر بطحایی اظهار کرد: چشم امید جامعه برای رستگاری به آموزش و پرورش است؛ لذا برای سال تحصیلی جدید دو محور را پیاده خواهیم کرد، بنابراین علاوه بر متدیّن کردن دانش آموزان، آنان را با نیازهای اجتماعی بیشتر آشنا خواهیم کرد.
وزیر آموزش و پرورش در بیان محور اول گفت: امروز فضای مجازی هجمهها و تهدیداتی دارد که باید دانش آموزان در مقابل آن محافظت شده و مقاوم باشند؛ به همین خاطر به دنبال آن هستیم که در سال تحصیلی جدید دانش آموزان با مخاطرات فضای مجازی و نیازهای فردی و اجتماعی خود بیشتر آشنا شوند.
وی گقت: محور دوم فعالیّتهای وزارتخانه، روش اداره آموزش و پرورش است؛ در وضعیت موجود با توجه به اینکه معمولاً از امکانات گله مند بودیم، اما باید توجه داشت، بودجه های دولتی نیز به خوبی استفاده نمی شود و اتلاف سرمایهها هنوز وجود دارد و دلیل اصلی آن عدم اصلاح روند مدیریت منابع، کم بودن اختیارات به مدارس و ... می باشد.