Print
Zoom In
Zoom Out

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش تشریح کرد:

جلوه های اهمیت تشکیل ستاد همکاریها/تشکیل شورای فقهی تعلیم و تربیت وهیئت اندیشه ورز در آینده نزدیک

شناسه مطلب: 11145
زمان انتشار: يكشنبه 25 فروردین 1398 ساعت 09:35

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه ستاد همکاریها،علیرضا حاجیان زاده در نخستین نشست قطب 5 کشوری کمیته همکاریهای حوزه علمیه و آموزش پرورش شامل معاونان فرهنگی وپرورشی استانهای اصفهان، هرمزگان، یزد، کرمان و چهارمحال و بختیاری که در قم برگزار شد، پیرامون اهمیت جایگاه ستاد همکاری ها بیان کرد: این ستاد دارای سابقه 12 ساله با این نام و دارای 25 سال قدمت با عناوین دیگری است.

وی گفت؛معمولا درهر وزارتخانه یا نهاد کلانی اگر قرارباشد توجه ویژه ای نسبت به یک طرح یا پروژه اتخاذ شود آن را جدای از ساختار، با عنوان یک  ستاد زیر نظر مستقیم بالاترین مقام دستگاه قرار می دهند. 

*اهتمام امام خمینی ، رهبری و مراجع عظام تقلید

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش افزود:اهتمام امام خمینی ،مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید و دیگر دلسوزان به اسلام و انقلاب نسبت به اهمیت استفاده از روحانیون در تعلیم و تربیت اسلامی از جلوه های اهمیت تشکیل این ستاد است. 

وی بیان کرد:نظر امام خمینی(ره) و رهبری نسبت به اینکه کارتعلیم و تربیت را باید با کمک روحانیت انجام داد ،دارای اهمیت زیادی است و ما این مطالبات را در صدر اسناد آوردیم تا کار تعلیم وتربیت با حضور روحانیت شکل بگیرد.

حاجیان زاده عنوان کرد:یکی از جلوه های اهمیت ستاد همکاریها، تاکید مقام معظم رهبری برحضور و فعالیت روحانیون در عرصه تعلیم و تربیت است ، معظم له در سفری که به قم داشتند در جمع  اعضای جامعه مدرسین فرمودند؛ روحانیون باید آموزش و پرورش را دریابند. 

 وی خاطر نشان ساخت؛ پس از تاکید رهبر معظم انقلاب، ستاد همکاریها جانی دوباره گرفت و مسئولین هر دونهاد، برای ارتقائ سطح همکاریها  جهت تقویت ستاد تلاش های وافری کردند. 

*اهتمام مراجع عظام تقلید فرصتی مغتنم

وی اهتمام مراجع تقلید برای کمک به نهاد تعلیم و تربیت را از دیگر جلوه های اهمیت ستاد همکاریها دانست وگفت؛مراجع عظام تقلید نیز مطالباتی در رابطه با تعلیم و تربیت دارند که در دیدارهای وزیران وقت و فعلی  مطالبات و خواسته هایی مطرح کرده اند و ضمن تایید فعالیت های آموزش و پرورش ، تاکیدات و انتقاداتی نیز نسبت به تعلیم و تربیت داشته اند. 

وی افزود؛ این یک فرصت مهم است و شاید از میان همه وزارتخانه ها وزراتخانه ای که مراجع عظام تقلید به آن نگاه ویژه تر دارند، آموزش و پرورش است، و آنان نیز خود را در قبال بالنده بودن نظام تعلیم و تربیت اسلامی مسئول می دانند و باید از این فرصت نهایت استفاده را برد ونظرات این بزرگان راچراغ راه خود بدانیم.

*توجه جدی مدیران حوزه علمیه و آموزش و پرورش 

دبیرستاد همکاریها ، توجه جدی مدیران حوزه علمیه چه در گذشته وچه مدیریت فعلی را یکی دیگر از جلوه های اهمیت کار ستاد دانست و اظهار کرد:وزیر و مدیر حوزه نیز تاکیدات زیادی بر فعالیت های ستاد دارند و با وجود درگیری ها و حیطه گسترده وظایف ،اهتمام ویژه وجود دارد و هر دو مسئول عالی، شخصا پای کار هستند و تا اینجای کار، تلاش های زیادی در حلقه وصل این دو نهاد صورت گرفته است. 

حاجیان زاده افزود:ریاست عالی ستاد برعهده مدیر حوزه های علمیه و وزیر آموزش و پرورش است و ابلاغیه دبیر ستاد نیز با امضای این دو مقام مسئول در عالی ترین رکن صادر شده و از طرفی دبیر ستاد عضو شورای معاونان هر دو ارگان حوزه و آموزش و پرورش است.  

*حضورائمه جمعه و نمایندگان ولی فقیه در استانها و همه شهرستان ها در راس کمیته ها 

وی بیان کرد:جایگاه والای کمیته همکاری استان ها نیز یکی دیگر از جلوه های اهمیت موضوع است که در مراکز استانها به ریاست امام جمعه و نماینده ولی فقیه تشکیل می شود ، در این کمیته ها مدیر کل آموزش و پرورش نایب رئیس ، معاون پرورشی و فرهنگی استان دبیر کمیته و مدیران حوزه های علمیه خواهران و برادران ، رؤسای سازمان تبلیغات،اوقاف و امورخیریه ، اتحادیه انجمن اسلامی دانش آموزان و... اعضای کمیته های استانی و به تبع آن شهرستانی و منطقه ای هستند. 

علیرضا حاجیان زاده در ادامه عنوان کرد؛ در دورجدید در کنار کمیته های استانی ،کمیته های ستادی نیز در حال بازسازی است که نمایندگان معاونت های ستادی دو طرف حضور داشته باشند تا در همفکری و تغذیه فکری وارد مباحث محتوایی شوند و پاسخگوئی و تحلیل داشته باشند. 

*تشکیل هیئت اندیشه ورز در ستاد همکاریها

وی از تشکیل هیئت اندیشه ورز در ستاد همکاریها خبر داد و خاطرنشان کرد؛ نیازسنجی و پاسخ به نیازها یکی از برنامه ها و رویکردهای جدید این ستاد است، زیرا باید رصد کنیم وبدانیم چه مسائل و دغدغه هایی درآموزش و پرورش مطرح است تا با اندیشمندان حوزوی مطرح نماییم و پاسخ ها را با بهره مندی از ظرفیت های علمی حوزه دریابیم. 

حاجیان زاده اظهار کرد:پس از نیازسنجی و شناخت مسائل، توسط هیات های اندیشه ورز، راهکارها تهیه می شود تا در  شورای فقهی تعلیم و تربیت  با حضور بزرگان حوزه مطرح شود.

*تشکیل شورای فقهی تعلیم و تریبت 

وی گفت؛ بنا بر تاکیدات مدیر حوزه های علمیه و وزیر آموزش و پرورش تشکیل شورای فقهی تعلیم و تریبت با حضور اساتید خبره و مطرح حوزه علمیه مراحل پایانی خود را می گذراند ، کار این شورا حل مشکلات و معضلات فقهی تربیتی در سطح کلان می باشد و هرچند وقت یکبار با حضور وزیر و مدیر حوزه ،مسائل کلان و پدیده های نوظهور عرصه تعلیم و تربیت در حضور آنان مطرح و پس از بحث و بررسی راهکارهای لازم در خصوص آن مسائل ارائه خواهد شد.

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش افزود: ما در ستاد همکاریها ، مجری هیچ طرحی نیستیم و تنها به عنوان سیاست گذار، کار مطالعاتی طرح ها ، تهیه محتوا و تغذیه فکری ، برنامه ریزی و نظارت را انجام می دهیم وداعیه اجرا نداریم.

حاجیان زاده اظهار کرد:پس از سیاست گذاری و تولید محتوا در ستاد،توزیع فعالیت ها بین معاونت ها انجام می گیرد که از جمله معاونت ها و بخش های فعال، معاونت پرورشی ، معاونت های آموزشی، سازمان پژوهش ، دانشگاه فرهنگیان وعلاوه بر حوزه های علمیه برخی سازمان های خارج از سیستم آموزش و پرورش همچون سازمان تبلیغات و اوقاف و امور خیریه هستند و موسسات وابسته به حوزه که هر یک در این مسیر نقش مهمی را بر عهده گرفته اند.

*نقش دبیرخانه ستاد درتولید محتوا 

دبیرستادهمکاریها افزود؛ دبیرخانه ستاد نقش مهمی در پیشبرد برنامه های ستاد و تولید محتوا دارد، در واقع نقش دبیرخانه، سازماندهی و تجمع معاونت ها و بخش های درون و بیرون جهت ارجاع تصمیمات و سیاست های کلان  است.

* نشاط در مدارس بر اساس چارچوب های دینی 

دبیر ستاد همکاریها در بخش دیگری از سخنان خود به نیازمندی های کمیته های استانی و نقش معاونان فرهنگی و پرورشی در بالندگی این کمیته ها  پرداخت و گفت؛یکی از نیازهای مهم ایجاد نشاط در مدارس بر اساس چارچوب های دینی وهمچنین شناخت آسیب های اجتماعی و ارائه آموزش های لازم برای پیشگیری از آسیب ها در سطح مدارس است که باید با همکاری کمیته های استانی  توسط ستاد پیگیری شود.

دبیرستاد همکاریهای افزود:دانش آموزان در سن بلوغ، نیاز به آموزش و آگاهی دارند و باید در این آموزش ها از ظرفیت حوزه های علمیه استفاده شود وبا استفاده از نظرات علما خوراک راهبردی و محتوایی تامین کنیم.

*تلاش برای ثبات هویت ساختاری ستاد

وی با اشاره به هویت ساختاری ستاد بیان کرد: گرچه ما به شکل کاذب به دنبال مطرح کردن خودمان نیستیم، اما  برای دست یافتن به اهداف، لازم است چراغ ستاد را پررنگ تر کنیم واز نظر ساختاری هویت ستاد را ترسیم کنیم.

حاجیان زاده عنوان کرد:ستاد نیاز به تقویت و پیگیری دارد ،تیم های ستادی و اعضا باید با مراقبت از این جایگاه و ساختار و موقعیت، تقویت شود و هویت سازی کنیم.  

وی بیان کرد:جلساتی در این رابطه تعیین شده که در طول سال 98 برگزار می شود، همچنین در استان ها تشکیل جلسات کمیته ها جدی گرفته شود تا به نتایج مطلوب و خروجی های مناسب دست یابیم و ستاد و فعالیت های آن  را در سطح استان ها معرفی کنیم.

مشاورعالی وزیر آموزش وپرورش گفت:در پیشبرد اهداف ستاد همکاری ها، طرح هایی داریم ،برخی از طرح ها نیاز به توجهات خاصی دارد زیرا آثار پایدارتری دارند.

*ویژگی ها و شرایط روحانی مدرسه 

وی افزود:بحث روحانی مستقر یکی از طرح های مهم است ، روحانی که به طور دائم در مدرسه حضور دارد بیش از دیگران می تواند با دانش آموزان ارتباط برقرار کند و تاثیر گذار باشد.

حاجیان زاده عنوان کرد: روحانیون باید در مدارس دارای مشخصات خاصی در ایجاد ارتباط دوستانه و صمیمی با دانش آموزان داشته باشند،روحانی باید بتواند زبان بچه ها را بشناسد و در بازی کودکان شرکت کند و با کودک ارتباط برقرار کند، گرچه در سطح کشور 107 هزار مدرسه فعال است و ما این تعداد روحانی دارای مشخصات لازم را نداریم؛ بنا براین همراهی فکری حوزه در توانمند سازی معلمان و مربیان مدارس، نقش مهمی در تعلیم و تربیت دارد.

دبیرستاد همکاریهای بیان کرد:باید پاسخگوئی به شبهات در مدارس و پاسخ ها قانع کننده واز طرفی تولید سئوال در دانش آموزان جزء اولویت هاباشد.

وی گفت؛پرداختن به بحث مدارس علوم و معارف اسلامی نیز از جمله اولویت هاست، حوزه علمیه به طور جد در راه اندازی مدارس معارف وارد شده ،برخی از این مدارس وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی ، مدرسه عالی شهید مطهری، و حوزه علمیه خواهران است و قراراست از امسال مدارس معارف وابسته به حوزه های علمیه به عنوان مدارس پیش حوزوی نیز تشکیل شود ،برای این کار نماینده ای از سوی مدیریت حوزه های علمیه تعیین شده است.

وی بیان کرد؛در مسیر ایجاد مدارس معارف باید توسعه متوازن و متناسب با تعداد دانش آموزان داشته  باشیم . 

*توانمند سازی مربیان و روحانیون

وی در ادامه عنوان کرد:توانمند سازی نیروهای انسانی اعم از مربیان و روحانیون یکی از اولویت های مهم است چون در همه مدارس نمی توان روحانی داشت، اما می توان معلمین و مربیان را تعلیم داد در این خصوص ایجاد دوره های آموزشی برای مربیان و روحانیون ضروری است.

*برنامه  پنج ساله ستاد همکاریها آماده تصویب

حاجیان زاده گفت: بر اساس چشم انداز و برنامه 5 ساله حوزه علمیه  و با استفاده از سند تحول آموزش و پرورش و زیر نظام های آن، برنامه 5 ساله همکاری را تدوین نموده که در نشست آتی ستاد عالی همکاریها، تصویب خواهد شد. 

وی در پایان بیان کرد:در جهت تحقق اهداف  از همه ظرفیت دستگاهها استفاده می کنیم ،اما باید به نحوی مدیریت کنیم که از موازی کاری و نا هماهنگی در امور پرهیز شود.

انتهای پیام /


گزارش تصویری آیین ترتیل‌خوانی دانش آموزان در حرم حضرت معصومه(س)

گزارشی از افتتاح رشته تخصصی تبلیغ کودک و نوجوان در اهواز

معاونین پرورشی مدارس همدان با فضای حوزه علمیه آشنا شدند

آیت‌الله اعرافی:

شاهد یک انقلاب فرهنگی در مدارس طرح امین هستیم

در استقبال از میهمانان خداوند

بركات روزه ماه رمضان/ خدا وند ميزبان روزه‌داران

جشن تکلیف دانش‌آموزان کلاس هشتمی مدرسه آزیتا افشارنژاد بیرجند

همایش تخصصی روحانیون و طلاب شاغل در آموزش و پرورش برگزار شد

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی تاکید کرد:

چه کمالی است که در نماز نیست ...

نشست کمیسیون معین ستاد همکاریها با حضور اعضا برگزار شد

برگزاری دوره طرح جامع روانشناسی مربیان طرح امین خواهر در کرمانشاه +عکس

با همکاری ستاد همکاریها

نشست های میدانی پاسخ به سوالات دینی دانش آموزان برگزار شد

با مشارکت ستاد همکاریها،

سلسله نشست های علمی "رابطه پدر_دختری در آیینه علم و دین" برگزار می شود

۵ اثر تبلیغی مرتبط با دانش آموزان رونمایی شد

آیت الله اعرافی:

در همه امور، اولویت تمام کشور باید کمک به نهاد تعلیم و تربیت باشد

مشاور وزیر آموزش و پرورش:

ورزش کردن کودکان، سلامت روحی و جسمی آنان را در بزرگسالی تضمین می کند