Print
Zoom In
Zoom Out

طلاب و فرهنگیان کردستانی در گفت و گو با پایگاه ستاد همکاریها

شبکه تلویزیونی تربیت راه اندازی شود/ سند تحول با سخنرانی محقق نمی شود

شناسه مطلب: 11097
زمان انتشار: دوشنبه 13 اسفند 1397 ساعت 10:44

خانواده بزرگ فرهنگیان نسبت به سند تحویل بنیادین آموزش و پرورش نقش پررنگ و بسزایی دارند.

به گزارش پایگاه ستاد همکاریها/ طلاب و فرهنگیان شاغل در آموزش و پرورش استان کردستان که به منظورشرکت  در دوره توانمند سازی به قم سفر کرده بودند، ضمن بیان نقطه نظرات خود پیرامون همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش با استقبال از طرح توانمند سازی  فرهنگیان و طلاب خواستار، توجه جدی مسئولین به تحقق کامل سند تحول بنیادین و نیز اجرایی شدن این سند در کف مدارس شدند. 

آنچه درذیل می آید حاصل گپ و گفت خبرنگارپایگاه اطلاع رسانی دبیر خانه ستاد همکاریها با معلمان و طلاب کردستانی پیرامون شرایط روز تعلیم و تربیت کشور است که در این میان پیشنهادات جالبی را برای ارتقاء بعد تربیتی دانش آموزان ارایه نموده اند.   

آنان در آخرین روز حضور خود در مجتمع فرهنگی نور قم اظهارداشتند: خانواده بزرگ فرهنگیان نسبت به سند تحویل بنیادین آموزش و پرورش نقش پررنگ و بسزایی دارند.

*نقش هدایت کننده معلم در سند تحول بنیادین 

سیدعباس موسوی از طلاب شهرستان بیجار گفت: با توجه به اینکه نسبت به این سند و حواشی آن مطالعاتی خودجوش داشته ام به راحتی بر می آید که معلم در سند تحول بنیادین نقش هدایت کننده و اسوه دارد، زیرا مهمترین شاخص عرصه تعلیم و تربیت معلمان هستند و با رشد ابعاد مختلف دانش آموزان در ساحت های شش گانه جان می گیرد.

وی که از طلاب حوزه علمیه بیجار است، خاطر نشان کرد: همانگونه که امام امت فرمودند؛ معلمی شغل انبیاست، لذا این شغل مهم دارای ویژگی های خاصی است که مهمترین آن امین بودن در نزد مردم و تلاش در عرصه تعلیم و تربیت ایران اسلامی است.

موسوی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب که معلمان علم دار میدان تعلیم و تربیت هستند، اظهار داشت: در سند تحول بنیادین نگاه ویژه ای به مدرسه محوری شده است که معلمان در آن جایگاه رفیعی دارند.

*مدرسه کانون تحول منطقه است

وی بیان داشت: در این سند به علم و نقش هدایت گر و جایگاه معلمان در جامعه بیش از گذشته توجه شده است و بر خلاف گذشته مدرسه کانون تحول منطقه است، بطوریکه باید تلاش کنیم فعالیت ها به طرف مدارس سوق داده شود.

در ادامه حجت الاسلام شاهرخ رستمی با اشاره به خدمات ارزشمند ستاد همکاریها در خصوص ارتقای سطح علمی و معرفتی طلاب شاغل در آموزش و پرورش و همینطور هم افزایی میان حوزویان و دانشگاهیان گفت: معلم کارمند، کارگر، تولید کننده نیست، بلکه تربیت کننده نسل امروز و فردای ایران اسلامی است به گونه ای که با احساسات و نگرش های افراد یک جامعه ارتباط و سرو کار دارد و با تلاش این قشر سخت کوش است که فرآیند تعلیم و تربیت انجام می شود.

وی تصریح کرد: این معلم است که به دانش آموزان تمام علم و مهارت های زندگی را می آموزند تا از فضائل اخلاقی برخوردار شوند و الفبای زندگی را بیاموزند.

*سند تحول در متن خانواده بزرگ آموزش و پرورش قرار گیرد

در ادامه عباس برخوردار، از شهرستان سقز با اشاره به اقدام خوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت آموزش و پرورش در خصوص تدوین سند تحول بنیادین گفت: این سند باید در متن خانواده بزرگ آموزش و پرورش قرار بگیرد تا نقص ها و قوت های آن نمایان گردد.

این فرهنگی باسابقه استان کردستان افزود: تدوین سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش اتفاق واقعا مبارکی است و قبل از اینکه این سند تهیه شود ،ما خسرانی که در آموزش و پرورش ممکن بود اتفاق می‌افتاد را احساس نمی‌کردیم. 

برخوردار اضافه کرد: جهان ما امروزه به شدت متغیر است، تحولات فرهنگی و جامعه‌شناختی در جامعه به سرعت رخ می‌دهد و اگر از این تغییرات و تحولات غفلت کنیم، نسل‌های بعدی ما توانایی مواجهه با مشکلات پیش روی خودشان را نخواهند داشت.

وی برگزاری دورهای هم افزایی و توانمند سازی ویژه بدنه آموزش و پرورش را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: تا پیش از طراحی و ارائه سند تحول با چنین رویکردهاو محتوای غنی  آشنا نبودیم.

*عصاره فکری اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی 

وی ادامه داد: سند تحول آموزش و پرورش یک سند بسیار وزین و ارزشمندی است و وقتی انسان در محتوای این سند، غور و تامل می‌کند می‌بیند که واقعا زحمت کشیده شده است و عصاره فکری اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی ما است که انشاءالله در همه ابعاد عملیاتی شود. 

در ادامه حجت الاسلام باقر ستاری از شهرستان دیوان دره، ضمن تشکر از همکاری و تلاش های دبیرخانه ستاد همکاریها اظهارداشت: وجود این سند، ابتدای راه و مقدمه‌ای برای شروع تغییر و تحولات است که امیدواریم شرایط آن هم فراهم شود. 

وی گفت: امروز دشمن علیه نظام اسلامی جنگ احزاب را به راه انداخته و اگر ما نسل جوان و نوجوان را درنیابیم، دشمن آنان را احاطه می کند.

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه کردستان تصریح کرد: تا این سند مراحل مقدماتی را طی نکند و در کف کلاس توسط یک معلم متبحر به صورت برنامه درسی تجربه نشود در ذهن و رفتار دانش‌آموز متجلی و متبلور نمی‌شود.

*قلب تپنده نظام آموزشی برنامه‌های درسی است

حجت الاسلام ستاری تاکید کرد: به اعتقاد من جان نظام آموزشی و یا قلب تپنده آن برنامه‌های درسی است، چون تمام ارزش‌ها، آرمان‌ها و مقاصد اصلی آموزش و پرورش در برنامه‌های درسی بروز و ظهور پیدا می‌کند، برنامه‌های درسی به نوعی منشور اصلی نظام‌های آموزشی است  که با تقویت برنامه ها و حمایت از سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی می توان آاثار ارزشنمدی را خلق کرد.

وی بیان داشت: البته اگر این کار صورت بگیرد و بهترین کتاب‌های درسی تهیه شود تازه اول راه هستیم. شما بهترین برنامه درسی را هم که داشته باشید اگر معلم حرفه‌ای معتقد توانمند نداشته باشید که آن را اجرا کند با آن شرایطی که آن سند اصلا وجود نداشته باشد چه فرقی می‌کند؟!

این طلبه حوزه علمیه کردستان ادامه داد: مهم این است که محتوا به نحو احسن و به وجه اکمل اجرا شود، در کف کلاس به منصه ظهور برسد و نهایتا شاهد برنامه درسی تجربه شده باشیم.

*شبکه تلویزیونی تربیت راه اندازی شود

در ادامه داود، خالقی نظر، از شهرستان دهگلان با اشاره به فعالیت ها و اقداماتی که در خصوص توانمند سازی فرهنگیان و طلاب  شاغل در آموزش و پرورش صورت می گیرد، گفت: یکی از رسانه‌های خیلی تاثیرگذار در جامعه ما تلویزیون است، شاید الان هیچ رسانه‌ای به اندازه تلویزیون در جامعه ما، تاثیرگذار نیست، می‌طلبد که ما یک شبکه ویژه‌ای را حتی برای تببین این موضوع و تربیت اسلامی راه‌اندازی کنیم. 

وی افزود: هرچند الان شبکه آموزش را داریم و از آشپزی گرفته تا کنکور در آن برنامه اجرا می شود ، اما واقعیت آن است سرنوشت نسل آینده کشور باید با این سند رقم بخورد، یعنی ما این همه متخصصین و اندیشمندان و هر آنچه داشته‌ایم را به کار گرفته ایم تا این سند تنظیم شده است، حال اگر نحو احسن و اکمل اجرا نشود ارزشی ندارد.

*حرف نهایی را معلمان حرفه‌ای خواهند زد

این معلم باسابقه شهرستان دهگلان ادامه داد: به اعتقاد من رسانه و خانواده در جای خود مهم است ،اما معتقدم معلمان حرفه‌ای حرف نهایی را خواهند زد. 

خالقی نظر بیان داشت: معتقدم که هیچ کشوری پیشرفت نخواهد کرد مگر آنکه نظام آموزشی آن پیشرفته باشد، شما نقیض این را نمی‌توانید بیاورید؛ هر کشور پیشرفته‌ای مدیون نظام آموزشی مترقی است. 

*سخنرانی های تریبونی مشکل را حل نخواهد کرد

وی گفت: هیچ نظام آموزشی توسعه پیدا نخواهد کرد مگر آنکه نظام تربیت معلم آن توسعه پیدا بکند، یعنی شما به واسطه معلمان حرفه‌ای معتقد و ارزشی 

می‌توانید شاهد حسن اجرای سند تحول باشید وگرنه با پشت تریبون حرف زدن، توصیه‌ها و دوره‌های توجیهی برای مدیران گذاشتن اهداف محقق نمی‌شود.

وی گفت؛ نمی‌گویم آنها لازم نیست، لازم است، اما همانطور که گفتم کار نهایی را معلمان در خط مقدم و در کف کلاس انجام می‌دهند.

گزارش تصویری آیین ترتیل‌خوانی دانش آموزان در حرم حضرت معصومه(س)

گزارشی از افتتاح رشته تخصصی تبلیغ کودک و نوجوان در اهواز

معاونین پرورشی مدارس همدان با فضای حوزه علمیه آشنا شدند

آیت‌الله اعرافی:

شاهد یک انقلاب فرهنگی در مدارس طرح امین هستیم

در استقبال از میهمانان خداوند

بركات روزه ماه رمضان/ خدا وند ميزبان روزه‌داران

جشن تکلیف دانش‌آموزان کلاس هشتمی مدرسه آزیتا افشارنژاد بیرجند

همایش تخصصی روحانیون و طلاب شاغل در آموزش و پرورش برگزار شد

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی تاکید کرد:

چه کمالی است که در نماز نیست ...

نشست کمیسیون معین ستاد همکاریها با حضور اعضا برگزار شد

برگزاری دوره طرح جامع روانشناسی مربیان طرح امین خواهر در کرمانشاه +عکس

با همکاری ستاد همکاریها

نشست های میدانی پاسخ به سوالات دینی دانش آموزان برگزار شد

با مشارکت ستاد همکاریها،

سلسله نشست های علمی "رابطه پدر_دختری در آیینه علم و دین" برگزار می شود

۵ اثر تبلیغی مرتبط با دانش آموزان رونمایی شد

آیت الله اعرافی:

در همه امور، اولویت تمام کشور باید کمک به نهاد تعلیم و تربیت باشد

مشاور وزیر آموزش و پرورش:

ورزش کردن کودکان، سلامت روحی و جسمی آنان را در بزرگسالی تضمین می کند