به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، حجت الاسلام حمید نیکزاد ظهر امروز سوم خرداد در نشست کمیته همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش که در دفتر نماینده ولی فقیه استان کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: آموزش آموزههای دینی در جامعه امروز پس از خداوند و ائمه بر عهده علمای دین قرار دارد.
وی با اشاره به جایگاه طلاب و مبلغین دین، افزود: آموزش و پرورش و حوزه فضای وابسته به هم داشته و روحانیون و طلاب بهترین جایگاه برای ارائه مطالب پس از یادگیری در حوزهها فضای آموزشی در مدارس خواهند بود.
مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به منویات مقام معظم رهبری، تصریح کرد: طبق تأکیدات رهبر انقلاب اسلامی به عنوان شخصی که عمر خود را در مسیر آموزههای دینی صرف کرده ایجاد هویت ملی در دانش آموزان امر مهمی است که باید در این راستا تلاش مضاعف داشته باشیم.
حجت الاسلام نیکزاد به لازمه ایجاد هویت ملی در دانش آموزان اشاره و بیان کرد: لازمه تحقق این امر شناخت دستاوردهای ملی و شناخت هویت ملی معلمان در اعماق وجود خود است که در این صورت است که میتوان به شناخت هویت ملی دانش آموزان کمک کرد.
وی خاطر نشان کرد: روحانیت در شبکه فرهنگی در فضای آموزش و پرورش وظیفه مهم و حساسی داشته که باید در جایگاه خود به گونهای عمل کند که روحیه کنشگری را در نوجوانان ایجاد کند.
مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ورود رشتههای تخصصی آموزش و پرورش به حوزههای علمیه تاکید کرد: باید رشتههای تخصصی که در آموزش و پرورش وجود دارد در حوزههای علمیه ترویج داده شود و به دروس تخصصی سطح ۲ و سه حوزههای علمیه اضافه شوند تا برای فعالیت در آموزش و پرورش تربیت شوند.
حجت الاسلام نیکزاد با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری، حوزه علمیه را قلب آموزش و پرورش دانست و افزود: در حوزههای علمیه میتوان نیروی فعال در آموزش و پرورش تربیت کرد و از این ظرفیت نباید غافل شد.
وی تاکید کرد: در حال حاضر ۷۲۶ کمیته همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش در کل کشور وجود دارد که زیر نظر ستاد مرکزی با تصمیمگیریها در سطح کلان فعالیت میکنند و در بحث کمبودهای مالی موجود در کمیتههای استانی بودجه مورد نیاز در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.
مشاور وزیر آموزش و پرورش به اجرای برنامه پنج ساله ستاد مرکزی همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: برنامه پنج ساله در ۳۷ مورد تنظیم شده که ایجاد مدارس امین که در حال حاضر به نتیجه رسیده یکی از این برنامهها است.
حجت الاسلامنیکزاد ادامه داد: اجرای سند تحول در آموزش برنامههای مورد نظر ستاد مرکزی خواهد چرا که به دلیل عدم تبیین و همکاری در این زمینه باعث ایجاد برنامههای جایگزین مانند سند ۲۰۳۰ میشود که نتیجه آن بی هویتی ملی را به دنبال دارد.
وی مطالبات حوزه علمیه و آموزش و پرورش از یک دیگر را مؤثر دانست و گفت: آموزش و پرورش زاییده تفکر سالیان دراز است که با پشتوانه علوم الهی باید اقدامات لازم برای عملی شدن اهداف و بیانات امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری انجام گیرد.