به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها دراین نشست، تفاهمنامهای میان شورای همکاریهای استان لرستان و دبیرخانه ستاد همکاریهای وزارت آموزش و پرورش امضا شد که شامل برنامههای متنوعی برای تقویت پیوند میان مسجد، مدرسه و خانواده، استفاده از ظرفیت حوزههای علمیه، و ارتقای برنامههای تربیتی و دینی در مدارس استان است.
حجتالاسلام والمسلمین سید احمد رضاشاهرخی در این نشست با تأکید بر اهمیت زیرساختها و برنامهریزی اصولی در حوزه تربیت دینی و فرهنگی گفت:برای پیشبرد اهداف تربیتی و فرهنگی باید کمبودهای سختافزاری و نرمافزاری شناسایی و رفع شوند. تجهیز کانونهای قرآنی و رفع کاستیهای موجود، را دنبل کنیم . همچنین باید از ظاهرسازی در برنامهها پرهیز کنیم تا اقدامات ما تأثیرگذار باشند.»
وی افزود:آگاهی دینی زمانی مؤثر است که به رفتار عملی تبدیل شود. باید برای ایجاد معرفت عمیق تلاش کنیم و از ظرفیت افراد متخصص داخل و خارج استان برای آموزش و آگاهیبخشی به خانوادهها استفاده کنیم.»
نماینده ولی فقیه همچنین بر اهمیت شناسایی و حمایت از طلاب فعال در عرصه کودک و نوجوان تأکید کرد و گفت:برنامههای سند تحول بنیادین باید به مدارس منتقل شود و مدیران مدارس با وظایف خود در این حوزه آشنا شده و آنها را عملیاتی کنند.
سید عیسی سهرابی، مدیرکل آموزش و پرورش لرستان، در این نشست به چالشهای اساسی در حوزه تربیت دینی و فرهنگی دانشآموزان اشاره کرد و گفت:ما با چالشهایی روبهرو هستیم که باید برای رفع آنها بهصورت جدی برنامهریزی کنیم. زیرساختهای فرهنگی و پرورشی از جمله مساجد و کانونهای قرآنی، نیاز به تقویت دارند. باید تلاش کنیم شرایط بهتری برای تربیت دینی دانشآموزان فراهم شود.»
وی در ادامه به سه کلان مسئله اشاره کرد که بهطور ویژه نیازمند توجه در این زمینه است:اولین مسئله کمبود زیرساختها و فضاهای فرهنگی پرورشی است. برای مثال، سرانه مساجد در استان نسبت به بسیاری از استانها پایین است.دومین مسئله نیاز به بهبود کمی و کیفی نیروی انسانی مرتبط با این حوزه ها و سومین مسئله، ناهماهنگی میان خانواده، جامعه و مدرسه است که نیاز به طراحی برنامهها و هماهنگی بیشتر دارد.»
در ادامه نشست، امین رسولی، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش لرستان، گزارشی از اجرای تفاهمنامه در سال گذشته ارائه کرد و به چشماندازها و رویکردهای آینده پرداخت. وی بر لزوم تقویت تعاملات میان آموزش و پرورش و حوزههای علمیه تأکید کرد و گفت:
حمایت از فعالیتهای داوطلبانه طلاب و بهرهگیری از ظرفیت آنان در مدارس استان، میتواند گامی مؤثر در ارتقای تربیت دینی و فرهنگی دانشآموزان باشد.»
در راستای تفاهمنامه مذکور، اجرای طرح ملی نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان) با استفاده از ظرفیت روحانیون و طلاب طرح تربیتی امین برای کنترل و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در مدارس نیز مطرح شد. این طرح با هدف ارتقاء سلامت اجتماعی و فرهنگی دانشآموزان، بهویژه در زمینه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، طراحی شده است.