Print
Zoom In
Zoom Out

مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه‌های علمیه در جمع مبلغین مدارس:

مبلغان با بهره گیری از فضای مجازی مخاطبین خود را خدا باور کنند

شناسه مطلب: 35157
زمان انتشار: يكشنبه 30 دی 1403 ساعت 13:36

 عصری نیست که در محیط‌های آموزشی، طولانی مدت دانش آموزان را سر صف نگه دارید و انتظار داشته باشید سخنان شما را کامل گوش کنند. مطالب باید کوتاه و گویا باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها ، حجت‌الاسلام و المسلمین احمد فرخ فال در مراسم اختتامیه همایش آموزشی_توجیهی نظارت و ارزیابی رابطین امین (خواهران) در جامعه الزهرا(س) قم عنوان کرد: قرآن کریم می‌فرماید دو گروه در هدایت نقش دارند. گروه اول «وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ» هستند. در گروه دوم هدایت نیست اما به خاطر تسامح در الفاظ از واژه هدایت استفاده می‌شود که این گروه «وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً یَدْعُونَ إِلَی النَّارِ» هستند. امام صادق (ع) درباره این آیه می‌فرماید: گروه اول «یُقَدِّمُونَ أَمْرَ اَللَّهِ قَبْلَ أَمْرِهِمْ وَ حُکْمَ اَللَّهِ قَبْلَ حُکْمِهِمْ» هستند یعنی حکم و دستور خداوند را به امر خود مقدم می‌دانند و گروه دوم « یُقَدِّمُونَ أَمْرَهُمْ قَبْلَ أَمْرِ اللَّهِ وَ حُکْمَهُمْ قَبْلَ حُکْمِ اللَّهِ وَ یَأْخُذُونَ بِأَهْوَائِهِمْ خِلَافَ مَا فِی کِتَابِ اللَّهِ عَزَّ‌وَ‌جَلَّ» امر خود را بر امر خدا مقدم می‌دانند و خلاف آنچه در کتاب خدای عز و جل است، طبق هوس خویش رفتار کنند.

وی با اشاره به تأثیر کلام گوینده در هدایت شنوده، گفت: امام جواد (ع) می‌ فرماید هر کسی گوش به گوینده‌ای دهد به راستی او را پرستش کرده است و اگر «فَإِنْ کَانَ النَّاطِقُ عَنِ اللَّهِ فَقَدْ عَبَدَاللَّهَ» او از خدا سخن بگوید خدا را پرستیده و «إِنْ کَانَ النَّاطِقُ یَنْطِقُ عَنْ لِسَانِ إِبْلِیسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلِیسَ» اگر از زبان ابلیس سخن بگوید ابلیس را عبادت کرده است.

قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: در عصری زندگی می‌کنیم که با بهره‌گیری از فضای مجازی به دنبال تحقق دهکده جهانی هستند. این به معنای استحاله فرهنگی همه ملل در وادی فرهنگ استکبار یعنی بندگی شیطان است.

مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه‌های علمیه اظهار کرد: گویندگان، مبلغان، راهبران و هدایتگران باید با بهره گیری از تکنولوژی فضای مجازی  مخاطبین خود را بنده خدا کنند این کار در مقابل کسانی است که تکنولوژی را مورد سو استفاده قرار دادند تا مخاطبین خود را به بندگی شیطان و استکبار در بیاورند.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرخ فال با اشاره به اینکه نقش هدایت از دیدگاه قرآن کریم نقش اساسی است، اضافه کرد: امام صادق (ع) می‌فرماید: «لاَ جَبْرَ وَ لاَ تَفْوِیضَ وَ لَکِنْ أَمْرٌ بَیْنَ أَمْرَیْنِ، نه جبر درست است و نه تفویض، بلکه جمع بین این دو است».

قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: با بررسی آیات قرآن متوجه می‌شویم واژه‌های مربوط به هدایت متفاوت است؛ «إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ» و «وَهَدَیْنَاهُ النَّجْدَیْنِ» آزادی کامل را در هدایت نشان می‌دهد.

وی افزود: انسان آفریده شده است که منصب خلیفه الهی را به دست بیاورد به همین خاطر مایه هدایت را در قالب فطرت خداشناسی در تکوین انسان قرار داده است. آیه شریفه «قَالَ رَبُّنَا الَّذِی أَعْطَیٰ کُلَّ شَیْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَیٰ» به هدایت تکوینی انسان اشاره دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرخ فال ادامه داد: ما بر سر سفره هدایت خداوند هستیم که همان هدایت تکوینی است و جبر و تفویض نیست. فضیلت هدایت انسان این است که جبر و تفویض نیست. اگر جبر بود غریزه می‌شد و فضیلتی برای انسان محسوب نمی‌شد، زیرا حیوانات نیز در اهدافی که برای آنان دیده شده است مسیر خود را سپری می‌کنند.

مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه بیان کرد: فضیلت این است که انسان در مخیر بودن بین راه درست و راه اشتباه می‌تواند راه درست را انتخاب کند و این باعث شده است که اشرف مخلوقات باشد.

وی اظهار کرد: در قرآن کریم در کنار هدایت تکوینی به هدایت تشریعی اشاره شده است. خداوند می‌فرماید: «هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِنْ کَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُبِینٍ». گاهی بر آستان هدایت تکوینی گرد و غبار می‌نشیند اما قابلیت رفع این گرد و غبار و جدا شدن ظلالت و گمراهی از انسان وجود دارد و این کار رسولان الهی است.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال تصریح کرد: کار هدایت به عهده پیروان انبیا و کسانی که ملترم به راه انبیا هستند گذاشته شده است. حوزه‌های علمیه به عنوان علمداران این حرکت و عالمان دین ماموریت انبیا را در جامعه محقق می‌سازند و ویژگی آنان «وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ» است.

 

وی عنوان کرد: گاهی واژه‌های قرآنی مانند «یُضِلُّ مَنْ یَشاءُ» وَ «یَهْدِی مَنْ یَشاءُ» باعث برداشت نادرست برای کسانی می‌شود که آگاهی نسبت به قرآن و اهل بیت(ع) ندارند. در پاسخ به این افراد باید گفت که دو نوع هدایت داریم؛ هدایت تکوینی که در ذات بشر وجود دارد و هدایتی که انبیا و مبلغین در عرصه جامعه مسئولیت آن را دارند که هدایت تشریعی است.

قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه در امور استان ها ادامه داد: یک ایصال الی المطلوب داریم برای کسانی که جواب مثبت به هدایت تکوینی دادند و هدایت تشریعی را نیز پذیرفته‌اند و این افراد «یَهْدِی مَنْ یَشَاء» هستند، اما اگر هدایت تکوینی را پاسخ ندادند و به هدایت تشریعی نیز بی توجهی کردند این هدایت شاملشان نمی‌شود و این عین عدالت است.

وی اضافه کرد: برخی در هدایت در مسیر مشکلات تکوینی قرار می‌گیرند مثلاً پدر و مادر حلال و حرام را رعایت نمی‌کنند، برای این افراد نیز راه هدایت باز است اما مسیر سخت‌تری دارند و این نیز با عدالت منافات ندارد، زیرا «أفضل الأعمال أحمزها».

 

مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه بیان کرد: مسیر هدایت مسدود نیست، هر چند که زمینه‌های آن به وسیله والدین خراب شده باشد و این جا هنر مبلغین خود را نشان می‌دهد.

وی خطاب به مبلغین طرح امین یادآور شد: امروز عصری نیست که در محیط های آموزشی طولانی مدت دانش آموزان را سر صف نگه دارید و انتظار داشته باشید سخنان شما را کامل گوش کنند. امروز مطالب باید ساندویچی و کوتاه گفته شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال در پایان بیان کرد: با درک صحیح از نوجوانان و فضای مجازی در مسیر هدایتگری موفق خواهید شد و امیدوارم نبض هدایت نسل جوان را به دست بگیرید و کارستان کنید.



امام جمعه رباط کریم:

لزوم همکاری همه دستگاه ها برای کاهش آسیب های اجتماعی دانش آموزان

استاندار خراسان جنوبی

برای حضور روحانیون در مدارس برنامه‌ریزی دقیقی صورت گرفته است

در زنجان تاکید شد

لزوم حضور روحانیان متخصص برای آموزش دینی کودکان و نوجوانان

تعبیرزیبای آیت الله جوادی آملی از آموزش و پرورش

امام جمعه اهواز

مکتب حاج قاسم  حاصل پیوند تربیتی  منزل، مدرسه و مسجد است  

مناسبت هزارمین سال تأسیس حوزهٔ علمیهٔ نجف اشرف تدوین شد

فیلم «داستانی ـ تربیتی» شیخ طوسی و تأسیس حوزهٔ علمیهٔ نجف اشرف

سه‌شنبه‌های حضور؛

 پیوند مدرسه، مسجد و نسل جدید در شهرستان دنا + و تصاویر

با همکاری حوزه و آموزش و پرورش

تکاپوی طلاب برای پاسخ به شبهات دینی

امام جمعه رباط کریم:

لزوم همکاری همه دستگاه ها برای کاهش آسیب های اجتماعی دانش آموزان

راهکارهای همکاری استعدادهای درخشان با حوزه علمیه اصفهان بررسی شد

با شرکت سه میلیون دانش‌آموز

گزارشی ازافتتاحیه «درس‌هایی از قرآن» در ۴۰هزار مدرسه کشور

طلاب طرح امین عضو مؤثر تیم تربیتی مدارس باشند

به همت دفترتبلیغات اسلامی

کتاب « کار در کلاس» ویژه مقطع پیش‌دبستانی منتشر شد

گزارشی از دوره آموزشی توجیهی کریمه اهل‌بیت(س)

تحولی نو در نظام تعلیم و تربیت اسلامی با اجرای طرح امین   

گزارشی از یک نشست استانی

از گلایه های طلاب طرح امین تا توضیحات با سعه صدر مسئولین

نماینده ولی‌فقیه درکهگیلویه و بویراحمد:

آموزش‌وپرورش و حوزه‌های علمیه نقش اساسی در تربیت نسل مؤمن و انقلابی دارند

مدیر حوزه علمیه کهگیلویه و بویراحمد

در مدارس طرح امین باید روحیه دینداری، انقلابی‌گری ورشد علمی دانش‌آموزان محسوس باشد