به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر گفت: سیره و روش این شهیدان والا مقام به عنوان دولت مردان تراز انقلاب اسلامی و الگوی معلم سرنوشت ساز انگیزهها، توانمندیها، معرفت و عمق باورهای انقلابی شان برای ما درس است و باید تلاش کنیم تعلیم و تربیت ما هرچه بیشتر به آن سمت و سوی آرمانهای آنان پیش برود.
حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم در خصوص مدیریت مدرسه اظهار داشت: دو کار بسیار سخت و دشوار است یکی کشورداری و دیگر مدرسه داری لذا شما در بستر نگاه اسلامی و قرآنی کاری بس سخت و پیچیده و بسیار ارزشمند بر عهده گرفتهاید.
رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم مؤسسه تنظیم و نشر آثار رهبر معظم انقلاب افزود: مدیر مدرسه قائمه اصلی تعلیم و تربیت در هر نظام آموزشی است و در باب مدرسه محوری نیز در کتابها و مقالات، حرفهای زیادی گفته شده اما مدرسه محوری این نیست که تصمیم بگیریم باشد، بلکه چه بخواهیم و چه نخواهیم مدرسه محور است.
حجتالاسلام ذوعلم بر نقش مهم مدیر و مدرسه تاکید کرد و گفت: مهمترین و اساسیترین عنصری که در تقویتدانشآموزان در آموزش و پرورش نقش دارد مدرسه است و محوریترین عنصر مدرسه نیز مدیر است. مدیریت ثبات و ماندگاری نیاز دارد تا یک روند معنادار و هویتبخش و کیفیت آفرین در مدارس شکل بگیرد و این بستگی به اراده شما دارد.
وی تصریح کرد: برای هر مدیر سه نوع توانمندی و شایستگی نیاز است که باید در آن تامل بیشتری شود؛ توانمندی مدیریتی، توانمندی تقویتی و توانمندی انقلابی که شخص به عزت ملی و استقلال و پیشرفت کشور فکر کند و همچنین راه حضرت امام(ره) را بشناسد و برای آشنایی نسل آینده نیز با آرمانهای انقلاب، بسترسازی کند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: یک مدیر باید صلاحیت تربیتی داشته باشد و اما مبانی تربیتی چه هست؟ تربیت یک زمینهسازی و بسترسازی است. تعاملی دوسویه؛ دانشآموز شخصیت مستقل دارد حتی دانش آموز کلاس اول چه برسد به نوجوان! که اگر همراهی کند تربیت اتفاق میافتد. لذا؛ باید بخواهد و به این بصیرت برسد.
وی در بخشی دیگر از سخنانش به ویژگیهای یک مدیر خوب پرداخت و گفت: مدیر مدرسه باید از بصیرت، مهارت و شوق مدیریتی برخوردار باشد و اما مدیر خوب کیست؟ مدیری که از امکانات موجود توام با توسعه کیفی و کمی امکانات استفاده بهینه کند و در رفع موانع و ایجاد زمینه کوشا باشد. مدیری که خودباوری و اعتماد به نفس توأم با اجتهاد عملی داشته باشد که نیاز به فکر ورزی دارد.
سخنران این همایش ، حضرت امام(ره) را نمونه موفقترین مربی برشمرد و اظهار داشت: اساسیترین کار امام و رهبری کار تربیتی است. کار باید برای رضای خدا باشد. درست است که وظیفه وزیر و مقامات این است که بالاترین سپاسها را نسبت به مدیر مدرسه داشته باشند و اما نباید به بهانه کوتاهی در تکریم، مسئولیت را به درستی انجام ندهیم. در مدیریت مدرسه، جهاد تبیین یک اصل است. دانشآموزانی که انتقاد میکنند تشویق شوند و مسیر برای صحبت کردن آنها فراهم باشد تا اقناع شوند.
حجتالاسلام ذوعلم در پایان بر لزوم داشتن برنامه جامع و متنوع در مدارس اشاره کرد و گفت: هر محیط تربیتی باید جذاب، باکیفیت و جامعیت داشته باشد یعنی برای همه علایق و استعدادهای دانشآموزان برنامهریزی کند پس سعی کنید از تمام امکانات موجود در محله مانند؛ اهالی محل، خیرین، اساتید دانشگاه، شورای شهر و... استفاده کنید و در کنار آن توانمندی خودتان را نیز افزایش دهید. یکی از این توانمندیها مشورت و مشارکتپذیری است. در کنار افزایش توانمندیهای خودتان، به فکر ارتقای توانمندیهای معلمان و مربیان مدرسه نیز باشید. هرچه معلمان همراهتر باشند کار شما آسانتر میشود. مدیر مدرسه نباید به بخشنامهها محدود شود. هرجا که دست شما را باز گذاشتند استفاده کنید و هرجا که محدودیت منطقی گذاشته شد، تبعیت شود