Print
Zoom In
Zoom Out

رئیس اندیشگاه  بیانیه گام دوم مؤسسه تنظیم و نشر آثار رهبر معظم انقلاب؛

مهم‌ترین عنصر در تقویت دانش‌آموزان مدرسه و محوری‌ترین عضو آن مدیر است

شناسه مطلب: 24378
زمان انتشار: چهارشنبه 08 شهریور 1402 ساعت 08:18

همایش آغازین رویداد توانمندسازی مدیران جدید الانتصاب مدارس شهرستان‌های استان تهران با حضورحجت‌الاسلام والمسلمین  علی ذوعلم رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم مؤسسه تنظیم و نشر آثار رهبر معظم انقلاب و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها وی ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر گفت: سیره و روش این شهیدان والا مقام  به عنوان دولت مردان  تراز انقلاب اسلامی و الگوی معلم سرنوشت ‌ساز انگیزه‌ها، توانمندی‌ها، معرفت و عمق باورهای انقلابی شان برای ما درس است و باید تلاش کنیم تعلیم و تربیت ما هرچه بیشتر به آن سمت و سوی  آرمانهای آنان پیش برود.

حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم  در خصوص مدیریت مدرسه اظهار داشت: دو کار بسیار سخت و دشوار است یکی کشورداری و دیگر مدرسه داری لذا شما در بستر نگاه اسلامی و قرآنی کاری بس سخت و پیچیده و بسیار ارزشمند بر عهده گرفته‌اید.

رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم مؤسسه تنظیم و نشر آثار رهبر معظم انقلاب افزود: مدیر مدرسه قائمه اصلی تعلیم و تربیت در هر نظام آموزشی است و در باب مدرسه محوری نیز در کتاب‌ها و مقالات، حرف‌های زیادی گفته شده اما مدرسه محوری این نیست که تصمیم بگیریم باشد، بلکه چه بخواهیم و چه نخواهیم مدرسه محور است.

حجت‌الاسلام ذوعلم بر نقش مهم مدیر و مدرسه تاکید کرد و گفت: مهم‌ترین و اساسی‌ترین عنصری که در تقویتدانش‌آموزان در آموزش و پرورش نقش دارد مدرسه است و محوری‌ترین عنصر مدرسه نیز مدیر است. مدیریت ثبات و ماندگاری نیاز دارد تا یک روند معنادار و هویت‌بخش و کیفیت آفرین در مدارس شکل بگیرد و این بستگی به اراده شما دارد.

وی تصریح کرد: برای هر مدیر سه نوع توانمندی و شایستگی نیاز است که باید در آن تامل بیشتری شود؛ توانمندی مدیریتی، توانمندی تقویتی و توانمندی انقلابی که شخص به عزت ملی و استقلال و پیشرفت کشور فکر کند و همچنین راه حضرت امام(ره) را بشناسد و برای آشنایی نسل آینده نیز با آرمان‌های انقلاب، بسترسازی کند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: یک مدیر باید صلاحیت تربیتی داشته باشد و اما مبانی تربیتی چه هست؟ تربیت یک زمینه‌سازی و بسترسازی است. تعاملی دوسویه؛ دانش‌آموز شخصیت مستقل دارد حتی دانش آموز کلاس اول چه برسد به نوجوان! که اگر همراهی کند تربیت اتفاق می‌افتد. لذا؛ باید بخواهد و به این بصیرت برسد.

وی در بخشی دیگر از سخنانش به ویژگی‌های یک مدیر خوب پرداخت و گفت: مدیر مدرسه باید از بصیرت، مهارت و شوق مدیریتی برخوردار باشد و اما مدیر خوب کیست؟ مدیری که از امکانات موجود توام با توسعه کیفی و کمی امکانات استفاده بهینه کند و در رفع موانع و ایجاد زمینه کوشا باشد. مدیری که خودباوری و اعتماد به نفس توأم با اجتهاد عملی داشته باشد که نیاز به فکر ورزی دارد.

سخنران این همایش ، حضرت امام(ره) را نمونه موفق‌ترین مربی برشمرد و اظهار داشت: اساسی‌ترین کار امام و رهبری کار تربیتی است. کار باید برای رضای خدا باشد. درست است که وظیفه وزیر و مقامات این است که بالاترین سپاس‌ها را نسبت به مدیر مدرسه داشته باشند و اما نباید به بهانه کوتاهی در تکریم، مسئولیت را به درستی انجام ندهیم. در مدیریت مدرسه، جهاد تبیین یک اصل است. دانش‌آموزانی که انتقاد می‌کنند تشویق شوند و مسیر برای صحبت کردن آن‌ها فراهم باشد تا اقناع شوند.

حجت‌الاسلام ذوعلم در پایان بر لزوم داشتن برنامه جامع و متنوع در مدارس اشاره کرد و گفت: هر محیط تربیتی باید جذاب، باکیفیت و جامعیت داشته باشد یعنی برای همه علایق و استعدادهای دانش‌آموزان برنامه‌ریزی کند پس سعی کنید از تمام امکانات موجود در محله مانند؛ اهالی محل، خیرین، اساتید دانشگاه، شورای شهر و... استفاده کنید و در کنار آن توانمندی خودتان را نیز افزایش دهید. یکی از این توانمندی‌ها مشورت و مشارکت‌پذیری است. در کنار افزایش توانمندی‌های خودتان، به فکر ارتقای توانمندی‌های معلمان و مربیان مدرسه نیز باشید. هرچه معلمان همراهتر باشند کار شما آسان‌تر می‌شود. مدیر مدرسه نباید به بخشنامه‌ها محدود شود. هرجا که دست شما را باز گذاشتند استفاده کنید و هرجا که محدودیت منطقی گذاشته شد، تبعیت شود

 



درمشهد برگزارشد

دوره جامع و مهارتی «تربیت مبلغان کودک و نوجوان»

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی:

آموزش و پرورش زمینه‌ ساز انتقال مفاهیم اخلاقی و قرآنی باشد

در سفر دبیرستاد همکاریها به فارس مطرح شد؛

تاکید بر حمایت از طلاب شاغل و طرح امین در آموزش و پرورش

دبیر ستاد همکاری‌ها

حمایت از طلاب معلم، حمایت از هویت دینی آموزش و پرورش است

مشاور وزیر آموزش و پرورش

ایجاد گروه‌های اندیشه‌ ورز و اتاق های فکر از ضرورت‌های ستادهمکاریهاست

با حضور مشاوروزیرودبیر ستاد همکاریها

اولین گردهمایی طلاب معلم فارس برگزار شد

گزارش

 مدرسه امام حسین(ع) همدان؛ الگویی موفق در تربیت نسلی متعهد و با نشاط

توسط مؤسسه دارالزهراء (سلام الله علیها)

اجرای درسنامه‌های فاطمیه در بیش از ۵۰ مدرسه قم

مدیر حوزه علمیه خراسان

تحول در آموزش و پرورش به آینده کشور گره خورده است

دیداردبیر جدید ستاد همکاریها با مدیر حوزه علمیه خراسان

تصاویر/ اردوی شبی در حوزه علمیه ویژه دانش آموزان سلماس

درمشهد برگزارشد

دوره جامع و مهارتی «تربیت مبلغان کودک و نوجوان»

برگزاری گفتمان دینی با موضوع حجاب و عفاف در مدارس ایرانشهر

یادداشت/ کریم دلفانی؛

سهم حوزه علمیه از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در دولت اسناد محور چهاردهم

گزارش

تربیت دینی و اجتماعی پایدار با اجرای طرح سه میم

اپلیکیشن قطار قرآنی

آموزش مفاهیم دینی به زبان کودکانه با فناوری تعاملی

به همت مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی

 فضلا و کارشناسان حوزوی در میان دانش اموزان برای پاسخ به سئوالات گوناگون