Print
Zoom In
Zoom Out

رئیس اندیشگاه  بیانیه گام دوم مؤسسه تنظیم و نشر آثار رهبر معظم انقلاب؛

مهم‌ترین عنصر در تقویت دانش‌آموزان مدرسه و محوری‌ترین عضو آن مدیر است

شناسه مطلب: 24378
زمان انتشار: چهارشنبه 08 شهریور 1402 ساعت 08:18

همایش آغازین رویداد توانمندسازی مدیران جدید الانتصاب مدارس شهرستان‌های استان تهران با حضورحجت‌الاسلام والمسلمین  علی ذوعلم رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم مؤسسه تنظیم و نشر آثار رهبر معظم انقلاب و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها وی ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر گفت: سیره و روش این شهیدان والا مقام  به عنوان دولت مردان  تراز انقلاب اسلامی و الگوی معلم سرنوشت ‌ساز انگیزه‌ها، توانمندی‌ها، معرفت و عمق باورهای انقلابی شان برای ما درس است و باید تلاش کنیم تعلیم و تربیت ما هرچه بیشتر به آن سمت و سوی  آرمانهای آنان پیش برود.

حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم  در خصوص مدیریت مدرسه اظهار داشت: دو کار بسیار سخت و دشوار است یکی کشورداری و دیگر مدرسه داری لذا شما در بستر نگاه اسلامی و قرآنی کاری بس سخت و پیچیده و بسیار ارزشمند بر عهده گرفته‌اید.

رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم مؤسسه تنظیم و نشر آثار رهبر معظم انقلاب افزود: مدیر مدرسه قائمه اصلی تعلیم و تربیت در هر نظام آموزشی است و در باب مدرسه محوری نیز در کتاب‌ها و مقالات، حرف‌های زیادی گفته شده اما مدرسه محوری این نیست که تصمیم بگیریم باشد، بلکه چه بخواهیم و چه نخواهیم مدرسه محور است.

حجت‌الاسلام ذوعلم بر نقش مهم مدیر و مدرسه تاکید کرد و گفت: مهم‌ترین و اساسی‌ترین عنصری که در تقویتدانش‌آموزان در آموزش و پرورش نقش دارد مدرسه است و محوری‌ترین عنصر مدرسه نیز مدیر است. مدیریت ثبات و ماندگاری نیاز دارد تا یک روند معنادار و هویت‌بخش و کیفیت آفرین در مدارس شکل بگیرد و این بستگی به اراده شما دارد.

وی تصریح کرد: برای هر مدیر سه نوع توانمندی و شایستگی نیاز است که باید در آن تامل بیشتری شود؛ توانمندی مدیریتی، توانمندی تقویتی و توانمندی انقلابی که شخص به عزت ملی و استقلال و پیشرفت کشور فکر کند و همچنین راه حضرت امام(ره) را بشناسد و برای آشنایی نسل آینده نیز با آرمان‌های انقلاب، بسترسازی کند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: یک مدیر باید صلاحیت تربیتی داشته باشد و اما مبانی تربیتی چه هست؟ تربیت یک زمینه‌سازی و بسترسازی است. تعاملی دوسویه؛ دانش‌آموز شخصیت مستقل دارد حتی دانش آموز کلاس اول چه برسد به نوجوان! که اگر همراهی کند تربیت اتفاق می‌افتد. لذا؛ باید بخواهد و به این بصیرت برسد.

وی در بخشی دیگر از سخنانش به ویژگی‌های یک مدیر خوب پرداخت و گفت: مدیر مدرسه باید از بصیرت، مهارت و شوق مدیریتی برخوردار باشد و اما مدیر خوب کیست؟ مدیری که از امکانات موجود توام با توسعه کیفی و کمی امکانات استفاده بهینه کند و در رفع موانع و ایجاد زمینه کوشا باشد. مدیری که خودباوری و اعتماد به نفس توأم با اجتهاد عملی داشته باشد که نیاز به فکر ورزی دارد.

سخنران این همایش ، حضرت امام(ره) را نمونه موفق‌ترین مربی برشمرد و اظهار داشت: اساسی‌ترین کار امام و رهبری کار تربیتی است. کار باید برای رضای خدا باشد. درست است که وظیفه وزیر و مقامات این است که بالاترین سپاس‌ها را نسبت به مدیر مدرسه داشته باشند و اما نباید به بهانه کوتاهی در تکریم، مسئولیت را به درستی انجام ندهیم. در مدیریت مدرسه، جهاد تبیین یک اصل است. دانش‌آموزانی که انتقاد می‌کنند تشویق شوند و مسیر برای صحبت کردن آن‌ها فراهم باشد تا اقناع شوند.

حجت‌الاسلام ذوعلم در پایان بر لزوم داشتن برنامه جامع و متنوع در مدارس اشاره کرد و گفت: هر محیط تربیتی باید جذاب، باکیفیت و جامعیت داشته باشد یعنی برای همه علایق و استعدادهای دانش‌آموزان برنامه‌ریزی کند پس سعی کنید از تمام امکانات موجود در محله مانند؛ اهالی محل، خیرین، اساتید دانشگاه، شورای شهر و... استفاده کنید و در کنار آن توانمندی خودتان را نیز افزایش دهید. یکی از این توانمندی‌ها مشورت و مشارکت‌پذیری است. در کنار افزایش توانمندی‌های خودتان، به فکر ارتقای توانمندی‌های معلمان و مربیان مدرسه نیز باشید. هرچه معلمان همراهتر باشند کار شما آسان‌تر می‌شود. مدیر مدرسه نباید به بخشنامه‌ها محدود شود. هرجا که دست شما را باز گذاشتند استفاده کنید و هرجا که محدودیت منطقی گذاشته شد، تبعیت شود

 



در دیدار رئیس سازمان ملی استعداهای درخشان:

تقدیرآیت الله اعرافی ازتوجه رئیس جمهوربه آموزش و پرورش

درکتاب آموزشی احکام دختران بخوانید

نگاهی متفاوت برای آشنایی دختران با احکام شرعی

ما ملت امام حسینیم

امیدبخشی در دل مستضعفان از آثار توجه به ماه محرم است

به کدامین گناه!

پاسخ به چند سئوال دانش اموزی

چرا خدا رژیم صهیونیستی را گرفتار عذاب نمی‌کند

ره آورد مقاومت

اجابت آه و اشک کودکان یتیم غزه!

در پی شهاد سردارکاظمی

تسلیت مدیر حوزه های علمیه به وزیر آموزش و پرورش

کارشناس حوزوی تعلیم و تربیت بیان کرد

توصیه هایی برای تربیت فرزندان شجاع و سلحشور در شرایط جنگی

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان:

تقویت همکاری‌ حوزه‌علمیه و آموزش وپرورش یک ضرورت است

دیدارمسئولان مدارس علوم و معارف اسلامی با مدیرکل آموزش‌وپرورش زنجان

با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش؛

هفدهمین مدرسه خیرساز آیت‌الله نورمفیدی افتتاح شد

غدیر؛ بزرگترين عيد خدا

فیلم

نشست مدیر حوزه‌ علمیه خراسان با رابطین طلاب شاغل در آموزش و پرورش

فیلم/ همایش تخصصی طلاب وظیفه آموزش و پرورش خراسان رضوی

قابل توجه فرهنگیان و دانش اموزان

مسابقه کتابخوانی «از غدیر تا ظهور» برگزار می‌شود

مشاور وزیر آموزش و پرورش:

نقش‌آفرینی طلاب در سنگر تعلیم و تربیت قابل تقدیر است

نیم نگاهی به کتاب «تعلیم و تربیت در نهج‌البلاغه»