Print
Zoom In
Zoom Out

وزیر آموزش و پرورش:

تحول بنیادین از طریق تغییر باور دانش‌آموزان ایجاد می‌شود

شناسه مطلب: 13806
زمان انتشار: پنجشنبه 26 آبان 1401 ساعت 12:30

وزیر آموزش و پرورش گفت: تحول بنیادین این است که بتوانیم لایه باور دانش‌آموزان را تغییر دهیم که در نتیجه آن ارزش و بعد رفتاری آنان تغییر می‌کند. باید این لایه عمیق را جدی بگیریم که این درخواست ما از حوزه‌های علمیه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها،

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، امروز، ۲۶ آبان ماه، در مراسم اختتامیه چهاردهمین نشست هم‌اندیشی سالانه ستاد همکاری‌های حوزه‌علمیه و آموزش‌ و پرورش که در هتل نماز مشهد برگزار شد، اظهار کرد: ما بعد از انقلاب ریزش‌ها و رویش‌هایی داشتیم. ریزش‌ها فعالیت‌های مبتنی بر غریزه بوده و هدفشان الهی نبود اما رویش‌هایی نیز داشتیم که مبتنی بر فطرت و هدفشان الهی بوده است. علمای تعلیم و تربیت به ویژه امام(ره) و افراد والامقامی چون شهیدان بهشتی، باهنر، مطهری و دیگر شهدا به سمت فطرت هدایت می‌کردند و جهت الهی داشتند.

وی ادامه داد: امروز که این اتفاقات رخ داده و پیش‌بینی هم می‌شد که اتفاق بیفتد اما نه با عمقی که اوایل در مدرسه داشتیم، نشان از این بود ما واقعا در آموزش‌ و پرورش کار نکردیم و نیاز جدی داریم.

نوری با بیان اینکه همه کشورهای اسلامی اجرای سند ۲۰۳۰ را پذیرفته بودند و ما هم پذیرفته بودیم زیرا روی این موضوع کار کرده بودند، بیان کرد: جامعه آموزش‌ و پرورش اقتصاد بسیار بزرگی دارد اما هنگامی که بر آن مستولی شوند، اقتصاد آن کشور نیز دراختیارشان است. این اتفاق خیلی دقیق افتاد. آثار آن اول خانواده را از هم پاشاند و آن را به عنوان یک موسسه زیان‌ده به‌شمار آورد. ازدواج سفید در ایران دیده شد. این را هم گفتند که اگر ازدواجی رخ داد، فرزند عامل شکست آن است و از همین رو بود که ما این وضعیت رشد جمعیتی در ایران را مشاهده کردیم. این موضوع سال‌ها ادامه داشت. از ابتدا کارهایی انجام دادند که موجب شد ما سند ۲۰۳۰ را بپذیریم اما برخی کشورها از این الگوها استفاده نکردند و نظام تعلیم‌ و تربیت خود را براساس داشته‌های فرهنگی و تمدنی خودپایه‌گذاری کردند.

وزیر آموزش‌ و پرورش اضافه کرد: ما را به روش‌هایی مشغول کردند که دانش‌آموزان ما بروند،  بخوانند و امتحان دهند و دیدند بچه‌های سرآمد داریم؛  بنابراین نخبه‌های کشورهای مختلف از جمله ایران را به سمت خودشان بردند. تلاش کردند که جامعه ما از نظر نظام تعلیم و تربیت به‌طور عمومی در اختیار آن‌ها باشد که این اتفاق تقریبا افتاد، اما در کنار این، متدین‌هایی بودند که هر وقت قرار بود کار خوبی انجام شود، مانند سند تحول بنیادین، اجازه نمی‌دادند و از این انحراف جلوگیری کردند. سندهای بدیل آن هم می‌آمد، زیرا زمینه وجود داشت. در حال حاضر هر کاری می‌کنیم،  گفتمان سند شکل نمی‌گیرد. این موضوع نیازمند کار جهادی است تا بتوان این تحول را ایجاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: وقتی پذیرفتیم خانواده که در قرآن نماد مودت و رحمت بوده، از بین برود و به بنگاه و مؤسسه تبدیل شود، نظام تعلیم‌ و تربیت نیز از درون خانواده می‌جوشد. تمام تربیت را در دانشگاه دیدیم و دوره پیش از دبستان را فراموش کردیم که مهم‌ترین دوره است. پیش از دبستان را به بهزیستی داده بودیم،  آیا بهزیستی نهاد تربیتی است؟ آموزش‌ و پرورش ضعیف‌تر شد تا جایی که امروز می‌گوییم مربی پرورشی نداریم و باز آموزش و پروش ضعیف‌تر شد.  ما راه را باز کردیم تا بی‌حساب و کتاب به آموزش‌ و پرورش بیایند؛ گزینش‌ها در عرض ۲ روز انجام می‌شود، در حالی که دوره گزینش کارمند مالیاتی یک سال طول می‌کشد و در قانون سه تا پنج ماه است.

نوری با اشاره به اینکه آموزش‌ و پرورش تنها مانده زیرا دیگر نهادها در آن کار نمی‌کردند،  تصریح کرد: ستاد نانو در آموزش‌ و پرورش فعالیت کرد و در حال حاضر رتبه چهارم را در جهان داریم.  باید همه نهادهای فرهنگی،  هنری و نهادهای اصیل مانند ستاد نانو به آموزش‌ و پرورش بیایند.  اگر این کار را انجام می‌دادند، نتیجه می‌گرفتیم. درون آموزش و پرورش این فقر بیشتر دیده می‌شود. ما تنها نهادی هستیم که ارتباط قانونی با خانواده داریم، اما از این ظرفیت استفاده نمی‌کنیم. نهاد آموزش‌ و پرورش هم با داشته‌هایش ارتباطی ندارد، خصوصا مدرسه که یاد گرفته خودش باشد و اگر پول نداشت با استفاده از کمک مردمی خود را اداره کند.  باید ارتباط خود را با نهادهای دیگر از جمله حوزه تحکیم کنیم. این قضایای جدید ثابت کرد، هرچه هست در درون کلاس درس اتفاق افتاده است، اما همه چیز پیشتر در خانواده شکل می‌گیرد.

وزیر آموزش‌ و پرورش گفت: ما فعلا درد توحید داریم، تحول بنیادین این است که بتوانیم لایه باور دانش‌آموزان را تغییر دهیم که در نتیجه آن ارزش و بعد رفتاری آنان تغییر می‌کند. باید این لایه عمیق را جدی بگیریم که این درخواست ما از حوزه‌های علمیه است.

آیت الله کعبی؛

آموزش و پرورش زیر ساخت پیشرفت، جامعه پردازی و تمدن سازی است

به مناسبت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع

تخریب بقیع داغ جانسوزی که فراموش نمی شود / شفاعت پیامبرنصیب دشمنان اهل بیت نخواهد شد

با حضور وزیر آموزش و پرورش:

«کتاب منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش» رونمایی شد

به نمایندگی از وزیر آموزش و پرورش

حجت الاسلام نیکزاد با خانواده شهید زارعی در بندرعباس دیدار کرد

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان

تربیت نسل مومن و انقلابی در گرو همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش است

مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان خبر داد

ایجاد مدارس وابسته به حوزه علمیه در هرمزگان از ابتدای مهرماه

نشست شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش استان هرمزگان به روایت تصویر

دکتر نیکزاد:

حوزه علمیه در عرصه های گوناگون سند تحول نقش آفرین است

نشست شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش استان هرمزگان برگزار شد

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان

ارتباط خانواده‌ها با آموزش و پرورش بیش از گذشه باشد

شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش زنجان برگزار شد

دانش آموزان را براساس دستورات قرآن تربیت کنیم

در سال گذشته؛

۱۵ هزار دانش آموز همدانی با مضرات مواد مخدر آشنا شدند

نگاه خوب رسانه ها به اخبار تربیتی

شماره (۷۴) بولتن خبری ستاد همکاریها در آیینه رسانه ها منتشر شد

با حکم دبیر ستاد:

دکتر ریحانی، سرپرست «مطالعات و راهبری» ستاد همکاری حوزه و آموزش و پرورش شد