Print
Zoom In
Zoom Out

وزیر آموزش و پرورش:

تحول بنیادین از طریق تغییر باور دانش‌آموزان ایجاد می‌شود

شناسه مطلب: 13806
زمان انتشار: پنجشنبه 26 آبان 1401 ساعت 12:30

وزیر آموزش و پرورش گفت: تحول بنیادین این است که بتوانیم لایه باور دانش‌آموزان را تغییر دهیم که در نتیجه آن ارزش و بعد رفتاری آنان تغییر می‌کند. باید این لایه عمیق را جدی بگیریم که این درخواست ما از حوزه‌های علمیه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها،

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، امروز، ۲۶ آبان ماه، در مراسم اختتامیه چهاردهمین نشست هم‌اندیشی سالانه ستاد همکاری‌های حوزه‌علمیه و آموزش‌ و پرورش که در هتل نماز مشهد برگزار شد، اظهار کرد: ما بعد از انقلاب ریزش‌ها و رویش‌هایی داشتیم. ریزش‌ها فعالیت‌های مبتنی بر غریزه بوده و هدفشان الهی نبود اما رویش‌هایی نیز داشتیم که مبتنی بر فطرت و هدفشان الهی بوده است. علمای تعلیم و تربیت به ویژه امام(ره) و افراد والامقامی چون شهیدان بهشتی، باهنر، مطهری و دیگر شهدا به سمت فطرت هدایت می‌کردند و جهت الهی داشتند.

وی ادامه داد: امروز که این اتفاقات رخ داده و پیش‌بینی هم می‌شد که اتفاق بیفتد اما نه با عمقی که اوایل در مدرسه داشتیم، نشان از این بود ما واقعا در آموزش‌ و پرورش کار نکردیم و نیاز جدی داریم.

نوری با بیان اینکه همه کشورهای اسلامی اجرای سند ۲۰۳۰ را پذیرفته بودند و ما هم پذیرفته بودیم زیرا روی این موضوع کار کرده بودند، بیان کرد: جامعه آموزش‌ و پرورش اقتصاد بسیار بزرگی دارد اما هنگامی که بر آن مستولی شوند، اقتصاد آن کشور نیز دراختیارشان است. این اتفاق خیلی دقیق افتاد. آثار آن اول خانواده را از هم پاشاند و آن را به عنوان یک موسسه زیان‌ده به‌شمار آورد. ازدواج سفید در ایران دیده شد. این را هم گفتند که اگر ازدواجی رخ داد، فرزند عامل شکست آن است و از همین رو بود که ما این وضعیت رشد جمعیتی در ایران را مشاهده کردیم. این موضوع سال‌ها ادامه داشت. از ابتدا کارهایی انجام دادند که موجب شد ما سند ۲۰۳۰ را بپذیریم اما برخی کشورها از این الگوها استفاده نکردند و نظام تعلیم‌ و تربیت خود را براساس داشته‌های فرهنگی و تمدنی خودپایه‌گذاری کردند.

وزیر آموزش‌ و پرورش اضافه کرد: ما را به روش‌هایی مشغول کردند که دانش‌آموزان ما بروند،  بخوانند و امتحان دهند و دیدند بچه‌های سرآمد داریم؛  بنابراین نخبه‌های کشورهای مختلف از جمله ایران را به سمت خودشان بردند. تلاش کردند که جامعه ما از نظر نظام تعلیم و تربیت به‌طور عمومی در اختیار آن‌ها باشد که این اتفاق تقریبا افتاد، اما در کنار این، متدین‌هایی بودند که هر وقت قرار بود کار خوبی انجام شود، مانند سند تحول بنیادین، اجازه نمی‌دادند و از این انحراف جلوگیری کردند. سندهای بدیل آن هم می‌آمد، زیرا زمینه وجود داشت. در حال حاضر هر کاری می‌کنیم،  گفتمان سند شکل نمی‌گیرد. این موضوع نیازمند کار جهادی است تا بتوان این تحول را ایجاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: وقتی پذیرفتیم خانواده که در قرآن نماد مودت و رحمت بوده، از بین برود و به بنگاه و مؤسسه تبدیل شود، نظام تعلیم‌ و تربیت نیز از درون خانواده می‌جوشد. تمام تربیت را در دانشگاه دیدیم و دوره پیش از دبستان را فراموش کردیم که مهم‌ترین دوره است. پیش از دبستان را به بهزیستی داده بودیم،  آیا بهزیستی نهاد تربیتی است؟ آموزش‌ و پرورش ضعیف‌تر شد تا جایی که امروز می‌گوییم مربی پرورشی نداریم و باز آموزش و پروش ضعیف‌تر شد.  ما راه را باز کردیم تا بی‌حساب و کتاب به آموزش‌ و پرورش بیایند؛ گزینش‌ها در عرض ۲ روز انجام می‌شود، در حالی که دوره گزینش کارمند مالیاتی یک سال طول می‌کشد و در قانون سه تا پنج ماه است.

نوری با اشاره به اینکه آموزش‌ و پرورش تنها مانده زیرا دیگر نهادها در آن کار نمی‌کردند،  تصریح کرد: ستاد نانو در آموزش‌ و پرورش فعالیت کرد و در حال حاضر رتبه چهارم را در جهان داریم.  باید همه نهادهای فرهنگی،  هنری و نهادهای اصیل مانند ستاد نانو به آموزش‌ و پرورش بیایند.  اگر این کار را انجام می‌دادند، نتیجه می‌گرفتیم. درون آموزش و پرورش این فقر بیشتر دیده می‌شود. ما تنها نهادی هستیم که ارتباط قانونی با خانواده داریم، اما از این ظرفیت استفاده نمی‌کنیم. نهاد آموزش‌ و پرورش هم با داشته‌هایش ارتباطی ندارد، خصوصا مدرسه که یاد گرفته خودش باشد و اگر پول نداشت با استفاده از کمک مردمی خود را اداره کند.  باید ارتباط خود را با نهادهای دیگر از جمله حوزه تحکیم کنیم. این قضایای جدید ثابت کرد، هرچه هست در درون کلاس درس اتفاق افتاده است، اما همه چیز پیشتر در خانواده شکل می‌گیرد.

وزیر آموزش‌ و پرورش گفت: ما فعلا درد توحید داریم، تحول بنیادین این است که بتوانیم لایه باور دانش‌آموزان را تغییر دهیم که در نتیجه آن ارزش و بعد رفتاری آنان تغییر می‌کند. باید این لایه عمیق را جدی بگیریم که این درخواست ما از حوزه‌های علمیه است.

تحقق برنامه های ستاد همکاریها (21)

گزارشی از اردوی مسجدی‌ها ویژه دانش‌آموزان کرمانشاهی+عکس

تصاویر / شورای همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش همدان

تحقق برنامه های ستاد همکاریها (20)

پایان دوره تربیت مربی کودک و نوجوان ایرانشهر و دلگان

نگاه خوب رسانه ها به اخبار تربیتی

بولتن شماره (82)ستاد همکاریها در آیینه رسانه ها منتشر شد

نماینده ولی فقیه درآذربایجان شرقی:

سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش آینده کشور را  تضمین می کند

در مصلی امام خمینی(ره) بجنور

گردهمایی بزرگ دانش آموزی یاوران مقاومت و نماز

حسن ختام هفته پژوهش

پژوهش از نگاه پیامبر و اهل بیت علیهم السلام

تصاویر

نشست شورای سیاستگذاری ستاد همکاریهای استان یزد با حضور مشاور وزیر

با همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش

نشست  پیاده سازی الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین درلرستان برگزارشد

فیلم / گردهمایی ائمه جمعه و مدیران آموزش و پرورش استان یزدبا حضور مشاور وزیرآموزش و پرورش  

دبیرستادهمکاریها تاکید کرد

حمایت از راه اندازی کودکستانها و مدارس وابسته به حوزه علمیه

امام جمعه یزد:

تربیت نسل انقلابی، محور حرکت آموزش و پرورش باشد

نشست مشاور وزیرآموزش و پرورش با روسای ادارات استان یزد

تصاویر

دبیرستاد همکاریها در میان دانش آموزان یزدی

بازدید مشاور وزیرآموزش و پرورش از نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار یزد