Print
Zoom In
Zoom Out

حجت الاسلام فدایی تشریح کرد:

ایجاد دو رشته جدید تعلیم و تربیتی با رویکرد اسلامی در حوزه علمیه خواهران

شناسه مطلب: 11845
زمان انتشار: شنبه 10 خرداد 1399 ساعت 10:07

مدیر گروه علمی اخلاق، تربیت و مشاوره اسلامی مؤسسه آموزش عالی خواهران معصومیه قم راه‌اندازی دو رشته جدید «تربیت دینی کودک و نوجوان» و «مشاوره خانواده با رویکرد اسلامی» را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها،  دو رشته جدید «تربیت دینی کودک و نوجوان» و «مشاوره خانواده با رویکرد اسلامی» در مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران راه اندازی شده است که به این مناسبت با حجت الاسلام محمدجواد فدایی مدیر گروه علمی اخلاق، تربیت و مشاوره اسلامی این موسسه به گفت و گو  نشسته ایم که متن آن به شرح ذیل است:


 این دو رشته در شرایط امروز چه اهمیتی دارد؟

 عرضم را با این آیه شریفه آغاز می­ کنم که؛ «وَ لْیَخْشَ الَّذینَ لَوْ تَرَکُوا مِنْ خَلْفِهِمْ ذُرِّیَّةً ضِعافاً خافُوا عَلَیْهِمْ فَلْیَتَّقُوا اللَّهَ وَ لْیَقُولُوا قَوْلاً سَدیداً» نسا:۹، امروزه مردم عزیزمان شاهدند که ما با طوفان‌های سهمگین، فتنه‌ها و هجوم شیاطین جن و انس در عرصه­های مختلف مواجهیم نسل دیروز با ایمان، غیرت و صلابت مقاومت کرد اما پرسش مهم این است که آیا نسل فردا را آماده کرده ­ایم که تاب بیاورد؟

این نگرانی به جایی است، در این آیه شریفه متذکر می شود که در برابر ذریه ضعیف، نسل نورسیده و نو نهال، باید بیشتر دغدغه داشت؛ که آیا می­تواند این امانت را به نسل بعد برساند؟ راه ­اندازی این دو رشته در مؤسسه برای این است تا شکاف‌ها و خلأهای زندگی چنین نسلی را پر نماید. با خروجی مشاوران کارآزموده، محیط آرام و مناسب خانواده را برای پرورش نسل فردا آماده کند و با فارغ التحصیلان رشته تربیت دینی بتواند با نسخه مصونیت بخش اسلامی، نسل فردا را در برابر همه «اس» های استعمار و استکبار و استحمار و استخفاف فرعون‌ها و طاغوت‌ها و در برابر همه «ایسم» ‌های کمونیسم و اومانیسم و اگزیستانسیاسم و نهلیسم و...، به استواء و استغلاظ و استقامت برساند تا خود را گم ننماید و مانند بنی اسرائیل گرفتار تیه و سرگردانی نشوند.


آیا چنین تربیتی، آرمانی نیست و ممکن است؟

بله بر اساس نسخه­ هایی که در فضای تربیت ­ امروزین جهانی رایج است چنین انتظاری بعید است و بیشتر چُدنی می­‌نماید تا شُدنی! اما بر اساس ظرفیت­ های تربیت­ اسلامی چنین آرمان و هدفی دور از دسترس نخواهدبود به عنوان نمونه اگر نوجوانان حاضر در کربلا مورد مطالعه قرار گیرند بویژه وجود نازنین حضرت قاسم علیه السلام،  این شخصیت حجت را بر ما تمام می ­کند که تربیت اسلامی عجب ظرفیتی دارد و در صورت اجرای درست چگونه می ­تواند در یک قاب تاریخی، نوجوانِ سن سیزده ­ای را در قله شجاعت، جسارت، قدرت، عمقِ­ فهم، شاهکارادبی، اوجِ­ احساس و... به نمایش بگذارد. البته باید با اعتقاد و اضطرار به وجود چنین نسخه­ هایی در محضر وحی با روش متخذ از وحی متواضعانه خضوع کنیم و از التقاط و تحمیل به وحی بهراسیم تا ببینیم هم وجود دارد هم قابل اجراست!


 اگر در درباره اهمیت تربیت دینی کودک و نوجوان نکته دیگری هست بفرمایید.

بله، مثالی بزنم: «یک جامعه مانند استخر آبی می ­ماند که از یک طرف آب وارد می ­شود و از یک سوی دیگر آب خارج می ­شود. باید بدانیم برای انحطاط یک جامعه همین کافی است که چند سال در حد یک نسل کار تربیت درست وانهاده شود. نه اینکه کار منفی بشود. چه اتفاقی می افتد؟ یک نسل می روند و نسل دیگری می آیند و خط انتقال معارف شکل نگرفته یعنی آن حس و عشق و حالت و فهمی که در نسل قبل بود در نسل بعد نیست. گاهی والدین و فرزندان در زیر یک سقف زندگی می ­کنند اما حرف یکدیگر را نمی ­فهمند و ارزش­ها برای نسل تازه ارجی ندارد. رفتارها، فضاهای فکری با پدر، با مادر متفاوت است. این نشان می ­دهد نسل نویی دارند می آیند و نسل قبلی دارند می روند. و آن دغدغه ها منتقل نشده و به جای گفتگو کار به درگیری، بحران و تلاطم می­ کشد. مهمترین نیاز نسل فردای این سرزمین تربیتی متناسب با شرایط مخاطب و شرایط زمانی و تاریخی است.


 اهمیت تحصیل این رشته برای خانمها چیست؟

 در حال حاضر دو مسأله اساسی جامعه به اذعان همه کارشناسان در این مقطع تاریخی یکی خانواده است و یکی تربیت نسل آگاه، هوشیار و پراستعداد ایران عزیز ماست. این مؤسسه با دو این دو رشته امیدوار است بتواند در پاسخ به این نگرانی و نیاز مهم که یکی از مطالبات جدی مقام معظم رهبری[۱] نیز هست سهمی ولو اندک ایفا نماید، البته با اهتمام بر روش علمی، محتوای اصیل اسلامی و مخاطب خواهران، که براساس فطرت و خلقت نقش­ آفرین اصلی این میدان هستند چراکه از سرمایه اصلی این کار که محبت، دقت، متانت و لطافت است، از سهم بیشتری برخوردارند.


 ضرورت پرداختن علمی و تخصصی به این موضوعات چیست؟

هم اکنون در پاسخ به این دو نیاز تلاش­ های درخور ستایشی در مقام ترویج و تبلیغ اتفاق می­افتد که بسیار لازم است اما در مقام تحقّق[۲] آنچه وجودش ضریب اثرگذاری تلاشها را افزون و راه را تا اهداف نزدیک می ­کند وجود اساتید، پژوهش ­های کارآمد، مربیان بلد و مشاوین کارآزموده است بویژه از میان خانم ها است که به استخراج، تبیین و ترویج دیدگاه های متقن و ناب دینی بپردازند و اولیا و مربیان و مشاوران را به این یافته های دانشی و مهارتی مجهز نمایند.


امام جواد( ع) می ­فرمایند: «هر کس بدون آگاهی کار کند بیش از آن که درست کند خراب می­کند» (بحار ج ۷۸ ص ۳۴۶)، امروزه تربیت فرزند یا مداخله جهت اصلاح در حوزه خانواده یک کار تخصصی و آموختنی است، این کار کمتر از شکسته ­بندی نیست. همه می دانند شکسته­ بندی یک مهارت است اگر بلد نباشد آسیب را بیشتر می کند.


 تحصیل در رشته تربیت دینی کودک و نوجوان چه آینده­ای دارد؟

علاقه مندان این دو رشته با تحصیل در این رشته ­ها و با بهره جستن از تعالیم اسلامی و با تلاش برای استنباط از این منابع با توشه ای همراه خواهند شد که می­ توانند با تدریس، پژوهش، فعالیت های تربیتی و مادری تخصصی هم پاسخگوی نیازها باشند هم به بالندگی جریان نورس تربیت اسلامی مدد رسانده و با رقم زدن آینده­­­ای پرارزش و مؤثر به تعبیر مقام معظم رهبری از رضای الاهی خاطر جمع باشند. [۳] در این دو رشته حدود ۳۰ واحد عمومی و ۶۰ واحد تخصصی گذرانده می شود. 


پی نوشت:

[۱] . اگر حقیقتاً به آرمان‌های اسلامی و ملی و عظمت ایران و ایرانی و جبران راهی که دست‌های استبداد سیاه در این صدوپنجاه سال، دویست سال اخیر ما را در آن کشانده است، فکر می‌کنیم؛ اگر اینها برایمان مهم است و به آینده به معنای حقیقی کلمه اهمیت می‌دهیم، پس بایستی به تربیت کودک و نوجوان خیلی بپردازیم، درباره آن خیلی فکر کنیم و اهمیت آن را خیلی بشناسیم. بیانات رهبر حکیم انقلاب: ۲۳/۲/۱۳۷۷.

[۲] . ما باید گردشِ کار را تُندتر کنیم. ما باید بیشتر تلاش کنیم و می‌توانیم. من اعتقاد دارم ما می‌توانیم بهتر، عینی‌تر، دقیق‌تر و سریع‌تر کار کنیم. بیانات رهبر حکیم انقلاب: ۲۳/۲/۱۳۷۷.

[۳] . آن کسی می‌تواند از کار خود، شاد و خشنود و از رضای الهی خاطرجمع باشد که خلأِ لحظه را پر کند. خلأِ لحظه کار برای کودکان و نوجوانان است که در حقیقت برای آینده، برای خانواده‌ها، برای کشور و تاریخ است. بیانات رهبر حکیم انقلاب: ۲۳/۲/۱۳۷۷.

آیت الله کعبی؛

آموزش و پرورش زیر ساخت پیشرفت، جامعه پردازی و تمدن سازی است

به مناسبت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع

تخریب بقیع داغ جانسوزی که فراموش نمی شود / شفاعت پیامبرنصیب دشمنان اهل بیت نخواهد شد

با حضور وزیر آموزش و پرورش:

«کتاب منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش» رونمایی شد

به نمایندگی از وزیر آموزش و پرورش

حجت الاسلام نیکزاد با خانواده شهید زارعی در بندرعباس دیدار کرد

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان

تربیت نسل مومن و انقلابی در گرو همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش است

مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان خبر داد

ایجاد مدارس وابسته به حوزه علمیه در هرمزگان از ابتدای مهرماه

نشست شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش استان هرمزگان به روایت تصویر

دکتر نیکزاد:

حوزه علمیه در عرصه های گوناگون سند تحول نقش آفرین است

نشست شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش استان هرمزگان برگزار شد

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان

ارتباط خانواده‌ها با آموزش و پرورش بیش از گذشه باشد

شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش زنجان برگزار شد

دانش آموزان را براساس دستورات قرآن تربیت کنیم

در سال گذشته؛

۱۵ هزار دانش آموز همدانی با مضرات مواد مخدر آشنا شدند

نگاه خوب رسانه ها به اخبار تربیتی

شماره (۷۴) بولتن خبری ستاد همکاریها در آیینه رسانه ها منتشر شد

با حکم دبیر ستاد:

دکتر ریحانی، سرپرست «مطالعات و راهبری» ستاد همکاری حوزه و آموزش و پرورش شد