Print
Zoom In
Zoom Out

در یک نشست علمی در جامعه المصطفی تشریح شد

شاخص های آموزش و پرورش انقلابی از نگاه مقام معظم رهبری

شناسه مطلب: 11049
زمان انتشار: يكشنبه 14 بهمن 1397 ساعت 12:05

نشست شاخص های آموزش و پرورش انقلابی از نگاه مقام معظم رهبری با حضور جمعی از روحانیون و فضلای حوزه در مجتمع امین جامعه المصفی قم برگزار گردید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیر خانه ستاد همکاریها در این نشست معاون پژوهش و برنامه ریزی دبیرخانه ستاد همکاریها به عنوان سخنران اصلی این نشست علمی به بحث و تبادل نظر پیرامون شاخصه های آموزش و پرورش انقلابی پرداخت. 

وی گفت؛ از نگاه مقام معظم رهبری آموزش و پرورش انقلابی باید نگاه مجموعه ای و یک پارچه به تعلیم و تربیت از پیش دبستان تا دانشگاه داشته باشد و این مهم باید در یکا یک عناصر موجود در فرایند تعلیم و تربیت ( کتاب، معلم، دانش آموز، مدرسه، تربیت معلم، خانواده،و........) مورد توجه باشد . 

علیرضا رحیمی با اشاره به آسیب شناسی دقیق وضع موجود و ارائه راهکار برون رفت از شرایط فعلی  گفت ، آموزش و پرورش انقلابی مورد نظر رهبری باید بر داشتن برنامه مشخص مبتنی بر اصول و ارزش های اسلامی تاکید داشته باشد .  

وی با اشاره به فرازهایی از توصیه های رهبر معظم انقلاب افزود؛ استفاده از ظرفیت و کمک سایر دستگاه ها با تاکید بر توانمندی های داخلی آموزش و پرورش برای تحول ، هدایت متوازن دانش آموزان در رشته های مختلف ،پرهیز از دانشگاه محوری، برخورد فعال در قبال یافته های بیرونی و حفظ هویت اسلامی و ملی، مطالبه جدی برای عملیاتی شدن سند تحول بنیادین از دیگر ویژگی های آموزش و پرورش انقلابی  است . 

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب ،آموزش و پرورش را مسئله اول نظام و زیر ساخت تمدن اسلامی میدانند خاطر نشان ساخت باید تلاش کنیم با عملیاتی کردن این محورها به رهنمودهای معظم له جامه عمل بپوشیم . 

*سه عنصرآموزش و پرورش انقلابی

 معاون برنامه ریزی و پژوهش ستاد همکاریها در ادامه به عناصر مهم آموزش و پرورش انقلابی ازدیدگاه رهبری  اشاره کرد و گفت؛مدرسه انقلابی، معلم انقلابی و کتاب های درسی عناصر مهم تشکیل دهنده دستگاه عظیم تعلیم و تربیت است . 

*شاخص های مدرسه انقلابی

وی در تبیین شاخص های مدرسه انقلابی افزود؛ مدرسه انقلابی به مدرسه ای گفته می شود که  مدافع ارزش های اسلامی باشد،در جامعه تاثیر گذار باشد نه تاثیر پذیر، عمل گرا باشد ، محل آموزش زندگی باشد و از طرفی کانون فرهنگی محله باشد خروجی های آن از لحاظ اخلاقی ، شجاعت ، خلاقیت، پاکدامنی ، نظم پذیری ،قانون پذیری،اهل اقدام های بزرگ و آرمان طلب به دور از هیجانات سیاسی،توجه توامان به علم و اخلاق و داشتن موضع قاطع نسبت به استکبار و استکبار ستیزی از دیگر  ویژگی های مدرسه انقلاب است.

*ویژگی های معلم انقلابی

سخنران این نشست در ادامه با اشاره به جایگاه رفیع معلم و تاثیر کلام و رفتار او در روح و فکر دانش آموز گفت؛اولین شاخصه یک معلم مومن و انقلابی این است که   قبل از دیگران به خودسازی خویش می پردازد، شغل معلمی را به تمام معنا بشناسد ،جهادگر و عاشق معلمی باشد خود را دژبان انقلاب بداند، به نقش الگویی خود بیش از نقش تخصصی توجه کند و دارای قدرت ایجاد ارتباط عاطفی با دانش آموزان برای متدین بار آوردن آنان باشد. 

* کتاب های درسی

رحیمی در بخش دیگری از سخنان خود به  اهمیت کتاب های درسی در تراز انقلاب اسلامی پرداخت و گفت؛تقویت هویت اسلامی – انقلابی و ایرانی

پرهیز از دخالت دادن مطالب سیاسی روز در کتاب های درسی ،محور قرار گرفتن رویکرد دینی،ترویج کننده نشان ها و الگوهای دینی و ملی، تقویت کننده بنیانهای استدلالی و عقلی در دفاع از اصول و فروع دینی از ویژگی های یک کتاب درسی برای انقلابی باورآوردن دانش آموزان است. 

وی در ادامه بیان داشت البته برای تدوین کتابهایی با این ویژگی ها نیارمند نویسندگان متدین و انقلابی با رعایت تناسب روحی و فکری دانش آموزان و محتوای کتاب های درسی هستیم و رعایت اقتضئات جنسیتی را در این خصوص  نباید فراموش کنیم.  

 معاون پژوهش و برنامه ریزی ستاد همکاریها در ادامه ،توجه به ساحت های ششگانه تربیتی در تدوین کتاب های درسی را مد نظر قراردادو افزود؛ توجه به مهارت آموزی تا دانش محوری،واکسینه کردن دانش آموزان در مقابل شبهات و انحرافات فکری،توجه به آموزش و ترویج ارزش های دینی از دیگر ویژگی های یک کتاب درسی انقلاب پرور خواهد بود. 


نماینده ولی فقیه در استان اصفهان:

هدایت‌گری و ایفای نقش در تعلیم و تربیت نعمتی بزرگ و افتخاری پربرکت است

دکتر حمید نیکزاد:

ایجاد فصل نوین در همکاری حوزه و آموزش و پرورش

کلیدواژه‌های رهبری برای خوشه چینی از وعده صادق

دبیرستاد همکاریها درجمع ائمه جمعه سه استان

حضور روحانيون مشاور در مدارس پناهگاه دانش‌آموزان درمقابل بمباران شبهات است

با حضور دبیرستاد همکاریها؛

گردهمایی ائمه جمعه منطقه یک کشوری در گلستان برگزار شد+ عکس

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

تأکید دولت سیزدهم بر استفاده ویژه از ظرفیت های تربیتی حوزه علمیه

رئیس ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش

حمایت از نهاد تعلیم و تربیت را بر خود  تکلیف می دانم/ آموزش و پرورش، حوزه و دانشگاه سه اصل سعادت جامعه اسلامی

حجت الاسلام کلباسی در دیدار دبیر ستاد همکاریها

آماده ارایه ظرفیت های بی بدیل مرکز تخصصی مهدویت به آموزش و پرورش هستیم

رئیس مؤسسه پژوهشی آموزشی امام خمینی "ره" خبر داد

توسعه طرح ولایت  با بهره گیری از معلمان متخصص

تصاویر/ دیدار معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با آیت الله اعرافی

آیت الله اعرافی:

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

آیت‌الله کعبی:

آموزش و پرورش باید از حافظه محوری پرهیز داشته باشد

گزارش تصویری

نشست شورای همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش استان یزد

دکتر صحرائی در رونمایی از کتاب" منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش"

بذر آینده کشور در مدرسه کاشته می‌شود/ باید همه به مدرسه برگردیم

کتاب «اصول و روش‌های تربیت در قرآن کریم»