Print
Zoom In
Zoom Out

وزیر آموزش و پرورش:

در مدرسه ای که حتی یک دانش آموز دارد نماز برپا شود

شناسه مطلب: 35191
زمان انتشار: چهارشنبه 17 بهمن 1403 ساعت 09:26

باید سواد عمومی قرآن را در سطح عمومی ارتقا دهیم و خاستگاه این اقدام در آموزش و پرورش است ....

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها،علیرضا کاظمی، در شصت و سومین جلسه کمیسیون تخصصی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور که با حضور جمعی از معاونین، مدیران ستادی واعضای حقیقی کمیسیون در سالن جلسات این وزارتخانه برگزار شد با تبریک ایام دهه فجر و اعیاد شعبان بیان کرد: دهه فجر برای ملت ایران سرنوشت ساز بوده است و امام راحل نیز  با تلاش جهادی و با اتکا به مردم و ایمان به خدا؛ انقلاب بزرگی را در کشور رقم زدند تا ولایت قرآن و نماز احیا شود .

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر این‌که عزّت کشور با وحدت، انسجام و همدلی به دست می‌آید، گفت: از همین روست که ملت ایران با  اتحاد و انسجام پای انقلاب و نظام ایستاده اند.

*شاهد جوشش جدیدی در کمیسیون قرآن خواهیم بود

وی در ادامه به حضور، مسیب زاده به عنوان دبیر کمیسیون قرآنی اشاره کرد و گفت: مسیب‌زاده در رأس این کمیسیون به عنوان شخصیت حقیقی و مستقل به دلیل تعاملات مؤثر و ارزشمند، سبب جوشش جدیدی در این کمیسیون خواهد شد. معتقدم که این دوره کمیسیون قرآنی، متفاوت از سایر دوره ها خواهد شد و اتفاقات خوبی روی خواهد داد.

کاظمی به دو مأموریت آموزش و پرورش در دوره جدید اشاره کرد و افزود: آموزش و پرورش دو مأموریت کلان دارد که اولی، توانمندسازی علمی نوجوانان و جوانان است که در این حوزه به توانمندهای علمی بی‌نظیری در سطح کشور و جهانی رسیده اند.

*تلاش معلمان دلسوز سبب رشد و ترقی پله های علمی دانش آموزان شده است

وی ادامه داد: تلاش معلمان دلسوز و دغدغه‌مند سبب رشد پله‌های ترقی علمی دانش آموزان است و همه این موفقیت ها دستاوردهای نظام آموزش و پرورش کشور است.

کاظمی بر ضرورت رشد سواد عمومی نیز تأکید کرد و گفت: در کنار این اقدامات، مأموریت انتقال باورها، ارزش‌ها، مهارت‌های لازم برای یک زندگی متعالی و آشنایی با نماز و تقویت هویت ملی و دینی نیز در دستور کار ماست.

*اقدامات عملیاتی در حوزه نماز

وزیر آموزش و پرورش افزود: دربخش دوم مأموریت نظام تعلیم و تربیت، حوزه نماز و قرآن مهم‌ترین اقدام ماست. در حوزه نماز در سه بخش اقدامات عملیاتی در حال انجام است. اولی اقامه نماز در مدارس است حتی در مدرسه‌ای که یک دانش آموز دارد، نماز برپا خواهد شد. دوم توسعه ترویج فعالیت‌های مرتبط با نماز است و سومی توسعه و ترویج معرفت نماز است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تبیین فلسفه و چرایی نماز، معرفت به نماز در زندگی مادی و معنوی،آموزش دانش و مهارت های لازم برای معلمان و مربیان پرچم دار نماز از دیگر اقدامات در حال انجام است.

*همه دانش آموزان باید مهارت روخوانی درست  قرآن و اقامه نماز را کسب کنند

وی تأکید کرد: قرآن مکمل نماز است از این رو در رویکرد جدید باید به گونه‌ای هدف‌گذاری کنیم که همه دانش آموزان پیش از خروج از نظام تعلیم و تربیت مجهز به مهارت روخوانی درست  قرآن و اقامه نماز باشند.

کاظمی با تأکید بر این‌که در این حوزه نیازمند تحلیل دقیق میدانی از وضعیت عمومی آموزش قرآن هستیم، گفت: باید پژوهشی و میدانی به تفیکیک سن و جنس و دوره تحصیلی و سایر مؤلفه‌ها در این حوزه صورت بگیرد تا بدانیم که با چه وضعیتی در این زمینه مواجه هستیم ..

*تأکید بر حفظ آیه‌های کاربردی در مدارس

وی بر رویکرد حفظ آیه‌های کاربردی در مدارس تأکید کرد و افزود: رویکرد ما در حفظ؛ مبتنی بر کاربرد آیه‌هاست و در پی شناسایی و کشف و پرورش استعدادهای قرآنی در مدارس هستیم.

*شناسایی استعدادهای قرآنی با ایجاد مدرسه ویژه قرآن در هر منطقه آموزشی

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این‌که آموزش و پرورش باید در این حوزه سازمان یافته وارد شود، افزود: نیازمندیم در هر منطقه یک مدرسه ویژه قرآن داشته باشیم که این مدرسه استعدادهای قرآنی را شناسایی و برنامه ریزی کند.

*ما پای کار قرآن هستیم

کاظمی با تأکید بر این‌که ما پای کار قرآن هستیم و در این راه از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم، خاطرنشان کرد: باید کارگروه‌های توسعه آموزش عمومی قرآن در استان‌ها و در تمام دستگاه اجرایی تشکیل شود. ضرورت دارد آموزش عمومی قرآن در میان تمامی افراد  بسط و نشر داده شود‌ .

*تدوین محتوای آموزش قرآن با جذابیت‌های لازم در مقطع پیش دبستانی

وی بر تدوین محتوای آموزش قرآن با جذابیت‌های لازم برای مقطع پیش دبستانی تأکید کرد و گفت: در این زمینه باید با تدبیر و همت لازم اقدامات ارزنده‌ای انجام شود.

*تدوین طرحی در دانشگاه فرهنگیان برای تربیت مدرس قرآن از میان دانشجویان

کاظمی اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان مکلف است طرحی تهیه کند که بر اساس آن به نسبت استان، دانشجویان دوره‌های آموزش تخصصی تدریس قرآن مسلط به قرائت و تجوید را فراگرفته و درصدی از آن‌ها به تدریس در این حوزه مشغول شوند. اگر در این دانشگاه، مدرس قرآن، تربیت شود کل کشور بی‌نیاز می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش زیر ساخت توسعه فرهنگ قرآن را روخوانی و روان خوانی دانست و گفت:  باید سواد عمومی قرآن را در سطح عمومی ارتقا دهیم و خاستگاه این اقدام در آموزش و پرورش است البته به این معنا نیست که باقی دستگاه‌‌ها از انجام این مأموریت غافل شوند .

 

دبیرکمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور خبرداد:

تشکیل کارگروه‌های متناظر کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن دراستان‌ها

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی

وزارت آموزش و پرورش اهتمام جدی در امر توسعه آموزشی عمومی قرآن دارد

وزیر آموزش و پرورش:

در مدرسه ای که حتی یک دانش آموز دارد نماز برپا شود

با حضورمسئولین حوزه علمیه و آموزش و پرورش

جشن تکلیف پسران دانش آموز در زاهدان

نشست مدیران و مربیان مدارس طرح امین منطقه۱۵تهران با مشاور وزیر آموزش و پرورش

فیلم / آغاز رویداد ملی نوآموز

به مناسبت میلاد سقای تشنه لب

فضائل حضرت قمربنی هاشم در کلام معصومین علیهم السلام

رویداد ملی نوآموز

رونمایی از دوره‌های آموزشی هوش مصنوعی

ویژه‌نامه انقلاب و مقاومت منتشر شد + دانلود

با حضور وزیر آموزش و پرورش

دوره توانمندسازی ائمه جماعات مدارس شهر تهران برگزار شد

فیلم / داستان یک نامه دانش آموزی به رهبر معظم انقلاب

نماینده ولی‌فقیه در بوشهر:

انس روحانیت بوشهر با آموزش و پرورش فوق العاده است

همایش بانوان طرح امین قم برگزار شد

دیداراعضای کانون طلاب شاغل در آموزش و پرورش بامدیرکل خراسان شمالی

گزارش تصویری

حضور با شکوه دانش آموزان خرم آبادی در نماز جمعه