به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، الهام یاوری رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان روز گذشته در دیدارهای چداگانه با آیت الله حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه گفت: کنگره ملی قرآنی سمپاد یکی از باسابقهترین و تأثیرگذارترین برنامههای تربیتی در حوزه نخبگانی کشور است که تاکنون در ۳۱ دوره متوالی برگزار شده و امسال نیز با رویکردی عمیقتر نسبت به گذشته دنبال میشود.
خودباوری نخبگانی و «تمدنسازی اسلامی
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با بیان اینکه هدفگذاری این کنگره صرفاً آموزش قرائت و حفظ قرآن نیست، افزود: تمرکز اصلی ما در این برنامه بر ایجاد «خودباوری نخبگانی» و «تمدنسازی اسلامی» است و ما بر این باوریم که استعدادهای برتر باید در مسیر حل مسائل راهبردی کشور قرار گیرند و این مستلزم تربیت فکری، معنوی و هویتی آنان بر پایه قرآن است.
انس پایدار و مؤثر با قرآن را در جان دانشآموزان
معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: یکی از مأموریتهای مهم این کنگره آن است که انس پایدار و مؤثر با قرآن را در جان دانشآموزان نهادینه کند؛ بهعنوان منبعی حیاتی برای تحلیل، تفکر و مواجهه با چالشهای زندگی و جامعه و دانشآموز نخبه باید بیاموزد که برای حل مسئله به قرآن رجوع کند، اما این رجوع نیز باید با هدایت و تربیت صحیح همراه باشد.
وی با اشاره به اهمیت تعامل و ارتباط بین دانشآموزان نخبه و بدنه علمی حوزههای علمیه تصریح کرد: پیوند حوزه و نخبگان علمی کشور یک ضرورت است و ما بر آن هستیم که نخبگان آیندهساز نهتنها در علم، بلکه در اخلاق، بینش دینی و هویت انقلابی نیز سرآمد باشند که این ارتباط میتواند بنیان تربیت جامع در تراز انقلاب اسلامی را شکل دهد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، با تأکید بر خطر مهاجرت نخبگان، خاطرنشان کرد: اگر ما بهموقع برای شناسایی، پرورش و نگهداشت استعدادهای برتر اقدام نکنیم، دیگران این کار را خواهند کرد و بسیاری از کشورها با سیاستگذاریهای هدفمند، بهدنبال جذب نخبگان جهان هستند و ما باید این سرمایههای انسانی را که ثروت راهبردی کشورند، در جهت توسعه علمی و فرهنگی کشور هدایت کنیم.
به دنبال تربیت نخبهای هستیم عمیق بیندیشد و متعهدانه عمل کند
یاوری با اشاره به نقش بنیادین سمپاد در تربیت سرمایه انسانی تراز انقلاب اسلامی افزود: دانشآموزان سمپاد از استعدادهایی برخوردارند که در صورت هدایت صحیح میتوانند آینده کشور را متحول کنند و ما در این سازمان به دنبال تربیت نخبهای هستیم که هم عمیق بیندیشد و متعهدانه عمل کند.
وی در پایان تأکید کرد: استمرار و تقویت چنین کنگرههایی ضرورتی راهبردی است، چرا که قرآن، محور هویت تمدنی ماست و اگر نسل نخبگان با قرآن انس عمیق پیدا کند، مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی هموار خواهد شد.
ایجاد نگاه تمدنی در دانشآموزان
الهام یاوری با تاکید بر اینکه برای بقای اندیشه زندگی و حکومت بر اساس دین، باید نیروی انسانی کافی و توانمند تامین شود، افزود: راهبرد اصلی ما در این دوره از فعالیتهای سمپاد، ایجاد نگاه تمدنی در دانشآموزان و آمادهسازی آنان برای ایفای نقش موثر در ساخت تمدن نوین اسلامی است.
به دنبال تربیت دانشمند مهذب و اثرگذار هستیم
وی اضافه کرد: برخلاف گذشته که تمرکز بر تربیت صرفا دانشمند بود، اکنون به دنبال تربیت دانشمند مهذب و اثرگذار هستیم؛ به همین منظور، مولفههایی مانند گفتمانسازی، فرهنگسازی، نظامسازی، جریانسازی، شاگردپروری و توسعه نفوذ منطقهای ایران بهعنوان شاخصهای اثرگذاری تعریف شدهاند.
طراحی برنامههای تربیتی بر اساس ۲۵ مؤلفه شایستگی
وی با اشاره به طراحی ۲۵ مولفه شایستگی در مدل جدید تربیتی سمپاد، بیان کرد: هر یک از برنامههای اصلی سازمان با هدف تقویت یکی یا چند مورد از این شایستگیها طراحی شدهاند؛ برای نمونه، «کنگره قرآن» با هدف تقویت مفاهیم خودباوری و تمدنسازی در میان دانشآموزان برگزار میشود.
یاوی افزود: در این کنگره، آیات مرتبط با این ۲ مفهوم در قالب کلیپهای قصهای در اختیار دانشآموزان قرار میگیرد و آنان به جستجوی مفهومی در قرآن پرداخته و در فرآیندی چندمرحلهای، ضمن بهرهگیری از راهنمایی اساتید حوزه، به حل مساله بر اساس آیات قرآنی میپردازند و مهارتهایی مانند تفکر مفهومی، اعتماد به نفس قرآنی، کار گروهی، تولید محتوای هنری و سواد رسانهای نیز در این فرآیند تقویت میشود.
حل مسائل واقعی جامعه با الهام از قرآن
رییس سمپاد با اشاره به مرحله نهایی این برنامه، گفت: دانشآموزان طی سه روز گردهم میآیند تا یک مساله واقعی جامعه را با استفاده از مفاهیم قرآنی حل کنند؛ موضوع سال گذشته، «انفعال و خودباختگی» بود که دانشآموزان ریشههای آن را در جامعه بررسی کرده و راهحلهایی عملیاتی برای آن ارائه دادند؛ از طراحی بازی آموزشی تا تدوین دورههای درسی.
شبکهسازی دانشآموزان برای انس با قرآن وپرورش قدرت تحلیل
وی ادامه داد: این برنامهها در بستر شبکهسازی و تعامل جمعی دانشآموزان انجام میشود و سبب انس با قرآن، پرورش قدرت تحلیل، و توانمندسازی دانشآموزان برای حل مسائل واقعی کشور میشود؛ سال گذشته، بیش از ۱۰۰ هزار دانشآموز در این برنامهها شرکت کردند و مدارس نیز با استفاده از این الگو، برنامههای بومی و مؤثر متناسب با ظرفیت و نیازهای خود اجرا کردند.
سه دستاورد پدیدارشناسانه مدل جدید سمپاد
وی با اشاره به سه دستاورد کلیدی مدل تربیتی سمپاد، گفت: نخست آنکه دانشآموزان مسلح به مهارت حل مسائل میدانی کشور میشوند، دوم اینکه ظرفیت مدیریت تحول در مسیر تمدنی تقویت میشود و سوم آنکه ایفای نقش به عنوان حلقههای میانی نظام، در میان آنان نهادینه میشود.
معاون وزیر آموزشوپرورش با بیان اینکه در حال حاضر برخی از دانشآموزان سمپادی در جایگاههای مدیریتی فعالیت دارند، اما اغلب این مسوولیتها بر توانمندی شخصی استوار است نه تربیت نظاممند، افزود: اگر این مدل بهدرستی اجرا شود، میتوان انتظار داشت نسل آینده مدیران تحولآفرین و مؤثر در تحقق تمدن نوین اسلامی از دل همین مدارس برخیزند.