Print
Zoom In
Zoom Out

رئیس حوزه های علمیه خواهران کشور:

آموزه‌های دینی را با توجه به تغییر افکار نسل جدید به جوانان آموزش دهیم

شناسه مطلب: 13801
زمان انتشار: پنجشنبه 26 آبان 1401 ساعت 01:08

حجةالاسلام والمسلمین فاضل گفت: بحث تعلیم و تربیت در ادیان و فرهنگ های مختلف به خصوص در دین مبین اسلام نقش بی بدیل و موثری دارد، هر چند تفکرات مختلف است اما اینکه نتیجه تعلیم و تربیت باید انسان مطلوب باشد، حرفی نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها،حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی فاضل، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران، در چهاردهمین جلسه هم‌اندیشی ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش که امروز ۲۵ آبان ماه، با حضور مدیران حوزه‌های علمیه، مدیرکل‌ها و معاونان پرورشی آموزش و پرورش استان‌ها در سالن جلسات‌ هتل نماز مشهد برگزار شد، با بیان اینکه تعلیم و تربیت در تمامی ادیان و فرهنگ‌های مختلف نقش بسزا و بی‌بدیلی دارد، اظهار کرد: دین اسلام از جمله ادیانی است که در حوزه تربیت تلاش کرده است، نتیجه و ثمره آن حضور عنصری برجسته همچون پیامبر مکرم اسلام(ص) است. باید برای تعلیم و تربیت نسل جوان از آموزه‌های دینی با توجه به تغییرات دیدگاهی استفاده کرد. امروزه ضرورت توجه به نسل جدید به ویژه دختران از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با تاکید بر عدم شناخت ما از نسل جدید و ایجاد شکاف اعتقادی و عدم ارتباط با جوانان و نوجوانان، بیان کرد: این امر باعث شده نتوانیم با نسل جدید ارتباط موثر بگیریم. بنابر آمارها نیمی از پذیرفته‌شدگان دانشگاه‌ها را دختران تشکیل می‌دهند از این رو اشتغال برای نسل جدید یک دغدغه جدی است. پس انتخاب رشته برای آینده جوانان بسیار حائز اهمیت است. بسیاری از مواردی که امروز کانون خانواده‌ها را برهم زده و پیری نسل را به وجود آورده همین دغدغه‌هاست.

فاضل تاکید کرد: نسل گذشته در وفاداری به ابعاد و اهداف دینی و شئونات آن پای‌بند است اما نسل جدید با این شاکله خیلی آشنا نیست. ضرورت دارد تحولات و تغییرات اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان با علم روز و با توجه به تغییر افکار نسل جدید آموزه‌های دینی را به نوجوانان و جوانان آموزش داد.

تبیین آیات قرآن در تربیت انسان‌های دینی تاثیرگذار است

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) معلمی کرد تا بتواند انسان‌های مطلوب، متناسب با دیدگاه دینی اسلام را معرفی کند. همانطور که پیامبر(ص) فرمودند این قرآن نیاز به مفسر رسمی دارد و اگر آیاتی که با همین مضمون نازل شده است را به درستی تبیین کرد،  می‌توان در ارتقای انسان‌ها با هدف و رویکردهای دینی نتیجه مطلوب را دید.

وی مطرح کرد: کسانی که در عرصه تعلیم و تربیت اشتغال دارند باید به آموزه‌های قرآن و آنچه در این کتاب آسمانی برآن تاکید شده بیشتر تکیه کنند. در ابتدای انقلاب اسلامی با حمایت‌های امام راحل و در مراحل بعدی حمایت مقام معظم رهبری فرصت جدیدی برای حوزه‌های علمیه ایجاد شد تا در تعلیم و تربیت به عنوان نهاد دینی و پایگاهی برای تعلیم و تربیت انسان‌ها نقش‌آفرینی کنند و تلاش کردند تا با آموزش‌های دینی افراد را به یک بلوغ دینی کامل برسانند، اما با گذشت زمان در مراحلی رقبایی برای این نهاد دینی ایجاد شد یا اینکه ایجاد کردند البته ما در جایگاهی نیستیم که در این خصوص بحث کنیم.

فاضل با اشاره به اهداف دشمن در نابودی نظام اسلامی تصریح کرد: دشمن با تمام توان در برهه کنونی وارد عرصه شده و با تمام تلاش سعی در نابودی نظام دارد اگر در برابر فتنه‌های دشمنان گام برنداریم موفق نخواهیم بود. ما باید با یک هم‌افزایی مطلوب برای پیروز شدن گام برداریم. برای دست یافتن به موفقیت در آموزه‌های دینی، عنصرهای آینده‌نگری مانند خانواده، تعلیم و تربیت، آموزش و.... را بیشتر مورد توجه قرار دهیم. امروزه با وجود اینکه در زمانی زندگی می‌کنیم که روز به روز در حال پیشرفت است اما ما عقب مانده‌ایم. نمی‌شود در زمانی زندگی کنیم اما طرز فکرمان را توسعه ندهیم.

پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب به مناسبت سال ۱۴۰۳

گزارش تصویری آیین ترتیل‌خوانی دانش آموزان در حرم حضرت معصومه(س)

گزارشی از افتتاح رشته تخصصی تبلیغ کودک و نوجوان در اهواز

معاونین پرورشی مدارس همدان با فضای حوزه علمیه آشنا شدند

آیت‌الله اعرافی:

شاهد یک انقلاب فرهنگی در مدارس طرح امین هستیم

در استقبال از میهمانان خداوند

بركات روزه ماه رمضان/ خدا وند ميزبان روزه‌داران

جشن تکلیف دانش‌آموزان کلاس هشتمی مدرسه آزیتا افشارنژاد بیرجند

همایش تخصصی روحانیون و طلاب شاغل در آموزش و پرورش برگزار شد

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی تاکید کرد:

چه کمالی است که در نماز نیست ...

نشست کمیسیون معین ستاد همکاریها با حضور اعضا برگزار شد

برگزاری دوره طرح جامع روانشناسی مربیان طرح امین خواهر در کرمانشاه +عکس

با همکاری ستاد همکاریها

نشست های میدانی پاسخ به سوالات دینی دانش آموزان برگزار شد

با مشارکت ستاد همکاریها،

سلسله نشست های علمی "رابطه پدر_دختری در آیینه علم و دین" برگزار می شود

۵ اثر تبلیغی مرتبط با دانش آموزان رونمایی شد

آیت الله اعرافی:

در همه امور، اولویت تمام کشور باید کمک به نهاد تعلیم و تربیت باشد