Print
Zoom In
Zoom Out

ابتکارجالب کمیته همکاری های تهران

دسترسی رایگان به کتاب آشنایی با رشته علوم و معارف اسلامی

شناسه مطلب: 12221
زمان انتشار: سه شنبه 09 دی 1399 ساعت 08:50

درهدایت تحصیلی تلاش می شود که هر دانش آموز بر اساس توانایی، استعداد، ویژگی های شخصیتی، تفاوتهای فردی، ارزش ها و برخی ملاک های دیگر انتخاب رشته کند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، امروزه در نظام آموزشی کشور بیش از یکصد هزار دانش آموز در اولویت های اول تا ششم متقاضی انتخاب رشته علوم و معارف اسلامی هستند در حالی که ظرفیت موجود حدود شش هزار نفر است و بقیه علاقمندان علی رغم ،استعداد و نبوغ در این رشته به سایر رشته ها هدایت می شوند و یکی از دلایل عدم تحقق توازن رشته ای توسعه یا دسترسی نامتوازن رشته های تحصیلی است.  

بر این اساس کمیته همکاری های حوزه و آموزش و پرورش شهر تهران در راستای ماموریت خود در توسعه مدارس علوم و معارف اسلامی با همکاری اداره مشاوره و هدایت تحصیلی معاونت پرورشی و فرهنگی شهر تهران، رشته علوم و معارف اسلامی و شرایط ورود و چگونگی ادامه تحصیل فارغ التحصیلان این رشته را در دانشگاه و حوزه های علمیه در سطحی گسترده برای مشاوران محترم مدارس متوسطه در قالب یک کتاب به قلم دڪتر احمد قماشچے تبیین نمود تا در هدایت تحصیلی دانش آموزان مستعد و علاقمند به این رشته، اطلاعات بیشتری داشته باشند.

هدایت تحصیلی یکی از موضوعات مهم در نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور و یکی از اتفاقات مهم در زندگی هر دانش آموزاست که اغلب پایه گذار رشته شغلی فرد در آینده نیز خواهد بود. نظام تعلیم و تربیت وظیفه دارد تا  طرح ریزی زندگی تحصیلی و شغلی دانش آموزان را  فراهم کند و دانش آموز باید به ویژگی ها و توانمندی هایی دست پیدا کند تا بتواند از عهده تامین نیاز های خود  و جامعه اش بر آید و از این جهت است که برنامه هدایت تحصیلی برای نظام تعلیم و تربیت جایگاهی بسیار ویژه و مهم دارد. 

 درهدایت تحصیلی تلاش می شود که هر دانش آموز بر اساس توانایی، استعداد، ویژگی های شخصیتی، تفاوتهای فردی، ارزش ها و برخی ملاک های دیگر انتخاب رشته کند. باید دانش آموزان در پایان دوره تحصیلی متوسطه اول به سطحی از شناخت و تمایز یافتگی برسند تا بتوانند دست به یک انتخاب آگاهانه و آزادانه بزنند.

 دانش آموز باید بتواند در پایان دوره تحصیلی متوسطه اول با کمک و مشورت  مشاور، معلمان مدرسه، والدین و با توجه به شناختی که از توانایی ها و استعداد خود پیدا می کند یک رشته منطبق با توانایی ها و ویژگی های خود را انتخاب کند. 

مشاوران  مدارس به دلیل گذراندن آموزش های تخصص و اشراف بیشتری که نسبت به موضوع هدایت تحصیلی دارند و با توجه به اینکه در طول مدت تحصیل در کنار دانش آموزان هستند با استعداد و توانایی، ویژگی های شخصیتی، ارزش های فردی و میل و رغبت دانش آموزان  آشنایی بیشتر دارند، می توانند آنها را بهتر راهنمایی کنند. 

* از سه بخش کتاب آشنایی با رشته علوم و معارف اسلامی 

بخش اول به معرفی رشته، تاریخچه مدارس معارف، عناوین دروس، اهداف و امتیازات آن، شرایط پذیرش، آمار و انواع مدارس علوم و معارف اسلامی، اسامی و نشانی مدارس معارف مناطق آموزشی سطح تهران پرداخته است. 

بخش دوم با ذکر عناوین برخی از دانشگاه های مرتبط با رشته علوم و معارف اسلامی، رشته های زیرگروه های انسانی معرفی شده است، هم چنین با ذکر شرایط و ضوابط ادامه تحصیل فارغ التحصیلان این رشته در حوزه های علمیه به معرفی رشته های تحصیلی حوزه در سطوح تخصصی و برخی مدارس علمیه سطح تهران پرداخته است.

بخش سوم به بیان آینده شغلی و بازار کار برخی رشته های مرتبط با علوم و معارف اسلامی توجه شده است.

انتظار می رود مدیران و مشاوران گرانقدر مدارس متوسطه با توجه به ضرورت توسعه متوازن رشته های تحصیلی و تامین نیازهای مختلف جامعه، با استفاده شایسته از این کتاب گامی محکم تر و مطمئن تر در شناساندن رشته علوم و معارف اسلامی به دانش آموزان مستعد و علاقه مند برداشته و با راهنمایی دانش آموزان واجد شرایط به این رشته بتوانند برخی از نیازهای جامعه به پرورش مدیران و کارشناسان مذهبی و فرهنگی را تامین کنند.

مشاوران محترم مدارس متوسطه  دخترانه در هدایت تحصیلی و معرفی رشته های تحصیلی و شغلی به دانش آموزان دختر قطعا به نقش و رسالت همسری، مادری، مدیریت خانواده و تربیت نسل آینده توسط آنان نگاه ویژه ای خواهند داشت.

کمیته همکاری های حوزه و آموزش و پرورش شهر تهران

برای دریافت فایل رایگان کتاب کلیک کنید

 https://reshtemaaref.com/آشنایی-با-رشته-علوم-و-معارف-اسلامی




آیت الله کعبی؛

آموزش و پرورش زیر ساخت پیشرفت، جامعه پردازی و تمدن سازی است

به مناسبت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع

تخریب بقیع داغ جانسوزی که فراموش نمی شود / شفاعت پیامبرنصیب دشمنان اهل بیت نخواهد شد

با حضور وزیر آموزش و پرورش:

«کتاب منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش» رونمایی شد

به نمایندگی از وزیر آموزش و پرورش

حجت الاسلام نیکزاد با خانواده شهید زارعی در بندرعباس دیدار کرد

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان

تربیت نسل مومن و انقلابی در گرو همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش است

مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان خبر داد

ایجاد مدارس وابسته به حوزه علمیه در هرمزگان از ابتدای مهرماه

نشست شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش استان هرمزگان به روایت تصویر

دکتر نیکزاد:

حوزه علمیه در عرصه های گوناگون سند تحول نقش آفرین است

نشست شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش استان هرمزگان برگزار شد

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان

ارتباط خانواده‌ها با آموزش و پرورش بیش از گذشه باشد

شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش زنجان برگزار شد

دانش آموزان را براساس دستورات قرآن تربیت کنیم

در سال گذشته؛

۱۵ هزار دانش آموز همدانی با مضرات مواد مخدر آشنا شدند

نگاه خوب رسانه ها به اخبار تربیتی

شماره (۷۴) بولتن خبری ستاد همکاریها در آیینه رسانه ها منتشر شد

با حکم دبیر ستاد:

دکتر ریحانی، سرپرست «مطالعات و راهبری» ستاد همکاری حوزه و آموزش و پرورش شد