امروز : 1399/04/25
2020-07-15
شناسه خبر : 11830
تاریخ انتشار : 1399/02/27 10:06
شاهکار حضرت امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام در پاسخ به یک سئوال تکراری

علم بهتر است یا ثروت ؟

شاهکار حضرت امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام در پاسخ به یک سئوال تکراری

پیامبر اکرم صل الله علیه و آله میفرماید؛ اگر فضائل علی علیه السلام را بگویید ، گناهان زبانت پاک میشود ، اگر بشنوی گناهان گوش و اگر از روی نوشته بخوانی گناهان چشم پاک میشود.

پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، ضمن تسلیت سالروز شهادت جانسوز امام عارفان ،عابدان و عالمان حضرت مولی الموحدین امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیه السلام، پاسخ های بی نظیر آن امام همام به سئوال علم بهتر است یا ثروت ؟ را در آستانه ورود به سومین شب از لیلی پرخیر و برکت قدر که یکی از اعمال موکد آن مباحث علمی است منتشر می کند. 

جمعیت زیادی دور حضرت علی (علیه السلام) حلقه زده بودند ..

*مرد اول ؛

یا علی ! سؤالی دارم . علم بهتر است یا ثروت؟

حضرت علی(علیه السلام) در پاسخ گفت: علم بهتر است ؛ زیرا علم میراث انبیاست و مال و ثروت میراث قارون و فرعون و هامان و شداد.

*مرد دوم ؛

اباالحسن! سؤالی دارم، می‌توانم بپرسم؟

*علم بهتر است یا ثروت ؟

حضرت علی علیه السلام فرمود: علم بهتر است؛زیرا علم تو را حفظ می‌کند، ولی مال و ثروت را تو مجبوری حفظ کنی . نفر دوم که از پاسخ سؤالش قانع شده بود، همان‌‌جا که ایستاده بود نشست.

*در همین حال سومین نفر وارد شد، یاعلی علم بهتراست یا ثروت?

امام در پاسخ فرمود:علم بهتر است ؛ زیرا برای شخص عالم دوستان بسیاری است ، ولی برای ثروتمند دشمنان بسیار !

*نفر چهارم  یا علی ! علم بهتر است یا ثروت؟

حضرت علی علیه السلام در پاسخ به آن مرد فرمودند: علم بهتر است ؛ زیرا اگر از مال انفاق کنی کم می‌شود ؛ ولی اگر از علم انفاق کنی و آن را به دیگران بیاموزی بر آن افزوده می‌شود.

*نوبت پنجمین نفر بود.یا علی علم بهتر است یا ثروت؟

حضرت‌ علی علیه السلام در پاسخ به او فرمودند :علم بهتر است ؛ زیرا مردم شخص پولدار و ثروتمند را بخیل می‌دانند، ولی از عالم و دانشمند به بزرگی و عظمت یاد می‌کنند.

*نفرششم

یا علی ! علم بهتر است یا ثروت؟

امام نگاهی به جمعیت کرد و گفت: علم بهتر است؛ زیرا ممکن است مال را دزد ببرد، اما ترس و وحشتی از دستبرد به علم وجود ندارد. مرد ساکت شد.

*نگاه متعجب مردم گاهی به حضرت‌ علی و گاهی به تازه‌ واردها دوخته می‌شد..در همین هنگام هفتمین نفر

– یا ابالحسن ! علم بهتر است یا ثروت ؟

امام فرمودند :علم بهتر است ؛ زیرا مال به مرور زمان کهنه می‌شود، اما علم هرچه زمان بر آن بگذرد، پوسیده نخواهد شد.

*در همین هنگام هشتمین نفر وارد شد و سؤال دوستانش را پرسید 

امام در پاسخ فرمود: علم بهتر است ؛ برای اینکه مال و ثروت فقط تا هنگام مرگ با صاحبش می‌ماند ، ولی علم، هم در این دنیا و هم پس از مرگ همراه انسان است .

همه از پاسخ‌‌های امام شگفت‌ زده شده بودند که، 

 *نهمین نفر هم وارد مسجد شد و در میان بهت و حیرت مردم پرسید:

یا علی ! علم بهتر است یا ثروت ؟

امام فرمود : علم بهتر است ؛ زیرا مال و ثروت انسان را سنگدل می‌کند ، اما علم موجب نورانی شدن قلب انسان می‌شود .

*نفر دهم

– یا ابالحسن ! علم بهتر است یا ثروت ؟

علم بهتر است ؛ زیرا ثروتمندان تکبر دارند ، تا آنجا که گاه ادعای خدایی می‌کنند ، اما صاحبان علم همواره فروتن و متواضع‌ اند . فریاد هیاهو و شادی و تحسین مردم مجلس را پر کرده بود.

سؤال کنندگان ، آرام و بی‌صدا از میان جمعیت برخاستند.هنگامی‌که آنان مسجد را ترک می‌کردند ، صدای امام را شنیدند که می‌گفت: اگر تمام مردم دنیا همین یک سؤال را از من می‌پرسیدند، به هر کدام پاسخ متفاوتی می‌دادم . 

منبع ؛کشکول بحرانی، ج۱، ص۲۷. 

به نقل از امام علی‌بن‌ابی‌طالب، ص۱۴۲.

الحمد لله الذی اجعلنا من المتمسکین بولاية مولانا امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام و الائمة المعصومين علیهم السلام


حوزه علمیه بر اساس سند تحول بنیادین نقش خود را ایفا می‌کند

پیوند آموزش و پرورش با حوزه و مسجد یک ضرورت است

دریافت فایل گزارش عملکرد سال تحصیلی 99 - 98

سند تحول بنیادین در راس فعالیت های آموزش و پرورش است

فراخوان دریافت دو فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات اعتبارسنجی حدیث

حجت الاسلام و المسلمین محمدیان «عضو شورای هماهنگی علمی» سازمان پژوهش شد

استفاده از ظرفیت‌های حوزه‌علمیه درعرصه تعلیم و تربیت با سرعت و دقت پیگیری شود.

شرکت یکهزار فرهنگی و دانش آموز در پویش استانی زیباترین قرائت صلوات خاصه امام رضا(ع)

نقش حیاتی آموزش و پرورش در ارتقای فرهنگ جامعه انکار ناپذیر است

«امانی تهرانی» «دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش» شد

کمیته همکاریهای شهرستان رحیم آباد گیلان برگزار شد

از ظرفیت مبلغان امین در مدارس بیشتر استفاده شود/54مبلغ و مبلغه در مدارس قزوین فعالیت می کنند

نشست کمیته همکاریهای شهرستان نوبران برگزار شد

آمادگی ظرفیت شبکه شاد برای ترویج فرهنگ غدیر در دهه امامت و ولایت

آموزش‌ از طریقه شبکه شاد در ایام کرونایی اقدام ارزشمندی در راستای عدالت آموزشی است

شماره (30) بولتن خبری ستاد همکاریها در آیینه رسانه ها منتشر شد

نگاه تحولی حوزه علمیه برای استفاده ازظرفیت طلاب جوان در آموزش و پرورش مغتنم است

نشست کمیته همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش سمنان برگزار شد.

ضرورت حمایت بیشتر از مدارس معارف اسلامی استان مازندران

همکاری های آ.پ و حوزه علمیه پارسیان گسترش می یابد