به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها،عقیله روحانی، مسئول طرح امین خواهران خراسان رضوی، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، توضیحاتی جامع درباره عملکرد و اهداف طرح امین ارائه کرد و اظهار داشت: این طرح، یک برنامه تربیتی ـ فرهنگی است که با حضور طلاب و روحانیون در مدارس اجرا میشود، و هدف اصلی آن ارتقای سطح اخلاقی، فرهنگی و باورهای دینی دانشآموزان است.
باورهای دینی دانشآموزان را تقویت میکنیم
وی اضافه کرد: تلاش ما در این طرح بر این است تا باورهای دینی دانشآموزان را تقویت کنیم، ارزشهای اخلاقی اسلامی را در بین آنها ترویج دهیم و به سوالات و شبهاتی که ممکن است برایشان به وجود بیاید، پاسخ دهیم. بهطور ویژه، این طرح بر تربیت نسلی متعهد، مسئولیتپذیر و پایبند به ارزشهای دینی و اخلاقی تاکید دارد.
خانم روحانی در ادامه، مهمترین عوامل موفقیت طرح امین در استان خراسان رضوی را تشریح کرد و گفت: یکی از ویژگیهایی که باعث شده این طرح در استان خراسان رضوی به خوبی اجرا شود، همکاری و تعامل سازنده میان حوزههای علمیه خواهران و آموزشوپرورش است. علاوه بر این، جذب نیروهای توانمند که هم از نظر علمی و هم از نظر اخلاقی شایستگی داشته و توانایی ایجاد ارتباط مؤثر با دانشآموزان را دارند، نقش بسیار مهمی در موفقیت این برنامه ایفا کرده است.
وی افزود: ما برای اجرای بهتر این طرح، دورههای آموزشی ویژهای را برای طلاب برگزار کردهایم تا مهارتهای تبلیغی و دانش آنها ارتقاء پیدا کند. پس از آموزش، فرآیند نظارت و ارزیابی مستمر آنها در مدارس انجام میشود. این ارزیابیها به ما کمک میکند تا نقاط ضعف و قوت مبلغان را شناسایی کنیم و از طریق دورههای تکمیلی و رفع نواقص، کیفیت فعالیت آنها را ارتقاء دهیم. همچنین حمایت و پشتیبانی، اعم از حمایت معنوی و مادی و ارائه تسهیلات لازم برای انجام وظایف، بخش کلیدی دیگری از اقدامات ما در اجرای بهتر این طرح بوده است.
معیارهای جذب نیرو در طرح امین
مسئول طرح امین مدارس خراسان رضوی در خصوص معیارهای جذب نیروهای طرح امین، گفت: برای جذب طلبه خواهر در این طرح، معیارهای متعددی در نظر گرفته شده است که از جمله آنها، پایبندی عملی به مبانی اسلام و انقلاب، تعهد به ارزشهای دینی و اخلاقی، برخورداری از سطح علمی مناسب، تسلط به معارف اسلامی و توانایی پاسخگویی به سوالات دانشآموزان است. همچنین توانایی برقراری ارتباط مؤثر با دانشآموزان اهمیت بسیار بالایی دارد. یک طلبه خواهر باید بتواند به بهترین شکل ممکن با مخاطبان خود ارتباط برقرار کند، زیرا وقتی ارتباط مؤثر شکل بگیرد، جذب دانشآموزان و تاثیرگذاری نیز راحتتر خواهد بود.
وی ادامه داد: علاوه بر این، داشتن انگیزه و علاقه به فعالیت تبلیغی و تمایل به خدمت در عرصه تعلیم و تربیت جزء معیارهای اصلی ماست. کسی که از نظر انگیزشی هدفمند نباشد، نمیتواند در تحقق اهداف این طرح موفق باشد. داشتن اخلاق نیکو و رفتار مناسب نیز بسیار مهم است. از سوی دیگر، نیروها باید از مجوز معتبر از مراکز رسمی برخوردار باشند تا بتوانند در این طرح فعالیت کنند.

خانم روحانی در ادامه پیرامون فرآیند ارزیابی نیروها، توضیح داد: بعد از جذب نیروها، بررسی مدرک تحصیلی و سوابق علمی آنها از اقدامات اولیهای است که انجام میدهیم. نیروهای جذبشده باید حداقل سطح دو حوزه علمیه را داشته باشند و هرگونه سابقه علمی مرتبط نیز امتیاز ویژهای محسوب میشود. پس از این، مصاحبهای با حضور کارشناسان تربیتی و اساتید حوزه انجام میشود تا سطح علمی، توان دینی و مهارت ارتباطی آنها به دقت سنجیده شود. همچنین آزمونهای کتبی و شفاهی جهت ارزیابی دانش و اطلاعات دینی افراد برگزار میشود. یک بخش دیگر این فرآیند، ارائه طرح درس از سوی داوطلبان است تا توانایی آنها در تدریس و ارائه مطالب به دانشآموزان ارزیابی شود.
نقش خواهران طلبه در مدارس
وی درباره نقش خواهران طلبه در مدارس تاکید کرد: نقش خواهران طلبه در مدارس بسیار مهم و کلیدی است. این نیروها به طور مستقیم در برگزاری کلاسهای آموزشی معارف اسلامی نقش دارند؛ که این کلاسها ممکن است به صورت فوقبرنامه یا در قالب برنامههای درسی اجرا شود. همچنین برگزاری مراسمهای مذهبی مثل جشنها، سوگواریها و مناسبتهای ملی و دینی برعهده آنهاست. خواهران طلبه باید به سوالات و شبهات دانشآموزان پاسخ دهند و ضمن ارائه استدلالهای قوی، به برطرف کردن نگرانیهای فکری آنها کمک کنند.
روحانی با اشاره به اهمیت مشاوره دینی و اخلاقی اظهار داشت: ارائه مشاوره دینی و اخلاقی به دانشآموزان یکی دیگر از کارهایی است که این نیروها انجام میدهند، دانشآموزان در این زمینهها به راهنماییهای مناسبی نیاز دارند و این افراد باید بتوانند نیازهای آنها را به خوبی پاسخ دهند.
وی ادامه داد: ترویج فرهنگ عفاف و حجاب از طریق برنامههای آموزشی و ایجاد نمایشگاههایی مرتبط با موضوعات مذهبی مانند پوشش اسلامی و رفتار اخلاقی نیز از دیگر فعالیتهای خواهران طلبه در مدارس است. همچنین این افراد قادر هستند استعدادهای دانشآموزان را شناسایی کنند و به کشف و تقویت این ظرفیتهای خاص کمک کنند.
دستاوردهای فرهنگی طرح امین
روحانی درباره دستاوردهای فرهنگی طرح امین، افزود: یکی از مهمترین نتایج این طرح، افزایش آگاهی دینی دانشآموزان است. حضور نیروهای طرح امین در مدارس موجب میشود دانشآموزان اطلاعات دینی خود را افزایش دهند. همچنین تقویت باورهای دینی و اخلاقی دانشآموزان از دیگر اهداف ماست که با نهادینه شدن تعهد به ارزشهای اسلامی، منجر به افزایش ایمان در بین آنها میشود.
وی کاهش آسیبهای اجتماعی را، از پیامدهای مهم این طرح برشمرد و افزود: با ایجاد فضای معنوی در مدارس و ترویج فرهنگ دینی و اخلاقی، رفتارهای ناهنجار و مشکلات اجتماعی به میزان قابلتوجهی کاهش مییابد. در نهایت، الگوسازی یکی دیگر از اهداف ماست که با معرفی الگوهای مناسب، تاثیرات مثبتی بر دانشآموزان میگذارد.
مسئول طرح امین خراسان رضوی درباره دورههای آموزشی مبلغان توضیح داد: برای توانمندسازی مبلغان، دورههای آموزشی مختلفی برگزار کردهایم. این دورهها شامل معارف قرآن، اخلاق، حدیث، روشهای تبلیغ و سخنرانی، آموزش فنون کلاسداری، مشاوره و ارتباط با مخاطب و آشنایی با مسائل روز جامعه است. همچنین حضور عملی در مدارس تحت نظارت اساتید مجرب و کارگاههای سواد رسانهای نیز از بخشهای آموزشی این طرح است.
برنامههای توسعه طرح امین
روحانی پیرامون برنامههای توسعهای طرح امین، گفت: برنامههای ما شامل افزایش تعداد مدارس تحت پوشش، جذب بیشتر طلاب خواهر، ارائه محتوای آموزشی متنوع و جذاب، بهرهگیری از فناوریهای نوین در تبلیغ دینی و گسترش همکاری با نهادهای مرتبط همچون وزارت آموزشوپرورش، سازمان تبلیغات اسلامی و بسیج است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در سال گذشته، تعداد نیروهای ما در استان ۴۲۴ نفر بوده و امسال ۲۵۰ نیرو جدید اضافه کردهایم که آموزشهای لازم به آنها داده شده است. همچنین تولید محتوا برای نیروهای طرح از طریق کانالهای اختصاصی انجام میشود و برگزاری مراسمهای مذهبی، نمایشگاههای فرهنگی، مسابقات دانشآموزی، جلسات پرسش و پاسخ و تنظیم گزارشهای ماهانه از عملکرد مدارس از دیگر اقدامات ما بوده است.