Print
Zoom In
Zoom Out

به بهانه سالروز وفات بانوی بهشت

دختران با قلب توحیدی می توانند نمایندگان انبیاء و اولیاء الهی باشند

شناسه مطلب: 24481
زمان انتشار: شنبه 06 آبان 1402 ساعت 15:30

حجت الاسلام و المسلمین درودی، پژوهشگر تعلیم و تربیت در سالروز وفات شهادت گونه حضرت معصومه «سلام الله علیها» گفت:دومین نشان تربیتی "فداها ابوها" در جهان اسلام به حضرت معصومه (س)اعطا شده است.

به گزارش اداره اطلاع رسانیستاد همکاریها  ،حجت الاسلام والمسلمین «حسین درودی» پژوهشگر عرصه تعلیم و تربیت و مدرس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و بیانیه گام دوم در گفت و گویی  مقام و موقعیت تربیتیحضرت معصومه (س)  را تشریح کرده است. 

حضرت معصومه (س) از نظر مقام و موقعیت تربیتی دارای چه جایگاهی بودند؟

بشارت مقام و موقعیت تربیتی و برگزیدگی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در قبل و بعد از تولد حضرتش؛ توسط امامانی مانند امام صادق و امام کاظم و امام رضا و امام جواد علیهم السلام به گونه ای بوده است که به کثیری از شبهات دین شناختی و انسان شناسی پاسخگو بوده است؛ چراکه حضرت معصومه با تشرف به مقام دومین نشان تربیتی (فداها ابوها) بعد از حضرت زهرای اطهرسلام الله علیها؛ مرکزی را در قم سکانداری می کنند که بیش از صد کشور جهان بر سر سفره اندیشه ورزی و علم اندوزی رشته های متنوع علوم اسلامی و انسانی دل و جان خود را آرامش و آرایش فطری می دهند؛ البته این برکات نورانی و آسمانی تراوشاتی از مدینه النبی و نجف اشرف است که بستر آن در قم مقدسه در اراده الهی واقع گردیده است که بعد از هزار و اندی سال هیچ مرقدی به اندازه "عش آل محمد" در قم آوازه بین المللی در نشر معارف اسلامی و انسانی تا این اندازه نداشته است.  

اشک شوق پدران برای تربیت دختران

در تاریخ اسلام دو بانو به نشان تربیتی (فداها ابوها) مشرف شده اند که حضرت معصومه بعد گذراندن مراحل تربیتی در خانواده وحی و با سبک زندگی طیبه بعد از حضرت فاطمه الزهرا سلام علیها به این مقام مشرف گردیدند که توانستند اشک شوق انسان کامل را به رخ خورشید بکشانند و عظمت و عزت اسلام در حقوق بانوان و محبت خداوند مهربان به خلق خویش را برای بشریت تدریس کنند.

"در زمان حیات مبارک امام موسی بن جعفر(علیه السلام) پدر گرامی حضرت معصومه سلام الله علیها جمعی از علاقمندان و یاران حضرت که در بیرون از مدینه زندگی می کردند برای زیارت و عرض ادب و طرح سوالات خود به مدینه می آیند و به خانه حضرت مشرف می شوند. در را که می زنند حضرت معصومه(سلام الله علیها) پشت در می آیند و به آن شیعیان می گویند و خبر می دهند که پدر در خانه نیست. آن شیعیان عرض می کنند ما از بیرون مدینه برای زیارت امام (علیه السلام) و طرح سوال خدمت شان رسیده ایم. این جاست که حضرت معصومه (سلام الله علیها) می گویند من سوالات را ببینیم و بعد هم می فرماید فردا بیایید و جواب سوالات را بگیرید. آن ها یک شب در مدینه سر می کنند و فردا می آیند در خانه امام در حالی که هنوز امام به خانه برنگشته بودند اما پاسخ سوالات از سوی حضرت معصومه (سلام الله علیها) داده می شود. آن ها جواب سؤالات را می گیرند و در راه رفتن به سمت خانه هایشان امام موسی کاظم(علیه السلام) را در راه زیارت می کنند و قاعدتا از دیدار امام خوشحال می شوند. آن وقت ماجرا را برای امام بازگو می کنند، امام سوالات را به همراه پاسخ آن ها می گیرند و مطالعه می کنند و می بینند که حضرت معصومه(سلام الله علیها) تا چه اندازه زیبا و دقیق جواب سوالات را داده اند. آن وقت است که چشمان امام پر از اشک می شود و سه بار پشت سر هم تکرار می کنند: فداها ابوها فداها ابوها فداها ابوها. یعنی همان جمله ای که حضرت پیامبر (صلی الله علیه و آله) در حق حضرت فاطمه (سلام الله علیها) فرموده بودند" محمد محمدی اشتهاردی، حضرت معصومه فاطمه دوم، ص ۱۳۳ 

چرا تربیت دارای اهمیت بوده و بر آموزش اولویت دارد؟

شاید این مهم کمتر واکاوی شده است که در مدارس و دانشگاهها و نیز مراکز فرهنگی بعضا تفاوتی میان آموزش و تربیت منظور نمی گردد در حالی که آموزش با فرآیند شکل سازی های ذهن آدمی مرتبط است و لکن تربیت با جاذبه های ماندگار قلب انسان مربوط می شود و نکته زیر بنایی این موضوع عبارت از اینکه آموزش انسان با حیوانات مشترک است بر خلاف قلب آنها چراکه تربیت قلب حیوان برای آدمی ممکن نیست به سبب آنکه از نعمت اختیار برخوردار نمی باشد؛ بدین سبب نعمت اختیار و وسعت قلب آدمی موقعیت و مقام ایشان را هویدا و اعلان می کند که قلب ایشان قادر است خداوندی که نهایت بردار نیست را در قلب خویش میمهان کند؛ با استدلال مذکور نیاز است انسان با تربیت معصومین علیهم السلام به جایگاه خلیفه اللهی خویش صعود کرده و در نهایت ار فرشتگان برتر می گردد؛ از همین رو تربیت نفس آدمی با جان تربیت شده انبیاء و اولیاء الهی ممکن می گردد زیرا سرای قلب آنان از رجس شرک و شیطان پاکیزه می باشد و بدین سبب است که نورافشانی فطرت الهی و برگزیدگی آنها از سوی خداوند متعال با مانعی مواجه نمی گردد؛ اما چرایی اعطای دومین نشان تربیتی فداها ابوها به حضرت معصومه سلام الله علیها به دلیل تربیت و پذیرش قلبی حضرتش و امضای امام معصوم علیه السلام می باشد بدین جهت از زمان حیات حضرت و هم اکنون مرقد مطهر ایشان با دومین نشان تربیتی فداها ابوها در جهان اسلام هزاران نفوس از بلاد مختلف در محضر مبارکشان تربیت شده اند که آوازه آنها به شرق و غرب عالم به گونه ایی واصل شده است که هر ساله بسیاری از مشتاقان را به سرزمین ایران اسلامی جهت بهرمندی از تربیت امامان معصوم گسیل می دارد.

نشان های تربیتی با نشان های آموزشی چه تفاوتی باهم دارند؟

در تمام دانشگاهها و مراکز فرهنگی جهان جهت اعلام درجه و سطح علمی دانشجویان خود نشانی را طراحی کرده اند که در صورت گذراندن مراحل موفقیت آن نشان ودرجه را دریافت میکنند و لکن این نشان ها فقط آموزش ذهنی مشارکت کنندگان را در بر دارد  تا با مهارت دست یافته از امکانات بیشتر و برتری برخوردار شوند و لکن چون از تربیت آنان غفلت می گردد به موارد زیادی بر می خوریم که مهارت آنها سبب محرومیت و ممنوعیت هایی برای آنان گردیده است؛ از همین رو جهت تبیین علت هم پوشان بودن آموزش و تربیت در انسان نیاز است به زیبایی های تربیتی در زندگی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها  بپردازیم.

بانوان چگونه می توانند از جایگاه تربیتی حضرت معصومعه سلام الله علیها  الگو بگیرند؟ پیام های تربیتی حضرت معصومه سلام الله علیها را بیان بفرمایید؟

قلب کریمه اهل بیت علیها السلام توسط پدر بزرگوارش علیه السلام به گونه ایی شأن و مقام یافته است که بعد از پاسخ به سوالات ارسالی و صحت سنجی آن که توسط امام معصوم علیه السلام صورت می پذیرد اشک را در دیدگان انسان کامل جاری می سازد که آن اشک شوق در دیدگان امام معصوم علیه السلام مقام والاتر از فرشتگان را پیام می دهد که بانوان تربیت شده در مکتب وحی می تواند به این جایگاه ملکوتی واصل گردنند که فرشتگان شاگردان آنان باشند و این مقام و موقعیت صلاحیت تربیت قلب آدمی را دارا می باشد؛ از همین دختران در پشت نیمکت های مدارس و دانشگاهها اگر از این جایگاه برتر شدن از ملائکه را در ذائقه خود ذوق کنند تحت هیچ شرایطی سبک زندگی غربی و پلشتی های آن را پذیرش نخواهند کرد.

حضرت معصومه سلام الله علیها و درمانگری قلوب

 حضرت معصومه سلام الله علیها به سبب جواز و کمال تأیید شده از سوی خداوند تبارک و تعالی توسط انسان کامل که برای مشتاقان و محتاجان یک آرزوی بی بدیل است؛ برای نسل جوان و عصر رسانه چه پیام های تربیتی را برای نفوس آدمی به ویژه بانوان دارند؟ در حال حاضر ضرورت دارد پیام های تربیتی حضرت معصومه سلام الله علیها که بدون شک نیاز به تدریس برای دانش آموزان و دانشگاهیان و همه آزاد اندیشان اندیشه ساز جهان دارد بصورت خلاصه بیان گردد.

۱-  انسان تربیت شده در جامعه بشری جنسیت بردار نیست.

۲- حقوق بانوان در اسلام ناب؛ قابل قیاس با هیچ مکتب و مذهبی در جهان نمی باشد.

۳- دختران تربیت شده محروم از ازدواج که به ظلم و ستم شرایط ازدواج برایشان فراهم نمی باشد؛ قادرند با خدمت مؤمنانه به پدر و اعضای خانواده برکات ازدواج خود را بیشتر جبران کنند.

۴- دختران تربیت شده چون مزاحمت شیطان و شهوت ندارند؛ همیشه در آموزش رتبه های برتر را تصاحب می کنند.

۵- در تربیت توحیدی؛ خانواده طیبه با تربیت قلبی زنان تشکیل می گردد.

۶- دختران تربیت شده همیشه معلم محبت و مهرورزی در کانون خانواده می باشند.

۷- دختران می توانند با تربیت قلبی خود در مکتب از آفات انواع افسردگی ها در امان باشند.

۸- دختران شکست خورده در زندگی با قلب تربیت شده؛ از شکست ها به شهدهای الهی و پیروزی های ماندگار نائل می گردنند.

۹- دختران با قلب توحیدی می توانند نمایندگان انبیاء و اولیاء الهی باشند.

۱۰- قلب دختران تربیت شده با آموزه های امامان معصوم علیهم السلام حمایت فرشتگان را در اختیار خود دارند.

۱۱- دخترانی که قلب آنان محل رفت و آمد فرشتگان است در فعالیت های سیاسی و اجتماعی همیشه جریان ساز به نفع بشریت بوده اند.

۱۲- دختران سلیم القلب تشکیل دهندگان ارکان اصلی خانواده و جامعه صالح و همچنین مقدمه سازان تمدن اسلامی خواهند بود.

به مناسبت شهادت رئیس مذهب:

تعلیم و تربیت به سبک امام‌ صادق علیه السلام

در محضر امام صادق علیه السلام

چهار درس زندگی از پیشوای ششم شیعیان

آیت‌الله اعرافی:

امروز ایران با تلاش معلمین و استادان به قطب علمی منطقه تبدیل شده است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از معلمان و فرهنگیان تبیین کردند:

سرفصل‌های آموزش و پرورش تراز انقلاب

آیت‌الله‌علم‌الهدی:

تربیت باید از سطح مدرسه آغاز شود

پیام تبریک آیت الله نورمفیدی به مناسبت روز معلم

صحرایی، در مراسم تجدید میثاق معلمان با آرمان‌های امام راحل؛

ما معلمان با امام راحل عهد می بندیم که پیام او و فرهنگ انقلاب را به نسل آینده منتقل کنیم

تصاویر/ آشنایی دانش آموزان بیجاری با مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار

نشست معرفی کتاب شش جلدی «معجزه تربیت» برگزار شد

گزارشی از هم اندیشی معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش با مسئولان دفتر تبلیغات

استاد حوزه علمیه قم:

آموزش و پرورش مهمترین و موثرترین سنگر تربیتی کشور است

نماینده ولی فقیه در کاشان؛

فضیلت های یک امت را در کارنامه معلم ثبت می‌کنند

جلسه کارگروه همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش اردکان برگزار شد + عکس

انسان‌سازی و ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی، رسالت مهم آموزش و پرورش است

استاد حوزه علمیه کردستان:

آموزش و پرورش به مقوله آموزش قرآن در مدارس توجه لازم را داشته باشد