Print
Zoom In
Zoom Out

زیارت نامه حضرت معصومه(س) و شاخص‌های حیات طیبه

شناسه مطلب: 24436
زمان انتشار: جمعه 21 اردیبهشت 1403 ساعت 09:28

کارشناس و پژوهشگر تعلیم و تربیت در یادداشتی به تببین و واکاوی زیارت نامه حضرت معصومه سلام الله علیها با محوریت شاخص های حیات طیبه پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، حجت الاسلام حسین درودی، محقق و پژوهشگر تعلیم و تربیت و مدرّس بیانیه گام دوم انقلاب در یادداشتی به سالروز ولادت حضرت معصومه (س) به قم یادداشتی با عنوان «زیارت نامه حضرت معصومه(س) و شاخص‌های حیات طیبه»پرداخته است:

بسم الله الرحمن الرحیم

به مناسبت سالروز ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها، نیاز است به معارف زیاتنامه تربیتی ایشان در موضوعات اصول دین و اصول تربیتی؛ به ویژه شادی و شادمانی ماندگار که درمانگر انواع افسردگی های رایج که در بسیاری از موارد آنها به خودکشی ختم می گردد و نیازهای ضروری جوامع امروز و مدارس و مراکز فرهنگی است بپردازیم.

زیارت‌نامه حضرت معصومه(سلام الله علیها) و شاخص‌های حیات طیبه

در فرازهای زیارت‌نامه حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) معارف اهل بیت(علیهم السلام) و عظمت آن مشهود و ملموس است و نیز مقام حیات طیبه که از انفاس قدسی آل الله پدید می آید از آرایش کلمات و جملات این زیارت نامه که با پشتوانه امام معصوم معتبر گردیده است متجلی می باشد که عرصه های هستی شناختی، انسان شناختی، معرفت شناختی، ارزش شناختی و دین شناختی در کتب درسی و متون آموزشی لازم است با این عرصه ها در زیاتنامه همآهنگ و همراه باشد.

اخلاق بین الادیانی در زیارتنامه حضرت معصومه(علیهم السلام)

در آغاز متن تربیتی زیارت کریمه اهل بیت علیهم السلام نخست به پیامبران اولوالعزم ادای احترام می‌کنیم زیرا آنان زمینه ساز دین اسلام شده‌اند. اَلـسَّلامُ عَـلی آدَمَ صَـفْوَةِ الله؛ سـلام بـر حـضـرت آدم بـرگزیده خـدا/ اَلسَّلامُ عَلی نوُح نَبِیِّ الله؛ سلام بر حضرت نوح پیامبر خدا/اَلسَّلامُ عَلی ا بْراهیمَ خَلیل الله؛ سلام بر حضرت ابراهیم دوست خدا/اَلسَّلامُ عَلی موُسی کَلیم الله؛ سلام بر حضرت موسی هم صحبت خدا/اَلسَّلامُ عَلی عیسی روُح الله؛ سلام بر حضرت عیسی روح الله در ادای احترام به پیامبران اوالعزم این زیارتنامه تربیتی؛ سبک اخلاق درمانگر یعنی احترام به پیشکسوتان و زحمات آنان و حفظ آثار گذشتگان که عامل وحدت و درمان ساز تکبر و تفرعن امروز جامعه بشری را شاهد هستیم؛ از همین رو جامعه فرهنگی کشور به عنوان سکانداران تعلیم و تربیت در شرایط فعلی باید شناخت قابل قبولی از انواع تربیت با توجه به حیثیت‌ یا شئون حیات آدمی داشته باشند که در مبانی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از آن به عنوان «ساحت های ۶ گانه» نام برده می‌شود که ساحت بنیادین آن تربیت اعتقادی و اخلاقی عبادی است. اگر نگاهی از این زاویه به زیارتنامه حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) داشته باشیم؛ شاهد اخلاق بین الادیانی معارف اهل بیت(علیهم السلام) برای رسیدن به قرب خداوند خالق هستی خواهیم بود که این معارف عمیق می تواند پاسخگوی عطش پرستش انسانها در هر دین و مذهبی باشد؛ سلام‌های پی در پی به انبیاء عظام این آموزش را به ما می‌دهد که مقدمه ابلاغ و ادای احترام و تقدیم سلام به پیامبر خاتم و اهل بیتشگرامش علیهم السلام، احترام و اهدای سلام به مقدسات و پیامبران قبل از ایشان است، سپس به بهترین برگزیده خداوند مهربان یعنی رسول اعظم صلی الله علیه و آله و در ادامه به جانشین و اهل بیت ایشان تقدیم سلام و ادای احترام می کنیم.

مأموریت و القاب های در زیارتنامه

پیامبران اوالعزم و نیز دوازده امام معصوم(علیهم السلام) در هر عصری دارای یک رسالت و مأموریت الهی بودند که در طول تاریخ به آنها ملقب شده‌اند از همین رو برای هر پیامبر و امامی لقبی را مشاهده می کنیم؛ برای مثال (اَلسَّلامُ عَلی موُسی کَلیم الله؛ سلام بر حضرت موسی هم صحبت خدا؛ السلام علی علی بن موسی الرضا) که شرح و شأن نزول این القاب را در تاریخ زندگی این معصومین به وضوح تشریح گردیده است.

علائم تمدن نوین در زیارتنامه کریمه اهل بیت

با تبیین جمعی و اجتماعی القاب و اوصاوف پیامبران اوالعزم و نیز امامان معصوم علیهم السلام و دیگر فرازهای آخرت مدار زیارتنامه حضرت معصومه به ویژه اشاره به امام دوازدهم عجل الله تعالی باورمندی در مربیان و متربیان مدارس به تمدن سازی نوین را بستر سازی کرده و امید به آینده را که از لوازم تمدن سازی است بشارت می دهد.

مقدمات حکومت عدل جهانی

در زیارتنامه بانوی با عظمت و کرامت و نماینده حضرت زهرای اطهر سلام الله علیهما می‌گوییم «السَّلامُ عَلَی الْوَصِیِّ مِنْ بَعْدِه؛ سلام بر وصی که بعد ازآن صلوات آمده است «اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی نُورِکَ وَ سِراجِکَ، وَ وَلِیِّ وَلِیِّکَ؛ وَ وَصِیِ وَصَیِکَ، وَحُجَتِکَ عَلی خَلقِکَ/بار خدایا صلوات بفرست بر نور و چراغ روشنگرت، و بر ولیّ ولیّت و بر وصیّ وصیّت، و حجّت خود بر بندگان خود» آیا می توان ادعا کرد که حامیان و متقاضیان حضرت مهدی صاحب الزمان عجل الله تعالی با این مبانی نظری در زیاتنامه با حضرت صاحب الامر ارتباط برقرار کرده و این چنین او را از خالق هستی مطالبه می کنند.

نشاط ماندگار در زیارتنامه حضرت معصومه سلام الله علیها

أَسْأَلُ اللهَ أَنْ یُرِیَنا فِیکُمُ السُّرُورَ وَالْفَرَجَ، وَأَنْ یَجْمَعَنا وِإِیَّاکُمْ فِی زُمْرَهِ جَدِّکُمْ مُحَمَّدٍ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ، وَأَنْ لَایَسْلُبَنا مَعْرِفَتَکُمْ إِنَّهُ وَلِیٌّ قَدِیرٌ، از خدا خواستارم که به ما درباره شما خوشحالی و گشایش بنمایاند و ما و شما را در گروه جدّتان محمّد (درود خدا بر او و خاندانش) گرد آورد و معرفت شما را از ما باز نگیرد، به راستی که او سرپرستی تواناست. این فراز زیارتنامه آموزش می دهد که بشر به شادی ماندگار و مستمر متناسب جهان بی نهایت در آخرت دست نمی یابد الا به اینکه شادمانی و گشایش خویش را از طریق و سبیل انسان کامل طلب کند و با معرفت به مقام آنان فهم انسانی خود را غنی کند سپس با تأمین طعام قلبی خویش به نشاط توسعه بخش مشرف گردد و الا حیوانات در نشاط و شادمانی موقتی و مادی بر انسان تفوق و تقدم دارد چراکه شادمانی مادی با جسم محدود همراه است که در جای خود مهم و مورد نیاز است؛ از همین رو بر تمامی مدیران و مسئولان تعلیم وتربیت لازم است که خود شادمانی و نشاط وسعت بخش روح آدمی را چشیده باشند تا در پی آن از دانش آموزان مطالبه جایگزینی نشاط ماندگار را به جای نشاط مادی موقتی داشته باشند؛ و جوانان را از افسردگی نشاط های توهمی و تخیلی که سکاندار آن نظام سرمایه محور سکولار غربی است نجات بخشند.



نویسنده کتاب «چلچراغ نماز و مدرسه»

۹۰ درصد دانش آموزان نماز خوان، از مادر یاد گرفته اند

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی

طرح پیوند منزل مدرسه و مسجد از اهداف سند تحول بنیادین است

به ریاست نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی

جلسه شورای همکاری‌های آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه استان آذربایجان شرقی، برگزار شد

به مناسبت میلاد نور

در محضر امام حسن عسكری(ع)

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان؛

آینده کشور از مدرسه ساخته می‌شود/تحقق سند تحول بنیادین جدی‌تر دنبال شود

فعالیت ۳۵۰مبلّغ در مدارس استان چهار محال و بختیاری

دو انتصاب جدید در ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش

نویسنده کتاب «چلچراغ نماز و مدرسه»

۹۰ درصد دانش آموزان نماز خوان، از مادر یاد گرفته اند

با حضورنماینده ولی فقیه در استان فارس

طرح «نماز الفبای تربیت» در شیراز اجرا شد

مشاوروزیرآموزش و پرورش

سرمایه‌گذاری در نظام آموزشی و تربیتی تضمین  کننده رشد و پیشرفت کشور است.

حضورامام جمعه زابل در بین دانش آموزان

مدیر حوزه علمیه استان بوشهر

ایجاد اعتماد به نفس و مسئولیت‌پذیری در دانش‌آموزان از رسالت‌های مهم مربیان است

هدف مدارس صدرا تربیت دانش آموزان متعهد و آینده ساز است

گزارشی از کارگروه های ستاد همکاریها درآذربایجان شرقی

اجرای پویش «سلام به آینده» با مشارکت مدرسه علمیه امام صادق(ع) تهران

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی:

مدرسه، کانون نور و دانایی است

سال تحصیلی  و رسالت سنگین مدارس امین؛

از ارتباط با نسل z تا فعالیت ۱۵۰ فرقه در ایران و تمرکز فرقه‌ها بر روی زنان و کودکان