Print
Zoom In
Zoom Out

یادداشت

نگاهی به زیبایی های دفاع مقدس در بیانات فرمانده کل قوا

شناسه مطلب: 24415
زمان انتشار: سه شنبه 04 مهر 1402 ساعت 10:02

حجت الاسلام حسین درودی در یادداشتی زیبایی های دفاع مقدس در بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با فعالان و مسئولان هشت سال دفاع مقدس را تبیین نموده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها ، متن یادداشت این معلم روحانی در ذیل می آید

با توجه بر اینکه واقعه‌ی دفاع مقدّس یک برهه‌ی برجسته و بایسته از تاریخ کشور عزیز ما است، ضرورت دارد این مقطع مفید متعالی و واقعه‌ی مهم و کارگشا را  به گونه ایی درست بشناسیم که هدف انحصاری آن در به کارگیری انواع ابزارها و به ویژه فعالیت های هنری مخفی و مخدوش نگردد؛  بدین معنی که این مجموعه به هم  پیوسته معنی دار را در  قلوب و اذهان نسل های بعدی  با روشی به هنگام معرّفی کنیم که از آسیب های تحریف و خدشه سازی و دروغ های صریح و نیز شبهات متراکم با تبیین لازم بیمه کنیم؛ تا جوانان بدانند و بیابند که در این واقعه‌ی مهم چگونه ملّت ایران توانست خود را به سکّوی پیروزی برساند و در آنجا با قدرت و با سربلندی اظهار وجود و ابراز اقتدار بکند، شناخت دفاع مقدس درسهای بزرگی برای جوانان در ساحت خود باوری و شعار ما می توانیم داشته وخواهد داشت؛ و با این شناخت نورانی کارهای بزرگی می تواند در مدیریت کشور  رقم بخورد که تا امروز در برخی از صحنه های ملی و فراملی شاهد آن بوده ایم و خواهیم بود؛ به فرمایش رهبری ما تا کنون نتوانستیم جزئیّات این تابلوی عظیم و پُرنقش‌و‌نگار را بشناسیم و بشناسانیم؛ از دور داریم می‌بینیم، [امّا] اگر نزدیک برویم، در هر تکّه‌ی آن، آن‌قدر زیبایی، آن‌قدر ظرافت، آن‌قدر کارهای پُرمغز و پُرمعنا وجود دارد که انسان حیرت میکند؛ هر تکّه‌اش این‌جور است و از همین رو معظم له به جد متقاضی معرّفی آثار و دستاوردهای دفاع مقدس شده اند که سهم آموزش و پرورش در لبیک به این مطالبه صددرصدی مقام عظمای ولایت در حکم زیر ساخت سازی برای دانشگاهها و دیگر مراکز آموزشی و رسانه ایی می تواند باشد.

نگاهی به زیبایی های دفاع مقدس از چهار زاویه

اول- ما از چه دفاع می کردیم دوم- دفاع در مقابل چه کسی انجام می گرفت چه کسی هجوم کرده بود. سوم- دفاع به وسیله‌ی چه کسی انجام گرفت، دفاع‌کنندگان چه کسانی‌ بودند. چهارم-  آثار و دستاوردهای این دفاع چه بود؟

دفاع از نظام مردمی و با سبقه دینی از انقلاب اسلامی و در مقابل استکبار جهانی در تقابل با کشورهای اروپایی و مزدوران آنها و نیز عرب های منطقه و همچنین حرکت زیباشناختانه حضور مردم در صحنه های مختلف جبهه و پشت سر آن که دستاورهایش به قدری گسترده بود که سبب امید در دل مستضعفان عالم و حیرانی و سرگردانی همه سیاستمدارن و فرعون های در جهان گردید.

الگوشدن انقلاب اسلامی ایران

چرا انقلاب اسلامی ایران از منظر رهبری یک انقلاب بی نظیر و کبیر شناخته می شود؟

برای خاطر اینکه یک پدیده‌ای بود که نظیر آن پیش از این در انقلاب های بزرگ دنیا اتّفاق نیفتاده بود؛ زیر ا ویژگی های مردمی بودن، دینی بودن و اصیل و غیر وابسته بودن آن، متعلق به یک ملّت بود و عموم مردم را شامل می شد و مثل کودتاها و انقلابهای احزاب و مانند آنها نبود.

نوع آوری مردم سالاری با ترکیب دین ودنیا

یکی از بر جستگی های انقلاب اسلامی ایران مقتدر حضور دین بصورت حقیقی و تمامیت آن در میان مردم بود که توانست با تمام دشمنی های جهانی، مردم سالاری دینی را به عالم معرفی و صادر کند؛ از همین رو امام جامعه فرمودند: این انقلاب توانسته بود نظام وابسته و فاسد حاکم بر کشور را برطرف کند، و یک نظام جدید، یک سخن نو را در این کشور حاکم کند؛ [یعنی] جمهوری اسلامی؛ جمهوری یعنی مردم‌سالاری، اسلامی یعنی دین: مردم‌سالاری دینی؛ حرف نویی بود در دنیا و در تاریخ، حکومت های دینی داشته‌ایم، [ولی] بحث مردم‌سالاری در آن نبود؛ حکومت های مردم‌سالار ــ یا واقعی، یا صوری و اسمی ــ داشته‌ایم، [امّا] بحثی از دین در آن نبود. حکومتی و نظامی که در آن، دین و دنیا، دنیا و آخرت، مردم و خدا دخالت دارند و سازنده‌ی آن هستند، یک چنین چیزی بی‌سابقه بود.

تقدس دفاع ایرانیان در هشت سال جنگ تحمیلی

چه خصوصوصیتی برای هشت سال مقابله با جنگ تحمیلی است که از آن به دفاع مقدس یاد می گردد؟ خطوط مقدّم جبهه ها‌ی حق علیه باطل  در جنگ تحمیلی، محراب عبادت بود. اینکه نیمه‌ی شب جوانان، اعم از فرمانده  یا غیر فرمانده؛ یک گروهان یا یک گردانی بنشیند اشک خود را واسطه بین خود وخدا قرار بدهند و سلاحشان دعا و مناجات باشد، گریه بکنند، عبادت بکنند، نقل این ویژگی یکی دو مورد یا ده مورد نیست؛ در همه‌ی بخش های جبهه های حق علیه باطل وجود داشته. و هم چنین به فرمایش رهبری معظم اصلاً [شما در] کجای دنیا، کدام جنگ، کدام درگیری نظامی یک چنین وضعیّتی را داشتید؟ شوق شهادت، توسّل، توجّه به خدای متعال، آرزوی شهادت و مانند اینها. بعد هم حضور عمومی ملّت؛ یعنی جبهه‌ی جنگ فقط منطقه‌ی زد و خورد نبود.

چگونگی حق حیات دفاع مقدس بر انقلاب اسلامی

امام انقلاب اسلامی پیرامون 8سال دفاع مقدس از کلید واژه حق حیات استفاده کردند و فرمودند باید برای معرفی برکات و دستاوردهای آن فعالیت ها و اقداماتی که تا به حال صورت گرفته  صد برابرتلاش کرد  که البته ایشان  به نوعی عدم رضایت  از کارهای انجام شده در این حوزه را به مسئولین یادآورشدند از همین رو به برخی دستاوردهای دفاع مقدس اشاره می گردد.

1- تمامیّت ارضی کشور

2- استفاده از شیوه‌های دفاع مقدّس جهت مدیریّت موفق کشور، در اقتصاد و مانند اینها

3-ادبیات ما می توانیم، ما کسی هستیم، در مقابل قدرتهای جهانی

4- راهبردسازی به تعبیر رایج، استراتژی سازی

5- کنترل خشم طبعیت با ایجاد پل بر روی شط خروشان اروندرود

6- حل قریب به اتفاق مشکلات کشور توسط جوان های امروز جهادی و انقلابی

7- خودباوری،هم ما خودمان، خودمان را شناختیم در حوادث سخت و سنگین و هم دیگران ما را شناختند؛ آنهایی که در دنیا صاحب ادّعا بودند فهمیدند.

8- ایمن‌سازی کشور از تهاجم های نظامیِ محتمل و تهدیدهای روی میز دشمنان

9- ایمانهای عمیق و صادق،

10-عزمهای قوی و راسخ

11- هوشمندی جوانان ایرانی،

12- قدرت ابتکار و نوآوری‌ها از سوی عناصر نظامی و غیر نظامی و ظرفیّت غلبهی بر قلدرهای جهانی.

13- افزایش امید و نشاط که سبب گردید بیشتر در صدد استفاده از توانایی‌های خود  بر آییم.  

14- گسترش مرز «مقاومت» امروز مفهوم مقاومت و عنصر مقاومت، یک عنصر جاافتاده است؛ در فلسطین مقاومت است، در منطقه‌ی غرب آسیا، در کشورهای گوناگون مقاومت است، در عراق مقاومت است، در ایران و در جاهای مختلف مقاومت است؛ این عنوان مقاومت را دفاع مقدّس در دنیا مطرح کرد و پیش برد و در خیلی از جاهای دنیا جا انداخت. شاید خود ماها هم به‌آسانی باور نکنیم که کارهای ملّت ایران در کشورهای دوردست تأثیر گذاشته؛ لکن تأثیر گذاشته و بر همگان آشکار گردیده است.

15- حضور معنوی درکشورهای منطقه که استکبار به طور رسمی در آنجا پایگاه دارند؛ ما نداریم امّا حضور معنوی داریم؛. حضور معنوی ما بیشتر از آنها است؛ فریاد آنها از این بلند است.

16- نهادینه شدنِ فرهنگ مقاومت در حذف فتنه سازی های بی رحمانه دشمنان داخلی و خارجی

به مناسبت شهادت رئیس مذهب:

تعلیم و تربیت به سبک امام‌ صادق علیه السلام

در محضر امام صادق علیه السلام

چهار درس زندگی از پیشوای ششم شیعیان

آیت‌الله اعرافی:

امروز ایران با تلاش معلمین و استادان به قطب علمی منطقه تبدیل شده است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از معلمان و فرهنگیان تبیین کردند:

سرفصل‌های آموزش و پرورش تراز انقلاب

آیت‌الله‌علم‌الهدی:

تربیت باید از سطح مدرسه آغاز شود

پیام تبریک آیت الله نورمفیدی به مناسبت روز معلم

صحرایی، در مراسم تجدید میثاق معلمان با آرمان‌های امام راحل؛

ما معلمان با امام راحل عهد می بندیم که پیام او و فرهنگ انقلاب را به نسل آینده منتقل کنیم

تصاویر/ آشنایی دانش آموزان بیجاری با مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار

نشست معرفی کتاب شش جلدی «معجزه تربیت» برگزار شد

گزارشی از هم اندیشی معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش با مسئولان دفتر تبلیغات

استاد حوزه علمیه قم:

آموزش و پرورش مهمترین و موثرترین سنگر تربیتی کشور است

نماینده ولی فقیه در کاشان؛

فضیلت های یک امت را در کارنامه معلم ثبت می‌کنند

جلسه کارگروه همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش اردکان برگزار شد + عکس

انسان‌سازی و ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی، رسالت مهم آموزش و پرورش است

استاد حوزه علمیه کردستان:

آموزش و پرورش به مقوله آموزش قرآن در مدارس توجه لازم را داشته باشد