Print
Zoom In
Zoom Out

تشریح برنامه های اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش قم درس سال جدید

شناسه مطلب: 24156
زمان انتشار: يكشنبه 10 اردیبهشت 1402 ساعت 09:46

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش استان قم گفت: توانمندسازی مربیان دارالقرآن‌های آموزش و پرورش، اجرای طرح اتقان، برگزاری مسابقات قرآن دانش آموزان و ساماندهی ائمه جماعت در سطح مدارس استان از اقدامات این اداره در سال تحصیلی جاری بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها،

حجت‌الاسلام والمسلمین ماجد منابی رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش استان قم در گفت‌ وگو با روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش، در توضیح برنامه‌ها و عملکرد این اداره در سال تحصیلی جاری با بیان اینکه اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش در سه حوزه ذکر شده فعالیت می‌کند، گفت: اولین برنامه اجرا شده در حوزه قرآن در سال تحصیلی جاری، توانمندسازی مربیان دارالقرآن‌های آموزش و پرورش بود، به همین منظور در سال ۱۴۰۱ برای مدیران دارالقرآن‌های آموزش و پرورش در شهر اصفهان دوره توانمندسازی برگزار شد.

وی در همین راستا افزود: هم‌چنین برای مربیان دارالقرآن‌ها نیز به صورت مستمر دوره‌های توانمندسازی برگزار می‌شود که در این کلاس‌ها به صورت ماهانه، اساتید قرآنی در حوزه روانشناسی قرآن، اخلاق قرآن و نیز راه‌های جذب و تشویق دانش آموزان به قرآن به ارائه آموزش می‌پردازند.

منابی با بیان اینکه روال در سال‌های گذشته به این صورت بود که دانش آموزان در دارالقرآن‌ها ثبت نام و از کلاس‌های تخصصی آنجا استفاده می‌کردند، گفت: در برنامه‌ای که امسال اجرا شد، اگر مدرسه‌ای به اندازه ظرفیت یک کلاس، دانش آموز جذب کند، کلاس‌های دارالقرآن با حضور مربی قرآن در مدرسه برگزار و به این ترتیب مدرسه شعبه‌ای از دارالقرآن می‌شود.

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش استان قم در توضیح نحوه فعالیت دارالقرآن‌های آموزش و پرورش ابراز کرد: آموزش و پرورش یک سری فضاهای پرورشی مانند دارالقرآن‌ها و کانون‌ها دارد که به فعالیت‌های فوق برنامه اختصاص دارد؛ در دارالقرآن‌ها کلاس‌های روخوانی، روانخوانی، تجوید، صوت و لحن، حفظ، تفسیر، نهج‌البلاغه و نیز کلاس‌های آمادگی مسابقات برای دانش آموزانی که از مدارس معرفی می‌شوند برگزار می‌شود و دانش آموزان به صورت فوق برنامه در این کلاس‌ها به صورت رایگان شرکت می‌کنند و اگر اساتید کلاس‌ها خارج از مجموعه باشد هم هزینه‌ها بسیار کمتر از سایر کلاس‌های قرآن است.

وی ادامه داد: در هر منطقه و ناحیه در قم به طور میانگین دو دارالقران وجود دارد و از آن طرف مسابقات قرآن دانش آموزی نیز در ۱۱ رشته برای دختران و ۱۲ رشته برای پسران برگزار می‌شود که از آموزشگاه شروع شده و در ناحیه، منطقه، قطب، استان و کشور ادامه می‌یابد، اقدام دیگری که از سال گذشته آغاز شد و استمرار یافت، این است که اجرای برخی از این رشته‌ها به دارالقرآن‌ها اختصاص یافت؛ به طور مثال اجرا و داوری رشته حفظ در مدارس را فقط باید دارالقرآن‌ها انجام دهند، به این ترتیب دانش آموزان بیشتر با دارالقرآن‌ها آشنا می‌شوند، هم‌چنین دبیرخانه حوزه فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز آن ناحیه در تمام مدارس نیز آن دارالقرآن می‌شود و تمام مدارس باید برای گرفتن محتوای مسابقات، داوری و آشنایی با فعالیت‌های قرآنی با دارالقران ارتباط بگیرند.

منابی تصریح کرد: در ناحیه یک، دارالقرآن نور نزدیک به ۴۵۰ قرآن‌آموز و دارالقرآن علی بن موسی الرضا(ع) در پردیسان هم نزدیک به ۲۵۰ قرآن آموز دارد و این استقبال به دلیل ارتباط زیادی است که با مدارس ایجاد شد.

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش استان قم در رابطه با طرح اتقان آموزش و پرورش، گفت: طرحی به نام طرح اتقان در حوزه وزارت‌خانه‌ای مطرح شده که مربوط به بحث توانمندسازی معلمان ابتدایی است، در این طرح که به صورت آزمایشی در چند استان از جمله قم اجرا می‌شود، تمام معلمان، مربیان پرورشی و مدیران مدارس ابتدایی در یک دوره، ۶۰ ساعت آموزش حضوری و مجازی دیده و بعد از قبولی در آزمون، مدرک می‌گیرند. وی افزود: در خروجی این طرح معلمان باید بتوانند کتاب درسی آموزش قرآن و مفاهیم نماز را به صورت صحیح روخوانی و روانخوانی کنند و هم‌چنین ۲۰ سوره آخر از قرآن کریم را حفظ باشند.

مقدمات برگزاری این طرح از جمله محل برگزاری، مربیان و تقسیم‌بندی کلاس‌ها و نیز ابلاغ بخشنامه انجام شده و بعد از ماه مبارک رمضان طرح به طور رسمی آغاز می‌شود و تمام ۵ هزار و ۸۸ معلم ابتدایی در این طرح پوشش داده می‌شوند. ایشان ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌های قرآنی، مسابقات قرآن بود که در رشته‌های مختلف اعم از قرائت، حفظ، اذان و تفسیر در مرحله آموزشگاهی در آذرماه مصادف با هفته قرآن، عترت و نماز در سراسر کشور برگزار شد و از ۲۹۰ هزار دانش آموز قمی، ۱۵۷ هزار دانش آموز رشته، در این مسابقات شرکت کردند و استان قم برای اولین بار رتبه اول را به نسبت رشته دانش آموز کسب کرد.

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش استان قم افزود: مرحله ناحیه منطقه‌ای این مسابقات در بهمن‌ماه برگزار و منتخبین به مسابقات مقدماتی استانی که در اسفندماه برگزار شد راه پیدا کردند، مرحله نهایی نیز ۱۵ تا ۲۱ اردیبهشت‌ماه در شهر دستجرد خلجستان برای اولین بار به مدت چند روز با برنامه‌های متنوع برگزار و نفرات برتر نیز به مسابقات کشوری اعزام می‌شوند.

وی در تشریح فعالیت‌های حوزه عترت این اداره تصریح کرد: در حوزه عترت یکی از اقدامات جدید و ابداعات این بود که مدارس موظف به ثبت یک هیئت مذهبی شدند و ارکان آن نیز تعریف شد، رویکرد این هیئت دانش آموزی با قبل متفاوت بوده و به نحوی بازوی راست مدیر و معاونین مدرسه در فعالیت‌های فرهنگی محسوب می‌شود که وظایفی مانند برگزاری مجالس دانش آموزی، حل مشکلات دانش آموزان و ارتباط با مدیر مدرسه را بر عهده دارند.

منابی گفت: در همین راستا، به صورت آزمایشی ۳۰ مدرسه مختلف از تمامی نواحی قم در مقطع متوسطه اول انتخاب شدند و از هر مدرسه ۵ دانش آموز به عنوان مسئول هیئت در اردو آموزشی دو روزه شرکت کردند؛ در دوره مذکور مباحث مختلف از جمله ارکان اصلی و اهداف هیئت، هیئت‌داری و نقش هیئت در تربیت دانش آموزان ارائه شد و خروجی آن در قالب موکب دانش آموزی در نیمه شعبان در مسیر پیاده روی بلوار پیامبر اعظم(ص) اجرا شد و در حال حاضر هم هیئات برنامه ثابت هفتگی در مدارس دارند.

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش استان قم در تشریح برنامه‌های حوزه نماز این اداره، ابراز کرد: ساماندهی ۷۵۰ امام جماعت در سطح مدارس استان از اقدامات در این حوزه بود و از مهرماه و ابتدای سال تحصیلی جاری ائمه جماعات در مدارس به اقامه نماز جماعت می‌پردازند. هم‌چنین در جهت توانمندسازی ائمه جماعات مدارس، دو کارگاه آموزشی دو روزه نیز برگزار شد. وی گفت: هم‌چنین جشن تکلیف ویژه دختران منتخب استان قم را در چند مرحله برگزار کردیم که ۸۰ نفر از این دانش آموزان در جشن تکلیف بیت مقام معظم رهبری شرکت کردند، به علاوه جشن تکلیف پسران پایه نهم نیز در ایام ولادت حضرت علی‌اکبر(ع) در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

دکتر صحرائی در رونمایی از کتاب" منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش"

بذر آینده کشور در مدرسه کاشته می‌شود/ باید همه به مدرسه برگردیم

کتاب «اصول و روش‌های تربیت در قرآن کریم»

ثبت‌نام دانش‌آموزان در حوزه علمیه آیت‌الله مجتهدی آغاز شد + پوستر

تصاویر/ آیین رونمایی از کتاب «منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش»

آیت الله کعبی؛

آموزش و پرورش زیر ساخت پیشرفت، جامعه پردازی و تمدن سازی است

به مناسبت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع

تخریب بقیع داغ جانسوزی که فراموش نمی شود / شفاعت پیامبرنصیب دشمنان اهل بیت نخواهد شد

با حضور وزیر آموزش و پرورش:

«کتاب منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش» رونمایی شد

به نمایندگی از وزیر آموزش و پرورش

حجت الاسلام نیکزاد با خانواده شهید زارعی در بندرعباس دیدار کرد

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان

تربیت نسل مومن و انقلابی در گرو همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش است

مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان خبر داد

ایجاد مدارس وابسته به حوزه علمیه در هرمزگان از ابتدای مهرماه

نشست شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش استان هرمزگان به روایت تصویر

دکتر نیکزاد:

حوزه علمیه در عرصه های گوناگون سند تحول نقش آفرین است

نشست شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش استان هرمزگان برگزار شد

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان

ارتباط خانواده‌ها با آموزش و پرورش بیش از گذشه باشد

شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش زنجان برگزار شد