به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، حجت الاسلام سیدعلی حسینی، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسانجنوبی در گفت وگویی با اشاره به اجرای طرح امین ادامه داد: اکنون یک هزار و ۲۰۰ روحانی در مدارس در قالب این طرح فعالیت دارند که متناسب با سن و روحیه دانشآموزان به مطالبات و شبهات فرهنگی، دینی و پرورشی پاسخ میدهند.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسانجنوبی با بیان اینکه امسال در قالب طرح «ایما»، مدرسه یک روز توسط دانشآموزان اداره میشود تا رویکرد تربیتی به ذهن دانشآموزان تسری یابد، تصریح کرد: بعد دیگر توجه ما توسعه فرهنگ نمازی در مدارس است که در این راستا به دنبال ارتباط سه رکن خانه، مدرسه و مسجد هستیم.
وی با بیان اینکه در این راستا هیئت اندیشهورز نماز در مدارس با حضور روحانیون توانمند اجرایی شده است، افزود: فعالیت فرهنگی، پرورشی و اسلامی باید در کالبد نماز در مدارس شکل گرفته و این امر باید اولویت اجرای برنامهها باشد. در این راستا در وقت نماز در مدارس به مدت ۳۰ دقیقه به اقامه نماز و فعالیتهای پرورشی درباره آن پرداخته میشود و در این زمینه از تدوین برنامه و کیفیتبخشی به فعالیتها از طریق روحانیون و فعالان حوزه علمیه هستیم.
حسینی برگزاری کرسیهای آزادآندیشی متناسب با سن دانشآموزان، برگزاری نشستهای گفتمانهای دینی و تربیتی را از دیگر موارد مورد توجه برشمرد و یادآور شد: مربیان و معلمان پرورشی در جنگ فرهنگی امروز نیازمند ایدههای جدید و تفکر متناسب با ذوق نسل امروزی هستند که باید در اجرای برنامهها رعایت شود.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسانجنوبی با اشاره به فعالیت ۲۲۰ مشاور و ۶۸۰ معاون و مربی پرورشی در این استان گفت: این تعداد نیروی آموزرشی و پرورشی تنها حدود ۶۰ درصد مدارس را پوشش داده و برای ارائه بهتر خدمات، جذب همین تعداد مربی، معاون و مشاور در مدارس استان ضروری است.
وی ادامه داد: تربیت اسلامی واژه عجیبی است که باید تمام فاکتورهای آموزههای اسلام را آن هم برای انتقال و هم یادگیری و تثبیت دربر داشته باشد. بنابراین، مهمترین رکن این آموزش، مربیان و معلمان آموزش و پرورش هستند؛ افرادی که با وجود مسئولیتهای پراکنده محوله نباید اصل مهم ارتباطگیری با نسل امروز را از یاد برند. آموزش و پرورش خراسانجنوبی اکنون با کمبود نیروی پرورشی مواجه است؛ اصلی که باید در جذب و استخدام مورد توجه قرار گیرد تا مدارس از این رکن مهم تربیتی بینصیب نمانند.
وی با بیان اینکه در هر اقدام در آموزش و پرورش باید به تربیت و فرهنگ اسلامی نیمنگاهی داشته و با توجه به آن برنامهها را تدوین میکنیم، تصریح کرد: با وجود کمبود مربی، به حوزه فعالیتهای پرورشی و تربیتی همواره نگاه شاخصی داشتهایم؛ در واقع به دنبال احیای حوزه پرورشی بوده و نباید این حوزه را آلوده به ظواهر کنیم. در حقیقت باید در بطن دانشآموزان نفوذ کنیم.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسانجنوبی با بیان اینکه کمبود مربی پرورشی مربوط به استان نبوده و تمام کشور درگیر این موضوع است، اظهار کرد: نیاز به تأمین نیرو از طریق ماده ۲۸ دانشگاه فرهنگیان وجود دارد تا بتوانیم فعالیتها را توسعه دهیم.