Print
Zoom In
Zoom Out

یادداشتی برای آموزگاران

شناسه مطلب: 14022
زمان انتشار: سه شنبه 18 بهمن 1401 ساعت 13:11

اهمیت تعلیم و تربیت، پیچیده بودن و وجود ظرافت‌های زیاد در این امر می‌طلبد که مربیان و معلمان ما برای تربیت انسان‌های شایسته، آموزش کافی و مهارت لازم را کسب کنند. به همان اندازه که معلم و مبلغ مهارت پیدا کند و دغدغهٔ تربیت داشته باشد، می‌تواند در پیشرفت و تربیت مخاطبانش اثرگذار باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها،

تعلیم و تربیت مسئله‌ای پیچیده، دقیق و ظریف است. برای انجام یک کار دقیق و مهم باید به سراغ بهترین روش‌ها رفت. بحث تعلیم و تربیت در یک خانواده، مدرسه، مسجد، هیئت و محیط‌های اجتماعی دیگر، قابل‌طرح است.

ضرورت پرداختن به مسئلهٔ مهم تعلیم و تربیت بر کسی پوشیده نیست. مربیان، معلمان و مبلغان مهم‌ترین وظیفه و حساس‌ترین نقش را در آموزش‌وپرورش افراد جامعه و مخصوصاً نسل نو به عهده‌ دارند. انتقال مطالب و فرهنگ یک نسل به نسل بعد، تربیت انسان‌های متعهد و مسئول و آماده‌سازی نسلی که بتواند بار مسئولیت دوران طلایی ظهور را بر دوش خود تحمل کند، مهم‌ترین و سنگین‌ترین وظیفهٔ مسئولین فرهنگی جامعه است.

اهمیت تعلیم و تربیت، پیچیده بودن و وجود ظرافت‌های زیاد در این امر می‌طلبد که مربیان و معلمان ما برای تربیت انسان‌های شایسته، آموزش کافی و مهارت لازم را کسب کنند. به همان اندازه که معلم و مبلغ مهارت پیدا کند و دغدغهٔ تربیت داشته باشد، می‌تواند در پیشرفت و تربیت مخاطبانش اثرگذار باشد.

کارشناسان علوم تربیتی بر این عقیده‌اند که دانش و تسلط مربی و معلم بر موضوعی که به متربی و دانش‌آموز ارائه می‌دهد، تنها ۵۰ درصد از سهم یادگیری را دارد و ۵۰ درصد بقیه، سهم مهارت ارتباطی مؤثر و رابطه صمیمانه با متربی است.

یکی از این مهارت‌ها، مهارت قصه‌گویی، استفاده از داستان، حکایت و تمثیلات در تدریس و تبلیغ است.

متون غنی ادبیات فارسی پُر است از حکایات و داستان‌های پندآموز، جذاب و شنیدنی. قرآن کریم نیز منبع کاملی از داستان‌های واقعی و عبرت‌آموز است. همچنین تاریخ پرفرازونشیب کشورمان، مملو از درس‌هایی است از تجربیات تلخ و شیرین، از مجاهدت مردان بزرگ و خیانت نامردان.

داستان، فقط برای سرگرمی بچه‌ها و خواباندن کودکان نیست. داستان‌ها و حکایت‌ها برای بیداری ملت‌هاست. قرآن، داستان قوم نوح، قوم ثمود، بنی‌اسرائیل و… را بیان می‌کند تا ما معیاری برای شناخت راه از بیراهه داشته باشیم. مولوی با کمک حکایات و تمثیلات، مطالب مهم عرفانی را به ساده‌ترین زبان برای مخاطبان عام، قابل‌فهم می‌کند. سعدی در گلستان، روابط اجتماعی، نکات ناب اخلاقی- تربیتی، راه و رسم پهلوانان و منش ایرانیان گذشته را گاه به‌صورت طنز و گاه با نگاهی جدی، باظرافت و شیرینی برایمان حکایت می‌کند.

قدیمی‌ترین قصه‌ها، قرن‌ها پیش بر روی دیوارهٔ غارها نقش بسته‌شده‌اند. علاقهٔ کوچک و بزرگ به تماشای فیلم و سریال حتی وقتی تکراری هستند، به خاطر محتوای داستان گونهٔ آن‌ها است. داستان، تجربه بهتر زیستن را به ما می‌آموزد.

بهترین زبان برای انتقال مفاهیم عقلانی به بچه‌ها زبان داستان و حکایت است. وقتی مربی و مبلغ داستان می‌گوید گویا متربی در حال تجربه کردن و همراهی باشخصیت‌های داستان است و به جانش می‌نشیند. اینجا مخاطب و دانش‌آموز در مقام شنیدن سخنرانی و نصیحت نیست، او در حال شنیدن داستان است. آموختن و دریافتن از زبان حکایت و داستان بسیار عمیق‌تر است. بسیاری از خاطرات شیرین ما و آنچه در حافظهٔ ما از کلاس درس و منابر سخنرانی‌ها باقی‌مانده، حکایت‌های تلخ و شیرین آن‌ها است و دوست‌داشتنی‌ترین و به‌یادماندنی‌ترین شخصیت‌ها، پدربزرگ و مادربزرگ‌ها و قصه‌گوهای مهربان هستند.

قصه تنها برای سپری کردن وقت و شاد کردن بچه‌ها نیست، روانشناسان رشد معتقدند که قصه فواید زیادی در شکل‌گیری و رشد شخصیت فرزندان ما دارد.

ما در اینجا به‌طور مختصر به چند مورد، اشاره می‌کنیم:

● آشنایی با سرگذشت دانشمندان، هنرمندان، شخصیت‌های تاریخی و مذهبی و سرمشق گرفتن از آن‌ها

● یادگیری مفاهیم و آموزه‌های فرهنگی- اجتماعی و آشنایی با تمدن، میراث فرهنگی و آداب‌ورسوم جامعه

● انتقال پیام‌های فرهنگی و ارزش‌های انسانی مثل: نوع‌دوستی، همدردی، خوش‌بینی

● بالا بردن مهارت شنیداری، تقویت خلاقیت و حافظه کودکان و بهبود یادگیری تحصیلی

● کمک به تصمیم‌گیری بهتر در موقعیت‌های جدید یا دشوار

در روزگار ما که بسیاری از دانش‌آموزان و حتی والدین آن‌ها به دلیل استفادهٔ زیاد از رسانه‌های تصویری، راه درست گوش کردن را نمی‌دانند، معلم و مبلغ با به‌کارگیری ابزار قصه در تدریس و تبلیغ راه درست گوش کردن و اهمیت سکوت را به آن‌ها می‌آموزد.

تدریس داستان گونه موجب آن می‌شود که مخاطب تجزیه‌وتحلیل بهتری داشته باشد، روابط علت و معلولی را کشف کند،‌ استدلال‌ها را دریابد و درنتیجه، اعتمادبه‌نفس بیشتری پیدا کند.

نیره تسلیم، عضو گروه نویسندگی صریر



تفاهم نامه های ستاد همکاریها از آغاز تاکنون

فعالیت‌های تبلیغی مدرسه امام صادق(ع) در مدارس شهر تهران

امام جمعه اصفهان تأکید کرد؛

ضرورت آموزش مبتنی برفهم کودک

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی

طرح پیوند منزل مدرسه و مسجد از اهداف سند تحول بنیادین است

نشست مسئولان حوزه علمیه و آموزش و پرورش نائین+ عکس

تصاویر/ نشست شورای همکاری حوزه های علمیه با آموزش و پرورش خوی

رئیس ستاد همکاریها تبیین کرد

شش قلمرو مهم نهادهای آموزشی وعلمی برای آینده اسلام و ایران

جذب ۹۸ طلبه طرح امین درخراسان‌شمالی

معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه علمیه خراسان‌شمالی

پیوند «مدرسه، منزل و مسجد» سبب کاهش آسیب اجتماعی می‌شود

امام جمعه اصفهان خبرداد

فعالیت یکهزار طلبه طرح امین دراصفهان

نتایج پایش عملکرد ۵۷۰ مربی طرح امین در استان کرمانشاه اعلام شد.

با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

بیست‌ودومین اجلاسیه مدیران مدارس صدرا در مشهد برگزارشد

آیت‌الله اعرافی در دیدار مدیر مسئول ایکنا:

پیام‌های قرآنی در دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش ترویج شود

تصاویر/امام جمعه خوی در میان دانش آموزان دارالقرآن امام خمینی (ره)

در دوره دانش‌افزایی طلاب آموزش ‌وپرورش

تاکیدامام جمعه قزوین بر تقویت همکاری حوزه و آموزش و پرورش

تفاهم نامه های ستاد همکاریها از آغاز تاکنون

به مناسبت آغازامامت حضرت ولیعصر(عج)

درمحضرغایب حاضر/ ازهمه خبرهاى شما آگاهيم!