Print
Zoom In
Zoom Out

در محضر امام پنجم علیه السلام

راه شکست ناپذیری از نگاه شکافنده علوم

شناسه مطلب: 13978
زمان انتشار: دوشنبه 03 بهمن 1401 ساعت 11:38

آن حضرت را باقر لقب دادند كه به معناي شكافنده‌ ي علوم است، زيرا آن بزرگوار مشكلات و پيچيدگي ‌هاي علميِ عصرِ خود را با دقت و ظرافتِ خاصي تجزيه و تحليل مي ‌كرد.

بنا به روايتي حضرت امام محمدباقر(ع) در اول رجب سال ۵۷ ق در مدينه به دنيا آمد. آن حضرت را باقر لقب دادند كه به معناي شكافنده‌ ي علوم است، زيرا آن بزرگوار مشكلات و پيچيدگي ‌هاي علميِ عصرِ خود را با دقت و ظرافتِ خاصي تجزيه و تحليل مي ‌كرد.

 در دوران امامت آن حضرت، از سال ۹۶ ق كه مقارن با سال‌هاي پاياني حكومت جور بني اميه و ضعف آن بود، فرصتي فراهم شد تا آن بزرگوار به تقويت بنيان‌هاي فكري و فرهنگي مسلمانان بپردازد.

در اين زمان و همچنين در دوران امامت فرزندش امام جعفر صادق(ع) بسياري از علوم شكوفا شد و شاگردان آن دو بزرگوار، برخي از علوم را گسترش داده، علوم جديدي را نيز ابداع كردند. امام محمدباقر(ع) بر اثر سلطه‌ حكومتِ طاغوت، از نظر سياسي مُنزوي بود و اعتراضات او به صورت يك نهضت سياسي همه جانبه به سرنگوني رژيم بني ‌اميه نینجاميد.

 ايشان كه دريافته بود فرهنگ تشيع در انزوا قرار گرفته و زير چكمه ‌ي جلاّدان اُموي، بي ‌رَمَق مانده است، دست به يك انقلاب وسيع فرهنگي زد و با تربيت شاگردان برجسته، فقه آل محمد(ص) و خط فكري تشيُّع را آشكار ساخت.

*بشارت پیامبر

پيامبرصلي الله عليه وآله :يا جابِرُ! فَإذا لَقَيتَهُ [الإمامَ الباقِرَعليه السلام ]فَاقرَئهُ مِنّي السَّلامَ

اي جابر! هر گاه او [امام باقرعليه السلام] را ديدار كردی ، سلام مرا به او برسان/بحار الأنوار ، ج ۴۶ ، ص ۲۲۳ .

*امام باقرعلیه السلام  از زبان خودش

امام باقرعليه السلام :وَاللَّهِ يا جابِرُ! لَقَد أعطاني اللَّهُ عِلمَ ما كانَ و ما هُوَ كائِنٌ إلي يَومِ القِيامَةِ

اي جابر! به خدا سوگند،خداوند علم گذشته و آينده تا روز قيامت را به من عطا كرده است/بحار الأنوار ، ج ۴۶ ، ص ۲۹۶ .

*سخنان برگزيده

الكَمالُ كُلُّ الكَمالِ التَّفَقُّهُ فِي الدِّينِ و الصَّبرُ عَلَي النّائِبَةِ و تَقدِيرُ المَعيشَةِ

همه كمال در شناخت عميق دين و شكيبايي در پيشامدها و اندازه نگه داشتن در زندگي است/تحف العقول ، ص ۲۹۲ .

*لبخند بزنید

تَبَسُّمُ الرَّجُلِ في وَجهِ أخيهِ المُؤمِنِ حَسَنَةٌ

لبخند  به روي برادر ديني‌اش حسنه است/بحار الأنوار ، ج ۷۴ ، ص ۲۸۸ .

*سخن نیک را برگیرید هرچند...

خُذُوا الكَلِمَةَ الطَّيِّبَةَ مِمَّن قالَها و إن لَم يَعمَل بِها

سخن نيك را از گوينده آن برگيريد ، اگر چه به آن عمل نكند/تحف العقول ، ص ۲۹۱ .

مَن تَوَكَّلَ عَلَي اللَّهِ لايُغلَبُ و مَنِ اعتَصَمَ بِاللَّهِ لايُهزَمُ

*راه شکست ناپذیری

آن كه به خدا توكّل كند،مغلوب نشود و آن كه به خدا توسّل جويد،شكست نخورد/جامع الأخبار ، ص ۳۲۲ .

*سنگ دل نباشید

ما ضُرِبَ عَبدٌ بِعُقُوبَةٍ أعظَمَ مِن قَسوَةِ القَلبِ

هيچ بنده‌اي به كيفري بزرگ‌تر از سختْ دلي كيفر نشد/تحف العقول ، ص ۲۹۶ .

*شیطان را روسیاه کنید

عَلَيكُم بِالصَّدَقَةِ فَبَكِّرُوا بِالصَّدَقَةِ فَإنَّها تُسَوِّدُ وَجهَ إبليسَ

بر شما باد به صدقه دادن ! صبح زود صدقه بدهيد كه روي ابليس را سياه مي‌كند/ تحف العقول ، ص ۲۹۸ .

*منشا گرفتاریها

ما مِن نَكبَةٍ تُصِيبُ العَبدَ إلّا بِذَنبٍ

هيچ بنده ای  گرفتار نمی شود مگر به سبب گناه/الكافي ، ج ۲ ، ص ۲۶۹ .

*دنیای خوب

ما حَسَنَةُ الدُّنيا إلّا صِلَةَ الإخوانِ و المَعارِفِ

خوبي دنيا چیزی جز  پيوند با برادران و آشنايان نيست/بحار الأنوار ، ج ۴۶ ، ص ۲۹۱ .

*کلید بدیها

ايّاكَ و الكَسَلَ و الضَّجَرَ فَإنَّهُما مِفتاحُ كُلِّ شَرٍّ

از تنبلي و بي حوصلگي بپرهيز كه اين دو كليد هر بدی‌اند/ تحف العقول ، ص ۲۹۵

 



ما ملت امام حسینیم

امیدبخشی در دل مستضعفان از آثار توجه به ماه محرم است

مدیرحوزه های علمیه

ارتباط و تعامل  چشمگیر روحانیون با دانش‌آموزان از مهم‌ترین جلوه‌های تبلیغ حوزه علمیه است

حضوربیش از ۳۰۰۰ دانش‌آموز دختر در برنامه های مربیان طرح امین خراسان

آغاز فرآیند جذب و ساماندهی طلاب در مدارس طرح امین خراسان

امام جمعه یزد مطرح کرد؛

آینده آموزش و پرورش در گرودانشگاه فرهنگیان است

مدیرکل آموزش و پرورش پرورش سیستان و بلوچستان:

تحقق تربیت تمام ساحتی در سایه سار  توسعه فرهنگ قرآنی

ثبت‌نام جذب مبلغ مدارس امین در خراسان

ثبت نام مرکز تربیـت مبلـغ معلـم + جزئیات

ما ملت امام حسینیم

امیدبخشی در دل مستضعفان از آثار توجه به ماه محرم است

به کدامین گناه!

پاسخ به چند سئوال دانش اموزی

چرا خدا رژیم صهیونیستی را گرفتار عذاب نمی‌کند

ره آورد مقاومت

اجابت آه و اشک کودکان یتیم غزه!

در پی شهاد سردارکاظمی

تسلیت مدیر حوزه های علمیه به وزیر آموزش و پرورش

کارشناس حوزوی تعلیم و تربیت بیان کرد

توصیه هایی برای تربیت فرزندان شجاع و سلحشور در شرایط جنگی

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان:

تقویت همکاری‌ حوزه‌علمیه و آموزش وپرورش یک ضرورت است

دیدارمسئولان مدارس علوم و معارف اسلامی با مدیرکل آموزش‌وپرورش زنجان

با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش؛

هفدهمین مدرسه خیرساز آیت‌الله نورمفیدی افتتاح شد