Print
Zoom In
Zoom Out

در محضر امام پنجم علیه السلام

راه شکست ناپذیری از نگاه شکافنده علوم

شناسه مطلب: 13978
زمان انتشار: دوشنبه 03 بهمن 1401 ساعت 11:38

آن حضرت را باقر لقب دادند كه به معناي شكافنده‌ ي علوم است، زيرا آن بزرگوار مشكلات و پيچيدگي ‌هاي علميِ عصرِ خود را با دقت و ظرافتِ خاصي تجزيه و تحليل مي ‌كرد.

بنا به روايتي حضرت امام محمدباقر(ع) در اول رجب سال ۵۷ ق در مدينه به دنيا آمد. آن حضرت را باقر لقب دادند كه به معناي شكافنده‌ ي علوم است، زيرا آن بزرگوار مشكلات و پيچيدگي ‌هاي علميِ عصرِ خود را با دقت و ظرافتِ خاصي تجزيه و تحليل مي ‌كرد.

 در دوران امامت آن حضرت، از سال ۹۶ ق كه مقارن با سال‌هاي پاياني حكومت جور بني اميه و ضعف آن بود، فرصتي فراهم شد تا آن بزرگوار به تقويت بنيان‌هاي فكري و فرهنگي مسلمانان بپردازد.

در اين زمان و همچنين در دوران امامت فرزندش امام جعفر صادق(ع) بسياري از علوم شكوفا شد و شاگردان آن دو بزرگوار، برخي از علوم را گسترش داده، علوم جديدي را نيز ابداع كردند. امام محمدباقر(ع) بر اثر سلطه‌ حكومتِ طاغوت، از نظر سياسي مُنزوي بود و اعتراضات او به صورت يك نهضت سياسي همه جانبه به سرنگوني رژيم بني ‌اميه نینجاميد.

 ايشان كه دريافته بود فرهنگ تشيع در انزوا قرار گرفته و زير چكمه ‌ي جلاّدان اُموي، بي ‌رَمَق مانده است، دست به يك انقلاب وسيع فرهنگي زد و با تربيت شاگردان برجسته، فقه آل محمد(ص) و خط فكري تشيُّع را آشكار ساخت.

*بشارت پیامبر

پيامبرصلي الله عليه وآله :يا جابِرُ! فَإذا لَقَيتَهُ [الإمامَ الباقِرَعليه السلام ]فَاقرَئهُ مِنّي السَّلامَ

اي جابر! هر گاه او [امام باقرعليه السلام] را ديدار كردی ، سلام مرا به او برسان/بحار الأنوار ، ج ۴۶ ، ص ۲۲۳ .

*امام باقرعلیه السلام  از زبان خودش

امام باقرعليه السلام :وَاللَّهِ يا جابِرُ! لَقَد أعطاني اللَّهُ عِلمَ ما كانَ و ما هُوَ كائِنٌ إلي يَومِ القِيامَةِ

اي جابر! به خدا سوگند،خداوند علم گذشته و آينده تا روز قيامت را به من عطا كرده است/بحار الأنوار ، ج ۴۶ ، ص ۲۹۶ .

*سخنان برگزيده

الكَمالُ كُلُّ الكَمالِ التَّفَقُّهُ فِي الدِّينِ و الصَّبرُ عَلَي النّائِبَةِ و تَقدِيرُ المَعيشَةِ

همه كمال در شناخت عميق دين و شكيبايي در پيشامدها و اندازه نگه داشتن در زندگي است/تحف العقول ، ص ۲۹۲ .

*لبخند بزنید

تَبَسُّمُ الرَّجُلِ في وَجهِ أخيهِ المُؤمِنِ حَسَنَةٌ

لبخند  به روي برادر ديني‌اش حسنه است/بحار الأنوار ، ج ۷۴ ، ص ۲۸۸ .

*سخن نیک را برگیرید هرچند...

خُذُوا الكَلِمَةَ الطَّيِّبَةَ مِمَّن قالَها و إن لَم يَعمَل بِها

سخن نيك را از گوينده آن برگيريد ، اگر چه به آن عمل نكند/تحف العقول ، ص ۲۹۱ .

مَن تَوَكَّلَ عَلَي اللَّهِ لايُغلَبُ و مَنِ اعتَصَمَ بِاللَّهِ لايُهزَمُ

*راه شکست ناپذیری

آن كه به خدا توكّل كند،مغلوب نشود و آن كه به خدا توسّل جويد،شكست نخورد/جامع الأخبار ، ص ۳۲۲ .

*سنگ دل نباشید

ما ضُرِبَ عَبدٌ بِعُقُوبَةٍ أعظَمَ مِن قَسوَةِ القَلبِ

هيچ بنده‌اي به كيفري بزرگ‌تر از سختْ دلي كيفر نشد/تحف العقول ، ص ۲۹۶ .

*شیطان را روسیاه کنید

عَلَيكُم بِالصَّدَقَةِ فَبَكِّرُوا بِالصَّدَقَةِ فَإنَّها تُسَوِّدُ وَجهَ إبليسَ

بر شما باد به صدقه دادن ! صبح زود صدقه بدهيد كه روي ابليس را سياه مي‌كند/ تحف العقول ، ص ۲۹۸ .

*منشا گرفتاریها

ما مِن نَكبَةٍ تُصِيبُ العَبدَ إلّا بِذَنبٍ

هيچ بنده ای  گرفتار نمی شود مگر به سبب گناه/الكافي ، ج ۲ ، ص ۲۶۹ .

*دنیای خوب

ما حَسَنَةُ الدُّنيا إلّا صِلَةَ الإخوانِ و المَعارِفِ

خوبي دنيا چیزی جز  پيوند با برادران و آشنايان نيست/بحار الأنوار ، ج ۴۶ ، ص ۲۹۱ .

*کلید بدیها

ايّاكَ و الكَسَلَ و الضَّجَرَ فَإنَّهُما مِفتاحُ كُلِّ شَرٍّ

از تنبلي و بي حوصلگي بپرهيز كه اين دو كليد هر بدی‌اند/ تحف العقول ، ص ۲۹۵

 



تعبیرزیبای آیت الله جوادی آملی از آموزش و پرورش

استاندار خراسان جنوبی

برای حضور روحانیون در مدارس برنامه‌ریزی دقیقی صورت گرفته است

مدیرکل دفتر وزارتی آموزش و پرورش

ستاد همکاریها‌ حلقه اتصال دو نهاد بنیادین کشور است

دبیرجدید ستاد همکاری حوزه‌علمیه وآموزش و پرورش منصوب شد

در زنجان تاکید شد

لزوم حضور روحانیان متخصص برای آموزش دینی کودکان و نوجوانان

تعبیرزیبای آیت الله جوادی آملی از آموزش و پرورش

امام جمعه اهواز

مکتب حاج قاسم  حاصل پیوند تربیتی  منزل، مدرسه و مسجد است  

مناسبت هزارمین سال تأسیس حوزهٔ علمیهٔ نجف اشرف تدوین شد

فیلم «داستانی ـ تربیتی» شیخ طوسی و تأسیس حوزهٔ علمیهٔ نجف اشرف

سه‌شنبه‌های حضور؛

 پیوند مدرسه، مسجد و نسل جدید در شهرستان دنا + و تصاویر

با همکاری حوزه و آموزش و پرورش

تکاپوی طلاب برای پاسخ به شبهات دینی

امام جمعه رباط کریم:

لزوم همکاری همه دستگاه ها برای کاهش آسیب های اجتماعی دانش آموزان

راهکارهای همکاری استعدادهای درخشان با حوزه علمیه اصفهان بررسی شد

با شرکت سه میلیون دانش‌آموز

گزارشی ازافتتاحیه «درس‌هایی از قرآن» در ۴۰هزار مدرسه کشور

طلاب طرح امین عضو مؤثر تیم تربیتی مدارس باشند

به همت دفترتبلیغات اسلامی

کتاب « کار در کلاس» ویژه مقطع پیش‌دبستانی منتشر شد

گزارشی از دوره آموزشی توجیهی کریمه اهل‌بیت(س)

تحولی نو در نظام تعلیم و تربیت اسلامی با اجرای طرح امین   

گزارشی از یک نشست استانی

از گلایه های طلاب طرح امین تا توضیحات با سعه صدر مسئولین