Print
Zoom In
Zoom Out

در محضر امام پنجم علیه السلام

راه شکست ناپذیری از نگاه شکافنده علوم

شناسه مطلب: 13978
زمان انتشار: دوشنبه 03 بهمن 1401 ساعت 11:38

آن حضرت را باقر لقب دادند كه به معناي شكافنده‌ ي علوم است، زيرا آن بزرگوار مشكلات و پيچيدگي ‌هاي علميِ عصرِ خود را با دقت و ظرافتِ خاصي تجزيه و تحليل مي ‌كرد.

بنا به روايتي حضرت امام محمدباقر(ع) در اول رجب سال ۵۷ ق در مدينه به دنيا آمد. آن حضرت را باقر لقب دادند كه به معناي شكافنده‌ ي علوم است، زيرا آن بزرگوار مشكلات و پيچيدگي ‌هاي علميِ عصرِ خود را با دقت و ظرافتِ خاصي تجزيه و تحليل مي ‌كرد.

 در دوران امامت آن حضرت، از سال ۹۶ ق كه مقارن با سال‌هاي پاياني حكومت جور بني اميه و ضعف آن بود، فرصتي فراهم شد تا آن بزرگوار به تقويت بنيان‌هاي فكري و فرهنگي مسلمانان بپردازد.

در اين زمان و همچنين در دوران امامت فرزندش امام جعفر صادق(ع) بسياري از علوم شكوفا شد و شاگردان آن دو بزرگوار، برخي از علوم را گسترش داده، علوم جديدي را نيز ابداع كردند. امام محمدباقر(ع) بر اثر سلطه‌ حكومتِ طاغوت، از نظر سياسي مُنزوي بود و اعتراضات او به صورت يك نهضت سياسي همه جانبه به سرنگوني رژيم بني ‌اميه نینجاميد.

 ايشان كه دريافته بود فرهنگ تشيع در انزوا قرار گرفته و زير چكمه ‌ي جلاّدان اُموي، بي ‌رَمَق مانده است، دست به يك انقلاب وسيع فرهنگي زد و با تربيت شاگردان برجسته، فقه آل محمد(ص) و خط فكري تشيُّع را آشكار ساخت.

*بشارت پیامبر

پيامبرصلي الله عليه وآله :يا جابِرُ! فَإذا لَقَيتَهُ [الإمامَ الباقِرَعليه السلام ]فَاقرَئهُ مِنّي السَّلامَ

اي جابر! هر گاه او [امام باقرعليه السلام] را ديدار كردی ، سلام مرا به او برسان/بحار الأنوار ، ج ۴۶ ، ص ۲۲۳ .

*امام باقرعلیه السلام  از زبان خودش

امام باقرعليه السلام :وَاللَّهِ يا جابِرُ! لَقَد أعطاني اللَّهُ عِلمَ ما كانَ و ما هُوَ كائِنٌ إلي يَومِ القِيامَةِ

اي جابر! به خدا سوگند،خداوند علم گذشته و آينده تا روز قيامت را به من عطا كرده است/بحار الأنوار ، ج ۴۶ ، ص ۲۹۶ .

*سخنان برگزيده

الكَمالُ كُلُّ الكَمالِ التَّفَقُّهُ فِي الدِّينِ و الصَّبرُ عَلَي النّائِبَةِ و تَقدِيرُ المَعيشَةِ

همه كمال در شناخت عميق دين و شكيبايي در پيشامدها و اندازه نگه داشتن در زندگي است/تحف العقول ، ص ۲۹۲ .

*لبخند بزنید

تَبَسُّمُ الرَّجُلِ في وَجهِ أخيهِ المُؤمِنِ حَسَنَةٌ

لبخند  به روي برادر ديني‌اش حسنه است/بحار الأنوار ، ج ۷۴ ، ص ۲۸۸ .

*سخن نیک را برگیرید هرچند...

خُذُوا الكَلِمَةَ الطَّيِّبَةَ مِمَّن قالَها و إن لَم يَعمَل بِها

سخن نيك را از گوينده آن برگيريد ، اگر چه به آن عمل نكند/تحف العقول ، ص ۲۹۱ .

مَن تَوَكَّلَ عَلَي اللَّهِ لايُغلَبُ و مَنِ اعتَصَمَ بِاللَّهِ لايُهزَمُ

*راه شکست ناپذیری

آن كه به خدا توكّل كند،مغلوب نشود و آن كه به خدا توسّل جويد،شكست نخورد/جامع الأخبار ، ص ۳۲۲ .

*سنگ دل نباشید

ما ضُرِبَ عَبدٌ بِعُقُوبَةٍ أعظَمَ مِن قَسوَةِ القَلبِ

هيچ بنده‌اي به كيفري بزرگ‌تر از سختْ دلي كيفر نشد/تحف العقول ، ص ۲۹۶ .

*شیطان را روسیاه کنید

عَلَيكُم بِالصَّدَقَةِ فَبَكِّرُوا بِالصَّدَقَةِ فَإنَّها تُسَوِّدُ وَجهَ إبليسَ

بر شما باد به صدقه دادن ! صبح زود صدقه بدهيد كه روي ابليس را سياه مي‌كند/ تحف العقول ، ص ۲۹۸ .

*منشا گرفتاریها

ما مِن نَكبَةٍ تُصِيبُ العَبدَ إلّا بِذَنبٍ

هيچ بنده ای  گرفتار نمی شود مگر به سبب گناه/الكافي ، ج ۲ ، ص ۲۶۹ .

*دنیای خوب

ما حَسَنَةُ الدُّنيا إلّا صِلَةَ الإخوانِ و المَعارِفِ

خوبي دنيا چیزی جز  پيوند با برادران و آشنايان نيست/بحار الأنوار ، ج ۴۶ ، ص ۲۹۱ .

*کلید بدیها

ايّاكَ و الكَسَلَ و الضَّجَرَ فَإنَّهُما مِفتاحُ كُلِّ شَرٍّ

از تنبلي و بي حوصلگي بپرهيز كه اين دو كليد هر بدی‌اند/ تحف العقول ، ص ۲۹۵

 



فعالیت‌های تبلیغی مدرسه امام صادق(ع) در مدارس شهر تهران

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان

مدرسه؛ کانون تمرین زندگی و فعالیت‌های اجتماعی دانش‌آموزان است

امام جمعه اصفهان تأکید کرد؛

ضرورت آموزش مبتنی برفهم کودک

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی

طرح پیوند منزل مدرسه و مسجد از اهداف سند تحول بنیادین است

نشست مسئولان حوزه علمیه و آموزش و پرورش نائین+ عکس

تصاویر/ نشست شورای همکاری حوزه های علمیه با آموزش و پرورش خوی

رئیس ستاد همکاریها تبیین کرد

شش قلمرو مهم نهادهای آموزشی وعلمی برای آینده اسلام و ایران

جذب ۹۸ طلبه طرح امین درخراسان‌شمالی

معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه علمیه خراسان‌شمالی

پیوند «مدرسه، منزل و مسجد» سبب کاهش آسیب اجتماعی می‌شود

امام جمعه اصفهان خبرداد

فعالیت یکهزار طلبه طرح امین دراصفهان

نتایج پایش عملکرد ۵۷۰ مربی طرح امین در استان کرمانشاه اعلام شد.

با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

بیست‌ودومین اجلاسیه مدیران مدارس صدرا در مشهد برگزارشد

آیت‌الله اعرافی در دیدار مدیر مسئول ایکنا:

پیام‌های قرآنی در دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش ترویج شود

تصاویر/امام جمعه خوی در میان دانش آموزان دارالقرآن امام خمینی (ره)

در دوره دانش‌افزایی طلاب آموزش ‌وپرورش

تاکیدامام جمعه قزوین بر تقویت همکاری حوزه و آموزش و پرورش

تفاهم نامه های ستاد همکاریها از آغاز تاکنون

به مناسبت آغازامامت حضرت ولیعصر(عج)

درمحضرغایب حاضر/ ازهمه خبرهاى شما آگاهيم!