Print
Zoom In
Zoom Out

طرح «امین» و تربیت دانش‌آموزان با شیوه‌های خلاقانه معارفی

شناسه مطلب: 13766
زمان انتشار: دوشنبه 16 آبان 1401 ساعت 08:11

طرح امین یک برنامه جامع موفق است که طی چندین سال گذشته با همکاری حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش آموزش و پرورش آغاز شده و طی آن مشاوران مذهبی و طلبه‌های حوزه علمیه برای بیان معارف اسلامی راهی مدارس می‌شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، آموزش و پرورش یکی از نهادهای مؤثر در تحقق بیانیه گام دوم است، چراکه تربیت نسل آینده این سرزمین را برعهده داشته و با شکل‌گیری درست آرمان‌های انقلابی در ذهن و قلب این دانش‌آموزان به تشکیل جامعه آرمانی اسلام کمک خواهد کرد.

در این راه به‌دلیل گستردگی و نوع فعالیت حساسی که آموزش و پرورش دارد، نهادهایی چون حوزه علمیه به کمک آمده تا این دو نهاد بتوانند مسیر تربیت نسلی مؤمن و متعهد را هموار کنند. طرح امین یک برنامه جامع موفق است که طی چندین سال گذشته با همکاری حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش آموزش و پرورش آغاز شده و طی آن مشاوران مذهبی و طلبه‌های حوزه علمیه برای بیان معارف اسلامی به شیوه‌ای جدید راهی مدارس می‌شوند.

حجت‌الاسلام عیسی خالقی که مدت ۹ سال مسئولیت مشاور مذهبی دبیرستان نمونه بیرجند را برعهده دارد و پیش از این نیز در مدارس مشهد مشغول به مشاوره بوده است، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: عدم حضور مشاوران مذهبی در مدارس یک خلأ مهم تربیتی بود که ضرورت آن احساس می‌شد.

وی با اشاره به ارتباط‌گیری با دانش‌آموزان در طی این طرح و اثرات مثبت آن، ادامه داد: برای رسیدن به این موقعیت، طلبه‌ها ابتدا دوره‌هایی را گذرانده و برای ارتباط با نسل مهمی از اجتماع آماده و توانمند می‌شوند؛ نسلی که اگر ارتباط درست برای آنان را یاد نگیریم، از آرمان‌های اسلام دور و دورتر شده و آن زمان دشمنان فرصت کافی برای شکل‌گیری شخصیتش خواهند یافت.

این مشاور مذهبی بیان کرد: بیان سؤالات شرعی نوجوانان و ارائه پاسخ منطقی، شکل‌گیری ارتباط درست برای اعتمادسازی بین دانش‌آموزان و توجه به مسائل عاطفی نوجوانان برای عدم دوری از آرمان‌های اسلام، ابعاد مهمی است که یک مشاور مذهبی باید به آن توجه کند.

خالقی ادامه داد: همان‌گونه که حضور معلم، مشاور تحصیلی و مربی در مدارس الزامی است، وجود یک مشاور مذهبی نیز در مدارس در کنار دانش‌آموز و همراه با روزهای رشد او یک ضرورت انکارناپذیر است؛ این مشاور مذهبی در واقع می‌تواند فردی امین برای دانش‌آموز برای بیان دغدغه‌ها و ارائه سوالاتش باشد که فکر می‌کند نمی‌تواند پاسخش را از فرد دیگری جویا شود.

خلاقیت به تناسب سن دانش‌آموز نباید فراموش شود 

وی با بیان اينکه یک نوجوان روحیه خاص خود را دارد و نباید او را مانند بقیه دید؛ نوجوان به دلیل وجود هیجانات همواره سؤالات و شبهاتی دارد که اگر در محیط مدرسه و خانه پاسخ منطقی‌اش را نیافت در خیابان جستجو خواهد کرد، افزود: اگر یک مشاور مذهبی به سن و یا روحیات هر دانش‌آموز توجه نکرد، اثرات جبران‌ناپذیری در فرآیند تربیتی او خواهد گذاشت.

خالقی با اشاره به اینکه توجه به حساسیت این قشر از اجتماع و بیان مسائل معرفتی به فراخور سن و جنس آنان از جمله مهم‌ترین مسائلی است که باید یک مشاور مذهبی به آن توجه کند، تصریح کرد:‌ خلاقیت و دوری از یکدستی در ارائه برنامه‌ها مبلغان را کمک خواهد کرد تا به کارآیی مناسبی در ارتباط با نسل امروزی برسند و در واقع نباید حساسیت تربیتی این نسل را فراموش کرد.

حضور ۴۷۰ مشاور مذهبی در مدارس خراسان‌جنوبی

حجت الاسلام سیدعلی حسینی، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی نیز از حضور ۴۷۰ مشاور مذهبی در مدارس طبق تفاهم‌نامه با حوزه علمیه خبر داد و گفت: این افراد در قالب طرح امین به‌کارگیری شده‌اند. با اجرای این طرح ارزش‌ها، باورها و اعتقادات دانش‌آموزان دوباره شکل گرفته و مشاوران مذهبی به‌عنوان یار همراه معلمان در شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموزان نقشی مهم و اثرگذار دارند؛ شخصیتی که اگر در مدرسه ساخته و پرداخته نشود، به دست معاندان و دشمنان نظام مورد تربیت قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اثرات مثبت تعامل معلمان با مشاوران مذهبی بیان کرد: در واقع مشاور مذهبی تسهیل‌کننده کار معلمان و بازویی برای اثربخشی فعالیت مربیان پرورشی بوده و حضور آنان در تمام مقاطع تحصیلی به فراخور توانمندی که دارند ضروری به نظر می‌رسد.

کیفیت‌بخشی به اهداف سند تحول بنیادین با طرح امین 

وی با اشاره به کیفیت‌بخشی و اجرای بندهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با حضور مشاوران مذهبی در مدارس، افزود: این سند مبتنی بر تربیت در تمام ساحت‌هاست و حضور مشاوران و طلبه‌ها کمک بسزایی در تربیت به این شیوه و در واقع تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خواهد داشت.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی با بیان اینکه تربیت اسلامی در مدارس لازمه برقراری حکومت اسلامی است، تصریح کرد: تربیت دانش‌آموزان در قالب طرح امین؛ دوری از افراط و تفریط و همچنین رعایت اعتدال در تربیت اسلامی، در آموزش مشاوران مذهبی دیده می‌شود.

حسینی از حضور مؤثر مبلغان برای رفع شبهات دانش‌آموزان گفت و ادامه داد: در واقع نهادینه‌سازی باورها و اعتقادات دینی در وجود قشر دانش‌آموز و همچنین تلاش برای ثبات این باورها تا سال‌ها در شخصیت این افراد از جمله اصولی است که با اجرای طرح امین به‌دنبال آن هستیم.

به گزارش ایکنا خراسان جنوبی، وی با بیان اینکه گستره مبانی دینی و شناسایی دانش‌آموزان اثرگذار در این حوزه از مهم‌ترین راهبردهاست، اظهار کرد: وقتی دانش‌آموزان مستعد در این حوزه با کمک مبلغان شناسایی شدند، در سال‌های بعد همین افراد می‌توانند مبلغ دین باشند و این به معنای تحقق کامل سند تحول بنیادین است، چراکه اکنون روح دانش‌آموز نیز همراه عقلش در محیط مدرسه بارور شده و می‌تواند به شخصیتی اثرگذار تبدیل شود.

پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب به مناسبت سال ۱۴۰۳

گزارش تصویری آیین ترتیل‌خوانی دانش آموزان در حرم حضرت معصومه(س)

گزارشی از افتتاح رشته تخصصی تبلیغ کودک و نوجوان در اهواز

معاونین پرورشی مدارس همدان با فضای حوزه علمیه آشنا شدند

آیت‌الله اعرافی:

شاهد یک انقلاب فرهنگی در مدارس طرح امین هستیم

در استقبال از میهمانان خداوند

بركات روزه ماه رمضان/ خدا وند ميزبان روزه‌داران

جشن تکلیف دانش‌آموزان کلاس هشتمی مدرسه آزیتا افشارنژاد بیرجند

همایش تخصصی روحانیون و طلاب شاغل در آموزش و پرورش برگزار شد

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی تاکید کرد:

چه کمالی است که در نماز نیست ...

نشست کمیسیون معین ستاد همکاریها با حضور اعضا برگزار شد

برگزاری دوره طرح جامع روانشناسی مربیان طرح امین خواهر در کرمانشاه +عکس

با همکاری ستاد همکاریها

نشست های میدانی پاسخ به سوالات دینی دانش آموزان برگزار شد

با مشارکت ستاد همکاریها،

سلسله نشست های علمی "رابطه پدر_دختری در آیینه علم و دین" برگزار می شود

۵ اثر تبلیغی مرتبط با دانش آموزان رونمایی شد

آیت الله اعرافی:

در همه امور، اولویت تمام کشور باید کمک به نهاد تعلیم و تربیت باشد