متن یادداشت رسیده به شرح ذیل است .
از علل برتری و حقانیت اسلام ناب محمدی بر سایر ادیان که بر هر انسان متتبع و آزاد از هوا و هوس مشهود است و انکار آن ممکن نیست؛ فرآیند سازی وحدت در میان بشریت بوده که در سایر ادیان یا مشاهده نمی گردد یا بصورت مقطعی و موقتی خود نمایی می کند؛ چراکه اسلام با احاطه مدیریتی خود بر درون انسان میان عقل و قلب ایشان وحدت سازی کرده و ضمانت اتحاد میان ذهن وعین که وحدت دنیا با جهان عقبی را به همراه دارد را به انسان اهدا و اعطا می کند؛ از جمله دلائل کلیدی که آرامش اتحاد و انسجام میان انسانها را به حداقل کاهش داده و زمینه عداوت و دشمنی ها را به حداکثر رسانده و جنگ های جهانی را بر پا می کند؛ عدم وحدت از درون به برون در میان اعضای یک جامعه می باشد؛ از همین رو باطن آراسته به وحدت فطری غبار آلوده نشده انسان قادر است؛ ظاهری منسجم و متحد از خویش برای شهروندان و پیروان یک مکتب پدید آورد؛ تا از آن عزّت و عظمت زیر پایه های تمدنی تولید گردد، یدین جهت در طول تاریخ اسلامی کسانی با قدرت نفوذ باطنی وحدت؛ حاکمیت داشته اند و وحدت درونی خویش و امت را حفظ کرده اند در تمدن اسلامی شریک بوده و هستند. حتی پیروان شیاطین نیز آنگاه توانسته اند به مقاصد نامبارک خویش دست یابند که انسجام و وحدت ظاهری خویش را بر محور منافع ملی و مشترک حفظ نموده اند؛ اگر قرار است تمدن نوین اسلامی بدست جوانان و دانش آموزان در گام دوم انقلاب اسلامی مستقر گردد؛ بر کسی پوشیده نیست که این راهبرد بدون وحدت از درون به برون در میان دانش آموزان ایران اسلامی محققق نمی گردد.
امنیت درون زا یک عنصر عالی تمدن ساز
چرا مقام معظم رهبری کلید واژه امنیت درون زا در حوادث اخیر به رخ دشمنان کشیدند؛ به دلیل آنکه جوامع اسلامی و ملّت نجیب ایران انقلابی از آفات و آسیب های تفرقه سازی و اختلافات بعد از آگاهی مستثنی نبوده و نخواهند بود، زیراعزّت و اقتدار نظام اسلامی ایران عزیز در گرو اتحاد و انسجام از درون به برون حاصل ازمنابع بالا دستی اسلام ناب بوده و هست؛ همچنان که فاصله گیری از آرمانهای انقلاب اسلامی در برهه هایی مانند 58- 68- 78- 88- 98 و نیز حوادث دشمن پسند اخیر که فتنه ها را دردرون افرادی که از وحدت درون محروم بودند به کف خیابان کشانید؛ این ها همه از ناسپاسی های مدیران و مسئولانی صادر گردید که در درونشان از تفرقه میان عقل و قلب آتشفشانی بر پا شده بود که در هر برهه ایی از انقلاب حرارت خانمان سوز آن و همچنین گدازه های کسل سازاش بر استعداد های خداداد نوجوانان و جان و مال مردم ایران عزیز سرازیر گردید و این چرخه ناسپاسی زمانی اتفاق می افتد که مسئولان و مدیران و به تبع آنان مردم از سبک زندگی اسلامی به سمت و سوی زندگی غربی و غرب خواهی مهاجرت می کنند.
هزینه مهجور شدن شعارها و آرمانهای انقلاب اسلامی
برخی از مدیران و مسئولان خرد و کلان کشور یا از وحدت آفرینی شعائر توحیدی انقلاب وآرمانهای بی بدیل آن؛ مانند طلوع خورشید عظمای ولایت که در بیانه گام دوم به آن اشاره شده است بی اطلاع یا کم اطلاع هستند؛ ازجمله دلائل این ادعا ابزاری کردن شعارها وآرمانهای انقلاب اسلامی است که در شناسنامه کاری آنان چنان هویدا است که غیر قابل انکار می باشد شاهد زنده این سخن؛ اوضاع امروز جامعه ما وعصر حاضر دنیای مسلمانان است که با کثرت منابع انرژی و نفتی و گازی و معدنی جهان و مناطق کم نظیرمهم دریایی و سوق الجیشی منطقه ایی از اسارت جهان غرب روز خوش و آرامی ندارد، چرا با همه این سرمایه های خداداد بیشترین مشکلات اقتصادی و ناهنجاری ها اجتماعی را باید شاهد باشیم؟ اگرچه قتلها وغارتها و چپاولگری بی رحمانه توسط قدرتهای استکبار جهانی؛ و دنباله های غربی وغربگدای آنان که جنایاتی را به خود اختصاص داده اند که روی خون ریزیان تاریخ را سفید کرده اند که از جمله آنها؛ اهانت به ساحت رسول مهربانی و معجزه جاوید ایشان به عناوین مختلف توهمی؛ تخریب و تشویش هایی را توسط سلطه رسانه ایی، در مناطق مسلمین نشین علی الخصوص خاورمیانه علم کرده اند، این فاجعه جانخراش نیست مگر به خاطر اختلاف شدیدی که از شکاف میان وحدت درونی و برونی بر جامعه اسلامی حاکم است و دست های خیانت پیشه هر روز بر آن دامن زده و می زنند و سعی دارند؛ مانع از اطلاع و آگاهی مردم جهان به منابع وحدت آفرین اسلام ناب شوند؛ و تنها راه خلع سلاح کردن آنان اهتمام و اولویت بخشی مدیران و مسئولان به شعارها و آرمانهای انقلاب اسلامی و سبک زندگی ایمانی است.
سهم مدارس در وحدت سازی بنیادین
پیامبر آراسته به مدال خلق عظیم از قرآن کریم و مؤسس مکتب نجات بخش اسلام ناب، رسول رحمت و رأفت دعوت خویش را با شعار توحید آغازگر بودند و تمام همّ و غمّ آسمانی خویش را بر ایجاد وحدت و حفظ آن در میان قبائلی گذاشت که زنده به کور کردن دختران و قتل و غارت دیگران بخشی از ارزشهای فردی و اجتماعی آنها بود؛ جامعه ایی که از سراپای آن جهل علمی و جهالت عملی مشحون و مشهور بود. پیامبر رحمتی که هم گفته های او وحدت آفرین و انسجام بخش بود و هم رفتارهای بی بدیل ایشان اتحاد بخش و اختلاف زدا و تمدن ساز بود؛ چرا برنامه درسی آموزش و پرورش در گام دوم نباید به جایگاهی صعود کند که از مدارس کشور بسته آموزشی وحدت از درون به برون دانش آموزان به عروق جامعه دوانده شود و به جهان اسلام صادر گردد.
محتویات وحدت آفرین در کتب درسی
البته باید متذکر این نکته ضروری شد که کثرت جماعت همیشه نشانه حقانیت نیست، چنان که دراقلّیّت بودن هم همیشه نشانه بطلان نمی باشد؛ آیا ساحت های 6گانه سند تحول قادر است در مدارس کشور برای دانش آموزان ارمغان وحدت از درون به برون را داشته باشد. اگر روح پاک و منعطف دانش آموزان با برنامه ریزی های تمام ساحتی توصیه های وحدت آفرین پیامبر مهربانی تربیت شوند؛ دیگر آیین و مراسم های دینی با تحقیر و توهین و تمسخر عجین نمی شوند؛ چراکه رسول رأفت و محبت (ص) فرمود: «من سرّه ان یسکن بحبوحة الجنّة فلیلزم الجماعة؛ هر که می خواهد در میان و مرکز بهشت جای گیرد، باید همراه جماعت شود.» از همین رو باید دانش آموزان از تربیتی برخودار شوند که شهود کنند جمع ایمان و عمل؛ صالح انسان را به بهشت می رساند نه عناوین ظاهری آنها، یکی از بارزترین مصداقهای عمل صالح همگرایی و همدلی و همزیستی آخرت محور از دوران نوجوانی است و همچنین باید یاد آور شد ساحت علمی و فنآوری در جهان چرا باید به سمت وسوی کودک کشی و سلاح های ممنوعه سوق داده شود ویا چرا باید ساحت هنری و زیبا شناختی جهان در سلطه هنر برهنگی و برده داری مدرن از زنان و دختران به نمایش در آید و بانوان دیگر سرزمین ها ر ا به آن اجبار کنند و نیز ساحت سیاسی و اجتماعی با دیپلماسی فریب و دروغ اداره گردد و ساحت اقتصادی و حرفه ایی در آغوش مدارس ثروت سالار باشد و ساحت زیستی و بدنی هم به کام سرمایه ثروت پرستان مدیریت گردد و در نهایت ساحت اعتقادی و عبادی با تجزیه شدن و تفکیک از کنش های اجتماعی هم قرین شود.