به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها،
حجتالاسلام ابوالقاسم لطفی امام جمعه یزدان شهر استان اصفهان در گفتوگو با پانا با اشاره به ضرورت اجرای این سند، بیان کرد: «سند تحول بنیادین سندی بومی و محلی است که توسط نخبگان داخلی تدوین شده است و محتوای آن برگرفته از دین، فرهنگ و مذهب اسلامی است به مراتب بسیار ارزشمندتر از این است که نسخهنویسیهای خارجی را در آموزش و پرورش اجرا کنند.»
وی ادامه داد: «تقویت هویت ایرانی - اسلامی یک ضرورت است زیرا موجب تعهد و وفاداری دانشآموزان به کشور میشود که این مهمترین و عصاره مطالب و محتوای سند تحول بنیادین است.»
امام جمعه یزدانشهر با اشاره به اینکه هویت ایرانی - اسلامی بخشی مهمی از وجود مردم کشور را تشکیل میدهد، عنوان کرد: «در صورتی که این هویت ایرانی – اسلامی در بین دانشآموزان تقویت شود با اعتماد به نفس ملی از باورها، اعتقادات ملی، منافع ملی، مذهبی و... در برابر تهاجم فرهنگی دشمنان دفاع میکنند.»
وی ادامه داد: «دو راهکار علمی و عملی برای تقویت این هویت وجود دارد که در راهکار علمی باید هویت ایرانی- اسلامی را با متون درسی مناسب در ذهن و قلب دانشآموزان القاء کنیم.»
هویت ایرانی اسلامی باید بین معلمان به یک گفتمان تبدیل شود
حجتالاسلام لطفی افزود: «برای معلمان آموزش ضمن خدمت برگزار شود که این هویت ایرانی – اسلامی بین معلمین به یک گفتمان تبدیل شود و نیز بر محتوای آن نظارت شود.»
امام جمعه یزدانشهر در بخش دیگری از صحبتهایش به راهکار عملی برای تقویت هویت ایرانی – اسلامی اشاره کرد و گفت: «باید سیستم آموزشی و پرورشی اصلاح شود و نقطه شروع آن گزینش و انتخاب معلمان است، باید معلمان انقلابی، متدین، جهادی و... گزینش شوند. همچنین به تربیت و پرورش به معنای واقعی اهمیت داده شود و واقعاً در عمل پرورش بر آموزش مقدم شمرده شود.»
غرور ملی دانشآموزان همچون وطندوستی، سرود ملی و مذهب رسمی باید تقویت شود
امام جمعه یزدانشهر تصریح کرد: «موضوع دیگر این است که غرور ملی دانشآموزان همچون وطن دوستی، سرود ملی، مذهب رسمی تقویت شود و در عمل؛ میراث فرهنگی، ورزشی، افتخارات ملی، اسوههای صبر و مقاومت ملی و... را با ساخت کلیپ، اجرای تئاتر و ... به دانشآموزان شناسانده شوند.»
معلم باید دغدغه انسانسازی داشته باشد
حجتالاسلام لطفی با اشاره به نقش معلمان در تربیت نسل انقلابی، تصریح کرد: «اگر معلمانی در تراز انقلابی، دینباور، امانتدار که به دانشآموز به عنوان امانت نگاه کند و دیندار انقلابی و ... داشته باشیم میتوانند با هدایتگری صحیح، نسل انقلابی مدنظر و مطلوب را تربیت کنند. در حقیقت معلم باید دغدغه انسانسازی داشته باشد و عاشق تربیت باشد که بتواند نسلی انقلابی را تربیت کند.»
در تربیت نسل انقلابی، معلم باید عامل باشد
امام جمعه یزدانشهر، عنوان کرد: «معلمان، عامل بسیار مهم و اثرگذار بر روی فکر و ذهن دانشآموزان هستند، نکتهای که سالهای سال است در بحث نقش معلمین از آن غافل شدهایم این است که در تربیت نسل انقلابی، معلم باید عامل باشد تا بتواند تاثیر بگذارد. اما در حقیقت معلم هر چقدر تسلط علمی بیشتری داشته باشد و بتواند درس را با بیان شیرین تدریس کند، دانشآموز بیشتر به درس علاقهمند میشود و میزان تاثیرپذیری دانشآموزان از چنین معلمی به مراتب بیشتر از معلمی است که در وادی اخلاق و رفتار قدم بر میدارد.»
لزوم نگاه برنامهمحور و نظاممند به وزارت آموزش و پرورش
خطیب جمعه یزدانشهر با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب درباره نقش و اهمیت وزارت آموزش و پرورش، بیان کرد: «برنامهریزی جهت تربیت انسانهای تراز انقلاب اسلامی مبتنی بر ساحتهای 6 گانه سند تحول بنیادین مورد تأکید مقام معظم رهبری است و اینکه به مجموعه وزارت آموزش و پرورش و مجموعههای وابسته نگاه جناحی و حزبی صورت نگیرد و به جای آن؛ نگاه برنامهمحور و نظاممند باشد. 18 وظیفه از مهمترین وظایف آموزش و پرورش در رابطه با تربیت نیروی انسانی مومن، کارآمد و بانشاط در این سند مطرح شده است.»
حجتالاسلام لطفی به مسائل و مشکلات آموزش و پرورش محل امامت خود نیز اشاره کرد و افزود: «یزدانشهر به دلیل داشتن تعداد زیادی شهرکهای صنعتی، شهری مهاجرپذیر است و مردم از مناطق محروم یاسوج، چهارمحال و بختیاری، روستاهای غرب استان اصفهان و مناطقی که دچار خشکسالی شدهاند به اینجا مهاجرت میکنند. همین امر باعث شده است تا جمعیت این منطقه روز به روز افزایش باشد و نیاز به فضای آموزشی نیز بیشتر از پیش احساس شود.»
امام جمعه یزدانشهر عنوان کرد: «کمبود تجهیزات و فضای فیزیکی اصلیترین مشکل منطقه یزدانشهر در حوزه آموزش و پرورش است. 34 مدرسه در این منطقه وجود دارد که متناسب با تعداد دانش آموزان نیست و به 10 مدرسه دیگر نیاز است. 3 مدرسه خیرساز در حال احداث داریم که خیرین به 50 درصد تعهداتشان عمل کردهاند، اما آموزش و پرورش به دلیل نداشن توان مالی قادر به انجام تعهدات خود نیست و لازم است تا اعتبارات مطلوبی به مدارس و مجموعههای آموزش و پرورش تخصیص داده شود.»