به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها متن این یادداشت در ذیل می آید
پیامبر مهربانی ها فرمودند "احب الله من احب حسینا" خداوند دوست می دارد دوست دارنده حسین علیه السلام را؛ آیا دوستی خداوند به معنی فعل و انفعال و تغییرات است؛ یا اینکه در هستی موجودی یافت نمی شود که قدرت تغییر در خداوند متعال را دارا باشد؛ در نتیجه خداوند به سبب معادل و مقابل نداشتن عاشق خودش است و بس؛ در حقیقت اتحاد میان عشق و عاشق و معشوق است، از همین رو پیامبر اعظم فرموده اند "خداوند خالقِ مهر و محبت، حسین را دوست می دارد" زیرا حضرت حسین بی نیازی خداوند متعال در عشق ورزیدن به غیر را در کربلا ی معلی به نقش کشیده است ،از همین رو تابلوی اصول دین در کربلا معلی برای همگان دروس (توحید - نبوت - معاد) را به امامت و عدالت حضرت اباعبدالله علیه السلام با تمام وجود میچشند، بر این اساس نوع امر به معروف و عدالت خواهی ایشان سبب برپایی دل پیمایی بی بدیل اربعین گردیده است.
حال این سئوال پیش می آید چرا از ظرفیت بی بدیل راهپیمایی دانش آموزان در اربعین حسینی تا به حال جهت چرخش تربیت از دانش حافظه ایی به کار آمدی برای تمدن نوین اسلامی از مدیران برنامه ریزی درسی با رویکرد جهادی، وظیفه ای انقلابی احساس نشده است،باید گفت؛ برای بهره گیری از حماسه اربعین نیاز است تمام کتب علوم اسلامی و انسانی و نیز فضای مجازی در سر فصل های خود جایگاه ویژه ای برای این حماسه تمدن ساز ایجاد کنند؛ تا متون آموزشی و نیز کتب درسی آماده تربیت نسل تراز مورد انتظار گام دوم انقلاب اسلامی را پاسخگو باشند.
برای تبیین این مهم به برخی از سر فصل هایی که جای آنان در نظام آموزشی کشور خالی است بپردازیم. این سرفصل ها را می توان به سه بخش قلبی ، ذهنی و رفتاری تقسیم کنیم که در بخش قلبی گوهر محبت و مهرورزی صادقانه و پایدار اربعین ، نیاز حیاتی تربیت قلب دانش آموزان است زیرا در نوع تدریس یگانه پرستی امام حسین علیه السلام در کربلا، صحنه هایی آراسته گردیده که برای متربیان و زائران جهانی مقام شستوی قلبی یا همان مخ عبودیت را چشم نوازی کرده و دلها را آرامش می بخشد؛ چراکه در آن منت و علت مشرکانه و نقاق آلود معنایی ندارد ، باید اقرار کرد در بخش مهندسی ذهن دانش آموزان و زائران گرامی، تمام همت ها از نگاه سطحی ظاهرگرایی و ذهنی مادی به رنگ و نژاد و ملیت به شهود آیه شریفه" نفخت فیه من روحی: چرخش داده شده است.
*هوش ملکوتی اربعین و چرخشهای تربیتی سند تحول
در بخش سوم این مبحث باید اذعان نمود ،رفتارهای زائران حسینی در آن صحرای امتحان و ابتلاء انسان کامل، برای شرکت گنندگان این حماسه حصین به گونه ایی رقم می خورد که گویا هزاران هزار ساعت توسط برترین و بهترین برنامه سازان جهان برای اینحماسه کبیر برنامه ریزی کرده اند ، از همین رو؛ تقوای عملی یا همان خویشتن بانی که پادزهر سرگردانی و حیرانی انسان امروز می باشد و زمینه ساز جشن تمدن سازی با هوش ملکوتی و بشارت دهنده جامعه مهدوی است .چون این اکسیر اعظم در سرا و سرز مین دیگری یافت نمی شود تا گمشده های الهی انسان کشف و درک شود. زیرا در تمدن مهدوی شیطان سر از بدنش توسط نماینده خداوند مقتدر جدا می گردد و قاعده و قانون احسان و عدالت؛ در نظام آموزش تربیت مهدوی از آرمان و آمال به افعال و رفتار آورده می شود، به همین سبب انسانها از سراسر جهان با رغبت درونی برای ثبت نام در این مدرسه جاودانه بخشی ،گرد هم حلقه میزنند تا چرخش های کمال بخش در نظام اجتماعی اربعین رابیابند و در ابعاد مختلف زندگی که برای آنان بن بست و راه بست ایجاد کرده در این نمایش بین المللی راه برون رفت آنرا شاهد و ناظر باشند.
*الف- ظرفیت آفرینی اربعین در سامانه شاد
حماسه چهلمین روز شهادت فرزند خاتم رسولان صلی الله علیه وآله و سلم؛ از قوت و قدرت زیبا شناختی برخودار است که قادر است سامانه شاد آموزش و پرورش از خلق مناظر چشم نواز و معارف درمانگر آن؛ برای پاسخ پایدار به رهزانان عقیده و آگاهی دانش آموزان به گونه ایی مسلح و مصمم کند که با ایجاد فضای پاک فطرت مدار برای نونهالان و جوانان و هم چنین دانش آموزان در کلاس درس کارگاه علوم اسلامی و انسانی را هم نشین ملائکه الله کنند؛ و کتب و کلاس های مورد نظر و نیاز را از اربعین حسینی پشتوانه تمدن سازی قرار بدهند.
*ب- فرصت های تمدن سازجهانی
اربعین حسینی آراسته به کدامین معارف اسلامی و انسانی است که قادر است متون آموزشی و کتب درسی آموزش و پرورش و دانشگاهها را تحولی کند؟ در ساحتهای ششگانه تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، (ساحت اعتقادی- عبادی- اخلاقی) به جهت محوریت ،مقدم بر دیگر ساحت ها می باشد چراکه این اولویت را با صحنه های صهبایی اربعین می توانیم به اثبات برسانیم ، چشم نوازی مهرورزانه و دلداگی انسانها از ملیت های مختلف در اجتماع بشریبی نظیرآن به وضوح مورد شهود همگان است که اگر قلب ها ظرفیت محبت بی منت را واجد شوند، تمدن توحیدی پدید آید و الا با قلب شهوت آلود وسعت تمدن توحیدی را شاهد نخواهیم بود، زیرا دنیا دوستی در قلبی که بی نهایت تقاضای دنیا را دارد در این دل پیمایی جایی نخواهد داشت؛ صحنه های تربیتی و تعالی بخشی که مهارت محبت ورزی بی منت را در گستره جهانی برای تربیت تمام ساحتی سیاستگزاران و مسؤولین دیندار به صورت نوآورانه و جذاب و انگیزشی به نمایش در می آورد.
*پ- آموزشگاهی با معماری از خود گذشتگی
دروس مهرورزی و منزلت انسانی بر آمده از شهد اربعین حسینی که داروی یقینی امراض فردی و اجتماعی؛ مردمان مکتب لیبرالی و نظام استثمار سرمایه داری و غرب گریان عصر می باشد و راه انسانی زیستن را بر روی آنان سد کرده است؛ مانند سبک زندگی فردی که زیست با حیوانات را برای ایشان تمدن معرفی کرده و انواع خودکشیهای فطری و جسمی و شخصیتی و حیثیتی و.... را برای ایشان بر پا کرده است؛ آنها با رصد یا حضور در این حماسه درمانگر چنان با نشاط و شادمان می گردنند که گویا گمشده چندین و چند ساله خویش را به یکباره در آغوش گرفته اند؛ به دلیل آنکه از درون خود احساس غنی شدن و راهگشایی و راه سازی برای آینده بی پایان خویش را درک و دریافت می کنند، هم چنین داروی بی درمان خون خواری های نشأت گرفته از انواع تحقیر- ترس- تهدیدات و از همه مهمتر دنیای بدون آخرت دانش آموزان را در این آموزشگاه با معماری از خود گذشتگی آموخته و در جان خویش ذخیره می کنند.
* ت- اسلام و ارتباطات تربیتی فراگیر آن
اجتماع بی بدیل اربعین اباعبدالله الحسین علیه السلام از جهاد انسان کاملی نشأت پذیرفته که درس تسلیم و رضا در برابر خداوند حکیم را در گردنههای سخت زندگی برای بشریت به خوبی تدریس کرده است ،همان درسی که داروی یأس و نا امیدی و حس تنهایی انسانهای عصر فضای مجازی است؛ این راهپیمایی مطالبه کننده حکومت انسان کامل، روشنایی بخش دلهای در بند تیرگی و تنهایی نظام شهوت سالار ولذت پرستی است.اربعین حسینی با کدامین زبان چگونگی امکان اجرای عدالت اجتماعی در جامعه اسلامی را ممکن معرفی کرده و نیز شبهه دو بعدی بودن حیات طیبه سوره نحل را که راهکار حتمی و یقینی نجات از بردگی مدرن جهان غرب و انسان های در بند و اسارت آن می باشد را تبیین کرده است، اربعین سبک مدیریت انتفاعی ناشی از سودازدگی در نظام استعماری را به رسوایی کشانده است و هم چنین یکی از راهکارهای درمان استخدام ظالمانه دیگران که در نظام آموزشی مدارس ثروت محور جهان چینش شده در این حماسه آزادی بخش جهت ارتباطات از هم گسیخته خانواده امروز بشر و روابط میان فردی یک اجتماع تمدن ساز را توسط ارزشهای انسانی و اخلاقی با نوع معرفت و محبت واطاعت از خداوند رئوف و نیز پیروی آگاهانه و اختیاری از نظام معیار دینی بدون تحریف؛ به اتحاد و انسجام پایدار می رساند.
ث- چرخش تربیت ازذهنی به میدانی
از برکات و نعمات دل پیمایی اربعین حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام؛ طرد تعصبات قومی و قبیله ایی نژادپرستانه است که هر جوان و دانش آموزی با سیر در این مشاهده آرمانی و آسمانی مناظری شادی آفرین و سوق دهنده به فطرت خداخواهی و خیر طلبی،او را سبک بال نموده و به مقام مهرورزی صادقانه می رساند و هم چنین توحید ربوبی متجلی شده در روابط بر پا کنندگان اربعین که مطلوب فرشتگان است کام جوان و دانش آموز را در نبرد با شیطان های جنی و انسی معطر و شیرین می گرداند و در نهایت پیشوایی و زعامت قوه غضبیه ایشان که آمال و آرزوی شیطان است را در اختیار محبت خرد ورزانه او در می آورد؛ توجه به آثار اربعین در گام دوم انقلاب اسلامی بر روی جامعه بینالمللی، جامعهشناسان و روانشناسان جهان به گونه ایی بوده است که برخی از آنان را علاقمند به شرکت در این راهپیمایی کرده است که در برخی موارد هم این مشتاقان انسانیت پژوه؛ با ممانعت استکبار جهانی مواجه شده است؛ مانند انعکاس رسانه ایی این حضور معنوی و مسیر ساز تمدن نوین که نشر حقیقی آن به سبک واقعی و حقیقی را مانع شده اند؛ چراکه این فرهنگ سازی تمدنی قرب الی الله یا همان خدایی شدن را در خود دارد که می تواند جایگزین خود خواهی شیطان پسند گردد؛ در اربعین ابا عبدالله الحسین علیه السلام از آن رو که یگانگی رب العالمین تبیین و تجلی داده می شود؛ دلهای مشتاقان جهانی نسبت به آن بی تاب می گردد تا عطش به مهرورزی بی نهایت آنان سیراب شود.