به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه شهرستان خرم آباد گفت: اهمیت همکاری آموزش و پرورش با نهادهایی مانند حوزه علمیه، بنیاد غدیر، بنیاد مهدویت، ستاد اقامه نماز و استفاده از ظرفیت هایی از جمله سازمان بسیج دانش آموزی، اتحادیه انجمن های اسلامی و سایر موارد مشابه بر کسی پوشیده نیست.
حجت الاسلام و المسلمین سید احمدرضا شاهرخی افزود: آموزش و پرورش نیازمند بازسازی انقلابی است و باید امور تخصصی و تربیتی را به افراد صالح و متخصص این کار سپرد و بر ان حسن نظارت را داشت؛ همه فرهنگیان و و به خصوص مدیران مدارس باید با مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آشنا شوند و با توجه به بومیگزینی به اجرای عملی آن بپردازند.
امام جمعه خرم آباد بیان داشت: آموزش و پرورش مانند یک لوح سفید است که باید با امور دینی مناسب بر آن تاثیر گذاشت، از جمله بحث عدالت آموزشی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز هست.
باید در مورد تعدد عناوین مدارس آموزش و پرورش تجدید نظر صورت گیرد و در صورت مفید نبودن تغییر کنند.
رضا عزتی؛ سرپرست آموزش و پرورش لرستان نیز محصول نهایی همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش را تربیت انسانی قرآنی که برای سعادت آخرت خود و توسعه کشورش تلاش می کند بیان کرد و گفت: درب آموزش و همواره به روی فعالان فرهنگی و تربیتی باز است. و در این رابطه نقشه راه ما مشخص است و این نقشه همان سند تحول بنیادین است که مطالبه بحق مقام معظم رهبری است و از بین ساحتهای شش گانه سند تحول بنیادین، اولین ساحت به ساحت تربیتی اعتقادی، عبادی و اخلاقی پرداخته که همین ساحت، ماموریت مهم ما با حوزه همکاریها و نهادهای تاثیرگذار جامعه می باشد.
مسئول دستگاه تعلیم و تربیت در لرستان اظهار داشت: هدف کلی در این ساحت همان تلاش مداوم جهت ارتقای ابعاد معنوی وجودی دانش آموران و تلاش پیوسته برای حضور مؤثر و سازنده دین و اخلاق در تمام ابعاد فردی و اجتماعی آنان است و حرکت و برنامه ریزی های ما بایستی در چارچوب این هدف باشد ؛ در واقع هدف همه ما از جمله آموزش و پرورش، حوزه علمیه و خانواده تربیت افراد است اما گاهی ممکن است عملکرد هریک از نهادهای موثر در تضاد عملکرد دیگری باشد یا تعارض نداشته باشد، اما مکمل و همسو با یکدیگر نیز نباشند. بنابراین آموزش و پرورش، حوزه علمیه، خانواده و حتی صداوسیما شرکای راهبردی در امور فرهنگی هستیم به این معنی که هریک بدون دیگری کارش ناتمام است.
وی افزود: آثار حرکت ما باید در رفتار دانش آموز مشخص شود و مدرسه ما باید یک مدرسه متمایز باشد به طوری که مشهود باشد این نهادها باهم هماهنگ هستند. نظام ارزشیابی نیز بسیار مهم است. باید بررسی کنیم که ما چه قدر به اهدافمان در ستاد همکاریها نزدیک شدیم، منظور تولید محتوا و کتاب، برگزاری مراسم، همایشهای متعدد و ... نیست، بلکه اتفاق واقعی که در درون مدرسه و در ذهن دانشآموز میافتد مهم است باید دید الان که همکاری میکنیم شرایط چگونه است و اگر همکاری نمیشد شرایط چگونه میبود.
عزتی تصریح کرد: همکاری حوزههای علمیه و آموزش و پرورش، راهبردی، استراتژیک و شرط موفقیت است، بدون این همکاریها کار پیش نخواهد نرفت اما همکاریها باید به اثر بخشی اقدامات معطوف شود و کارهای انجام شده باید هرساله مورد سنجش قرار گیرد تا میزان پیشرفت مشخص شود؛اگر بخواهیم ستاد همکاری حوزههای علمیه و آموزش و پرورش فعال باشد باید ارزشمندی فعالیتها مورد بررسی قرار بگیرد و عملکردش قابل اندازه گیری بوده و پیشرفت آن مشهود باشد.
وی افزود:حضور هفتگی روحانیون در مدارس جهت اقامه نماز جماعت، طرح سودای بندگی و حضور دانش آموزان در نماز جمعه و برنامهریزی برای شرکت مدارس به صورت حداقل دو بار در سال، تدریس ۴۶ طلبه معلم در استان، سخنرانی قبل از خطبه نماز جمعه توسط مدیران آموزش و پرورش شهرستانها و مناطق، ۷۵ روحانی مرد و ۴۶۵ روحانی زن در قالب طرح امین، استخدام ۷۰ روحانی در آموزش و پرورش، گردهمایی و توانمندسازی مبلغین مدارس و چندین مورد دیگر از جمله همکاری های آموزش و پرورش و حوزه های علمیه می باشد.