Print
Zoom In
Zoom Out

رئیس کمیته همکاریهای گنبدکاووس:

فهم مشترک درباره تحول بنیادین در آموزش و پرورش باید شکل بگیرد

شناسه مطلب: 13568
زمان انتشار: چهارشنبه 02 شهریور 1401 ساعت 09:14

امام جمعه گنبدکاووس گفت: باید آموزش و پرورش را از سازمان‌داری به میدان‌داری عرصه تعلیم و تربیت تبدیل کرد تا عوامل سهیم و موثر در آن نقش پیدا کنند/ باید الگوی انقلابی، اسلامی و حماسی را به دانش‌آموز معرفی کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها،

‌حجت‌الاسلام محمود ترابی امام جمعه گنبدکاووس (گلستان) با اشاره به ضرورت اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اظهار کرد: «موضوع این سند تربیت انسانی ایرانی و اسلامی است که تعاریف، ساحت و نیازمندی‌های مختلفی برای آن مشخص شده است.»

وی با بیان اینکه تحول در بستر تغییرات اساسی شکل می‌گیرد بر ضرورت تقویت هویت ایرانی - اسلامی در دانش‌آموزان و راه‌کارهای اجرایی آن اشاره و تصریح کرد: «البته برخی ایرادات و اشکالات در مسیر اجرای این سند وجود دارد که باید برطرف شد، زیرا هم اینک بیش از 10 سال از ابلاغ این سند گذشته، اما متأسفانه به صورت عملی اجرایی نشده است.»

حجت‌الاسلام ترابی با اشاره به تصمیم جدی دولت سیزدهم در اجرای سند تحول بنیادین تأکید کرد: «عدم اعتقاد و باور مسئولان از دلایل عدم اجرای سند تحول است، اگر وزیر آموزش و پرورش در دولت‌های پیشین پیگیر اجرای سند بود و به آن باور داشت، سایر بخش‌ها نیز به دنبال اجرای سند می‌رفتند، اما در برخی دوره‌ها حتی سند 2030 را ترجیح دادند و برای آن بودجه گذاشتند.»

وی با بیان اینکه بی‌ثباتی در مدیریت وزارت آموزش و پرورش، فرصت را برای هرگونه اقدام تحولی سلب کرده بود، یادآور شد: «هم اینک ردیف بودجه مشخصی برای سند تحول بنیادین تعیین نشده است اما سال‌ها برای اجرای برنامه یونسکو تحت عنوان آموزش برای همه، ردیفی در بودجه اختصاص داده بودند.»

امام جمعه گنبد کاووس، تبدیل شدن سند تحول به گفتمان‌سازی و فهم مشترک را مهم برشمرد و ادامه داد: «یک میلیون معلم بدون مطالعه و آشنایی با سند به کلاس درس حضور می‌یابند؛ وقتی نسخه کلان سند تحول ارائه شود، مجری آن مربی است اما معلمان تا چه اندازه عملیاتی کردن سند را فراگرفته‌‌اند؟ امروز باید فهم مشترک درباره تحول بنیادین ایجاد شود تا کشور دچار دوگانگی اسنادی یعنی سند 2030 و سند تحول قرار نگیرد.»

وی با بیان اینکه متأسفانه سند تحول آنگونه که مورد انتظار است اجرا نشده است و برای سند تحول و اسناد بالادستی شاخص‌گذاری نکرده‌ایم، تصریح کرد: «اگر این سند اجرایی می‌شد، امروز باید می‌توانستیم بگوییم چند درصد آن محقق شده است؛ یکی از رویکردهای نادرست سند‌نویسی کلان در کشور این است که شاخص‌محور نیست، سند تحول بنیادین نیز به لحاظ الگوی مفهومی فاخر است اما در مقام الگوی عملیاتی بسیار ضعف دارد.»

حجت‌الاسلام ترابی گفت: «باید نسبت به شیوه عملیاتی کردن سند راهبردی کلان آگاهی لازم ارائه شود، گاهی برخی افرادی که در تدوین سند تحول بنیادین حضور داشتند در الگوی تدوین ضعیف اقدام کرده‌اند که کار را دشوار کرده است، این موضوع باید در بازنگری سند تحول بنیادین مورد توجه قرار گیرد.»

وی یکی از موانع تحول در آموزش و پرورش را ساختار سازمانی برشمرد و خاطرنشان کرد: «باید آموزش و پرورش را از سازمان‌داری به میدان‌داری عرصه تعلیم و تربیت تبدیل کرد تا عوامل سهیم و موثر در آن نقش پیدا کنند. اگر شورای عالی آموزش و پرورش در بازنگری سند تحول بنیادین، راهکارها و اهداف عملیاتی جدیدی بنویسید باز هم سند تحول بنیادین اجرا نمی‌شود، تا زمانی که الگوی عملیاتی شفاف و روشن و نقشه راه دقیق برای پیاده‌سازی سند ترسیم نشود نمی‌توان آن را محقق کرد.»

امام جمعه گنبد با بیان اینکه قرار است که این سند در دولت سیزدهم اجرایی شود، تصریح کرد: «امروز در حوزه علوم انسانی دو سرمایه مهم داریم، یکی انسان ایده‌آل که نماد تحقق انسان ایرانی و اسلامی است آن هم سردار دل‌ها است که به‌عنوان این سرمایه کار ما را برای رسیدن به آن هدف آسان کرده است. سرمایه دوم، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است که برای ایجاد گفتمان انقلاب اسلامی و مفاهیم کاربردی بسیار کارگشا بوده است.»

وی به اهمیت مفاهیم کاربردی سند تحول اشاره کرد و گفت: «ایراد اصل سند تحول این است، مفاهیم آن کاربردی نیست و تنها به یک تعاریف خاصی پرداخته و محدوده برای آن مشخص کرده است، در حالی که برای اجرای آن به مفاهیم انقلابی و کاربردی‌تر نیاز داریم. اینکه ما می‌خواهیم دانش‌آموزی ایرانی و اسلامی معرفی کنیم. اصل آن استکبار‌ستیزی است و باید به عنوان اصول اساسی در این سند بیان شود. باید الگوی انقلابی، اسلامی و حماسی را به دانش‌آموز معرفی کنیم. اگر الگوی انقلابی‌گری را معرفی نکنیم نمی‌توانیم به یک اصول کلی دست یابیم.»

حجت‌الاسلام ترابی معرفی الگوی غربی را از مهم‌ترین ایرادات سندهای آموزشی جهان دانست و ادامه داد: «در نظام آموزشی خودمان هنوز نتوانستیم غربگرایی را در ذهن دانش‌آموزان بصیرت‌بخشی کنیم. زیرا مفاهیم کاربردی را در آن ندیده‌ایم. در حالی که در سند 2030 مفاهیم کاربردی را به کار برده‌اند ولی ما در این سند تحول بنیادین این موارد را به‌خوبی مشخص نکرده‌ایم.»

وی با بیان اینکه هم‌اینک پراکندگی جمعیتی داریم، یادآور شد: «هم‌اینک جمعیت روستا‌نشینی بیشتر شده است که صداقت و پاکی فطری خاص خود را دارد و این یک سرمایه بهتر برای زندگی بزرگ است که می‌توانیم از این سرمایه بیشترین استفاده را ببریم.»

امام جمعه گنبد، نقش معلمان در تربیت نسلی انقلاب را یادآور شد و با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب درباره نقش و اهمیت وزارت آموزش و پرورش، بر نزدیک‌شدن سند تحول به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تأکید کرد و گفت: «باید تناسب‌سنجی بین سند تحول و گام دوم انقلاب اسلامی و مفاهیم که در این بیانیه دوم بیان شده را به بهترین شکل استفاده کنیم.»



در نشست با وزیر آموزش و پرورش مطرح شد

گسترش همکاری حوزه علمیه خراسان و آموزش‌وپرورش/ فعالیت ۶۴۳۰ طلبه و حمایت از ۶۷۰ هزار دانش‌آموز

نماینده ولی فقیه در استان مازندران

عزم و اراده آموزش و پرورش مازندران در توجه به بعد عملیاتی نماز جدی است

به منظور هدایت تحصیلی

بازدید دانش‌آموزان محلاتی از مدرسه علمیه فاطمیه+ عکس

با حضور نماینده ولی فقیه

برگزاری جشن بزرگ عبادت دانش‌آموزان در ساری

نماینده ولی فقیه درسیستان و بلوچستان

لزوم توجه به سیره علمی و عملی پیامبر(ص) در مسیر تعلیم و تربیت

نماینده ولی فقیه در ایلام دردیدار دبیر ستاد همکاریها  

با استفاده ازروشهای خلاقانه نسل جوان را به ارزشهای دینی و انقلابی سوق دهیم.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در آئین سپاس معلم در ایلام؛

 ارزش و منزلت جایگاه معلمان باید مورد توجه باشد

تصاویر

حضور طلاب  و روحانیون میاندوآب در مدارس آموزش و پرورش

به مناسبت هفته معلم

حضورمشاوروزیرآموزش و پرورش در منزل معلم شهید عبادالله محمد صالحی

دبیر ستاد همکاریها ؛

«احترام به معلم» احترام به آینده کشور

پیام آیت الله اعرافی به مناسبت روز معلم :

رشد و توسعه کشور محصول تلاش و مجاهدت معلمان و اساتید است

پرسمان دهه کرامت (به سوی نور)

پاسخ به ۳۱ پرسش پرتکرار درباره دهه کرامت

تصاویر/ نشست کمیته همکاری‌های مشترک حوزه علمیه و آموزش و پرورش استان البرز

گزارشی از مدرسه علمیه نورالثقلین مشهد در عرصه تبلیغ و جذب نوجوانان به حوزه علمیه

در مشهد برگزارشد

گردهمایی بزرگ بانوان طرح امین با محوریت جذب دانش‌آموزان به حوزه‌های علمیه

هزار دانش‌آموز قمی با شخصیت حضرت معصومه(س) آشنا می‌شوند

حضرت معصومه(س)؛ الگوی ولایتمداری و زیست عفیفانه