Print
Zoom In
Zoom Out

به قلم حجت‌الاسلام درودی:

ادبیات دفاع مقدس ازنگاهی عمومی تا گفتمانی عالمانه

شناسه مطلب: 13375
زمان انتشار: پنجشنبه 05 خرداد 1401 ساعت 18:12

معاون امور استان های ستاد همکاریها با طرح سوالی گفت: امام خمینی رحمه‌الله علیه چگونه ادبیات دفاع مقدس را از سطح عادی به گفتمان عالمانه و خرد ورزانه توحیدی مهندسی و مدیریت کرده اند؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، حجت‌الاسلام حسین درودی، معاون امور استان های ستادهمکاریهای در یادداشتی پیرامون حماسه دفاع مقدس از سطحی عمومی تا گفتمانی عالمانه آورده است؛

 

بسم الله الرحمن الرحیم

امام خمینی رحمه‌الله علیه چگونه ادبیات دفاع مقدس را از سطح عادی به گفتمان عالمانه و خرد ورزانه توحیدی مهندسی و مدیریت کرده اند؟ برای پاسخ به این سوال زیر ساختی و بنیادین لازم است از آیات وحی جستجویی کنیم که چرا خداوند حکیم در قرآن کریم به مومنین و مومنات فرموده است:

فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَلَٰکِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ ۚ وَمَا رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَلَٰکِنَّ اللَّهَ رَمَىٰ ۚ وَلِیُبْلِیَ الْمُؤْمِنِینَ مِنْهُ بَلَاءً حَسَنًا ۚ إِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ

(ای مؤمنان و مومنات) نه شما بلکه خدا کافران را کشت و (ای رسول)، چون تو تیر (یا خاک) افکندی نه تو بلکه خدا افکند (تا کافران را شکست دهد) و برای آنکه مؤمنان را به آزمونی نیکو از سوی خود بیازماید، که خدا شنوا و داناست آیه ۱۷ سوره انفال؛ با توجه و تعمق به واژگان این آیه کریمه و فضای حاکم در جنگ بدر؛ و همچنین گفتمان سازی قرآن کریم از آن بدین معنی و منظور که قرآن چگونه کتابی است؟ و چرا باید جلو دار و پیشران زندگی انسان باشد؟ و آیا تهدیدات و چالش های جهان اسلام علی الخصوص نظام انقلابی و اسلامی ایران سربلند را می توان در فهم و درک درست و درایت این آیه شریفه کاوید و کالبد شکافی کرد؟

 آنچه بزرگان اهل تفسیر حول آیه شریفه اندیشه سازی کرده اند که می توانیم برای گفتمان سازی از آن بهره برداری کنیم عبارت است از: ۱- انسان در زندگی مجبور و بدون انتخاب نیست ۲- آنسان در پیروزی ها به دلیل حس مالکیت ذاتی؛ به  مرض خود شیفتگی و خویشتن پرستی دچار گشته و اسیر شیطان و تاریکی های افکار خویش می گردد. ۳- انسان در اختیار خود مجبور است؛ نه اینکه در اختیار هم مختار باشد زیرا اختیار او از غیر است؛ و اختیار به تنهایی از خودش دور باطل است؛ زیرا این ویژگی فقط از آن خداوند متعال بی نهایت صفت است. ۴- در نبرد با دشمن نقش فرمانده را با توجه به محبوبیت قلبی و مقبولیت عقلی او باید محاسبه کرد. ۵- انسان بدون امتحان یعنی انسان بدون عقل و اندیشه سالم ۶- امتحان از سوی خالق برای انسان یا برای تعالی و تکامل است؛ و یا تنبیه و تنزل که انتخاب سقوطی و هبوطی او را افشاء و اظهار می گرداند.

وی می افزاید: ۷- جهان اسلام به واسطه امتحان تنزلی و آلوده شدن به حس خود مالکیتی به اسارت شیطان و جنود سواره و پیاده آن؛ یعنی جهان اسکتبار و ایادی مشرک و ملحد آن محصور و محروم گردیده؛ و بدین سبب از برکات علو عالی اسلام و ایمان به خالق مهرورزی  دچار افسردگی و آسیب پذیری شده است.  ۸- به تعبیر تأسیسی مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم؛ مردم ایران عزیز با قلب نورانی و اندیشه بزرگ امام خمینی رحمه‌الله علیه و رهبری آسمانی تایید شده ایشان؛ بر سلطه استکبار فایق آمده و فرمانده داشته های خود شدند.

حجت الاسلام درودی ادامه داد: با این تعبیر حکیمانه از امام جامعه کنونی کشورمان و جهان اسلام؛ از معمار کبیر و جلیل القدر انقلاب اسلامی؛ به جواب سوال آغازین می رسیم که می توان  چنین پاسخ داد که امام راحل جهت پیشگیری و هدایت نسل جوان آینده انقلاب بیدارگر ایران اسلامی؛ فتح خرمشهر را با بیان گفتمانی همراه کردند که مبادا با ادعای شیطان زده مالکیت ذاتی برخی از مسئولان؛ به سردرگمی‌های تردید آفرین و دو دلی امید سوز و رفاه زدگی و همچن اقا زاده و فامیل زده و قبیله و حزب زدگی سقوط نکنند؛ آن حکیم فرزانه فرمودند خرمشهر ظاهری و باطنی مومنین و مومنات را فقط خداوند؛ و اطاعت از دستورات ایشان و الگو گیری از نمایندگان معصومش قابل آزاد شدن و اثبات شدن می باشد؛ و لا غیر که مع الاسف در ایران اسلامی به دلیل غفلت از این راهبرد عظیم؛ برخی مسئولان و مدیران و مردم در کمین رهزنان اندیشه و عقیده؛ به جای اینکه از عقیده و افکار غیر انقلابی و جهادی و آثار طمع ساز برای دشمنان خود را ملامت کنند؛ انقلاب اسلامی و دستاوردهای درخشان و خون آورد های بی بدیل؛ و جهان شمول آن را بدون منطق مورد حمله قراداده و در آینده هم قرار می دهند؛ زیرا خود شیفتگی و استبداد حاصل از آن که توسط شیطان برای انسان آرایش داده می شود جز این تهدیدات و چالش های فعلی دگر چیزی نمی تواند باشد؛ و علاج این واقعه از درون مدارس کرد و با ایجاد نظام آموزشی تحولی می توانیم به گفتمان توحیدی و جهادی درمانگر چالش ها و تهدیدات انقلاب اسلامی شد؛ و از آنها فرصت های مورد نیاز تمدن نوین اسلامی را پدید آورد و بشارت داد انشالله

 

 

در دیدار مشاور وزیر با حجت‌الاسلام پارسانیا تأکید شد:

ارتقای کمّی و کیفی معلمان و دبیران معارف و دین و زندگی

۴ ویژگی معلم شایسته از دیدگاه قرآن

مدیر مدرسه علمیه امام مهدی موعود(عج) بررسی کرد:

جایگاه و منزلت معلم در آیات قرآن

بازدید روزانه دانش آموزان از مدرسه امام صادق(ع)بروجرد

بازدید روزانه دانش آموزان از مدرسه امام صادق(ع)بروجرد

کتاب الکترونیکی «مقام معلم» در بستر فضای مجازی قرار گرفت

امام جمعه زنجان تأکید کرد:

نقش معلمان در تربیت نیروی انسانی توانمند و متعهد

درخواست وزیرآموزش و پرورش ازحوزه و روحانیت ؛

ائمه جمعه و جماعات یاریگر نظام تعلیم و تربیت باشند

به مناسبت شهادت رئیس مذهب:

تعلیم و تربیت به سبک امام‌ صادق علیه السلام

در محضر امام صادق علیه السلام

چهار درس زندگی از پیشوای ششم شیعیان

آیت‌الله اعرافی:

امروز ایران با تلاش معلمین و استادان به قطب علمی منطقه تبدیل شده است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از معلمان و فرهنگیان تبیین کردند:

سرفصل‌های آموزش و پرورش تراز انقلاب

آیت‌الله‌علم‌الهدی:

تربیت باید از سطح مدرسه آغاز شود

پیام تبریک آیت الله نورمفیدی به مناسبت روز معلم

صحرایی، در مراسم تجدید میثاق معلمان با آرمان‌های امام راحل؛

ما معلمان با امام راحل عهد می بندیم که پیام او و فرهنگ انقلاب را به نسل آینده منتقل کنیم