به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، یوسف نوری در صد و پنجاه و هفتمین شورای آموزش و پرورش استان اصفهان اظهار کرد: امروز در سرزمین علما، شهدا، معلمان و دانشآموزان شهید که در جهاد در راه خدا به ویژه در عرصههای انقلاب، دفاع مقدس، مدافعان حرم و مدافعان سلامت پیشقدم بودهاند حضور یافتهام.
وی افزود: به فرموده مقام معظم رهبری باید حکمرانی شایسته شکل گیرد که مجرای آن، قطعا تعلیم و تربیت است. بنابراین تعلیم و تربیت برای استقرار حکمرانی متعالی و شایسته شامل امنیت و عدالت اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به رغم محدودیتها از ابتدا بر این مدار بوده است. این موضوع بسیار جدی است و فقط با هماهنگی و همکاری آحاد مردم در کمک به نظام تعلیم و تربیت انجام میشود.
نوری گفت: خیرین مدرسهساز امروز بیش از ۵۰ درصد از کلاسهای درس کشور را میسازند این یکی از برکات نظام جمهوری اسلامی است و خیران همگام با دولت مدرسه ساخته اند. این یک اتفاق مهم تربیتی است.
وزیر آموزش وپرورش گفت: فعالیت گروههای جهادی هم امروزه بیش از پیش ظهور و بروز یافته است. آموزشوپرورش در ملاکهای کمی و کیفی به طور توامان عملکرد موثری داشته است.
وی افزود: در همین استان اصفهان نیمی از مسافران نوروزی در فضاهای آموزشی اسکان یافتند و همه رضایت داشتند. بازگشت سرمایه آموزش و مرورش حتی در بخش ابتدایی بیش از صنعت و کشاورزی است.
وی بیان کرد: ارزش افزوده آموزش و پرورش از سایر بخشها بیشتر است که به صورت امنیت، حفظ محیط زیست نمایان میشود.
عضو کابینه دولت مردمی ادامه داد: ۸۰ درصد هنرستانیها شاغل میشوند که از اثرات آموزش وپرورش است. با اجرایی سازی سند تحول بنیادین کیفیت آموزشهم افزایش مییابد.
وی تاکید کرد: در حالی که در سایر کشور تعطیلی کلاسهای درس بسیار کوتاه بود، در ایران حدود دوسال مدارس غیرحضوری شد. براساس شاخصهای آزمونهای بزرگ مقیاس، برایند آموزشی و تربیتی در آموزش حضوری بیشتر است.
وی افزود: لازم است حضوری بودن مدارس به عنوان یک نیاز انجام و مشکلات آن از جمله سرویس مدارس حل شود. اولیا حق دارند از این موضوعات گلهمند باشند. در بعد اجتماعی، روانشناسی و اقتصادی هم تعطیلی مدارس ۱۷ تریلیون دلار خسارت در دنیا داشته و ۲۵ درصد سرمایه آموزشی هر کشور هدر رفته است.
عضو کابینه دولت مردمی ادامه داد: حضوری شدن مدارس با رعایت پروتکلها باید با جدیت پیگیری شود. تا امروز با مشکلات جدی مواجه نبوده و ابتلای جدی وجود نداشته که باعث تعطیلی حتی یک کلاس شود. امید است این موضوع در مدت باقیمانده بهتر پیشرود.
نوری گفت: موضوع رشد بازماندگی از تحصیل هم در هیئت دولت مطرح شد و برای جبران عقبماندگی دانشآموزان اعتباری تخصیص داده شد تا در طول تابستان کلاسهای جبرانی برگزار شود. برای ترمیم آسیبهای فضای مجازی هم قرارگاه حکمرانی فضای مجازی تشکیل شد تا محتوای سلام در شبکه ملی اطلاعات ارائه و محتوای ناسالم محدود شود.
وی افزود: در دنیا استفاده از سیمکارت نوجوان الزامی است اما در ایران این گفتمان رایج نشده است، همه باید دست به دست هم دهیم تا این گفتمان در کشور ایجاد شود.
وزیر آموزش و پرورش افزود: واقعیت این است که وضعیت آموزش و مرورش در نیروی انسانی مناسب نیست. مادامی که معلم آماده نداشته باشیم امکان پیشرفت تربیتی و عدالت و پیشرفت وجود ندارد. بنابراین برای جبران کمبود نیروی انسانی تکالیف قانونی ابلاغی اجرایی شد و حدود ۱۰۰ هزار نفر نیرو تعیین تکلیف شدند.
نوری گفت: حدود ۳۴ هزار نفر در آزمون استخدامی آموزشوپرورش استخدام خواهند شد. پرداخت ماهیانه حقالتدریس معلمان شاغل و بازنشسته هم در بودجه دیده شده تا زمانی که نیروی تربیت شده دانشگاه فرهنگیان وارد چرخه تدریس شود.
وی افزود: بخشی از نیروی انسانی امسال تزریق شد و به ترتیب در سالهای آینده هم تامین میشود. برای تامین نیروی خدماتی هم دولت موافقت کرده تا امسال در این بخش جذب نیرو انجام شود افزایش دستمزد این افراد هم در دستور کار است.
وی افزود: در حاشیه شهر البرز و زاهدان، نسبت فضای آموزشی کمتر از دو متر مربع بوده که ناشی از مهاجرت و نبود رسیدگی است. ۲۰۰ هزار کلاس درس در این مناطق باید ایجاد شود. تاکنون دولت سه هزار میلیارد تومان در سفرهای استانی ریاست جمهور برای پروژههای نیمهتمام در نظر گرفته شده است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: بخش اعظم اعتبارات نوسازی در بخش مشارکت با خیرین در نظرگرفته شده است. همچنین از ذخیره ارزی دولتهم بودجهای اختصاص یافت که به مدارس خیرساز اختصاص مییابد. نمیتوان گفت مشکل این مدارس امسال حل میشود، اما پیگیریهای لازم انجام شده است.
وی افزود: از دشتهای استان فارس و شهرستانهای اطراف تهران بازدید کرده و آسیب فرونشست را مشاهده کردهام. به دلیل ترکم دانش آموز زیاد در استان اصفهان لازم است این مسئله در اولویت قرار بگیرد. موضوع فرونشست استان اصفهان در اولین جلسه هیئت دولت مطرح خواهد شد.
عضو کابینه دولت مردمی ادامه داد: امسال در بودجه عمومی دولت توجه ویژه ای به آموزش و پرورش شد. در بخش رتبهبندی معلمان، رییس پیشین سازمان برنامه و بودجه از اجرایی شدن این طرح خبر داده است. این در حالی است که این طرح به تازگی شروع به کار کرده است. همه قوا برای اجرایی شدن این طرح همگرا شده اند.
وی درخصوص شعارسال اظهار کرد: اصفهان بستر تحقق جامعه دانشبنیان را در اختیار دارد. یکی از عایدات جامعه دانش بنیان، شرکتها و اقتصاد دانشبنیان است که بهرهوری موجود را مثبت میکند. همچنین با اقتصاددانش بنیان نرخ بازگشت سرمایه به بیش از ۳۰ میرسد. با گسترش شرکتهای دانشبنیان، هر یک از این شرکتها میتوانند پشتیبان یک مدرسه برای تبدیل به جامعه دانش بنیان و ایجاد کمکهای مالی باشد.
وی افزود: باید دو مدرسه با رویگردان دانش بنیان در اصفهان ساخته شده و حداقل دو پژوهسرا در استان اصفهان به خانه خلاق تبدیل شود. باید از آموزشمحوری به پژوهش محوری، سپس کارآفرینمحوری و مسئولیت محوری برسیم.
وی افزود: با استفاده از ظرفیتهای موجود، مشکل مدارس کانکسی اصفهان حل خواهد شد. شرکتها و صنایع بزرگ اصفهان هم در بخش مسئولیتهای اجتماعی میتوانند پشتیبان بخشی از مدارس استان باشند. اصفهان بازاری برای هنرستانهای طلاسازی و منبتکاری هستند. باید هنرستانها را به کارخانهها و کارگاهها انتقال دهیم تا مهارتآموزی و ورود به بازار کار تسریع شود.
وزیر آموزش و پرورش افزود: هنرستانهای کشاورزی هم بر اساس مصوبه هییت دولت باید به مدارس هوشمند کشاورزی تبدیل شود. ایم هنرستان ها از صندوق کارآفرینی میتوانند تسهیلات دریافت کنند.
عضو کابینه دولت مردمی تاکید کرد: تلاش دولت بر انجام کارها و صدور مجوزها، آزادی سواحل، شفافیت و عدالت است که حقوق و مزایا هم از جمله این اقدامات است اما نمیتوان انتظار داشت با محدودیت منابع و دیوانسالاری موجود این کار به سرعت انجام شود.