Print
Zoom In
Zoom Out

زندگی به سبک شهدا

رویای صادقه و پایان ماموریت یک شهید!

شناسه مطلب: 13057
زمان انتشار: چهارشنبه 22 دی 1400 ساعت 10:11

زندگی شهید 17 ساله «مجید مسگر طهرانی» که 32 سال مفقودالاثر بود و ارادت زیادی به مولایش داشت...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها،چگونه می توان از وصیت نامه شهدا راهبری سبک زندگی اسلامی را برای  تربیت نوجوانان و جوانان به ویژه دانش آموزان در مدارس کشف نمود و با حمایت تضمینی آنان از سوی پروردگار هستی، به قدرت افشاگری سبک زندگی غربی و به روشنگری آموزه های اسلامی موفق گردید.

زندگی شهید 17 ساله «مجید مسگر طهرانی» که 32 سال مفقودالاثر بود و ارادت زیادی به مولایش داشت و حتی خواسته بود مراسم ختم او بعد از شهادتش در مساجدی به نام حضرت اباعبدالله (علیه السلام) ، برگزار شود را برای اندیشه شناسان و اندیشه سازان در عرصه تعلیم و تربیت کشور را در چند محور تربیتی انتخاب نموده ایم.

*الف-تعریف مرگ در قاموس نامه شهدا

مرگ از دیدگاه نظری شهدا یعنی به هدف کلان نائل شدن و از التفات بی نهایت برخودار بودن، زیرا انسانی به مقام سعادت می رسد که سبک زندگی ایشان مسعود باشد و در قلب خویش لذت سعید بودن را در نجات خود از نفس اماره و شیطان غداره، هم چنین رهابخشی دیگران را از ظلم و بی عدالتی و بیدادگری بداند و بخواهد، با توجه به انتخاب سعادت سالار شهیدان استنباط می کنیم که چرا ثروت بازان و قدرت طلبان منکر جهان آخرت و مقام شهیدان می شوند، از نشر معارف و مناظر آخرت باوری شهادت گریزان هستند و احساس حقارت و خوف در درون خود می کنند، شهدای انقلاب اسلامی با اقتداء به امامان معصوم به ویژه سرور سالار شهیدان کربلا حضرت اباعبدالله الحسین علیه صلوات الله مقام فرقان را کسب کردند، بدین معنی که از ضمیر روشن خود در یافتند میان درآمدهای اختلاسی و احتکاری و عقاید التقاطی با سبک زندگی توحیدی باید مرزبندی و محدوه ایی باشد، چراکه محصول سبک زندگی شقاوت زده خوف از مرگ و خرابی قلب آدمی و هم چنین خود پرستی و دنیازدگی بوده ، هست و خواهد بود.    

*وصیت نامه این شهید را در ادامه می‌خوانیم:

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم

وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّـهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاءٌ عِندَ رَ‌بِّهِمْ یُرْ‌زَقُونَ (آل عمران ۱۶۹)

سلامٌ علیکم

حالتان چطور است؟ امیدوارم که همیشه موفّق و مؤیّد باشید.

اکنون که خداوند این سعادت عظما را نصیب من گردانیده است، بدانید که با آغوش باز از این سعادت عُظماء استقبال کرده‌ام و به آرزوی خود رسیده‌ام، و از شما می‌خواهم اگر خیر و سعادت مرا از خداوند خواستار بوده‌اید، پس دیگر برای من گریه نکنید، چرا که به آن سعادت رسیده‌ام.

خدا را شکر که مرگ و خاتمه زندگی من را، مرگ سرخِ با شرف و افتخار قرار داد و مرا مفتخر کرد که از التفات وی بیشتر و بیشتر، بهره‌مند شوم.

*ب- نقش خانواده شهدا در استقبال از شهد شهادت

بدون شک استقبال از شهادت بدون زیر ساخت باورمندی به آخرت خسارتی بسی بی جبران برای آدمی محسوب می گردد، چراکه باید از سرمایه عمر خویش و ثمرات آن محروم گردد، لکن کسانی که اینگونه تربیت شده اند که جهان را باید گذرکاه بدانیم تا به قرارگاه برسیم ،هم چنین در جهان ابدی شهادت بالاترین درجه و سرمایه بی بدیل برای آدمی می باشد، هیچگاه و هیچ وقت بذل جان را در راه حق و حقیقت خسران و خرابی در نمی یابند،  که این مهم در جسم و جان آدمی از لقمه حلال و شیر پاک وام می گیرد ، زیرا کانون خانواده تنها مرکزی است که می تواند انسان را برای مطالبه کردن جهان ابدی تربیت و توانمند نماید، از همین رو سبک زندگی قرآنی روابط انسان را با خودش و خالق هستی و جهان پیرامونی به گونه ایی تعادل و توازن می بخشد تا مهرورزی بدون منت زیر پایه خانواده گردیده و با انرژی آن در ادای حقوق اعضای خانواده بدون تکلف و نفاق به مقام ادب و شکرگزاری واصل گردند


 

*به فرازدیگری ازوصیت نامه شهیددقت کنید

مادرعزیزم  
می‌دانم که با شنیدن خبر شهادتِ من کمی غصّه‌دار می‌شوید و در اینجا هم شما حقّ دارید چرا که چند سال زحمت مرا کشیدید، خورد و خوراک برای من آماده کردید، هزار جور مشکلات و سختی‌های من را تحمّل کردید، و اکنون که می‌بینید دیگر من به نزد خانواده برنمی گردم، خیلی ناراحت می‌شوید. ولی این حقیقت را بدان که خداوند اجر این زحمات را در جهان آخرت به چند برابر به شما عزیزان برمی گرداند؛ و همانطور که خود می‌دانید


این دنیا فقط صحنه امتحان است، نه جای خوش گذراندن. پس همگی ما سعی کنیم که سرافراز از این امتحان بیرون بیاییم و دست از این زرق و برق‌های پوچ دنیوی برداریم.
ان شاءاللّه که خداوند هم کمک‌مان کند.


*پدر جان!


بدان که من خیلی شما را دوست داشتم و دارم و هیچگاه از یاد شما غافل نمی‌شوم و همچنین از زحماتی که شب و روز برای من کشیدید، بی نهایت سپاسگزارم؛ و بدانید که خداوند از این که فرزندی را تربیت کرده و در راه او فرستاده‌اید، هرگز شما را بدون تحفه و اجر نمی‌گذارد؛ و فقط من به عنوان فرزندتان از شما می‌خواهم که
حتماً مرا حلال کنید؛ چرا که شما حقّ فراوانی بر گردن من دارید و من از عهده برآوردن آن عاجزم.

*مادر جان!
از شما می‌خواهم که مرا حلال کنید و از این که من شهید شده‌ام خوشحال باشید و درس صبر و تحمّل را به دیگر خانواده‌های شهید بدهید. من از شما پدر و مادر عزیزم می‌خواهم که لباس سفید در مراسم ختم من بپوشید و مراسم ختم مرا در مسجد آقا ابا عبدالله
که در فلکه دوّم تهرانپارس است و یا مسجد امام حسین علیه السّلام که در میدان امام حسین علیه السّلام است، برگزار کنید. خداوند ان شاءاللّه به شما توفیق فراوان عطا فرماید.

ج- تعریف زندگی پس از مرگ در وصیت نامه شهدا

انسان با سه ظرفیت حسی ، عقلی و شهودی آفریده شده است لکن به جهت سبک تربیتی تک ساحتی از سرمایه عقل فارق میان انسان و حیوان و مشترک با فرشتگان و هم چنین مقام شهود قلبی پیامبران الهی،  سهم اندک و ناچیزی را به خود اختصاص می دهد از همین رو از آرامش قلبی و نور روشنگر الهی، حظ و بهره ایی در افکار و رفتار خویش در نمی یابد تا بدون دوربین نظارتی و نظام پلیسی حق و حقوق دیگران را مهرورزانه و مؤدبانه اعطا نماید، تا این سبک ادای حق و حقوق را نردبان وصول به مقام خلیفه اللهی و جهان بدون پایان بیابد و از برای آن پرداخت هزینه کند. یکی از کلید واژه ها در وصیت نامه شهدا طلب حلالیت از اعضای خانواده و جامعه و محله خودشان بوده است که این ادب و اخلاق از این عزیزان درگاه الهی می رساند که سبک زندگی اسلامی در چه قله ایی از معرفت و اخلاق واقع شده که سبک زندگی غربی از نظر کردن به این چشم انداز بلند مرتبه عاجز و عقیم است، شاید بتوان گفت یکی از علل درهم گوبیدگی و از هم پاشی کانون خانواده در جهان غرب از همین جا نشات می گیرد، و این مهم ضروری و لازم است که از بستر وصیت نامه شهدا به حاق متون درسی تعبیه و جاسازی گردیده، تا اینکه مقام شهدا و شهادت بصورت علمی و عاقلانه در ضمیر پاک و مطهر نونهالان و جوانان در مدارس و مراکز تعلیم و تربیت فرود آید.

*اما فراز بعدی وصیت شهید مجید مسگر طهرانی ...

پدر و مادر مهربانم!
بدانید که من همیشه به یاد شما هستم و فراموش نکنید که من زنده‌ام و نزد خداوند متعال متنعّم هستم.

راستی مادر جان! اگر راه کربلا باز شد، حتمأ به آقایم بگو که خیلی دوست داشتم قبر شش گوشه اش را در بغل بگیرم.

راستی یادتان باشد که حتماً به دیگران توصیه کنید که آنان هم در مراسم ختم من لباس‌هایی با رنگ شاد بپوشند.

همیشه به یاد خدا باشید؛ نماز‌ها را دقیق و سر وقت بخوانید؛ بنده غیر خدا نباشید؛ و نیّت‌های خودتان را خالص کنید؛ فقط برای خدا کار کنید و نماز جمعه را فراموش نکنید.

بچّه‌های همکلاسی خوبم! سلام
امیدوارم که مرا حلال کنید و بچّه‌هایی که من به آن‌ها مقروض هستم، حتماً از خانواده‌ام بگیرند.
آقای عموئی و دیگر بچّه‌های آموزش نظامی از همگی شما حلالیّت می‌خواهم و از زحمات شما سپاسگزارم.

راستی از بچّه‌های گردان هجرت هم حلالیّت بطلبید و بگویید اگر اذیّت و آزاری از من دیده‌اند به بزرگی خودشان ببخشند.

خداحافظ همگی شما عزیزان

مجید مسگر طهرانی
چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۶۵

د- رابطه ملکوت با ناسوت در وصیت نامه شهدا

تفاوت ماموریت در سبک زندگی اسلامی با غربی را چگونه می توانیم از وصیت نامه شهیدان استخراج  نموده و فرآیند آنرا برای جوانان به گونه ایی به نمایش بگذاریم که چشم نوازی و دل ربایی لازم و کافی را داشته باشد؟ برای مثال این بخش از زندگی شهید مسگر را چگونه می توان به یک برنامه قابل استقبال و اجرا تعریف کرد، و آغاز و انجام آنرا به چه صورت باید در قالب یک تعریف جامع و مانع در آورد که جوانان به آن دل بدهند، و از برای آن یک مدل و سبک برای زندگی اسلامی ایرانی خود بسازند که در مقابل هجمه زندگی غربی و غرب گراها دیدنی و شنیدنی باشد، تا بدین منظور سطح تاب آوری خودشان را به جهان اسلام صادر کنند، از همین رو ب با طرح چند سئوال به حقیقت رویای صادقه مادر این شهید عظیم الشأن می پردازیم.

در جریان تفحص پیکر مطهر شهدای دفاع مقدس از سوی کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح، پیکر مطهر آرپی‌جی‌زن ۱۷ ساله دفاع مقدس شهید«مجید مسگرطهرانی» در خاک عراق کشف شده است.

عذرا جعفری‌پور فرشمیرانی مادر این شهید تازه تفحص شده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار میدارد: بعد از شهادت مجید، پیکرش مفقود بود و من همیشه راضی به رضای خدا بودم. حتی برخی به من می‌گفتند نذر و نیاز کن تا مجید برگردد، اما می‌گفتم این فرزندم را خدا به من هدیه داده است و هر چه مصلحت باشد، اتفاق می‌افتد. اکنون بعد از ۳۴ سال پیکر پسرم پیدا شده و من باز هم راضی به مصلحت پروردگار هستم.

وی ادامه داد: یک روز قبل از اینکه از معراج شهدا خبر تفحص پسرم را بدهند، مجید را خواب دیدم. ضمن اینکه پسر خواهرم نیز در خواب دیده بود که مجید گفته مأموریت من اینجا تمام شده و إن‌شاءالله می‌آیم.

*حال باید اندیشمندان و فعالان عرصه تعلیم و تربیت به سئوالات زیر پاسخ دهند.

سوال 1- آیا این خواب فقط از علقه مادر و فرزندی خبر می دهد.؟

2- آیا این خواب فقط رابطه حاکم ملکوت بر ناسوت را می رساند.؟

3- آیا این خواب فقط در باره این شهید گزارش شده است.؟

4- آیا این خواب فقط برای خانواده شهید قابل اعتماد است.؟

5- آیا این خواب فقط جنبه روان شناختی دارد.؟

6- آیا این خواب فقط طهارت شهید را می رساند.؟

7- آیا این خواب می تواند از یک مکتب گزارش بدهد.؟

8- آیا این خواب از حقانیت طیب عقیده می تواند گزارش بدهد.؟

9- آیا این خواب از عالم برزخ و حقانیت خبر می دهد.؟

10- آیا این خواب فقط از ماموریت یک انسان مؤمن و متقی گزارش می دهد.؟

11- آیا این خواب برای مسئولین متعهد انقلاب اسلامی بشارتی به همراه دارد.؟

12- آیا این خواب بیانگر آن است که مأموریت درانقلاب اسلامی، حتی با بدن بدون روح و زیر خروارها خاک ادامه دارد.؟

13- آیا این خواب برای سبک زندگی اسلامی می تواند اعتمادآفرینی و اهمیت ساز باشد.؟

14- آیا این خواب می تواند مشکلات در راه مأموریت الهی و انسانی را امید بخشی کند.؟

فتامل یا اولوا الالباب

حسین درودی/  معاون ستاد همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش

 

 

 

به مناسبت شهادت رئیس مذهب:

تعلیم و تربیت به سبک امام‌ صادق علیه السلام

در محضر امام صادق علیه السلام

چهار درس زندگی از پیشوای ششم شیعیان

آیت‌الله اعرافی:

امروز ایران با تلاش معلمین و استادان به قطب علمی منطقه تبدیل شده است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از معلمان و فرهنگیان تبیین کردند:

سرفصل‌های آموزش و پرورش تراز انقلاب

آیت‌الله‌علم‌الهدی:

تربیت باید از سطح مدرسه آغاز شود

پیام تبریک آیت الله نورمفیدی به مناسبت روز معلم

صحرایی، در مراسم تجدید میثاق معلمان با آرمان‌های امام راحل؛

ما معلمان با امام راحل عهد می بندیم که پیام او و فرهنگ انقلاب را به نسل آینده منتقل کنیم

تصاویر/ آشنایی دانش آموزان بیجاری با مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار

نشست معرفی کتاب شش جلدی «معجزه تربیت» برگزار شد

گزارشی از هم اندیشی معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش با مسئولان دفتر تبلیغات

استاد حوزه علمیه قم:

آموزش و پرورش مهمترین و موثرترین سنگر تربیتی کشور است

نماینده ولی فقیه در کاشان؛

فضیلت های یک امت را در کارنامه معلم ثبت می‌کنند

جلسه کارگروه همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش اردکان برگزار شد + عکس

انسان‌سازی و ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی، رسالت مهم آموزش و پرورش است

استاد حوزه علمیه کردستان:

آموزش و پرورش به مقوله آموزش قرآن در مدارس توجه لازم را داشته باشد